کسب و کار ویژه

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور چیست؟

کاربرد های دیزل ژنراتور چیست؟ دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزلی و یک ژنراتور الکتریکی برای تولید برق است. جزئیات آن در زیر است:

عایق صدا

سیستمهای کنترل

قطع کننده های اضطراری

سیستم تولید گرما

سیستم راه اندازی اتوماتیک و دینام

به طور معمول، موتورهای دیزل برای کار با سوخت دیزل طراحی می شوند. با این حال، مدل هایی وجود دارند که می توانند با سایر سوخت های مایع یا گازی استفاده شوند. همچنین شرکت ولوو یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان خودرو و ماشین آلات سنگین در جهان است.

دیزل ژنراتورها در مناطقی که به شبکه برق متصل نیستند و همچنین کاربردهای پیچیده تری مانند ژنراتورهای ثانویه برای تامین برق به بار افزایش یافته شبکه و ارسال برق به شبکه برق استفاده می شود.

اندازه صحیح دیزل ژنراتورها برای جلوگیری از اضافه بار یا کمبود نیرو بسیار مهم است. اندازه بارهای غیر خطی به ویژه از نظر الکترونیک مدرن دشوار است.

برای جلوگیری از کاهش بار و کمبود نیرو، باید اندازه موتور دیزل را در نظر گرفت، اما دستگاه های الکترونیکی مدرن، به ویژه آنهایی که آنلاین نیستند، این مرحله را دشوار می کنند.

اندازه مناسب دیزل ژنراتورها نیازمند تجربه کافی و تجربه گسترده برای انتخاب اندازه واحد مناسب بر این اساس است. به طور معمول، یک برنامه مقیاس برای این مورد استفاده می شود.

موتور ژنراتورها می توانند برق از 1 تا 20 KVA برای خانه ها، مغازه ها، دفاتر کوچک و حداکثر 2000 KVA (2 مگاوات) برای مجتمع های اداری و کارخانه های بزرگ تولید کنند. یک ژنراتور 2000 KVA را می توان در یک اتاق ایزوله قابل حمل قرار داد. ژنراتورهای 5 مگاواتی برای نیروگاه های کوچک تولید برق استفاده می شود و برای این منظور می توان از تعدادی مجموعه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورهای بزرگ به طور جداگانه به محل نصب منتقل می شوند، جایی که مجموعه ها و لوازم جانبی به آنها اضافه می شود.

کشتی ها و بسیاری از وسایل نقلیه بزرگ مانند قطارها نیز از دیزل ژنراتورها نه تنها برای تامین برق برای برق بلکه برای تامین نیروی محرکه مورد نیاز خود استفاده می کنند.

تجهیزات تولید برق بر اساس ظرفیت تولید نرمال و پیک و بر اساس ظرفیت تولید و کیلووات انتخاب شده بر اساس نوع مصرف توزیع برق پیوسته یا اضطراری طبقه بندی و خاتمه می یابد.

دیزل ژنراتور چیست؟
دیزل ژنراتور چیست؟

دلایل انتخاب دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتورهای معمولی

در انتخاب ژنراتورها عوامل زیادی مانند سوخت و ذخیره سازی، شرایط کاری و تامین بار و عوامل دیگر وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد. یکی از دلایل انتخاب موتورهای برقی تعداد زیاد فروشندگان قطعات آنها، عدم نیاز به دانش و تجربه زیاد و همچنین سهولت حمل و نقل و بهره برداری است.

به طور کلی، دیزل ژنراتورها به دلیل مواد خاصی که از آنها ساخته شده اند و فرآیندهای ساده تر ساخت و همچنین آسان تر و کندتر کار قطعات، خستگی کمتری را تجربه می کنند. در نتیجه، زمانی که فرسودگی رخ می دهد، زندگی آنها به پایان می رسد. در صورتی که هزینه اولیه یک ژنراتور گازی بسیار بیشتر باشد و تنها سود اقتصادی برای کاربر تامین سوخت آسانتر باشد.

تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

برای اطمینان از در دسترس بودن برق در مواقع مورد نیاز، دیزل ژنراتورها باید به طور منظم نگهداری و سرویس شوند.

موتور یکی از حیاتی ترین بخش های دیزل ژنراتور در نظر گرفته می شود و این موتورها معمولاً نیاز به سرویس و تعویض قطعات خاصی از جمله فیلترهای هوا و سوخت در بازه زمانی مشخص شده توسط سازنده دارند.

دیزل ژنراتورها معمولاً به دو صورت استفاده می شوند:

1) حالت اضطراری: در بسیاری از صنایع و مراکز وجود جریان برق بسیار حائز اهمیت است، زیرا قطع شدن جریان برق می تواند آسیب های زیادی را در این محیط ها ایجاد کند.

بنابراین از موتورهای دیزلی در شرایط بحرانی برای حفظ پایداری الکتریکی در آن مناطق استفاده می شود.

بانک ها، فرودگاه ها، فروشگاه ها، مراکز درمانی، مراکز عمومی، برج های مسکونی، ساختمان های تجاری و … از جمله این مکان ها هستند.

2) منبع تغذیه اصلی: در مناطقی که منبع تغذیه اصلی وجود ندارد، دیزل ژنراتورها به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان منبع اصلی برق عمل می کنند.

این حالت معمولا در خطوط انتقال گاز، صنایع کشتیرانی، پروژه های ساختمانی، صنعت نفت و گاز، معدن و غیره استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا