انواع پروفیل های فولادی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی پروفیل است. این محصول دارای دسته بندی‌های متعددی بوده و در انواع صنعتی و ساختمانی تولید و به بازار عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که پروفیل در لغت به معنای تمامی مصالح ساختمانی اعم از میلگرد، تیرآهن و … بوده ولی در اصطلاح بازاری به قوطی‌های توخالی اطلاق گردیده که از شکل دهی به ورق‌های فولادی تولید می‌شوند. ما در ادامه قصد داریم این محصول را از تمامی زوایای لغوی و اصطلاحات رایج بازار و  بررسی نموده و شما را با انواع پروفیل های فولادی در ساختمان و صنعت آشنا سازیم.

دسته بندی انواع پروفیل آهنی

پروفیل صنعتی: پروفیل‌های صنعتی در صنایع مختلف استفاده شده و به آن دسته از مقاطع گفته می‌شود که در صنایع گوناگون اعم از نظامی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  در اصطلاح عامیانه به این محصولات پروفیل ستونی نیز گفته می‌شود. پروفیل ساختمانی: پروفیل ساختمانی عموما در ساختمان مورداستفاده بوده و عمده کاربرد آن در ساخت در و پنجره و سقف سازه است. ابعاد این مقاطع نسبت به نوع صنعتی بیشتر بوده و از ورق‌هایی با ضخامت کمتر تولید می‌شوند. به جهت کاربرد بیشتر پروفیل های ساختمانی در ادامه به بررسی دسته بندی این محصولات به طور مفصل خواهیم پرداخت. مرکزآهن رسان روزانه قیمت اهن آهن رسان را در سایت و شبکه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهد.

انواع پروفیل ساختمانی را می‌توان از لحاظ شکل ظاهری و فرآیند ساخت به دسته‌های گوناگونی تقسیم بندی کرد. از لحاظ نوع تولید سه دسته محصول نورد گرم، نورد سرد و ترکیبی در بازار موجود است. این محصولات به طور معمول در طول‌های 6، 12 و 14 متر در بازار موجود بوده و با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند. بیشترین استاندارد این محصولات که در کارخانجات نیز رعایت می‌شود استاندارد اروپایی DIN است.پروفیل z: این دسته از پروفیل‌ها که عموما در ساخت سقف‌های شیروانی مورداستفاده قرار می‌گیرند نیز همچون پروفیل های ساختمانی از استحکام کمتری برخوردار بوده و از ورق‌هایی با ضخامت کم تولید می‌شود.

انواع پروفیل فلزی از لحاظ نحوه ساخت نورد سرد: این روش اکثرا برای تولید پروفیل‌های درب و پنجره، ناودانی و سقف کاذب استفاده می‌شود. نورد گرم: از فرآیند نورد گرم پروفیل‌های قوطی شکل تولید می‌شود. مرکب: این محصول ترکیبی از پروفیل سرد و گرم بوده که در دو نوع باز و بسته موجود است. انواع پروفیل فلزی از لحاظ شکل ظاهری به طور کلی از لحاظ شکل ظاهری پروفیل‌ها به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می‌شوند پروفیل های بسته: این پروفیل‌ها به علت بسته بودن شکل ظاهری به پروفیل‌های بسته معروف هستند. از جمله پروفیل‌های بسته می‌توان به پروفیل‌های مربعی و مستطیلی، پروفیل لنگه دری، کلافی و HSS اشاره کرد.

پروفیل باز: این محصولات به دلیل شکل ظاهری به این نام معروفند. از جمله پروفیل‌های باز می‌توان به پروفیل z، پروفیل سپری، پروفیل کلاهی و پروفیل فرانسوی اشاره کرد. پروفیل باز سپری این پروفیل‌های T شکل به سپری معروف بوده و دارای قاعده و ارتفاع‌های برابر یا متفاوت هستند. عمده کاربرد آن‌ها در ساخت اعضای مرکب و اتصالات سازه‌های فولادی است. سپری‌ها دارای اندازه‌های مختلف قاعده و ارتفاع بوده و عیب اصلی این مقاطع مقاومت خمشی کم آن‌ها و سطوح مایل به بالاست که در اتصالات ایجاد مشکل می‌کنند. این مقطع اکثرا در ساخت خرپا، در و پنجره، سقف شیروانی و اسکلت سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل باز Z  این پروفیل به شکل Z بوده و نیم رخ زد نیز نامیده می‌شود. عمده کاربرد آن در پوشش سقف‌های شیب دار و کشتی سازی است. در نقشه‌های مهندسی با Z نشان داده شده و عدد نشان داده شده پس از این حرف ارتفاع پروفیل را نشان می‌دهد. پروفیل‌ Z در سایزهای 16 تا 22 و ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی‌متر و طول‌های 4، 6 و 7 متر موجود است. را می‌توانید در صفحه مربوطه در سایت مرکزآهن مشاهده نمایید. برای اطلاع از بهترین کارخانه های تولید پروفیل در ایران می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید. یکی از پروفیل‌‌های باز پرکاربرد پروفیل‌های کلاهی هستند که از جمله کاربردهای آن‌ها می‌توان به استفاده در ماشین آلات صنعتی و سطوح انتقال اشاره کرد.

پروفیل باز فرانسوی پروفیل فرانسوی در ساخت چهارچوب درب و پنجره مورد استفاده بوده و با استفاده از نورد سرد در ضخامت‌های 2 تا 2.5 و طول 6 متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. را میتوانید از کارشناسان مرکزآهن استعلام بگیرید. پروفیل بسته مربع یا مستطیل شکل این دسته از پروفیل‌ها یکی از رایج‌ترین محصولات برای تولید درب و پنجره، راه پله، ستون ساختمان، پاساژها، نرده کشی خیابان و ساخت اسکلت فلزی است. به این محصولات در سایزهای بزرگ پروفیل ستونی نیز گفته می‌شود. پروفیل بسته لنگه دری پروفیل لنگه دری برای ساخت چهارچوب درب و پنجره مورداستفاده بوده و همچنین از  آن جهت تولید پروفیل فرانسوی نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید جهت اطلاع از به لینک مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

پروفیل کلافی

روش تولید این پروفیل‌ها نورد گرم بوده و در ضخامت 0.9 تا 2.5 میلی‌متر و طول 6 متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این محصول نیز عموما در تولید درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل HSS این پروفیل دارای سطح مقطع مربع، مستطیل و دایره شکل بوده و در ساخت پل‌ها، مراکز خرید و واحدهای مسکونی کاربرد فراوانی دارد. این دسته از محصولات دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و آتش سوزی بوده و به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. معرفی انواع پروفیل قوطی ساختمانی براساس جنس و وزن پروفیل سبک: پروفیل‌های سبک با استفاده از ورق روغنی در نورد سرد تولید می‌شوند.

پروفیل سنگین: پروفیل‌های سنگین را با استفاده از ورق سیاه تولید می‌کنند. ضخامت بالای ورق‌های مورد استفاده در ساخت این پروفیل آن را به پروفیل سنگین معروف کرده است. برای تولید این پروفیل زمان و هزینه بیشتری لازم بوده و دارای ضخامتی از 6 میلی‌متر به بالا است. از این پروفیل‌ها برای ساخت سازه‌های بزرگ، مانند پل، تابلوی تبلیغاتی، تجهیزات صنایع نظامی و سایر موارد استفاده می‌شود. پروفیل آلومینیوم: پروفیل آلومینیوم رنگی سفید و روشن داشته و به زیباتر شدن ساختمان کمک می‌نماید. به همین دلیل استفاده از این محصول به مشتریانی که به جلوه و ظاهر درب و پنجره اهمیت می‌دهند پیشنهاد می‌شود. از دیگر مزایای پروفیل آلومینیوم می‌توان به جلوگیری از هدر رفتن انرژی اشاره کرد.

شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ، قیمت پروفیل اصفهان و سپروفیل های فولادی متنوعی در صنعت وجود دارد که به دلیل ویژگی‌هایشان، کاربردهای مخصوص به خود را پیدا کرده‌اند. همانطور که می‌دانید فولاد یکی از شکل‌پذیرترین و در عین حال مقاوم‌ترین موادی است که وجود دارد. به همین جهت، همیشه جزو مواد اولیه‌ای است که مهندسان برای تبدیل ایده‌های بلندپروازانه خود از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که تبدیل ایده‌های خلاقانه به واقعیت، نیازمند ابزارهای خلاقانه نیز هست، هرروز شاهد مقاطع فولادی تازه‌ای هستیم که در جهان تولید می‌شوند. برای درک کاملی از پتانسیل مقاطع فولادی در صنعت، باید به شناخت کاملی از آن‌ها رسید.

پروفیل چیست؟

کلمه پروفیل همان کلمه profile در زبان انگلیسی است که به معنای نیم‌رخ است. از سویی دیگر در صنعت، کلمه‌ای است که به مقطع ثابت و طول زیاد اشاره می‌کند.  از این کلمه برای تمام مقاطع فارغ از جنس آن‌ها استفاده می‌شود. پروفیل‌ها گستردگی بسیاری دارند که بر اساس معیارهای مختلفی مثل جنس، کاربرد، روش ساخت و … تقسیم بندی می‌شوند. از ‌آنجایی که زیرساخت همه صنایع را فولاد تشکیل داده، مهم‌ترین پروفیل‌ها در صنعت، پروفیل‌های فولادی هستند که خود نیز طبق معیارهای متفاوتی دسته بندی می‌شوند. در ادامه، طبقه‌بندی پروفیل‌های فولادی آمده است.

لوله

در سیستم‌های پایپینگ صنعتی و ساختمانی استفاده از لوله‌های فولادی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، استحکام و دوام بالا و مقاومت در برابر انواع خوردگی رواج بسیاری دارد. این لوله های فولادی معمولا شامل آلیاژهایی از آلومینیوم، منگنز، تیتانیوم و تنگستن هستند. کاربرد گسترده این لوله ها باعث شده که سالانه میلیون‌ها تن لوله فولادی تولید و به مصرف کلان برسد. لوله های فولادی می‌توانند جوش داده شده یا یکپارچه و بدون درز باشند. لوله های یکپارچه از گذشتن ماده مذاب روی یک میله، برای ایجاد فضای خالی داخلی پروفیل ایجاد می‌شوند.

پروفیل درب و پنجره

این پروفیل ها انواع بسیار زیادی دارند. از پرکاربردترین این مقاطع می‌توان به لنگه دری، زهوار، چهارچوبی و… اشاره کرد. چهارچوب فرانسوی، رومی، مکزیکی و ساده از انواع پرمصرف دیگر هستند. نوع دیگری نیز به عنوان پروفیل سپری وجود دارد که با آن چه بالا گفته شد متفاوت است. در زیر تصویر آن درکنار دیگر پروفیل‌های در و پنجره آمده است. لوله های فولادی به صورت گسترده‌ای در محیط‌های صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت، لوله های فولادی براساس میزان مقاومت در برابر فشار، دما و خوردگی دسته بندی می‌شوند. در مصارف خانگی نیز در لوله‌های گاز و یخچال کاربرد دارند.

پروفیل های HSS ، انواع تازه‌ای از پروفیل های فولادی

لوله های فولادی در مقایسه با مقاطع دایره‌ای HSS ، ابعاد، ضخامت و دسته بندی متفاوتی دارند. لوله ها بر اساس قطر دسته بندی می‌شوند اما HSS های دایره‌ای بر اساس ابعاد بیرونی پروفیل. HSS های مربعی گوشه‌های گرد دارند و ضخامت این گوشه‌ها دوبرابر ضخامت دیواره است. از سویی دیگر مقاطع HSS به نسبت مصالح سنتی که با ورق تولید می‌شوند، در معماری مدرن کاربرد بیشتری دارند. شکل این مقاطع هوشمندانه‌تر طراحی شده، به همین دلیل در کنار زیبایی و ظرافتی که برای سازه به همراه می‌آورند، ایمنی و مقاومت بسیاری هم دارند. به دلیل توخالی بودن این مقاطع، در سازه‌هایی که المان وزن در آن‌ها  اهمیت دارد، مثل سازه‌های لرزه ای، میتوانند استفاده شوند.

قیمت پروفیل های فولادی

همانطور که گفته شد، پروفیل ها انواع گوناگونی دارند که در تمام صنایع کاربردهای بسیاری پیدا کرده‌اند. پروفیل ها از این جهت بسیار کارآمد هستند که علاوه بر انواع استاندارد، می‌توانند بنا به نیاز مشتری ساخته شوند. از همین روست که هرروز پروفیل های جدید با انواع و و اندازه‌های متفاوتی به بازار می‌آید که برای تبدیل شدن به یک صنعتگر موفق، باید خود را با این مسیر همراه نگه داشت. برای شناخت مقاطع فولادی و اطلاع از می توانید به سایت آی فولاد مراجعه کنید. سایر کارخانجات و همچنین محصول مناسب برای کاربرد خود با شماره‌های درج شده در سایت تماس نموده و از مشاوران مرکزآهن راهنمایی بخواهید.

دکمه بازگشت به بالا