بهترین صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال

صرافی غیر‌متمرکز (DEX)چیست؟

به گزارش پارسیان کریپتو این صرافی‌ها بدون نیاز به ثبت‌نام و احراز هویت تنها از طریق اتصال کیف پول دیجیتال کاربران به آن‌ها قابل سرویس‌دهی هستند و در آنها احتیاجی به انتقال دارایی به کیف پول صرافی نیست. بنابراین در این سیستم‌ها، خبری از هک شدن حساب صرافی یا بلوکه شدن دارایی کاربر نیست. همچنین این پلتفرم‌ها به‌دلیل اینکه خارج از نظارت یک نهاد واحد هستند، صرفاً از ویژگی‌های بلاک چین برای کنترل پلتفرم خود بهره می‌برند و ملزم به پیروی از قوانین یک کشور یا دولت خاص نیستند. 

نحوه کار صرافی های غیر‌متمرکز

همانطور که گفته شد صرافی غیر‌متمرکز ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین فعال است و تراکنش‌ها در این پلتفرم بر اساس قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. این سیستم از ویژگی‌های بلاکچین بهره برده و به‌صورت غیر‌متمرکز و بدون حضور سرور و کنترل کننده‌ی مرکزی فعالیت می‌کند.

قرارداد هوشمند دستوراتی کدنویسی شده در بستر بلاکچین‌ است که در صورت فراهم شدن شرایط آن، به‌طور خودکار اجرا شده و قابل بازگشت و توقف نیست.

در این پلتفرم‌ها کاربر پس از اتصال کیف پول خود به صرافی، یک سفارش خرید یا فروش ثبت می‌کند. سپس در صورت  ثبت سفارشی مطابق با او از سوی کاربر دیگر؛ تراکنش مربوطه توسط یک قرارداد هوشمند (بدون نیاز به واسطه) انجام می‌شود.

ویژگی‌های معامله در بهترین صرافی های غیر متمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز مزایا و کاربردهای بسیاری برای کاربران خود به‌دنبال دارند. خصوصا درفضای تکنولوژی که رقبا همیشه سعی دارند از هم پیشی بگیرند، آنها نیز به دنبال ارائه بهترین‌ها هستند.

  • هزینه‌ یا کارمزد معامله پایین
  • ناشناسی معاملات 
  • عدم نیاز به انتقال دارایی به کیف پول صرافی
  • محدود بودن تعداد رمزارزهای قابل معامله در این سیستم‌ها در مقایسه با صرافی های متمرکز
  • بالا بودن زمان تطبیق سفارش‌ها به‌دلیل پایین بودن حجم معاملات

نکته: برخی صرافی‌های غیر‌متمرکز در کنار ترید، قابلیت دیگری برای کسب سود کاربران خود فراهم کرده‌اند که استخر نقدینگی نام دارد. این ویژگی به کاربران امکان کسب درآمد از طریق تامین نقدینگی را می‌دهد. آنها با واریز توکن مورد نیاز برای اجرای یک قرارداد هوشمند به انجام سریع‌تر آن کمک می‌کنند و در ازای این کمک‌رسانی از توکن‌های موجود در استخر پاداش دریافت می‌کنند.

بهترین صرافی های غیر‌متمرکز برای ایرانی ها

همانطور که مطلعید امروزه صرافی‌های متمرکز زیادی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. اما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات مربوط تایید هویت، عملاً معامله در چنین پلتفرم‌هایی برای کاربران ایران با ریسک زیادی همراه است. بنابراین یک گزینه مناسب برای معاملات رمزارزها روی آوردن به صرافی‌های غیر‌متمرکز است. در ادامه لیستی از انواع صرافی‌های غیر متمرکز ارز دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم. 

صرافی نام‌آشنای بایننس در فوریه ۲۰۱۹ سیستم غیر‌متمرکز خود را راه‌اندازی کرد. بایننس دکس از هسته‌ی پردازشی صرافی بایننس یا همان زنجیره بایننس برای انجام معاملات خود بهره می‌برد؛ بنابراین سرعت و قدرت انجام تراکنش‌ها در آن تفاوتی با صرافی متمرکز بایننس ندارد. (کارمزد بایننس ۰.۱ درصد است).

توجه کنید این صرافی به‌طور رسمی اعلام کرده کشورهایی که در لیست سیاه بایننس قرار دارند، از سیستم غیر‌متمرکز آن نمی‌توانند استفاده کنند. بنابراین در حالت عادی استفاده از این پلتفرم برای کاربران ایرانی ممکن نیست و شما باید  توسط سرویس‌های وی پی ان، آی‌پی خود را تغییر دهید.

صرافی غیر‌متمرکز یونی‌سواپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ بر پایه‌ی بلاکچین اتریوم شروع به فعالیت کرد. کارمزد تراکنش‌ها در این پلتفرم ۰.۳ درصد است که از طریق توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم (ERC-20) قابل پرداخت است. حجم معاملات در بستر یونی سواپ به‌طور مداوم در حال افزایش است و این صرافی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و بهترین صرافی های غیر‌متمرکز ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود.

صرافی IDEX

صرافی غیر‌متمرکز IDEX که بر پایه‌ی بلاکچین اتریوم بنا شده یکی از جدیدترین صرافی های غیر متمرکز است. این پلتفرم محلی برای انجام تراکنش‌های همتا به همتای (P2P) توکن‌های ERC-20 است. شاید به همین دلیل باشد که به آن صرافی دارایی‌های غیر‌متمرکز اتریوم می‌گویند. IDEX، شباهت زیادی به صرافی‌های متمرکز دارد و از معدود پلتفرم‌‌های غیر‌متمرکز ارز دیجیتال است که قابلیت ذخیره‌ی دارایی داخل سیستم را برای کاربران خود فراهم کرده است. همچنین امکان لغو سفارش‌های خرید/ فروش و مبادله قبل از تکمیل فرایند، از دیگر مواردیست که این سیستم را به اکسچنج‌های متمرکز شبیه کرده است.

رابط کاربری ساده، امکان معاملات هم‌زمان (ثبت هم‌زمان چند سفارش)، کارمزدهای پایین، دسترسی به ابزارهای تحلیلی، کلیدهای خصوصی رمزنگاری شده و سیستم پشتیبانی از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم غیر‌متمرکز است.

 صرافی وان اینچ (۱inch)

وان اینچ را می‌توان بهترین پلتفرم تجمیع‌گر DEX نامید. این سیستم از چندین صرافی تشکیل شده و امکان ثبت سفارش نامحدود را به کاربران خود می‌دهد. این سفارش‌ها در بستر صرافی‌هایی که در ۱inch قرار دارند منتشر و با بهترین قیمت تکمیل می‌شوند. نحوه‌ی محاسبه‌ی کارمزد در این پلتفرم بستگی به هر صرافی که سفارش در بستر آن تکمیل می‌شود دارد. 

وان اینچ علاوه بر امکان کسب سود از طریق ترید رمزارزها، امکان شرکت در استخرهای نقدینگی و فرایندهای اعطای وام‌ جهت کسب سود و درآمد بیشتر را هم فراهم کرده است. توکن بومی این صرافی نام دارد.

صرافی کایبر‌ سواپ یکی دیگر از پلتفرم‌های معاملاتیست که بر بستر بلاکچین اتریوم کدنویسی شده است. این صرافی توسط یک تیم توسعه‌دهنده‌ی سنگاپوری در دو نسخه‌ی وب و موبایل راه‌اندازی شد و در حال حاضر یکی از بهترین صرافی های غیر متمرکز ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. کایبر سواپ همچنین از یک توکن اختصاصی با نام KNC بهره می‌برد.

این پلتفرم علاوه‌بر ویژگی استخر نقدینگی به کاربران امکان ذخیره‌ی پویا یا دخیره‌ی دینامیک دارایی‌ها را می‌دهد. این ویژگی برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که با سپرده‌گذاری دارایی خود در بستر این صرافی‌ غیر‌متمرکز، از تمامی امکانات و خدمات آن با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر بهره ببرند. اما اصلی‌ترین ویژگی این صرافی تایید آنی تراکنش‌های ارز دیجیتال است.

‌صرافی بیسکو (Bisq)

صرافی بیسکو، پلتفرم دیگریست که در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های DEX محسوب می‌شود. در این پلتفرم می‌توان با برخی ارزهای فیات مانند دلار و یورو نیز تراکنش انجام داد. نکته‌ی منفی Bisq، سرعت پایین انجام تراکنش‌ها و زمان انتظار طولانی برای تکمیل سفارشات است. این موضوع سبب شده با این‌که بیسکو از DEXهای قدیمی و مطرح به‌شمار می‌رود، همچنان حجم معاملات در بستر آن نسبت به رقبا کم‌تر باشد.

در حال حاضر حجم معاملات بالانسر حدود ۱۰ میلیون دلار است که در مقایسه با سایر صرافی های غیر‌ متمرکز ارز دیجیتال، رقمی قابل قبول محسوب می‌شود.

کرو فایننس با ۱۹.۹۱۱ میلیارد دلار دارایی قفل‌شده (TVL)، یکی از بزرگ‌ترین صرافی های غیر متمرکز است. این پلتفرم در بستر شبکه اتریوم فعالیت دارد و برای تبادل استیبل کوین‌ها طراحی شده است. کرو را می‌توان معادل یونی سواپ برای استیبل کوین‌ها در نظر گرفت. این پروژه به کاربران خود امکان استفاده از استیبل کوین‌ها  با هزینه و خطای بسیار کم را می‌دهد. همچنین کاربرانی که بیت کوین دارند، به‌راحتی می‌توانند از طریق کرو فایننس دارایی خود را به یک استیبل کوین تبدیل کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

صرافی متمرکز یا غیرمتمرکز؟ مساله این است

توجه داشته باشید که ایده‌ی استفاده از صرافی های غیر‌ متمرکز ارز دیجیتال در کلام بسیار جذاب است، اما مسلماً سیستم‌های غیر‌متمرکز مبتنی بر بلاکچین و قرارداد هوشمند در حال حاضر ۱۰۰٪ ایمن و قابل اطمینان نیستند. همان‌طور که اشاره کردیم، این سیستم‌ها پروژه‌های کدنویسی شده توسط برنامه‌نویسان هستند و بروز کوچک‌ترین خطا در روند کدنویسی، می‌تواند به یک باگ امنیتی بزرگ تبدیل شود که گاهی اوقات این باگ‌ها تا مدت‌ها شناسایی نخواهند شد. با‌ توجه به عدم حضور مجموعه‌ی مدیریتی و پشتیبانی متمرکز، بروز هر مشکلی به‌واسطه‌ی این باگ‌ها (یا حتی خطاهای شخصی کاربران) تحت هیچ شرایطی قابل پیگیری نخواهد بود. 

همچنین باید به محدودیت‌‌های آی‌پی کاربران ایرانی برای برقراری ارتباط با سرورهای خارج از کشور توجه داشته باشید و هنگام انتخاب یک صرافی غیرمتمرکز برای انجام معاملات خود، تمام جوانب کار را به‌طور دقیق بسنجید.

در پایان نظر شما درخصوص لیست صرافی های غیر متمرکز معرفی شده در این مقاله چیست؟ و اینکه آیا شما برای معاملات خود صرافی‌های متمرکز را ترجیح می‌دهید یا غیر متمرکز؟ منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

اهمیت صرافی‌های غیرمتمرکز در چیست؟

در حقیقت صرافی‌های غیر‌متمرکز هدف ایدئولوژیک اقتصاد رمزارزها را برآورده می‌کنند، یعنی افزایش آزادی مالی از طریق کاهش وابستگی از طریق تمرکززدایی.

کدام ارزهای دیجیتال را می‌توان در Dex معامله کرد؟

در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ ارز دیجیتال در بازار وجود دارد و صرافی‌های غیر  متمرکز بسترهای مختلفی را برای معاملات خود ارایه می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا