چرا ایده‌های بزرگ زیر دوش به ذهن می‌رسند؟

چرا ایده‌های بزرگ زیر دوش به ذهن می‌رسند؟

اگر او همیشه بعد از دوش گرفتن یک ایده یا راه حلی هوشمندانه برای مشکلی ارائه می دهد، تحقیقات علمی ادعا می کند که احتمالاً تصادفی نیست.

تحقیقات 15 سال گذشته نشان داده است که افراد به جای اینکه دائماً با یک مشکل دست و پنجه نرم کنند یا به دنبال جرقه ای باشند، به احتمال زیاد وقتی کارهای روزمره ای را انجام می دهند که نیاز به فکر کمتری دارد، ایده های درخشانی به ذهنشان خطور می کند – فعالیت هایی که اساساً انجام می دهید. با این واقعیت این امر باعث می شود که ذهن بر آگاهی یا فکر خود به خود متمرکز شود که به آن «جریان آگاهی» می گویند; چیزی که به گفته کارشناسان، خاطرات غیرعادی را زنده می کند یا ایده های جدیدی را ایجاد می کند.

کالینا کریستوف، عصب‌شناس شناختی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور، می‌گوید: «مردم همیشه وقتی ایده‌های جالب و جدید در زمان‌های غیرمنتظره مطرح می‌شوند شگفت‌زده می‌شوند، زیرا گفتمان فرهنگی می‌آموزد که این کار از طریق تلاش انجام می‌شود. این رایج‌ترین انسان است. در سراسر جهان تجربه کنید.”

محققان نشان داده‌اند که شبکه حالت پیش‌فرض (DMN) – که ده‌ها منطقه مغز را به هم متصل می‌کند – در حین انجام کارهای سرگردان ذهنی یا غیرفعال فعال‌تر از زمانی است که فعالیت شما نیاز به تمرکز دارد. همانطور که راجر بیتی، عصب شناس شناختی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، به سادگی توضیح می دهد، DMN “حالتی است که مغز زمانی که شما فعالانه درگیر نیستید به آن باز می گردد.” برعکس، هنگامی که درگیر یک کار دشوار هستید، سیستم های کنترلی اضافی در مغز ذهن شما را متمرکز، تحلیلی و منطقی نگه می دارند.

5858

دکمه بازگشت به بالا