علم و سلامت

احتمال ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری از سال ۱۴۰۲

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از احتمال ورود واکسن های پنوموکوک و روتا ویروس از سال آینده به برنامه واکسیناسیون کشور خبر داد و گفت: می خواهیم اعتبار لازم را برای معرفی این واکسن ها در بودجه سال آینده قائل شویم. در عین حال می‌توانیم واکسن‌های داخلی پنوموکوک و روتاویروس تولید کنیم تا این دو واکسن به برنامه واکسیناسیون کودکان زیر یک سال اضافه شود.

دکتر. سید محسن زهرایی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی با اشاره به اینکه پنوموکوک یکی از باکتری هایی است که از دوران کودکی با آن مواجه می شوند، گفت: این باکتری را می توان در ناحیه گلو کشت کرد و مدتی در مجاری تنفسی فوقانی وجود دارد. در واقع، لازم نیست متوجه شوید که کسی اشتباه می کند.

وی با بیان اینکه پنوموکوک دارای گونه ها و سویه های مختلفی است، تصریح کرد: پنوموکوک دارای سروتیپ های متعددی است که می تواند بیماری زایی متفاوتی داشته باشد. برخی از آنها به بیماری‌زایی و بیماری‌زای بیشتری تمایل دارند. سن کودکان زیر 5 سال، سن افراد مسن بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، سیستم ایمنی، شکستگی قاعده جمجمه، کسانی که طحال را برداشته اند، بیماران پیوندی و غیره. .، در معرض خطر عفونت های پنوموکوکی جدی و جدی تر هستند.

چرا آنفولانزا و پنوموکوک همزمان؟

وی درباره پنوموکوک و آنفولانزای همزمان گفت: احتمال ابتلا به سایر عفونت ها پس از ابتلا به آنفلوآنزا افزایش می یابد. در واقع یکی از جدی ترین عوارض آنفولانزا، پلوریت یا پری پنومونی است که می تواند ناشی از خود ویروس آنفولانزا یا عفونت باکتریایی همزمان باشد و یکی از اصلی ترین باکتری هایی که می تواند بعد از عفونت آنفولانزا باعث عفونت ریه شود، پنوموکوک است. با توجه به اینکه به طور طبیعی دو ماه است که شاهد افزایش موارد آنفلوآنزا در کشور بوده ایم، عوارض عفونت های تنفسی بیشتری را می توان مشاهده کرد که یکی از آن ها بروز عفونت پنوموکوکی است.

زهرایی با بیان اینکه پنوموکوک می تواند عفونت های مختلفی را در بدن ایجاد کند، گفت: علاوه بر ذات الریه (عفونت ریه) می تواند باعث عفونت خون، عفونت موضعی در مغز، قلب، مفاصل و … شود.

انواع واکسن های پنوموکوک موجود است

وی با رد وجود 2 نوع واکسن علیه باکتری پنوموکوک گفت: یکی از انواع واکسن ها پلی ساکارید است که سال هاست در دنیا استفاده می شود. نوع دیگر واکسن کونژوگه این است که این واکسن ها در سنین پایین زیر دو سال قابل تزریق هستند که ایمنی زایی خوبی نیز دارند. از آنجایی که پنوموکوک ها انواع زیادی دارند، در واکسن های مزدوج مختلف که توسط کارخانه های مختلف تولید می شوند، می توانند با توجه به قابلیت های خود سروتیپ های بیشتری را در واکسن پوشش دهند. واکسن هایی که در حال حاضر در بازار ایران و جهان موجود است واکسن های 10 و 13 پنوموکوک هستند. ظرفیت به این معنی است که برای مثال، یک واکسن با ظرفیت 13، 13 سروتیپ رایج باکتری را پوشش می دهد. مردم می توانند با توصیه پزشک آن را خریداری کرده و این واکسن وارداتی از بخش خصوصی را تزریق کنند.

وی افزود: طبق اطلاعات من امسال سه نوع واکسن پنوموکوک وارد شده و در بازار دارویی کشور موجود است.

وی به برنامه وزارت بهداشت برای تولید واکسن پنوموکوک اشاره کرد و گفت: این مهم از آنجایی است که هدف این است که بتوانیم همه کودکان را تحت برنامه واکسیناسیون پنوموکوک قرار دهیم و چندین سال است که به این مهم دست یافته ایم. اگرچه می دانیم در این برنامه با تاخیر مواجه خواهیم شد.

تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس به کجا ختم شد؟

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: در بودجه پیشنهادی سال 1396 که به تصویب شورای اسلامی رسید، 100 میلیون دلار برای باقی ماندن در تولید دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس مصوب شد که اضافه می شود. واکسیناسیون برای کودکان کشور با این کار تصمیم بر این شد که انستیتو پاستور در ایران تولید این دو واکسن را پیگیری کند. تولید داخلی این دو واکسن بنا به دلایلی هنوز تکمیل نشده است و می‌خواهیم به موازات آن بتوانیم واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس داخلی نیز تولید کنیم که در تلاش هستیم اعتبار مورد نیاز برای واردات آنها را تامین کنیم. واکسن در بودجه سال آینده سال آینده این دو واکسن به برنامه واکسیناسیون کودکان زیر یک سال اضافه می شود تا گامی رو به جلو در ارتقای سلامت کودکان برداشته شود.

وی افزود: سال‌های 99 و 1400 درگیر کرونا بوده‌ایم و این می‌تواند دلیل بزرگی برای قرار گرفتن در برنامه تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس باشد. بر اساس اطلاعات فعلی، انستیتو پاستور در سال جاری تلاش زیادی برای تکمیل تولید این دو واکسن انجام داده است. انشاالله سال آینده بتوانیم این دو واکسن را به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه کنیم. با این حال، باید توجه داشت که فرآیند تولید واکسن پیچیده است و نیاز به فناوری خاصی دارد.

وی در تشریح واکسن روتاویروس گفت: روتاویروس عامل اصلی اسهال های ویروسی در کودکان است.

تزریق همزمان واکسن پنوموکوک و آنفلوانزا ممنوع نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان واکسن آنفولانزا، پنوموکوک و کرونا را همزمان تزریق کرد، گفت: نیازی به فاصله زمانی نیست و امکان تزریق همزمان آن وجود دارد، بله. واکسن پنوموکوک از واکسن کرونا و آنفولانزا جلوگیری نمی کند. ایمنی حاصل از تزریق واکسن کونژوگه پنوموکوک طولانی مدت است و معمولاً نیازی به تکرار تزریق واکسن نیست، مگر اینکه افراد مصون یا مسن تر باشند. در کودکان بزرگتر معمولاً ترکیبی از گروه پنوموکوک کونژوگه و واکسن های پلی ساکارید توصیه می شود.

کاهش مقاومت میکروبی پس از تزریق واکسن پنوموکوک

زهرایی با بیان اینکه تزریق واکسن پنوموکوک در کاهش مقاومت میکروبی موثر است، تصریح کرد: زمانی که بتوانیم با روش پیشگیری اولیه یعنی واکسیناسیون با باکتری های پنوموکوک مقابله کنیم تا حد زیادی و به طور طبیعی از بار بیماری پنوموکوک کاسته می شود. عفونت های ناشی از این باکتری نیز کاهش می یابد و در نتیجه پزشکان در موارد بیمارستانی یا سرپایی کمتر با این میکروارگانیسم مواجه می شوند. پس از این مشکل، تجویز آنتی بیوتیک کاهش یافته و در نهایت خطر رهاسازی موارد مقاومت آنتی بیوتیکی کاهش می یابد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا