علم و سلامت

آینده‌ی همه‌گیری کرونا چه خواهد شد؟

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و عود کننده پاستور ایران، کووید 19 با تشریح شرایط اپیدمی متوسط ​​در ایران و جهان، تاکید کرده بود که تاج نیازی به تقویت چنین اقداماتی نخواهد بود. به عنوان مثال، بررسی واکسن‌ها و آزمایش‌های تزریقی قبلی نشان داده است که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بیشتر مدیون تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و بهبود سلامت عمومی هستند. از درس‌های کووید 19 برای کنترل بهتر بیماری آینده و آماده شدن برای یک بیماری همه‌گیر مشابه در آینده استفاده می‌شود.

دکتر. احسان مصطفوی در گفت وگو با تی تی آنلاین، وی با یادآوری اینکه با گذشت بیش از دو سال از شروع همه گیری کووید 19، هنوز سرنوشت این بیماری برای ما روشن نیست، گفت: آن بیماری شروع شده است. مرگ بیش از 6 میلیون نفر در سراسر جهان وجود داشت و تخمین زده می شود که تعداد واقعی کشته ها حدود سه برابر آمار رسمی باشد. در این زمان، واکسن های پرخطر و ایمن ساخته شده، روش های انتقال ویروس و پاتوژنز بیشتر شناخته شده و درمان های موثرتری پیشنهاد شده است که فرصت بهتری برای کنترل بیماری ایجاد کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر درصد قابل توجهی از جامعه جهان حداقل یک بار به این بیماری مبتلا شده اند و حدود 65 درصد از جمعیت جهان حداقل یک دوز واکسن کرونا و حدود 25 درصد از آنها در حداقل سه واکسن توزیع واکسن نامطلوب است و در کشورهای کم درآمد، تنها حدود 15 درصد از مردم حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده اند.

تعداد بیماری ها در جهان در هفته های اخیر کاهش یافته است

وی ادامه می دهد: در این میان زمان ورود به زمین، نحوه واکنش دولت ها و مردم به بیماری همه گیر، میزان آلودگی در امواج مختلف اپیدمی و با تنوع های مختلف، در گونه و کمیت پوشش تفاوت وجود دارد. با این حال، تعداد موارد و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در هفته‌های اخیر در اکثر کشورها و مناطق جهان به پایین‌ترین سطح از زمان شیوع این بیماری همه‌گیر کاهش یافته است و تنها تعداد کمی از کشورها به گزارش روزانه مرگ‌های ناشی از کرونا ادامه می‌دهند. کانادا، آلمان، روسیه و تایوان روزانه حدود 100 مورد مرگ ناشی از Frozen 19 گزارش شده است.

آینده تاج چیست؟

تاج تمام شد؟

این استاد اپیدمیولوژی در پاسخ به این سوال که آیا همه گیری کووید 19 به پایان خود نزدیک شده است، گفت: این سوالی است که در هفته های اخیر با کاهش تعداد مبتلایان و بستری شدن در بیمارستان به طور فزاینده ای افزایش یافته است و همه می خواهند بدانند چه زمانی چه زمانی خواهد بود. آیا ما باید یک بیماری همه گیر باشیم؟ در واقع در کووید 19، ظهور انواع مختلفی که در مدت کوتاهی غالب شدند، ناپدید شدن نسبی عناصر پس از مدت کوتاهی و واکسیناسیون برخی از انواع، که ممکن است تا حدی در برابر اولی دفاع کنند، رخ می دهد. اشکال ویروس.Eu، برای فرار، اتفاقاتی رخ داد که چندان پیش بینی نشده بود و بنابراین باید با احتیاط بیشتری در مورد آینده این بیماری گفت.

وی با تاکید بر لزوم تعیین اینکه آیا دو سوال اصلی تعیین کننده نزدیک شدن به پایان همه گیری یا اپیدمی است، گفت: در برابر اشکال جدی و مرگ و میر ناشی از عفونت کووید 19 محافظت می کند. ثانیاً، مهم است که بدانیم ویروس کووید 19 با چه سرعتی می تواند توسعه یابد و چه گونه های جدیدی احتمالاتی خواهند داشت.

مصطفوی ادامه داد: انواع ویروسی که در دو سال اخیر بر جهان حاکم شده است، بیشتر از انواع اصلی ووهان منتقل شده است، برخی از آنها توانایی ایجاد بیماری و مرگ و میر و برخی دیگر درجه ای از فرار ایمنی را نشان داده اند. این پتانسیل را دارد که در اشکال خفیف تر بیماری دوباره عفونی شود.

وی افزود: قطعاً انتظار می‌رود که بیماری بومی به سطح اپیدمی‌های امروزی برسد، یعنی بالا بودن سطح ایمنی در جامعه ما باعث انتشار و گردش ویروس می‌شود و به سطح پایدار عفونت منجر می‌شود، دو اصل اساسی باید رعایت شود: اولی ایجاد سطح بالایی از مصونیت در یک جامعه (طبیعی یا اکتسابی) و دومی عدم ایجاد نوع جدیدی از ویروس، که تا حدی می تواند دفاع ایمنی را نقض کند و از آن فرار کند.

به گفته وی، خوش بینانه ترین پیش بینی برای پایان احتمالی اپیدمی به این شکل اکنون مورد حمایت برخی دانشمندان قرار گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد: اگرچه شواهدی مبنی بر ابتلا به بیماری‌هایی در برخی از نقاط جهان وجود دارد، اما هنوز زمان و زمان بیشتری برای بررسی این بیماری وجود دارد تا بتوان ارزیابی دقیق‌تری را انجام داد. البته در اینجا سؤالات دیگری نیز وجود دارد که آیا رسیدن به سطحی از بیماری بومی همچنان می‌تواند منجر به بروز اوج اشکال شدید بیماری در هر سال شود؟ در چه شرایطی ویروس‌های جدید هنوز هم می‌توانند ظاهر شوند که ممکن است تا حدی سیستم ایمنی را نقض کنند؟ و آیا این گونه‌های جدید می‌توانند از حفاظتی که واکسن‌ها می‌توانند در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ایجاد کنند فرار کنند؟

عاقبت بیماری چه خواهد بود؟

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و تولد مجدد انستیتو پاستور ایران توضیح داد. کووید 19 به این زودی پایان نخواهد یافت. وی گفت: اما در کشورهایی که سطح واکسیناسیون بالایی دارند، این بیماری می تواند در پایین ترین سطوح آندمیک باشد. لازم به ذکر است که در درجه بیماری بومی، نوسانات منظم و مکرر مانند نوسانات فصلی که به نظر می رسد تأثیرگذار باشد، قابل انتظار است.

وی افزود: در عین حال وقتی ویروسی در جامعه در دوره های سرد در حال گردش است، عفونت همزمان با سایر ویروس های تنفسی می تواند یک چالش بالقوه باشد و مشکل مزمن کووید که منجر به موارد خفیف و بدون علامت می شود نیز باید باشد. در نظر گرفته شود.”.

انجام شرایط واکسیناسیون راهی برای حفظ ثبات است

وی با برانگیختن لزوم فرهنگ سازی و شهرت عمومی برای کاشت دوزهایی مانند تاج واکسن گفت: برای واکسیناسیون بیشتر. در نتیجه، کشورها و جامعه بین‌المللی باید به رشد و عرضه چنین واکسن‌هایی ادامه دهند. از سوی دیگر، برنامه‌های جامعه ملی و بین‌المللی باید برای افرادی در جهان که اگرچه بسیاری از مردم هستند، اما هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند، مشخص‌تر و دقیق‌تر باشد. این گروه در آستانه به خطر انداختن سلامت بقیه افراد جامعه از دریافت واکسن هستند. یافتن راه حلی برای این مشکل همچنین می تواند در مدیریت سایر اپیدمی ها یا همه گیری های بعدی بسیار جدی و مفید باشد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و عود انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: در ایران حدود 76 درصد جمعیت حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، اما هنوز حدود 14 میلیون نفر در طول 5 سال هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. واکسن هدف دوز اول (سومین دوز واکسن) تنها به حدود 33 درصد از جمعیت داده شد.

وی ادامه می دهد: حدود 20 درصد مردم روستایی هنوز دوز هدف را دریافت کرده اند، در حالی که حدود 8 درصد از افرادی که دوز اول را دریافت کرده اند، دوز دوم را دریافت نکرده اند. علاوه بر این، حدود دو سوم افراد واجد شرایط هنوز دوز سوم واکسن را دریافت نکرده اند. در گروه سنی بالای 12 سال، حدود 83 درصد جمعیت حداقل دو واکسن دریافت کردند، اما در گروه سنی 5 تا 12 سال، حدود 24 درصد دوز اول و 11 درصد دوز دوم را دریافت کردند. در واکسن دوم (4 میلی گرم)، گروه سنی افراد بالای 70 سال تحت واکسیناسیون ملی قرار گرفتند.

در خصوص لزوم ارتقای پوشش واکسیناسیون برای گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه کودکان زیر 12 سال، گفت: همچنین باید پوشش واکسن‌ها (دوز سه و چهار) را به سطح قابل قبول‌تری افزایش داد که کشور و جهان باید به طور منظم توسط مشاوره های کارگران توصیه شود.

علت پیروزی ایران بر تاج تحت کنترل یک بیماری همه گیر

ایران اکنون اعلام میزان ابتلا، بستری شدن و مرگ و میر کووید در بیمارستان را برای رسیدن به نوزدهمین سطح بالاتر از ششمین پیک اپیدمی تکذیب کرده و گفته است: کاهش فعلی مرگ و میرهای بیمارستانی احتمالاً ناشی از عوامل مختلفی از این قبیل است. شیوع بالای بیماری ها به ویژه در دو طرف اپیدمی در تابستان و زمستان سال گذشته: واکسیناسیون اخیر (فاصله بین واکسن تا ششمین اپیدمی در زمستان سال گذشته)، پوشش خوب واکسن در کشور به ویژه در پاییز سال گذشته)، و تأثیر ایمنی هیبریدی (به دلیل تزریق واکسن و شیوع طبیعی)، و همچنین سن کمتر و شیوع کمتر بیماری های زمینه ای (در مقایسه با کشورهای توسعه یافته).

وی گفت: کشورهای زمینی که سطح واکسیناسیون پایینی دارند، بیشتر کشورهای کم درآمد هستند. پرونده های مربوط به این کشورها نمی توانند تصمیم درستی در مورد توسعه بیماری ها در آنها بگیرند. با این حال، این احتمال وجود دارد که توالی گونه های مردانه در این کشورها شانس بیشتری برای رشد و تولید مثل داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که مردم کشورمان چه دلیلی باید برای مقابله با این بیماری همه گیر اتخاذ کنند؟ اکنون توصیه می کنیم افرادی که هنوز واکسن خود را انجام نداده اند در اسرع وقت واکسینه شوند.

وی در سوی دیگر سخنان خود تاکید کرد: با وجود اینکه مطمئن نیستم سطح مصونیتی که در جامعه کاهش می‌یابد و تداوم تکامل و جهش ویروس، اشکال جدی بیماری خواهیم داشت یا خیر. دوباره یا نه، اما ممکن است با کاهش سطح ایمنی، به مرور زمان نیاز به تزریق واکسن های فعلی و افزایش تعداد واکسن های جدید وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که در صورت رسیدن بیماری به سطح آندمیک ممکن است همچنان نیاز به واکسیناسیون دوره ای به خصوص در گروه های خطرناک وجود داشته باشد و لذا ضروری است برای جمعیت زیادی از افراد واکسن تهیه شود. (به عنوان واکسن آنفولانزا) پس از آن

وی افزود: هوشیاری مستمر سلامت جامعه، انجام مطالعات ایمونولوژیک برای ارزیابی سطح ایمنی سلولی و هومورال انسان (آنتی بادی های ایمنی اندازه گیری شده)، بررسی انواع واکسیناسیون آنها و اجتناب از واکسیناسیون آنها و پیگیری اقدامات برای افزایش پوشش. در جامعه واکسیناسیون.” به ویژه در شرایط خطرناک، سیاست گذاران حوزه سلامت و مراکز تحقیقاتی باید اقدام جدی انجام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسلم است که به مرور زمان با تغییراتی که اتفاق می‌افتد، محیط اپیدمی و محیط جامعه نیز متضمن تغییراتی می‌شود، بنابراین متولیان حوزه سلامت و مراقبان سلامت باید در فرآیندهای موجود تغییراتی ایجاد کنند. آغاز یک بیماری همه گیر و دوم آن. “شرایط ایجاد شده بود. مقامات قول ندادند که وقتی مردم تسلیم بیماری و مرگ شوند، همه چیز عادی می شود؛ در عین حال، باید تغییرات متناسبی در محدودیت های قالب گیری ایجاد شود. کووید 19 نشان می دهد که کشورها و سازمان های بین المللی هزینه می کنند. توجه بیشتر به تقویت زیرساخت های بهداشتی و ارتقای سلامت عمومی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا