اقتصادی

حجم نقدینگی به ۵۸۰۶ هزار میلیارد تومان رسید

جامد مایع در آبان ماه امسال معادل 5806.8 هزار تومان بود که نسبت به پایان سال و پایان آبان 1400 به ترتیب 20.2 و 34.5 درصد افزایش داشت.

به گزارش تی تی آنلاین، به نقل از بانک مرکزی، در گزارش تحلیلی از پیشرفت اقتصادی آبان ماه، انتظار مدیریت تورم، یکی از عناصر مهم در حوزه جهت هدایت نرخ تورم به سمت هدف تورمی را می طلبد. و تامین اطلاعات به موقع در مورد تحولات کلان اقتصادی و اقدامات بانک مرکزی آحاد جامعه و فعالان اقتصادی است. با این کار علاوه بر ایجاد صحیح انتظارات، بانک مرکزی اهداف ارزش پول ملی (تورم) و رشد اقتصادی را برای حمایت از شرایط بهتر دنبال خواهد کرد. بر این اساس خلاصه ای از رشد اقتصادی و فعالیت های بانک مرکزی برای دستیابی به اهداف و مأموریت های خود در آبان ماه 1401 به شرح زیر پیشنهاد می شود.

تحولات کلان اقتصادی 1-
تحلیل تغییرات شاخص تورم ماهانه کل کالاها و خدمات مصرفی در سال جاری نشان می دهد که تورم ماهانه شاخص کل مصرف کننده در آبان ماه سال جاری با کاهش 0.7 واحد درصدی نسبت به ماه قبل (2.9 درصد) به 2.2 درصد رسید. . در عین حال تورم نقطه به نقطه نیز با 0.4 درصد کاهش به 44.3 درصد رسید. این در حالی است که رشد 12 ماهه شاخص کالاها و خدمات مصرفی با 0.4 واحد درصد افزایش 39.9 درصدی در آبان ماه سال جاری به ثبت رسیده است.

بررسی شاخص تورم ماهانه بهای کالاها و خدمات مصرفی گروه خاص «کالاها» و «خدمات» در آبان ماه نشان می دهد که با کاهش گروه ویژه «کالاها» و «خدمات»، افزایش ماهانه هر دو گروه کاهش یافته است. به ترتیب 0.5 و 1. 4 درصد کاهش به ماه گذشته به 1.1 و 3.9 درصد رسیده است. بررسی تغییرات رشد ماهانه گروه های کالایی با تفکیک «خوراکی ها» و «غیرخوراکی ها» نیز موید افزایش رشد ماهانه اقلام خوراکی و افزایش رشد ماهانه اقلام غیرخوراکی در آبان ماه است. امسال به ماه قبل. در همین راستا، شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و غیرخوراکی‌ها با کاهش 0.9 واحد درصدی و 0.2 واحد درصد افزایش نسبت به مهرماه در مقایسه با افزایش ماهانه 0.3 و 2.3 درصدی، سهم برابری را سرمایه‌گذاری کردند. به 0.1 و 0.6 واحد درصد نسبت به آبان ماه تورم کل (2.2 درصد) رسیده است.

بررسی تغییرات شاخص خدمات نشان می دهد که رشد ماهانه این شاخص با کاهش 1.4 واحد درصدی از 5.2 درصد در مهرماه به 3.9 درصد در آبان ماه سال جاری رسیده است. بررسی بیشتر تحولات این شاخص نشان می دهد که تورم ماهانه این گروه عمدتاً متاثر از تحولات شاخص ادارات در «مسکن و خدمات ساختمانی» بوده است. به طوری که این شاخص سهمی معادل 3.2 درصد از رشد ماهانه گروه خدمات در آبان ماه سال جاری (3.9 درصد) را به خود اختصاص داده است.

در حوزه تجارت خارجی نیز بر اساس اخبار منتشر شده از سوی گمرک ایران، طی هشت ماهه سال 1401 ارزش صادرات گمرکی بالغ بر 32.4 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1400 حدود 4.4 درصد افزایش داشته است. او هست ارزش واردات گمرک در این مقطع 37.1 میلیارد دلار گزارش شده است که رشد حدود 15.2 درصدی آن را نسبت به مدت مشابه سال قبل تایید می کند.

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز، تحلیل تحولات بازار ارز حاکی از آن است که در آبان ماه میانگین نرخ فروش دلار در بازار حواله حدود 275.9 هزار ریال بوده که 1.4 درصد افزایش نشان می دهد. در ماه اکتبر ارائه شده است در بخش اسکناس نیز میانگین فروش دلار در این ماه حدود 289.0 هزار پوند بوده که نسبت به مهرماه 0.6 درصد افزایش داشته است.

در بازار مسکن و بر اساس اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی آبان ماه 1301، 6.8 درصد نسبت به ماه قبل و مقایسه شده است. از همان ماه پیش از این افزایش 45.9 درصدی را تجربه کرده بود. در بورس اوراق بهادار شاخص کل معاملات از نوع در روز قبل از آبان ماه نسبت به روز قبل از آن 7.6 درصد افزایش یافت. لازم به ذکر است که سیاست گذار پولی در صورت لزوم باید برنامه های راهبردی را با توجه مستمر به تغییرات قیمت دارایی ها و توجه به تأثیر آن بر تغییر محیط انتظارات تورمی به مرحله اجرا درآورد.

بررسی تحولات بازار بین بانکی در آبان ماه حاکی از افزایش اندک حجم معاملات و تثبیت مبلغ در ماه های گذشته و گسترش کریدور از پیش تعیین شده است.

همچنین وضعیت منحنی‌های بازدهی اوراق خزانه نشان می‌دهد که با توجه به تورم مورد انتظار و افزایش تقاضای نقدینگی و در نتیجه عرضه اوراق مالی در بازارها (و در نتیجه افزایش نرخ‌های بازدهی تا سررسید این اوراق) منحنی در ماه نوامبر بالاتر بود. اما کاهش اختلاف نرخ بلندمدت و کوتاه مدت در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه قبل حاکی از تقاضای بازدهی تقریبا برابر در تمامی سررسیدها از سوی سرمایه گذاران است.

حجم مایع در پایان آبان ماه 1401 معادل 58068.4 هزار میلیارد ریال بوده که در پایان سال و پایان آبان 1400 به ترتیب 20.2 و 34.5 درصد افزایش داشته است. افزایش متغیر ثبت شده در هشت ماهه اول سال قبل و دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1400 به ترتیب معادل 24.2 و 42.0 درصد بوده است. لازم به ذکر است بخشی از رشد نقدینگی آبان ماه 1400 (معادل 4/2 واحد درصد رشد ماه هشتم و 7/2 واحد درصد رشد ماه دوازدهم) به اضافه شدن خلاصه اطلاعات دارایی ها و دارایی های بانک ها اشاره دارد. بدهی ها به خلاصه اطلاعات مدیر کل دارایی ها و بدهی های بانک سپه (به دلیل ادغام) بود.

حجم پایه پولی در پایان آبان ماه 1401 (معادل 7276.0 هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال 1400، 20.5 درصد رشد داشت. همچنین رشد پایه پولی دوازده ماهه با 1.2 واحد درصد کاهش نسبت به رشد مدت مشابه سال قبل (35.8 درصد) در پایان آبان ماه 1401 به 34.6 درصد رسیده است.

2. فعالیت های بانک مرکزی
– بانک مرکزی در آبان ماه 1401 با هدف افزایش نقدینگی بازار بین بانکی ریالی در معاملات با بانک ها اقدامات اعتباری زیر را انجام داد.

– انجام معاملات آزاد با موقعیت قرارداد انتشار در پنج مزایده به ترتیب به ارزش های 695، 695، 695، 685 و 675 هزار میلیارد ریال به ارزش کل معاملات 3445 هزار میلیارد ریال در قالب خرید. این قرارداد با سررسید 7 روزه (بقیه تفاهم نامه تسویه می شود. عملیات بازار آزاد در پایان آبان ماه 675 هزار میلیارد ریال بوده است).

– بانک ها از اعتبار سیستماتیک با نرخ سقف کریدور برای رفع نیاز نقدینگی به مدت 22 روز کاری به ارزش معاملاتی 471 هزار میلیارد ریال استفاده می کنند (تراز اعتبار سیستماتیک در پایان آبان ماه 38.9 هزار میلیارد ریال).

– در آبان ماه سال جاری در چهار مرحله حراج و یک مرحله پذیره نویسی اوراق مالی اسلامی دولت، در مجموع 87.1 هزار میلیارد ریال به پایگاه معاملاتی بانک مرکزی فروخته شد که از این میزان 15 هزار میلیارد ریال. مشترک شدند. در حراج اغلب به هزاران میلیارد توسط سرمایه گذاران دیگر خریداری می شد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا