علم و سلامت

ابتلای کودکان به سنگ کلیه و راه‌کارهای درمانی آن

درمان سنگ کلیه در نوزادان و کودکان به اندازه و نوع سنگ بستگی دارد. در مرحله اول، پزشک سعی می کند از کم تهاجمی ترین روش به عنوان دارو برای درمان استفاده کند. اگر سنگ بزرگی باشد با دست پرتاب می شود. جراحی نیز متفاوت انجام می شود که در این مقاله از دانشکده پزشکی به آنها اشاره شده است.

علت ایجاد کلیه در کودکان چیست؟

سنگ کلیه رسوبات نمک، نمک و مواد معدنی است. زیرا وقتی ادرار غلیظ شد، آن مواد تبدیل به کریستال و سپس سنگ می شوند. بروز این مشکل در بزرگسالان بیشتر است، اما برخی از کودکان در هر سنی ممکن است دچار مشکل شوند. بروز این بیماری در کودکان معمولاً دلایل ژنتیکی و زمینه ای دارد. موارد زیر احتمال سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد.

اختلال در دستگاه ادراری

برخی از کودکان از اختلالات سیستم ادراری رنج می برند. این مشکل می تواند مجاری ادراری را مسدود کند. تجمع ادرار همچنین زمینه تشکیل سنگ کلیه را فراهم می کند.

رژیم غذایی ناسالم

مصرف زیاد نمک و شیرینی ها می تواند به کلیه های کودکان آسیب برساند. رژیم های غذایی سرشار از کلسیم نمک باعث ایجاد سنگ های ادراری می شوند.

آیا در ورزش کم داریم؟

عامل مهمی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، بی حرکتی کودکان است. اضافه وزن و چاقی در کودکان در حال افزایش است، بنابراین آنها مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

کم آبی بدن

هرچه آب کمتری بنوشید، ادرارتان اسیدی تر و غلیظ تر می شود. به همین دلیل، خطر کلیه ها نیز افزایش می یابد.

اختلالات متابولیک

یکی از شایع ترین علل تشکیل سنگ کلیه در کودکان، اختلالات متابولیک است. این مشکل می تواند باعث دفع بیش از حد کلسیم از ادرار شود و به همین دلیل کودک در معرض سنگ های کلسیمی قرار می گیرد. دفع بیش از حد سیستین از ادرار به دلیل کمبود آنزیم در تجزیه اگزالات عامل دیگری است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد. این ماده می تواند باعث ایجاد کریستال در ادرار شود. سیستئین همچنین یک اسید آمینه (یکی از پروتئین ها) است که در منابع غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، پیاز و کلم یافت می شود.

اندازه این سنگ ها می تواند از یک اینچ تا چند سانتی متر باشد. سنگ ها معمولاً با جریان ادرار از بدن دفع می شوند. بیمار احساس درد می کند و ممکن است هنگام حرکت و اجابت مزاج کمی خون وجود داشته باشد. اما سنگ های بزرگتر نیاز به درمان دارند. در غیر این صورت احتمال بروز مشکلات دیگری مانند انسداد ادرار یا عفونت مجاری ادراری وجود دارد. اگزالات یک ماده طبیعی در بسیاری از غذاها است.

برای دریافت نوبت آنلاین و مشاوره با متخصص اطفال یا کلیه می توانید به سایت نوبت دهی درمانکده مراجعه کنید. در این سایت مشاوره با متخصصین در زمینه متن و فرمت صدا وجود دارد. همچنین با یادگیری از افراد متخصص شانس بیشتری برای انتخاب پزشک متخصص خواهید داشت.

علت نارسایی کلیه در کودکان زیر یک سال چیست؟

سنگ کلیه در نوزادان نارس و کم وزن بیشتر دیده می شود. قرار گرفتن در دستگاه اکسیژن ساز و استفاده از داروهای پزشکی خطر ابتلا به این بیماری را در آنها افزایش می دهد. همچنین دانستن این نکته مفید است که بین سنگ کلیه و شیر بدون چربی رابطه معناداری وجود دارد. شیرخشک های حاوی ملامین خطر نارسایی کلیه را در کودکان زیر یک سال افزایش می دهند. ملامین یک ماده شیمیایی آلی است که نیتروژن بسیار بالایی دارد. این ماده به طور غیرواقعی سطح بالایی از پروتئین را در غذا نشان می دهد.

درمان سنگ کلیه در کودکان چگونه است؟

با توجه به نوع سنگ و اندازه آن، متخصص پزشکی روش درمان را پیشنهاد می کند.

نوشیدن مشروب

اگر سنگ کوچک است، نوشیدن مایعات و ورزش به عنوان اولین راه حل به بیمار پیشنهاد می شود. به این ترتیب سنگ حرکت می کند و از طریق ادرار دفع می شود. درد و خونریزی مشکلی نیست. پزشک همچنین نوشیدن مایعات را برای رقیق کردن ادرار و جلوگیری از عود مجدد سنگ کلیه توصیه می کند.

راه حل سنگ کلیه در کودکان

استفاده از محلول خوراکی پلی سیترات پتاسیم در درمان سنگ کلیه کودکان مورد توجه قرار گرفته است. ابتدا مقدار دارو با توجه به وزن کودک مشخص می شود به طوری که برای هر کیلوگرم یک میلی لیتر دارو در نظر گرفته می شود. سپس با اندازه گیری سطح PH ادرار، مقدار دارو افزایش می یابد.

برای رزرو بهترین پزشک کلیه در تهران می توانید از خدمات آنلاین کلینیک سلامت استفاده کنید. درمانکده مرکز درمانی نیست اما با پزشکان متخصص در سراسر استان تهران همکاری می کند. با مراجعه به سایت این مجموعه به راحتی می توانید به صورت آنلاین با متخصص قرار ملاقات بگذارید.

خرد کردن سنگ کلیه در کودکان

در این تکنیک از امواج صوتی برای شکستن سنگ و تبدیل آن به قطعات کوچک استفاده می شود. سپس سنگ های کوچک از طریق ادرار عبور می کنند. این روش درمانی درد کمی دارد و بین 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

جراحی سنگ کلیه

گاهی اوقات سنگ های کلیه به قدری بزرگ هستند که مجاری ادراری را مسدود کرده و منجر به عفونت دستگاه ادراری می شوند. معمولا برای برداشتن این سنگ ها جراحی انجام می شود. جراحی را می توان به صورت یورتروسکوپی، از راه پوست و جراحی باز انجام داد.

اورتروسکوپی

در این تکنیک از یک دوربین و یک ابزار سبد برای قرار دادن و جابجایی سنگ ها به زیبایی استفاده می شود. دوربین و ابزار پزشکی از طریق مثانه و مجاری ادراری به کلیه ها هدایت می شوند. اگر سنگ ها بزرگ باشند ابتدا با لیزر به قطعات کوچک خرد می شوند. این جراحی نیازی به بستری شدن ندارد و بیمار همان روز مرخص می شود.

جراحی سنگ کلیه از راه پوست PCN

این تکنیک نیاز به بیهوشی عمومی دارد. برش یک سانتی متر در زمان پوست در کمر یا در پهلو. یک دوربین و ابزار پزشکی از طریق شکاف به سمت سنگ کلیه هدایت می شود. ابزار پزشکی به دلیل قابلیت مکش می تواند سنگ را جدا کند. به این ترتیب بیمار باید ۲ تا ۴ روز در بیمارستان بماند.

کلیه ها را با دست باز درمان کنید

در حال حاضر استفاده از این روش کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر سنگ کلیه بزرگ است و به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهد، جراحی باز به عنوان یک راه حل موثر پیشنهاد می شود.

چگونه به صورت آنلاین از متخصص اورولوژیست وقت بگیریم؟

جهت رزرو آنلاین دکتر اورولوژی و سایر املاک از قبیل دکتر خون (انکولوژی) شما انتخاب های زیادی دارید. استفاده از خدمات آنلاین خدمات درمانی درمانکده می تواند گزینه خوبی باشد. درمانکده پل ارتباطی شما با پزشکان متخصصی است که در سراسر استان تهران فعالیت می کنند. در صورت نیاز می توانید از این تست در خدمات بالینی نیز استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا