بین المللکسب و کار ویژه

آموزش رانندگی در دبی

تعداد جلسات لازم برای رانندگی در دبی

در هر کجای جهان هم که زندگی می‌کنید، رانندگی مهارتی حیاتی‌ست و تقریبا بدون آن نمی‌توان به امور روزمره پرداخت. گاهی اوقات گرفتن گواهینامه‌ی رانندگی می‌تواند کار بسیار سختی باشد. راهنمای گواهینامه‌ی رانندگی در دبی به شما کمک می‌کند که با مراحل کار آشنا شوید و به ساده‌ترین و بهترین روش ممکن گواهینامه‌ی خود را دریافت کنید.

اگر شما هم به تازگی به دبی نقل مکان کرده‌اید و یا قصد دارید به زودی برای مهاجرت به دبی اقدام کنید، احتمالا با مسئله‌ی اخذ گواهینامه و رانندگی در دبی مواجه خواهید شد.هزینه‌ی گرفتن گواهینامه در دبی چقدر است؟ در ایران یا افغانستان یا کشور دیگری که در آن زندگی می‌کردم، سال‌ها گواهینامه داشتم، آیا برای رانندگی در دبی باز هم باید از ابتدا مراحل گرفتن گواهینامه را طی کنم؟ چه مدارکی نیاز دارم؟ از چه سنی می‌توان برای رانندگی در دبی اقدام کرد؟ برای پیدا کردن پاسخ کامل به تمام این سوالات با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

می‌توانم پرونده‌ی خود را از یک موسسه‌ی تعلیم رانندگی به موسسه‌ای دیگر ببرم؟

بله، جابه‌جایی پرونده‌ی خود از یک موسسه به موسسه‌ی دیگر مجاز است. برای این کار باید پس از پرداخت تمام هزینه‌ها از موسسه‌ی نخست خود درخواست انتقال کنید.

برای ثبت‌نام در دوره به چه مدارکی نیاز دارم؟

اماراتی‌ها تنها نیاز به ارائه‌ی امارات آی دی دارند. افراد خارجی نیز باید امارات آی دی و ویزای اقامتی دبی را ارائه دهند. ۶۶ مورد از مشاغل حرفه‌ای (شامل پزشکان، وکلا و مدیران) استثنا هستند و نیازی ندارند از اسپانسر خود سند عدم اعتراض بگیرند ولی سایر مشاغل مانند نجاران، رانندگان شخصی، آشپزان، باغبانان و نگهبانان امنیتی باید حتما این سند را از اسپانسر خود دریافت کنند.

آزمونهای دریافت گواهینامه رانندگی در دبی

  1. امتحان تئوری

این آزمون دانش شما را درباره قوانین رانندگی، علائم جاده‌ای، خطرات و اولویت‌های جاده‌ای می‌سنجد و از روی کتاب راهنمایی که آموزشگاه به شما می‌دهد، گرفته می‌شود.
در روز آزمون باید موارد زیر را همراه داشته باشید:

  • امارات آیدی معتبر
  • فایل رانندگی
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • هزینه آزمون تئوری

این آزمون شامل 35 سوال برای ارزیابی دانش شما در مورد خطرات جاده/رانندگی، علائم و دستورالعمل‌های رانندگی ایمن است.
آزمون تئوری گواهینامه رانندگی دبی شامل سه بخش میشود. بخش اول 17 سوال در مورد موقعیت‌های مختلف ترافیک را دربردارد. برای قبولی در این بخش باید حداقل به 11 سوال پاسخ صحیح دهید. بخش دوم شامل 18 سوال است که بر روی مشخصات گواهینامه رانندگی تمرکز دارد که باید 12 مورد از این سوالات را به درستی پاسخ دهید.

بخش سوم به نام تست تشخیص ریسک، مجموعه‌ای از ویدئوها است که شرایط محیطی مختلف را به تصویر می‌کشد. سوالات این بخش بر واکنش شما برای مقابله با این شرایط و خطرات آنها متمرکز است.
این تست بر روی یک کامپیوتر صفحه لمسی به زبان انگلیسی یا عربی انجام می‌شود. داوطلبانی که با این زبان ها آشنایی ندارند، می توانند در آزمون شفاهی شرکت کنند.

  • کتاب راهنمای RTA را به طور کامل بخوانید و تا جایی که می‌توانید در اپلیکیشن موبایل RTA تمرین کنید.
  • تمام علائم جاده و راهنمایی را به خاطر بسپارید.
  • و برای ارزیابی وضعیت خود در آزمون های آزمایشی آنلاین شرکت کنید.
  1. تست پارک

این تست در حیاط موسسه رانندگی شما انجام می‌شود. در آزمون پارک پنج مرحله وجود دارد که شامل موارد زیر است :

  • پارک روی شیب/ تپه
  • ترمزهای اضطراری
  • پارک زاویه دار (60 درجه)
  • پارک دنده عقب (90 درجه)
  • پارک دوبل

اگر پنج بار متوالی در آزمون پارک مردود شوید، باید دوباره برای ارزیابی داخلی حاضر شوید.

  1. امتحان عملی

این آخرین و شاید چالش برانگیزترین مرحله سفر شما و یک آزمون عملی برای رانندگی در جاده‌هاست که ده تا دوازده دقیقه طول می‌کشد!
مطمئن شوید در تاریخ تعیین شده برای آزمون، با موارد زیر در محل حاضر شوید:

  • امارات ایدی
  • پرونده رانندگی
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • هزینه آزمون عملی

در روز آزمون، منتظر بمانید تا نام شما خوانده شود. ممتحن را همراه با سایر نامزدها تا خودروی تعیین شده دنبال کنید. وقتی نوبت شما رسید، با اطمینان به گونه‌ای رانندگی کنید که مهارت‌های کلی رانندگی شما را نشان دهد. در طول آزمون عملی، مراقب، هوشیار و پاسخگو باشید.

پس از انجام امتحان بلافاصله نتایج آزمون گواهینامه رانندگی دبی را دریافت خواهید کرد. در صورت رد شدن، باید هفت کلاس دیگر را بگذرانید تا بتوانید تاریخ جدیدی را برای امتحان عملی خود تعیین کنید. در صورت قبولی، ممتحن برگه تاییدیه را به شما می‌دهد. آن را بردارید و به همراه مدارک شناسایی و هزینه گواهینامه رانندگی دبی به پیشخوان مربوطه تحویل دهید.

چگونه از دیگر امارت‌های کشور می‌توان گواهینامه‌ی رانندگی را به دبی انتقال داد؟

برای سهولت رانندگان، اداره راه و حمل و نقل دبی، فرصتی را به رانندگان سایر امارات ارائه می دهد تا گواهينامه رانندگی خود را به دبی منتقل کنند.

از آنجایی که روزانه تعداد زیادی از مردم سایر امارات برای کار به دبی می‌روند، این به رانندگان کمک می‌کند تا گواهینامه رانندگی خود را تمدید کنند و جریمه‌های رانندگی را نیز به راحتی پرداخت کنند.

در ادامه راهنمای گام به گام نحوه انتقال گواهينامه رانندگی از سایر امارات به دبی آورده شده است:

جریمه‌های رانندگی مرتبط با گواهینامه در دبی

سوال: گواهینامه امارات من چند بلک پوینت دارد. می‌خواستم بدانم در صورت رسیدن تعداد بلک پوینت‌ها به بالاترین میزان ممکن، که 24 پوینت است، چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ: در خصوص کاهش تعداد بلک پوینت‌های اعمال شده بر گواهینامه‌تان به دلیل تخلفات راهنمایی و رانندگی در امارات، می‎توان به مفاد مصوبه وزارتی شماره (178) سال 2017 در رابطه با قوانین و روند کنترل ترافیک رجوع کرد.

در امارات، هر شخص دارای گواهینامه معتبر، موظف به پیروی از تمام قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. رسیدگی به تخلفات رانندگی انجام شده توسط دارندگان گواهینامه بر اساس مصوبه وزارت، که شامل قوانین مربوط به سیستم بلک پوینت راهنمایی و رانندگی نیز می‌شود، صورت می‌گیرد. بر اساس این مصوبه، ارتکاب تخلفات جدی می‌تواند دریافت چهار تا 24 بلک پوینت را به همراه داشته باشد.

بلک پوینت یک امتیاز منفی است که شخص به‌خاطر انجام تخلفاتی از جمله سرعت غیرمجاز، رانندگی تحت تاثیر مشروبات الکلی، رانندگی مخاطره‌آمیز، موجب صدمه یا مرگ شخص دیگری شدن به دلیل رانندگی مخاطره‌آمیز، و یا باعث ایجاد تصادف شدن، دریافت می‌کند. بالاترین تعداد ممکن دریافت بلک پوینت 24 عدد است.

در صورتی که فردی 24 بلک پوینت دریافت کند، دادگاه صالح راهنمایی و رانندگی در امارت مربوطه می‌تواند دستور تعلیق یا ضبط گواهینامه فرد متخلف را برای مدت معینی صادر کند. در خصوص برخی از تخلفات، دادگاه راهنمایی و رانندگی این اجازه را دارد که حتی در صورتی که تعداد بلک پوینت‌ها از 24 عدد کمتر باشد، دستور ضبط خودروی شخص را بدهد.

صاحب گواهینامه می‌تواند با شرکت در برنامه‌های آگاهی‌ نسبت به قوانین رانندگی/امنیت جاده‌ای که هر چند مدت یک‌بار توسط ادارات پلیس/دیگر مراجع ذی‌صلاح در هر امارت برگزار می‌شوند، برای کاهش پوینت‌های دریافتی خود اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با سازمان صالح حمل و نقل/راه در امارت خود تماس برقرار کنید.

5 تخلف مرتبط با گواهینامه در دبی که باید بدانید!

اگر راننده جدیدی در امارات به حساب می‌آیید، چندین قانون مربوط به گواهینامه وجود دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا باشید.

برای مثال، می‌دانستید که در صورت عدم به همراه داشتن گواهینامه خود حین رانندگی مشمول دریافت جریمه‌ای 400 درهمی هستید؟

در این‌جا شاهد فهرستی از تمام جریمه‌های مربوط به گواهینامه، بر اساس مصوبه وزارتی شماره (178) سال 2017 در خصوص قوانین و روند کنترل ترافیک، هستید:

  1. جریمه رانندگی با گواهینامه صادر شده در یک کشور خارجی، به‌غیر از موارد مجاز: 400 درهم
  2. جریمه رانندگی با گواهینامه‌ای که نوع خودروی مشخص شده روی آن (ماشین سنگین؛ سواری؛ موتور سیکلت؛ …)، با خودرویی که در حال رانندگی با آن هستید مغایرت دارد: پرداخت 400 درهم و دریافت 12 بلک پوینت
  3. جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی شده: پرداخت 500 درهم و دریافت 4 بلک پوینت؛ خودروهای سبک به مدت هفت روز توقیف می‌شوند. همچنین، به ازای هر ماه عدم تمدید گواهینامه خود از زمان انقضای آن، مشمول پرداخت 10 درهم جریمه می‌شوید.
  4. جریمه به همراه نداشتن گواهینامه: 400 درهم
  5. جریمه عدم تحویل گواهینامه خود پس از دریافت حداکثر تعداد بلک پوینت – 24 عدد: 1000 تا 3000 درهم. در صورت ارتکاب تخلفی که 24 بلک پوینت به همراه دارد، مانند رانندگی تحت تاثیر مشروبات الکی و یا مواد مخدر، باید گواهینامه خود را به مقامات ذی‎ربط تحویل دهید. در صورت سرپیچی از انجام این کار، برای بار اول، مشمول پرداخت 1000 درهم می‌شوید. برای دفعات دوم و سوم، به ترتیب، باید 2000 و 3000 درهم جریمه پرداخت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه در دبی

اگر شما هم قصد دریافت گواهینامه در دبی را دارید یک سری مدارک و الزامات را باید رعایت کنید. مدارک لازم برای دریافت گواهینامه در دبی شامل چند مورد می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • کارت شناسایی: کارت شناسایی امارات یک مدرک اجباری برای همه ساکنان امارات متحده عربی از جمله مهاجران است. برای دریافت گواهینامه در دبی باید کارت شناسایی معتبر امارات داشته باشید.
  • پاسپورت و ویزا: این مورد برای تمامی افراد، مخصوصا مهاجران و افرادی که قصد دریافت اقامت این کشور را دارند ضروری می باشد.
  • گواهی عدم اعتراض: این گواهی یک توصیه نامه از کارفرمای شماست. این گواهی نشان می دهد که کارفرمای شما یا آن شخصی که شما را حمایت مالی می کند، مخالفتی با دریافت گواهینامه شما ندارد.
  • گواهی آزمایش چشم: این گواهی یکی از مهم ترین مدارک لازم برای دریافت گواهینامه در دبی است. می توانید آن را به صورت رسمی از اداره راه و حمل و نقل دبی دریافت کنید.
  • اثبات اقامت
  • قبولی در آزمون های تئوری و عملی

اخذ گواهینامه در دبی یک فرایند نسبتا پیچیده است که با فرایندی که در ایران شاهد آن بودیم تفاوت دارد. تفاوت های خاصی بین شرایط گواهینامه های پایه یک و باقی گواهینامه ها یافت می شود و باید شرایطی مطمئن برای اخذ آن داشته باشید. همچنین مدارک لازم برای دریافت گواهینامه در دبی نیز باید به درستی رعایت شوند. در صورتی که قصد اقدام برای گواهینامه در دبی را دارید، مجموعه ما می تواند شما را در این مسیر یاری کند.

رانندگی در دبی

رانندگی در دبی برای افراد غیربومی امارات متحده عربی وابسته به نوع ویزای آنها می باشد. ایرانیانی که با در این کشور اقامت دارند با داشتن گواهینامه بین المللی و استفاده از خودروهای کرایه ای می توانند در دبی و امارات متحده عربی رانندگی کنند.

دقت کنید که زمان اعتبار گواهینامه بین المللی در یک کشور مدت محدودی بین سه تا شش ماه است و افرادی که ویزای کاری داشته یا از بورسیه تحصیلی استفاده می کنند، نمی توانند مدت زمان زیادی با گواهینامه بین المللی خود رانندگی کنند.

با این توضیح ایرانیانی که ویزای کاری دبی دارند و یا با استفاده از ویزای تحصیلی در امارات اقامت دارند بایست در کلاس های آموزشی و آزمون های رانندگی این کشور شرکت کرده و سپس گواهینامه رانندگی این کشور را به دست آورند.

شرایط گرفتن گواهینامه در دبی برای دارندگان ویزای طلایی متفاوت از دیگران می باشد که ما در ادامه آن را بررسی می کنیم.

دکمه بازگشت به بالا