بین الملل

در به‌روزرسانی نقشه جامع علمی باید مأموریت اساتید مشخص شود

حسنی آهنگر در گفت‌وگو با آنا:

در به‌روزرسانی نقشه جامع علمی باید مأموریت اساتید مشخص شود

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) گفت: در به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور باید مشخص شود که استادان چه مأموریتی طی پنج الی ده سال دارند.

محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه امام حسین (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد نقش اساتید برای ایجاد مأموریت گرایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: در به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور مأموریت دانشگاه‌ها، باید مشخص شود که هر دانشگاه چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد. 

حسنی آهنگر بیان کرد: در برنامه‌ریزی کلان تحقق نقشه جامع علمی کشور، باید وزارت علوم و وزارت بهداشت ذیل آن سیاست کلان نقشه جامع بگویند دانشگاه‌ها چه‌کاری می‌خواهند انجام دهند و نقش دانشگاه در مأموریت موردنظر مشخص شود.

وی افزود: وقتی دانشگاه‌ها مأموریت گرا شوند و مشخص شود چه‌کاری می‌خواهند انجام دهند آنگاه نقشه جامع هر دانشگاه باید بین دانشکده‌های مختلف تقسیم و بعد در دانشکده‌ها بین گروه‌های علمی مختلف تقسیم شود و گروه‌های علمی که نقشه‌هایشان را مشخص کردند، کرسی تخصصی استادان معلوم می‌شود. 

حسنی‌آهنگر تأکید کرد: استاد‌ان بر اساس کرسی تخصصی که دارند مشخص می‌شود چه مأموریتی طی پنج الی ده سال می‌خواهند انجام دهند و برای گرفتن ترفیع پایه، نقشه سال آن استاد معلوم می‌شود یعنی باید مشخص شود استادان بر اساس کرسی تخصصی در نقشه دانشگاه خود و دانشگاه آن استاد در کلان نقشه جامع علمی کشور چه مأموریتی دارند.

رئیس دانشگاه امام حسین (ع) گفت: این نقشه یک آمایش سرزمینی برای نقش‌آفرینی دانشگاه در ایران اسلامی را دارد و یک آمایش تمدنی برای ایفای نقش دانشگاه در محیط بین‌الملل دارد که به نظرم این‌یک کار مهمی است که شورای انقلاب فرهنگی در قالب نقشه جامع علمی کشور انجام داده است. ولی آن تقسیم‌کار ملی و نگاشت ملی را بین وزارت علوم و وزارت بهداشت به همراه دانشگاه‌ها انجام نشده است که این حلقه مفقوده ماجرا است که بر اساس آن مأموریت گرایی استاد‌ها معلوم می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه استاد در ادامه کار خود برای هدایت دانشجو‌یان در رساله‌ها و پایان‌نامه‌هایشان بر اساس آن مأموریتی که برای استاد تعریف شده است، چه رساله‌ای و پایان‌نامه‌ای را تعریف کند و دانشجو بر اساس نیاز جامعه یا نیاز کشور (چه نیاز حال و چه نیاز آینده) کدام مأموریت را انجام بدهد و ایفای نقش کند فوق‌العاده مهم است.

رئیس دانشگاه امام حسین (ع) در مورد اینکه در نقشه جامع باید اولویت‌ها را با چه راهبردی در نظر بگیریم گفت: به نظرم بنده رصد و آینده‌پژوهی لازم است و بر اساس تجربیات ۴۵ سال انقلاب اسلامی و رصد آینده‌پژوهی به‌عنوان دیده‌بان آینده مشخص شود که در سال ۲۰۵۰ جهان به چه سمتی می‌رود و آینده ما چه می‌شود؛ بنابراین آن آینده‌ای را که ترسیم و کشف می‌کنیم، اولویت‌های ما را در فناوری مشخص می‌کند.

حسنی آهنگر در مورد رصدخانه علم و فناوری که قرار بود در دانشگاه امام حسین(ع) راه‌اندازی شود اظهار کرد: رصدخانه راه‌اندازی شده است و بر اساس آن نقشه نوشته شده است و اولویت‌های فناوری‌های نرم خیلی بااهمیت بیشتر و اولویت‌های فناوری سخت نیز در حوزه‌های هوش مصنوعی، کوانتوم، میکروالکترونیک و مواد پیشرفته و لیزر و… را تعریف کردیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم.

نشر بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا