عمومیکسب و کار ویژه

آیا ماساژ صورت می‌تواند به درمان کک و مک صورت با استفاده از طب سنتی کمک کند؟

علت ظاهرشدن کک و مک

کرم فرانسوی لاکچری کوین: در افسانه‌ای قدیمی آمده است که اگر کک و مک دارید، به این دلیل است که فرشته‌ها به‌ هنگام خلقت، کمی از خاک بهشت را به صورت شما پاشیده‌اند. هرچند ما دلمان بیشتر با افسانه‌هاست، اما دلیل علمی کک و مک چیز دیگری‌ست. پوست انسان حاوی سلول‌هایی به نام ملانوسیت است که رنگدانه ملانین را تولید می‌کند.

ملانین به محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می‌کند. قرارگرفتن مدام در معرض نور خورشید، ملانوسیت‌ها را تشویق می‌کند تا ملانین بیشتری تولید کنند. کک‌ومک‌ها، تجمع ملانین در لایه بیرونی پوست شما هستند. اگر در پی درمان کک و مک پوست صورت خود هستید، این‌جا ۷ راهکار را با هم بررسی می‌کنیم.

۷ راهکار جهت درمان طبیعی کک و مک

برای آن‌که بتوانید کک و مک صورت خود را درمان کنید، این ۷ راهکار را از دست ندهید.

  1. درمان کک و مک پوست صورت با کرم ضد آفتاب

قیمت کرم لاکچری کوین روشن کننده، شما را از شر کک و مک‌های موجود راحت نمی‌کند؛ اما از به‌وجودآمدن کک‌و‌مک‌های جدید جلوگیری می‌کند. شما باید در تمام طول سال از ضد آفتاب استفاده کنید؛ حتی زمانی که هوا ابری‌ست. برای استفاده از کرم ضد آفتاب، باید نکاتی را رعایت کنید. کرم ضد آفتاب شما باید SPF ۳۰ یا بالاتر داشته باشد.

کرم را باید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بیرون‌رفتن، روی پوست بدون آرایش بمالید. همچنین کرم ضد آفتاب را باید هر ۲ ساعت یکبار تمدید کنید.

  1. درمان کک و مک با لیزر

درمان کک و مک با لیزردرمانی از روش‌های مرسوم و نتیجه‌بخش محسوب می‌شود. لیزردرمانی، از پالس‌های نور متمرکز و شدید برای هدف قراردادن مناطق آسیب‌دیده پوست استفاده می‌کند. انواع مختلفی از لیزر وجود دارد. براساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، استفاده از لیزر اندیاگ برای درمان کک و مک بسیار موثر واقع می‌شود.

لیزردرمانی به‌طور کلی بی‌خطر است. با این حال، ممکن است عوارضی چون سوزش، خارش، ورم، سرخی، پوسته‌پوسته‌شدن و غیره ایجاد کند. اگر سابقه تبخال دهانی دارید، ممکن است قبل از انجام لیزر نیاز به مصرف داروهای ضد ویروسی داشته باشید؛ زیرا لیزر می‌تواند سبب تحریک و بیشترشدن تبخال شود. بهبودی پس از لیزردرمانی ممکن است هفته‌ها طول بکشد. برای دستیابی به نتایج مطلوب، معمولا به جلسات متعدد نیاز است.

  1. درمان کک و مک پوست صورت با کرایوسرجری

کرایوسرجری یکی از روش‌های درمان کک و مک است که شاید اسم آن را کم‌تر شنیده باشید. در این روش، از سرمای شدید، به‌شکل نیتروژن مایع برای منجمدکردن و ازبین‌بردن سلول‌های غیرطبیعی پوست استفاده می‌شود. کرایوسرجری به‌طور کلی بی‌خطر است و نیازی به بی‌هوشی ندارد. برخی از عوارض جانبی احتمالی این روش عبارت‌ است از افت رنگدانه، خون‌ریزی و تاول.

  1. درمان کک و مک صورت با کرم محوکننده موضعی

 کرم دکتر بیز که به آن کرم سفیدکننده هم می‌گویند، هم بدون نسخه و هم با نسخه در دسترس است. بسیاری از کرم‌های محوکننده حاوی هیدروکینون هستند؛ ماده‌ای که تصور می‌شود تولید ملانین را سرکوب می‌کند و نواحی تیره پوست را روشن می‌کند. کرم هیدروکینون موضعی، ممکن است باعث التهاب، خشکی، سوزش، تاول و تغییر رنگ پوست شود.

  1. درمان کک و مک پوست صورت با کرم رتینوئید موضعی

کرم رتینوئید یک ترکیب ویتامین A است. این کرم، برای درمان کک و مک و بهبود پوست آسیب‌دیده از نور خورشید استفاده می‌کند. رتینوئیدها ممکن است با جذب اشعه فرابنفش، از پوست شما در برابر خورشید محافظت کنند. این عمل، به جلوگیری از ایجاد کک و مک جدید کمک می‌کند. سرخی، خشکی، تحریک پوست، لایه‌برداری و حساسیت، ممکن است از عوارض جانبی استفاده از این نوع کرم‌ها باشد.

  1. درمان کک و مک پوست صورت با لایهبرداری شیمیایی

در این روش از درمان کک و مک پوست صورت، از یک محلول شیمیایی برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود. برای ازبین‌بردن کک و مک، لایه‌برداری متوسط پوست، حاوی اسیدگلیکولیک یا اسیدتری‌کلرواستیک به لایه‌های میانی پوست نفوذ می‌کند. پس از برداشتن پوست آسیب‌دیده، پوست جدید تولید می‌شود.

لایه‌برداری شیمیایی ممکن است به‌طور موقت سبب تحریک، پوسته‌شدن و سرخی پوست شود. طبق گفته انجمن جراحی پوست آمریکا، لایه‌برداری متوسط پوست، برای بهبود نیاز به حدود ۲ هفته زمان دارد. شما باید روزانه پوست خود را خیس کنید و از پماد موضعی استفاده کنید. همچنین باید تا ۲ هفته از یک داروی ضد ویروسی نسخه‌ای استفاده کنید. فراموش نکنید که بهتر است تا زمانی که پوستتان بهبود نیافته، از آفتاب دوری کنید.

  1. درمان کک و مک پوست صورت با درمان طبیعی

در طب سنتی، برای درمان بیماری‌ها از گیاهان و مواد طبیعی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد برای مشکلات پوستی خود، استفاده از درمان‌های طبیعی و سنتی را ترجیح می‌دهند. برای درمان طبیعی کک و مک هم، راه‌های زیادی وجود دارد. البته هیچ‌کدام از این روش‌ها، از نظر علمی ثابت نشده‌اند؛ اما امتحانشان بی‌خطر است و بعید است انجام آن‌ها به‌صورت متعادل، عوارض خاصی داشته باشد.

این درمان‌های طبیعی که جزو درمان کک و مک در طب سنتی هم محسوب می‌شوند عبارت‌اند از:

  • درمان کک و مک در طب سنتی با آبلیمو

آب‌لیمو را با پنبه و به‌صورت مستقیم روی پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید. تصور می‌شود آب‌لیمو پوست را روشن می‌کند.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با عسل

 

عسل را با نمک یا شکر ترکیب کنید و یک اسکراب طبیعی برای درمان کک و مک پوست صورت خود درست کنید. عسل، ممکن است به روشن‌شدن رنگدانه‌های پوست شما کمک کند.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با باترمیلک

اگر نمی‌دانید باترمیلک چیست، ما به‌طور خلاصه طرز تهیه خانگی آن را برای شما می‌گوییم. کافی‌ست شیر را با سرکه یا آب‌لیمو ترکیب کنید. به این ترکیب استراحت دهید تا زمانی که شیر لخته شود. حال آن را هم بزنید تا  مخلوط یک‌دست شود. باترمیلک شما آماده است. حال، باترمیلک را مستقیم روی پوست خود بمالید.

۱۰ دقیقه زمان دهید و سپس آن را با آب گرم بشویید. همچنین می‌توانید با ترکیب باترمیلک و بلغور جو دوسر، ماسک صورت درست کنید. باترمیلک، دارای اسیدلاکتیک است. این ماده به‌طور بالقوه، می‌تواند به روشن‌شدن کک و مک صورت کمک کند.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با خامه ترش

خامه ترش را روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه، آن را به‌خوبی بشویید. خامه ترش هم مانند باترمیلک، حاوی اسیدلاکتیک است.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با ماست

ماست هم مانند دو ماده قبلی، اسیدلاکتیک دارد. آن را مستقیم روی پوست خود بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با پیاز

پیاز را روی پوست خود بمالید و سپس پوستتان را با آب گرم بشویید. پیاز، می‌تواند به‌عنوان لایه‌بردار عمل کند و احتمالا به روشن‌شدن پوست شما کمک می‌کند.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با زردچوبه

خمیر غلیظی از پودر زردچوبه، حبوبات و شیر درست کنید. آن را روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود. برای شستن، ابتدا پوست صورت خود را مرطوب کنید، اجازه دهید خشک شود و سپس آن را بشویید.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با روغن اکالیپتوس

چند قطره روغن اکالیپتوس را با یک روغن حامل (روغن‌های حامل، روغن‌های ضروری را که نمی‌توانند به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کنند، در خود حل می‌کنند و به لایه‌های زیرین پوست می‌برند.) مخلوط کنید و روی کک و مک صورت خود بمالید. آن را به‌مدت ۲۰ دقیقه نگه دارید و سپس به‌آرامی با دستمال پاک کنید.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با پوست موز

یک پوست موز رسیده را روی کک و مک خود بمالید. بگذارید حدود ۲۰ دقیقه روی پوست شما بماند. سپس، پوست خود را با آب سرد بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با آلوئهورا

مقداری ژل آلوئه‌ورای تازه بردارید و آن را به‌مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی کک و مک خود ماساژ دهید. سپس آن را بشویید.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با سرکه سیب

یکی از گزینه‌های درمان کک و مک در طب سنتی، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب، دارای اسیدمالیک است که سلول‌های تیره پوست را لایه‌برداری و پوست را روشن می‌کند. سرکه رنگدانه‌های زیاد پوست را کاهش می‌دهد و ظاهر کلی پوست شما را بهبود می‌بخشد. برای این کار بهتر است عسل و سرکه سیب را مخلوط کنید و این ترکیب را روی کک و مک خود بمالید.

  • درمان کک و مک در طب سنتی با روغن بادام

روغن بادام یک روغن ضروری و عالی برای پوست است. این روغن، سرشار از ویتامین A و E است که پوست را تغذیه می‌کند و رنگدانه‌ها را کاهش می‌دهد. ۲ تا ۳ قطره روغن بادام را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید کاملا جذب پوستتان شود. اگر هرکدام از این روش‌ها، سبب ایجاد تحریک یا حساسیتی در پوست شما شد، استفاده از آن را متوقف کنید

دکمه بازگشت به بالا