علم و سلامت

افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ

در حالی که ارتباط بین سرطان رنگی بلندتر و رنگی قبلاً بررسی شده بود، محققان می‌گویند مطالعات نتایج متفاوتی ارائه می‌دهند، الگوهای متضاد قد را نشان می‌دهند و خطر آدنوماتوز را افزایش می‌دهند و حاوی پولیپسوم روده بزرگ نیستند.

جرارد مولین، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند گفت: «این بزرگترین مطالعه در نوع خود در دوران مدرن است. “یافته ها بر اساس شواهدی است که نشان می دهد یک عامل خطر بالاتر از ارتفاع نادیده گرفته می شود و باید هنگام ارزیابی و هشدار به بیماران برای غربالگری سرطان کولورکتال در نظر گرفته شود.”

او می گوید: «یکی از دلایل این ارتباط این است که قد بزرگسالان به اندازه بدن مرتبط است. تکثیر فعال تر اندام در جمعیت های بالاتر می تواند احتمال جهش هایی را که منجر به دگردیسی بدخیم می شود، افزایش دهد.

محققان به 47 مطالعه مشاهده‌ای بین‌المللی، شامل 280660 مورد سرطان کولورکتال و 14139 مورد آدنوم کولورکتال اشاره کردند.

از آنجایی که تعریف ارتفاع در سراسر جهان متفاوت است، یک شرکت تحقیقاتی بالاترین و کمترین ارتفاع را در میان گروه های مختلف مطالعاتی مقایسه کرد. یافته ها نشان می دهد که به طور کلی، مردانی که در بالاترین مراکز در بالاترین سطح قرار دارند، 24 درصد بیشتر از مردانی که کمترین درصد کوتاه قدترین مردان را دارند، در معرض ابتلا به سرطان استعماری قرار دارند.

مولن گفت: به ازای هر 10 درصد افزایش قد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ 18 درصد و خطر ابتلا به آدنوم 6 درصد افزایش یافته است.

محققان می گویند بیش از نیمی از سرطان های روده بزرگ با تغییرات سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا