نکات مهم در انتخاب لابی هتل ها و سالن های پذیرایی
لابی هتل چیست و هر آن چیزی که لازم است برای طراحی آن بدانید
لابی هتل نقش ویترین یک هتل را ایفا میکند. تمام آنچه که میهمانان در نگاه اول تجسم و متصور میکنند، از لابی هتل سرچشمه میگیرد. به همین دلیل مدیران و سرمایهگذاران در این زمینه تمام تلاش خود را در راستای، چشمگیر و دلنشین بودن این ورودی تأثیرگذار انجام میدهند. اگر شما هم به دنبال سرمایهگذاری در زمینه هتل هستید یا اینکه قصد دارید، تحقیقاتی را در این زمینه انجام دهید، پاسخ به اینکه لابی هتل چیست و هر آن چیزی که لازم است برای طراحی آن بدانید، موضوعی است که در این مقاله به آن اشاره میکنیم. ویژگی لابی هتل، لابی هتل چیست، رزرو لابی هتل و طراحی لابی هتل با استفاده از تایل میکس؛ از جمله سرفصلهایی است که در این مقاله به آن اشاره میشود.
لابی هتل چه اهمیتی دارد؟
در هر فضایی ایجاد یک تصویر ذهنی ایدهآل برای بیننده، تاثیر بسیار زیادی بر تصمیمگیری او راجع به کل مجموعه دارد. فرقی نمیکند این فضا، محیط یک فروشگاه باشد که افراد زمان کوتاهی را در آن میگذرانند و یا لابی یک هتل باشد، که افراد به دفعات زیاد و پس از خستگی راه به آن میرسند. بنابراین انتخاب کاشی لوکس داشتن یک طراحی خوب و آرامش بخش در محل کار، باعث افزایش جلب نظر مشتریان خواهد شد.
هتلها مکانهایی هستند که طراحی فضای داخلی آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این بین لابی مهمترین بخش داخلی یک هتل برای تمرکز بر طراحی داخلی آن میباشد. زیرا لابی اولین نقطه ارتباط هتل است و مسافران در ابتدای ورود با این مکان مواجه میشوند.
این یعنی تصویر ذهنی یک مسافر از طراحی و نحوه مدیریت یک هتل با دیدن لابی آن ساخته میشود. بنابراین در یک جمله میتوانیم بگوییم که لابی ویترین یک هتل است. چرا که افراد با دیدن لابی یک هتل، در مورد انتخاب و یا عدم انتخاب هتل برای اقامت خود تصمیم میگیرند. پس عامل مهم در افزایش اقامت در هتلها، نحوه طراحی لابی آنها است. برای آشنایی با فاکتورهای لازم جهت طراحی لابی یک هتل تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
درواقع لابی، مهمترین مکانی است که مراجعه کننده در لحظه اول با آن مواجه میشود. این برخورد اولیه تأثیر مثبت یا منفی زیادی را بر مشتری میگذارد و اهمیت لابی هتل در اینجا مشخص میشود. همچنین لابی راه ورود و خروج را برای میهمان و مراجعه کنندگان مشخص میکند. علاوهبر زیبایی لابی، تمیزی، جلوههای دیداری، برخورد افراد و پرسنل نیز در میزان رضایت مشتریان بسیار تأثیرگذار است.
اگر میخواهید یک سرمایهگذاری دائمی و بلند مدت در این زمینه داشته باشید، نه یک سرمایه گذاری موقت و زودگذر، لازم است که برای کلیه موارد، تمام جوانب را بسنجید. همچنین برای امکانات و مجموعه پرسنل خود، وقت و هزینه کافی در نظر بگیرید تا بتوانید در دراز مدت در بازار رقابت، فعالیت کنید و مشتریان دائمی خود را داشته باشید.
ویژگیهای لابی هتل چیست؟
همان طور که پیش از این گفتیم لابی اهمیت زیادی دارد و ویترین هتل است. پس نباید بی تفاوت از کنار آن گذشت. زیبایی، نوع چیدمان و دکوراسیون، نظافت، نوع وسایلی که در لابی استفاده میشود و کیفیت آنها از مهمترین فاکتورها در افزایش سطح هتل میباشد. ضمن اینکه کادر و مجموعهای که در بخش لابی مشغول به فعالیت هستند نیز، از اهمیت ویژهای برخوردارند. افراد فعال در لابی هتل، افرادی مهم و کلیدی هستند که حکم ماندگاری یا خداحافظی مراجعه کنندگان را صادر میکنند. بنابراین اگر به دنبال حضور و رقابت در بازار هستید، توجه به این فاکتورها بسیار حیاتی و حائز اهمیت است. در ادامه برخی از مهمترین ویژگیهای لابی هتل را شرح میدهیم:
زیبایی لابی
بدون شک جذابیت در هر کار و مکانی برای ما از اهمیت ویژهای برخوردار است. به خصوص اگر مکانی باشد که برای اقامت و تفریح و استراحت انتخاب کرده باشیم. در هنگام سفر و حتی مأموریتهای کاری، هر هتلی که از نظر ما زیبا باشد، ما را جذب میکند. همان طور که گفتیم زیبایی و جذابیت یک هتل، در نگاه اول از طریق زیبایی لابی هتل به ما انتقال داده میشود. ضمن اینکه ترکیب رنگ و شیک بودن وسایل و تایل های پشت چسب دار بکار رفته در بخش های مختلف نیز میتوانند زیبایی محیط را دو چندان کنند.
نوع چیدمان و دکوراسیون
بدون شک انتظار ندارید در بدو ورود به لابی هتل شاهد چیدمان و دکوراسیونی باشید که در ذوق شما بخورد. اگر این اتفاق بیفتد از همان راهی که آمدهاید بر میگردید. اینکه نوع چیدمان همراه با شلوغی و بی نظمی باشد یا بر عکس احساس آرامش را به شما منتقل کند، موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. چگونگی نصب تابلو و بقیه مواردی که در دکوراسیون تأثیرگذار هستند نیز بسیار مهم است. در صورت سرمایهگذاری و ورود به این کار این موارد را بسیار جدی بگیرید چرا که در نهایت به جذب یا دفع مشتریان شما منتهی میشود. توصیه میکنیم در این زمینه حتما از متخصصان دکوراسیون داخلی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
نظافت
از بالاترین اولویتهای هر مکانی که نمره مثبت یا منفی را در بر میگیرد، پاکیزگی و نظافت آن محل است؛ حال تصور کنید این محل برای اسکان و اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت شما باشد. باید خود را به جای میهمانان بگذارید، با هر نوع سلیقه و میزان وسواس و حساسیت. اگر میهمانی وسواس شدید داشته باشد، بر روی پاکیزگی همه چیز تمرکز میکند. از کف و سرامیک سالن گرفته تا پردههای ورودی و دستگیره درب، روی میز و حتی پوشش کادر فعال در هتل، تمامی این موارد مهم است. در نگاه اول به نظافت لابی هتل برای او روشن میشود که هتل شما چقدر به نظافت و پاکیزگی اهمیت میدهد. توصیه میکنیم بهترین و متعهدترین نیروهای خود را در این بخش قرار دهید.
کیفیت لوازم در لابی
در مدت زمان کوتاهی که میهمانان برای پذیرش در حال صحبت و تکمیل فرم هستند، با نگاه گذرا یا نشستن بر روی مبل، متوجه نوع و کیفیت لوازم و وسایل میشوند. بنابراین این نکته نیز از مواردی است که از دید مشتریان و مهمانان دور نمیماند. مراجعه کنندگان این گونه تصور میکنند، که از همان کیفیتی که در لابی استفاده کردهاید، در اتاق نیز استفاده شده است. پس بهتر است از بهترین نوع لوازم در لابی استفاده شود تا در لحظهی اول حس خوبی به مهمان انتقال پیدا کند.
آسانسور
یکی از بدیهیترین و در عین حال مهمترین آیتمها، وجود آسانسور و دسترسی آسان به آن است. مشاهده آسانسور درست و مجهز در لابی، باعث ایجاد حس امنیت میشود و خیال مسافر را راحت میکند.
بوی مطبوع
در هنگام ورود به لابی هتل یکی از مواردی که تأثیر خوبی بر مخاطب بر جای میگذارد، بوی مطبوع و تهویه مناسب لابی است. تهویه هوا و تأمین بوی مطبوع را در اولویت کاری خود قرار دهید. البته در انجام این امر هم زیادی روی نکنید. از رایحههای ملیح و خوشبو که با هر نوع فردی سازگار باشد و موجب تنگی نفس و سرفه در افراد حساس نشود، استفاده کنید.
نورپردازی
نورپردازی مناسب و تأمین روشنایی مناسب در لابی هتل یکی دیگر از مواردی است که مشتری را جذب یا دفع میکند. در طراحی نورپردازی حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا نتیجه مطلوبی را به دنبال داشته باشد. در حالت کلی دو نوع چراغهای تزیینی و غیر تزیینی میتوان برای روشنایی هتل در نظر گرفت. در این خصوص فاکتورهای مهمی از جمله مکان نصب چراغ، ارتفاع آن، رنگ روشنایی، میزان روشنایی، درجه حرارت نور، هماهنگی و ترکیب آن با هارمونی دیوار، کفپوش، دکوراسیون و چیدمان و ارتفاع سقف دارای اهمیت ویژهای هستند. در ادامه شما را با چند روش نورپردازی در لابی هتل آشنا میکنیم که از طریق آن میتوانید، میزان تأثیرگذاری را بر مخاطبان دو چندان کنید:
- از آنجا که قصد شما تأثیرگذاری و ایجاد حس خوب همراه با آرامش به مشتریان است، تلاش کنید از نور ظریف استفاده کنید. نور ظریف باعث ایجاد حس آرامش در افراد میشود، بر خلاف نور شدید که فرد را عصبی میکند.
- با نوع نورپردازی میتوانید حس راحتی یا حس رسمی را به مخاطبان خود القا کنید. با سبک نورپردازی ظریف به راحتی میتوانید فضای دوستانه و بسیار صمیمی را در محیط فراهم کنید.
- برای القاء نورپردازی صمیمی و همراه با آرامش به هیچ عنوان از لامپهای فلورسنت استفاده نکنید. این نوع لامپها باعث یادآوری محیط رسمی و خشک مانند محل کار یا مکانهای آموزشی میشوند، بنابراین در انتخاب نوع لامپ بسیار تحقیق کنید و از افراد خبره در این زمینه راهنمایی بخواهید.
- از آنجا که هدف شما از نورپردازی، جلب توجه است، تلاش کنید زمان و هزینهای را که در زمینه نورپردازی به خرج میدهید، تنها پاسخگوی سلیقه قشر خاصی نباشد، بلکه آنقدر ویژه و منحصر به فرد باشد که همه وارد شوندگان را تحت تأثیر قرار دهد؛ با این کار، چشم هر فردی را به سمت فضا، هدایت میکنید.
کفپوش لابی
کفپوش مناسب برای لابی کفپوشی انتخاب کنید که به راحتی بتوانید هر نوع آلودگی را از سطح آن برطرف کنید. نکتهای که در انتخاب کفپوش باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به جنس و متریال آن است. جنس و متریال یک کفپوش باید به گونهای باشد که باعث ایجاد لغزندگی نشده و برای کودکان و افراد مسن، مشکلساز نشود. استفاده از فرش و موکت نیز گزینه مناسبی است که مشکل لغزندگی را برطرف میکند. البته این مورد باید با توجه به دکوراسیون و نورپردازی انتخاب شود.
وسایل سرگرمی و هنری
یکی دیگر از نکاتی که مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد، وجود سبکهای متفاوت هنری در لابی است. طراحی لابی هتل باید به گونهای با هنر درآمیخته شود که مخاطب را مسحور و جذب خودش کند. دیزاین لابی باید به صورتی باشد، که در ساعات متفاوتی که مهمان به آن پناه میآورد، از حضور در آن فضا لذت ببرد. برای اینکه به این ذائقه مخاطب پاسخ دهید، گزینههای متفاوتی وجود دارد. میتوانید با تابلوهای نقاشی از سبکهای مختلف شروع کنید و حتی بوفهای از کتابهایی که به درخواست هر مخاطبی با هر نوع علاقه و نگرشی پاسخ دهد استفاده کنید. پخش موسیقی ملایم در سالن لابی نیز به عنوان یک امتیاز محسوب میشود، ضمن اینکه علاقهمندان به تلویزیون و آگاهی از آخرین اتفاقات روز هم کم نیستند و باید به تمام این نکات توجه شود.
ویو لابی هتل
اگر لابی از امکانات کامل و ویژهای برخوردار باشد اما ویوی مناسبی نداشته باشد، باز هم کامل نیست. بالاخره مخاطبان علاقه دارند تایمهایی را قبل و بعد از هر ورود و خروج یا زمان هر وعده غذایی در لابی حضور پیدا کنند و با محیط بیرون و طبیعت بی نظیر ارتباط برقرار کنند. بنابراین لابی را در مکانی باید در نظر گرفت که ویو ابدی و زیبایی داشته باشد. افراد به فضای باز، طبیعت و محیط سالم بیرون دسترسی داشته باشند. همچنین نوع پنجره، سبک و اندازه آن نیز بسیار مهم است. به این معنا که اگر ویوی زیبایی در اختیار داشته باشید، اما نتوانید با نوع پنجره و پردهها آن را هماهنگ کنید و زیبایی را به رخ مخاطب بکشید، برای همیشه فرصت را از دست دادهاید.
میز رسپشن لابی هتل
میز رسپشن، پیشخوان اصلی هتل میباشد. مهمانان از ابتدای ورود به هتل تا تحویل اتاقها، در ارتباط مستقیم با آن قرار دارند. بنابراین میز رسپشن باید در محل مناسبی قرار گیرد، تا میهمانان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. از در نظر گرفتن میز رسپشن لابی هتل، در فضای پرت و دور افتاده خودداری کنید. بهترین مکان برای قرار دادن میز پذیرش و پاسخگویی، روبروی درب ورودی میباشد. این مکان از همه نظر بهترین فضا است و بدون اتلاف وقت یا جستوجو، توسط مخاطب قابل مشاهده خواهد بود. از دیگر نکات مهم راجع به میز پذیرش هتل، این است که اندازه این میز باید مناسب در نظر گرفته شود و توصیه میشود، دسترسی به آن از دو جهت باشد، تا از ازدحام مخاطبان در یک سمت جلوگیری به عمل آید.
مسئول پذیرش رسپشن لابی هتل
برخورد پرسنل شما، به ویژه به عنوان مسئول پذیرش رسپشن لابی هتل بسیار حائز اهمیت است. خوش برخوردی، ظاهر آراسته و صبوری، از بارزترین ویژگیهای این افراد است که واکنش و عکسالعمل میهمانان را به راحتی میتوانید در پس آن مشاهده کنید. شما به فردی صبور و با حوصله نیاز دارید که علاوهبر خوش اخلاقی و گشادهرویی، بتواند در کمال آرامش پاسخگوی مشتریان حضوری و غیرحضوری (تلفنی) باشد. همچنین قرار دادن فرم نظرسنجی از موارد مهمی است که شما را در جهت بهتر شدن فرآیند کاری، یاری میکند.
وجود نمازخانه و سرویس بهداشتی در لابی
فراموش نکنید که وجود نماز خانه و سرویس بهداشتی در بخشی از لابی هتل ضروری است. افرادی هستند که ممکن است منتظر باشند یا اتاق خود را تحویل داده باشند و تا لحظه خروج بخواهند در لابی مستقر شوند. برای نماز خواندن و استفاده از سرویس بهداشتی نباید دغدغه آن را داشته باشند که به طبقات دیگر مراجعه کنند. به همین دلیل در نظر گرفتن امکانات ضروری در بخشی از لابی هتل برای شما امتیاز است.
اینترنت رایگان
امروزه اینترنت یکی از ضروریات و جزء لاینفک زندگی مردم میباشد. قرار دادن امکاناتی همچون اینترنت رایگان در لابی هتل میتواند رضایت مشتریان شما را جلب کرده و در نگاه اول حس خوشایندی را به آنان منتقل خواهد کرد. چرا که این مسئله برای بسیاری از افراد اهمیت ویژهای دارد.