علم و سلامت

هشدار رئیس بیمارستان علی‌اصغر درباره «شیوع عفونت میکروبی با پنوموکوک در کودکان»

رئیس بیمارستان اطفال علی اصغر (ع) با اشاره به علائم خطرناک بیماری های تنفسی در کودکان گفت: با توجه به درمان ضعیف آنفولانزا و استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها و کورتون ها در کودکان، عفونت میکروبی پنوموکوکی در جامعه شیوع پیدا کرده است که بسیار زیاد است. خطرناک آنفولانزا ریه ها را در بر می گیرد.

دکتر. فرهاد چوبدار در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی در خصوص شایع ترین عفونت هایی که کودکان سرماخورده را درگیر می کند و وضعیت فعلی کودکان مراجعه کننده به مراکز درمانی و بیمارستانی، گفت: امروزه با یک سری ویروس ها در کودکان سروکار داریم. اپیدمی آنفولانزا شروع شده و تقریباً اوج خود را پشت سر گذاشته و کاهش یافته است، اما هنوز به طور کامل از جمعیت ریشه کن نشده است. در عین حال، برخی افراد همزمان به ویروس آنفولانزا و ویروس کرونا مبتلا شدند. همچنین برخی از ویروس های دیگر مانند ویروس سرماخوردگی، انترو ویروس ها و آدنوویروس ها همچنان در جامعه وجود دارند.

خطر عفونت میکروبی با پنوموکوک در کودکان

وی افزود: از سوی دیگر برونشیولیت در کودکان خردسال نیز دیده می شود که عامل آن ویروسی به نام CPV است و شایع ترین آن است. همچنین این ویروس اثرات آلودگی هوا بر ریه کودکان مبتلا را تشدید می کند. همچنین لازم به ذکر است که با توجه به درمان ضعیف آنفولانزا و استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها و کورتون ها برای این بیماران، عفونت میکروبی با پنوموکوک در جامعه در حال گسترش است که بسیار خطرناک است و ریه ها را درگیر کرده و به آنفلوآنزا سرازیر می شود. او بیمار را بیمار می کند; که گاهی کار او منجر به بستری شدن در ICU می شود.

چوب‌دار می‌گوید در هفته های اخیر مراجعات زیادی با روحیه بد به بیمارستان علی اصغر صورت گرفته است. وی گفت: از آنجایی که ما بیمارستان ارجاعی هستیم معمولا بیماران به ما ارجاع داده می شوند. الان شاید در مراکز دیگر چنین جمعیتی وجود نداشته باشد اما در بیمارستان ما با توسعه دهنده جمعیت زیادی است.

علائم عفونت میکروبی با پنوموکوک

ادامه می دهد: این عفونت میکروبی با پنوموکوک که بر پایه آنفولانزا است، در کودکان شش ماهه تا 15 ساله دیده می شود و دلیل اصلی آن استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها و کورتون ها است. این عفونت ها ثانویه به آنفولانزا هستند.

رئیس بیمارستان اطفال علی اصغر (ع) درباره علائم این عفونت ها نیز گفت: باید توجه داشت که علائم این عفونت ها تقلید زیادی از یکدیگر دارند، اما در یک مورد خاص یعنی در بیماری میکروبی با پنوموکوک؛ بیماری های میکروبی با پنوموکوک به شدت شبیه به هم هستند. که بر روی آنفولانزا، تب، مشکلات تنفسی، تنگی نفس و تب هایی که به آنتی بیوتیک های معمولی رایج تر پاسخ نمی دهند، قرار می گیرد.

توصیه هایی برای پزشک کودکان

چوبدار تاکید کرد: باید توجه داشت که آنفولانزا به صورت تب، سرفه و درد عضلانی خود را نشان می دهد. بنابراین اگر فردی از خانواده چنین علائمی را احساس کرد، به او بگوید که جدی است و ویروس یا به سایر اعضا منتقل شده است و یا اگر هنوز سرایت نکرده است، مراقب باشند که به دیگران سرایت نکنند. بستگان زیرا گراویدو بسیار مسری است. اگر کودک زیر شش ماه در معرض یک ویروس تنفسی مانند آنفولانزا یا کرونا یا CPV که باعث برونشیولیت می شود، قرار گرفته باشد، کودک باید ویزیت شود. زیرا بسیاری از آنها نیاز به بستری شدن دارند. کودکان در سنین دیگر با مایعات فراوان، استراحت و مراقبت کافی ظرف سه تا هفت روز بهبود می یابند، مگر اینکه از آنتی بیوتیک ها سوء استفاده شود یا از کورتیکواستروئیدها استفاده شود، زمانی که عفونت میکروبی ثانویه بر بیماری اولیه قرار گرفته و بیمار را دوباره بیمار می کند.

اثرات آلودگی هوا بر بیماری های تنفسی

وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر کودکانی که از بیماری های تنفسی رنج می برند، گفت: همه افرادی که آسم دارند یا تحریک راه های هوایی دارند، اعم از ویروسی و آلودگی هوا این وضعیت را برای آنها تشدید می کند. حال اگر آلودگی هوا با مرد همراه شود و در ریه مستعد آسم و تحریک مجاری تنفسی مستعد شود، بیمار را به بستری شدن می کشاند.

چوبدار گفت: چگونه از ابتلای کودکان به بیماری های ویروسی و همچنین عفونت های تنفسی جلوگیری کنیم، گفت: رعایت بهداشت دست ها توصیه می شود. ضمناً لازم به ذکر است که تزریق واکسن آنفولانزا باید دو هفته پس از مصرف هر نوع سرماخوردگی باشد. اگر فردی به آنفولانزا مبتلا شده باشد، بیهوده از واکسن استفاده می کند. واکسن آنفولانزا را می توان به کودکان بالای شش ماه تزریق کرد. در عین حال باید توجه داشت که کودکان مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند نارسایی سیستم ایمنی، کودکان تحت شیمی درمانی، مبتلایان به نارسایی کلیه و کودکان تحت دیالیز، در معرض بیماری های ریوی، آسم، ناهنجاری های قلبی، فلج مغزی و … هستند. به بیماری های تنفسی مبتلا می شوند، معمولاً در ICU بیمارستان انجام می شوند. بنابراین باید بیشتر مراقب باشیم.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا