عمومیکسب و کار ویژه

انواع سورفکتانت غیر یونی

سورفکتانت ها از یک قسمت آبدوست (متنفر از چربی) و یک قسمت آبگریز (چربی دوست) تشکیل شده اند.

بخش آبگریز (لیپوفیل) اکثر سورفکتانت ها شامل یک زنجیره هیدروکربنی است که معمولاً دارای طول متوسط ​​12 تا 18 اتم کربن است و ممکن است دارای یک حلقه معطر باشد. نحوه عملکرد سورفکتانت به این صورت است که سر آبدوست به سمت آب و سر آبگریز از آب دور می شود. به همین دلیل است که سورفکتانت ها روی سطح جمع می شوند و روی آن تأثیر می گذارند.

در رنگ ها، چسب های امولسیونی، جوهرها، ضدعفونی کننده ها، شامپوها، خمیردندان ها، فوم های آتش نشانی، شوینده ها، آفت کش ها، لاستیک ها، دفع مواد بازیافتی، موم ها و… از سورفکتانت ها در صنایع غذایی نیز استفاده می شود.

سورفکتانت چیست؟ سورفکتانت ها مواد شیمیایی غذایی هستند که در تهیه بسیاری از محصولات غذایی مانند امولسیون ها، سوسپانسیون ها و ژل ها استفاده می شوند.

اکثر فرمولاسیون های غذایی حاوی مخلوطی از سورفکتانت ها (امولسیفایرها) و هیدروکلوئیدها هستند. بسیاری از محصولات غذایی حاوی پروتئین هایی هستند که به عنوان امولسیفایر استفاده می شوند. در صنعت نانوایی، سورفکتانت ها به عنوان عوامل کف کننده، مرطوب کننده و امولسیفایر استفاده می شوند و برای حفظ چربی، بهبود بافت و افزایش عمر مفید استفاده می شوند.

در صنعت شوینده از سورفکتانت ها در شامپوها و نرم کننده ها، ژل ها، صابون های مایع و فوم ها استفاده می شود. سورفکتانت های سازگار با پوست به عنوان امولسیفایر عمل می کنند و قطرات آب یا روغن را در کرم ها و لوسیون ها تثبیت می کنند.

سورفکتانت ها می توانند لیپیدها را در آب حل کرده و با ایجاد اختلال در غشای سلولی، باکتری ها را از بین ببرند.

خواص سورفکتانت ها:

1- جذب سطحی:

غلظت تعادل یک سورفکتانت در سطح مشترک دو فاز بیشتر از غلظت آن در فضای کل هر فاز است. این به این دلیل است که مقادیر کمی از این مواد می تواند کشش سطحی را تا حد زیادی کاهش دهد.

2- سیستم دو نوع سورفکتانت روی:

سورفکتانت ها حاوی گروه هایی با خواص حلالیت مخالف هستند. یعنی برخی از گروه ها تمایل به حل شدن در فازهای قطبی و گروه های دیگر تمایل به حل شدن در فازهای غیر قطبی دارند. این خاصیت با ضریب تعادل آب دوستی و چربی دوستی بیان می شود.

3- حلالیت:

برای اینکه سورفکتانت را سورفکتانت سطحی نامید، گروه های تشکیل دهنده آن باید حداقل در یک فاز از سیستم مایع حل شوند.

4- قابلیت تشکیل میسل:

مولکول‌ها یا یون‌های سورفکتانت زمانی که غلظت آنها در محلول مایع به حداقل مقدار می‌رسد، توده‌های کوچکی به نام میسل را تشکیل می‌دهند.

5- سرب بر صورت دو مشروب:

مولکول ها یا یون های سورفکتانت یک لایه منظم بر روی سطح تماس دو فاز مایع و گاز تشکیل می دهند. جایی که مولکول ها به طور یکنواخت جهت گیری می کنند

6- ویژگی های کلیدی:

یک سورفکتانت باید تعدادی از این خواص را داشته باشد، این خواص عبارتند از: حذف (شستشو)، کف کردن، مرطوب کردن، امولسیون کردن، حل شدن و پخش کردن.

سورفکتانت غیر یونی پیشگامان شیمی:
استرهای اسیدهای چرب و سوربیتول

ساربیتان

سوربیتان مونو استئارات

تری استارات سوربیتان

دکمه بازگشت به بالا