علم و سلامتکسب و کار ویژه

اندازه جنین پنج ماهه چقدر است؟

هفته هجدهم بارداری

در  رحم شما به خوبی در زیر ناف احساس می‌شود همزمان که رحم شما رشد می‌کند نقطه تعادل در بدن شما تغییر می‌کند و این باعث کم تعادلی بدن شما می‌شود. در این هفته هنگام دراز کشیدن هم چون رحم به آئورت و رگ‌های اصلی دیگر فشار می‌آورد، احتمال بروز سرگیجه وجود دارد. البته کم خونی هم ممکن است حالت سرگیجه به شما بدهد. حاملگی غلظت قند خون را تغییر می‌دهد و بالا رفتن و پایین رفتن میزان قند خون می‌تواند احساس گیجی و ضعف را در پی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از رشد جنین پنج ماهه و مراقبتهای لازم در این دوران همراه ما باشید.

در هفته 18 بارداری به سرعت شکم رشد می کند، کشش و فشار باعث ایجاد نشانه هایی می شود. افزایش وزن توصیه شده در هفته 18 بارداری حدود نیم تا 1 کیلو در هفته برای خانم ها با BMI متوسط می باشد. اگر نگرانی در خصوص وزن خود دارید با پزشک صحبت کنید. افزایش شدید یا ناگهانی وزن یا کاهش وزن می تواند نشانه وجود مشکل باشد.

What is the size of a five-month-old fetus

اگر این هفته فرزند شما حرکت نداشته باشد، به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. موقعیت جفت می تواند بر میزان حرکتی که در این مرحله احساس می کنید تاثیر بگذارد – اگر جفت در جلوی قرار بگیرد، این حرکات اولیه خنثی می شود و باید چند هفته دیگر صبر کنید. جنین در هجده هفته تقریبا 14.2 سانتی‌متر است. یعنی تقریبا به‌اندازه یک سیب‌زمینی بزرگ. وزن جنین در هفته 18 بارداری حدود 190 گرم است.

او مشغول خم کردن دست‌ها و پاهایش است و شما به‌تدریج این حرکات را بیشتر و بیشتر احساس خواهید کرد. رگ‌های خونی او را می‌توان از زیرپوست نازک و شفافش دید و گوش‌های او اکنون در مکان نهایی خود قرار دارند و بخش‌های بیرونی گوش‌های او نیز پیدا هستند.

تغذیه هفته هجدهم بارداری

هر هفته ای که از هفته های بارداری خود را پشت سر می گذارید باید مطمئن شوید که تغذیه ی سالمی را داشته اید.

  1.  تعداد وعده مصرف میوه ها و سبزی را در روز افزایش دهید.
  2.  منابع پروتئینی (مصرف عدس در دوران بارداری ) خود را افزایش دهید.
  3.  از غذا های تازه به جای غذا های بیرون،  فست فود، و یخ زده استفاده کنید.
  4. مقدار دریافت کالری روزانه خود را محاسبه کنید.

علائم طبیعی هفته هجدهم بارداری

دردکمر: ممکن است هورمونی به نام «ریلکسین» در بدن شما ترشح شود که بدن شما را سست و شل می‌کند و حالت ایستادن در شما به همین دلیل با مشکل رو به‌ رو می‌شود و احساس درد در ناحیه کمر می‌کنید.

هشدارهای هفته هجدهم بارداری

بی‌خوابی یکی از عوارض دوران بارداری در هفته هجدهم بارداری است که نباید نسبت به آن احساس نگرانی داشته باشید اما باید آن را جدی گرفت چون اگر برطرف نشود خطر آفرین میتواند باشد، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • به جای خوردن  قرص از دوش آب گرم، نوشیدن شیرگرم در هنگام خواب، خواندن کتاب و روش‌های  مدیتیشن (شل و سبک‌سازی بدن) استفاده کنید.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید. مایعات را بیشتر در طول روز و کمتر در شب بنوشید.
  • در وضعیت خواب خود نیز تغییر ایجاد کنید. به پهلو دراز کشیده و بالشی زیرشکم و بالش دیگری را بین زانونتان قرار دهید.

علائم ماه پنجم بارداری

نه تنها شکم خانم‌های باردار در این ماه از بارداری در حال رشد است، بلکه قسمت‌های دیگر بدن آنها نیز با پیشرفت بارداری، تغییراتی خواهد داشت.

اشتهای شما در حال افزایش است، موها و ناخن‌های شما نیز ممکن است رشد بیشتر و سریع‌تری داشته باشد. علائمی‌ که ممکن است در ماه پنجم از بارداری در شما ایجاد شود به شرح زیر است:

  • سوزش سردل
  • گرفتگی عضلات پا یاد ایجاد رگ‌های واریسی
  • تورم در پا و مچ پا
  • یبوست
  • افزایش سرگیجه
  • سردرد
  • کمردرد
  • تغییرات پوستی (به خصوص تیره شدن نوک سینه)
  • گرفتگی بینی
  • با بزرگ‌تر شدن شکم، ممکن است متوجه تغییراتی در ناف نیز خود شوید.

رشد جنین در ماه پنجم بارداری

اندازه جنین در ماه پنجم بارداری ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر است. اگر بخواهیم معادلی بر این این اندازه از کودک شما در این ماه از بارداری بیاوریم، کودک شما به اندازه یک موز است همچنین ممکن است در این ماه فعالیت بیشتری داشته باشد و در نهایت ضربه‌های قابل توجهی را به شکم وارد کند. شروع به خوابیدن و بیدار شدن در فواصل معینی می‌کند و ممکن است با صداهای بیرون نیز از خواب بیدار شود.

به همین جهت اگر پس از صدایی بلند واکنشی را در شکم خود احساس کردید، کاملا طبیعی است. پوست نوزاد در این ماه از بارداری، ورنیکس و لانوگو تولید می‌کند. منظور از ورنیکس یک پوشش نرم و چرب است که از پوست در کیسه آمنیوتیک محافظت می‌کند و هنگام تولد کاملا بدن را می پوشاند. لانگو (کرک جنین) نیز موی نرم و لطیفی است که به ثابت نگه داشتن ورنیکس در پوست کمک می‌کند. اکثر این لانگو قبل از تولد از بین می‌روند؛ اما در برخی از کودکان قسمت‌های کوچکی از آن هنگام تولد مشاهده می‌شود. از دیگر نکات می‌توان به این مورد اشاره کرد که کودک شما می‌تواند انگشت شست را بمکد؛ زیرا پس از تولد رفلکس مکیدن برای تغذیه شروع می‌شود و باید این آمادگی را داشته باشد.

بارداری دو قلو در ماه پنجم بارداری

دو قلوهای شما باید هر کدام، اندازه تک قلو باشند. تنها ممکن است کمی‌ کم‌وزن‌تر از نوزادان تک قلو باشند. زمانی که مادر تک قلو بارداری باشد، ممکن است برجستگی شکم خیلی قابل توجه نباشد اما در بارداری دو قلو بارداری کاملا واضح و شکم مادر بزرگ شده است. با این حال امکان فعالیت‌های روزمره مانند ورزش، کارهای خانه و… وجود دارد.

چکاپ ماه پنجم بارداری

معمولا در هفته بین ۱۸ تا ۲۲ بارداری توصیه می‌شود که خانم‌ها سونوگرافی را برای چکاپ انجام دهند. همچنین در این ماه نیز می‌توانید از جنسیت فرزند خود مطلع شوید. در هفته ۲۰ بارداری اندام تناسلی کودک شما به اندازه کافی رشد کرده و در سونوگرافی قابل مشاهده است. با این حال ممکن است برخی اوقات با توجه به حالتی که در نوزاد شکم مادر دارد و همچنین در طول سونوگرافی همکاری ندارد، قادر به شناسایی جنسیت نباشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود

با وجود اینکه علائم مختلفی در بارداری دارید که کاملا طبیعی است اما گاهی اوقات ممکن است خانم‌های باردار برخی از علائم هشداردهنده را با علائم طبیعی اشتباه بگیرند. مواردی که در ادامه برای شما ذکر خواهیم نیاز به مراجعه به پزشک دارد:

  • خونریزی واژینال
  • گرفتگی شدید شکم و کمر
  • تب
  • ادرار دردناک
  • استفراغ شدید
  • بوی بد ادرار یا واژن
دکمه بازگشت به بالا