علم و سلامت

«انسولین قلمی»؛ از قیمت تا ذخایرِ تضمینی

قلم انسولین؛ این یک داروی حساس برای بیماران دیابتی است که عرضه آن با چالش مواجه شده و همچنین در سال های اخیر به طور متناوب از بین رفته است. اخیراً سازمان غذا و دارو از ورود یک میلیون و 500 هزار انسولین به کشور خبر داده و در ماه های آینده عرضه مشخصی برای بیماران ایجاد می کند.

به گزارش تی تی آنلاین، انسولین استیک سال هاست که به عنوان گران ترین داروی کشور شناخته می شود. بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، سالانه بیش از 200 میلیون دلار به کل قلم انسولین اختصاص می یابد. این در حالی است که با تخصیص ارز دولتی به داروهای ضروری کشور، تولیدکنندگان و واردکنندگان همواره با چالش هایی مانند انتظار طولانی در صف تخصیص ارز، ناکافی بودن ارز و نبود تنوع ارزی مواجه بوده اند. و زنجیره تامین داروهای ضروری مانند قلم انسولین را به کمبود دارو رساند و بیماران سرگردان نیازمند دارو را هدایت کرد.

علاوه بر این، با اجرا و تداوم سیاست های پولی دولت برای سرمایه گذاری در دارو، قیمت داروهای ضروری و حیاتی از قیمت اصلی خود پایین آمده و با قیمت های بی نظیر در بازار عرضه می شود و همین امر بر جذابیت آن افزوده است. بازار دارو به سمت سود و به سوی معامله گران سوق داده می شود. بخش زیادی از این داروها منحرف شد و داروهای ارزان قیمت به نیاز خارجی های ایرانی تبدیل شد و در نهایت کمبود دارو را تشدید کرد. این اتفاق چندین بار در مورد داروهای ضروری مانند قلم انسولین رخ داد و این داروها با کمبود شدید مواجه بودند.

از سوی دیگر تحریم‌های مکرر علیه کشور که بخش دارویی را تنها نگذاشته و بر نقل و انتقال ارز تأثیرگذار است، موضوع کمبود دارو را تشدید کرده و به همین دلیل کمبود برخی داروها وجود دارد. هنوز نیاز به مشورت سفرا دارد.

پایان چالش های ارزی دارو

از این رو برای رفع مشکلات مبادله دارو، جلوگیری از کمبودهای ناتوان کننده دارو و جلوگیری از گره خوردن دارو توسط ایرانی ها و مبادله ارزی دولت، طرح دارویی از سوم تیرماه آغاز شد. 1401 و انجام شد. مقرر شد ارز دارویی از ایالتی به نیمایی تبدیل شود و به عرضه محصولات دارویی پایان داده شود. همچنین در راستای حمایت از بیماران و کاهش پرداخت از جیب بیماران، پوشش بیمه ای داروها افزایش یافته و مابه التفاوت عوارض دولتی تا نصف تعیین شده است. برای حمایت از ایمان بیماران و مصرف نکردن تغییر قیمت دارو، توسط سازمان های بیمه گر برای تقویت پوشش بیمه ای سرمایه گذاری شود و از این رو اعلام شد که قیمت دارو به مصرف کنندگان تغییر نمی کند.

این را در زمینه بخوانید:

هر سیستم و داروی “دارویی” برای بیماران “گران” نیست

“پزشکی”؛ استراتژی برای مدیریت بازار آشفته مواد مخدر

قیمت گذاری وضعیت قلم انسولین

اقدامات انجام شده در قالب سیاست دارویی نیز مانند قلم انسولین بر بازار دارویی تأثیر گذاشت. البته زمانی که بیشتر سبک های انسولین از کشورهای ضروری وارد می شود، نگرانی هایی در مورد افزایش آن وجود داشت، اما به گفته مسئولان سازمان غذا و دارو، با توجه به سیاست دارویی، مشخص می شود که قیمت داروها باید در کلاس داروها ساخته شود که 50 درصد سهم بازار را اشغال کند و بیش از 50 درصد از سهم بازار قلم انسولین به نوع وارداتی آن بر اساس پوشش بیمه ای اختصاص یابد. نوع انسولین وارداتی است و در نتیجه بیمار افزایش قیمت را احساس نمی کند

3 قلم اصلی انسولین در کشور

نیاز سالانه 36 میلیون انسولین در کشور وجود دارد

لازم به ذکر است که طبق اطلاعیه دکتر. سجاد اسماعیلی – مشاور رسانه ای رئیس سازمان غذا و دارو. وی ادامه داد: سه نوع اصلی انسولین در کشور مورد نیاز است که شامل نوورپیدیس، لانتوس (گلارژین) و نوومیکس می شود که به طور میانگین مصرف ماهانه هر یک از این نوع انسولین ها یک میلیون است بنابراین در حدود سه میلیون قلم انسولین در کشور نیاز داریم. ماهانه کشور و بر این اساس نیاز سالانه ما حدود 36 میلیون قلم انسولین است که باید در کشور تامین شود.

به این ترتیب سازمان غذا و دارو برای تسهیل در تامین انسولین بر لزوم تولید داخل تاکید کرد و بر این اساس اولین مجموعه تولید انسولین در کشور از تیرماه 1398 آغاز شد که اکنون به انسولین تبدیل شده است. گلارژین تولید شده توسط قلم (لانتوس) و در آینده نزدیک انسولین های منتشر شده، اصطبل های تولید داخل نیز وارد بازار خواهند شد. از این رو به گفته دکتر اسماعیلی وی افزود: با تولید انسولین گلارژین در کشور، بین 20 تا 30 درصد از سهم بازار انسولین تولید داخل و مابقی بازار برای انواع وارداتی موجود است.

اسماعیل همچنین تاکید کرد:از آنجایی که دیابت یک بیماری حساس است، ضمن ارائه یک قلم انسولین وارداتی، از افزایش ظرفیت تولید داخلی این دارو نیز حمایت می کنند، بنابراین هر شرکتی که برنامه ای برای تولید قلم انسولین داخلی دارد، می تواند مدارک خود را ارائه دهد. و امضاء را به سازمان غذا و دارو ارائه می دهند، در صورت تایید مجوزهای لازم برای تولید قلم انسولین در کشور را اخذ می کنند. »

قلم انسولین چقدر است؟

همینطور وقتی بر اساس سیاست دارویی بود که قیمت داروی مصرفی تغییر نمی‌کند، در زمینه سبک انسولین، نوع وارداتی آن نیز مبنای قیمت‌گذاری بود. زیرا از نوع وارداتی قلم انسولین بیشتر در داخل کشور استفاده می شود. در عین حال با توجه به تغییر سیاست ارزی این دارو به مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام شد که اگر بیمار با نسخه الکترونیکی برای دریافت انسولین به داروخانه مراجعه کند، شامل قیمت اخیر نمی شود. تغییر دادن. آنها و دارو را با قیمت های قبلی خواهند داشت. دکتر. سجاد اسماعیلی در این زمینه به تی تی آنلاین گفت:در حال حاضر قیمت قرص انسولین در کشور بسته به نوع آن بین 157 هزار تومان تا 120 هزار تومان بسیار بالا است. در این شرایط شامل پوشش بیمه می شود و قیمت بیمار برای هر قلم انسولین حدود 3500 تومان است.

نمونه ای از احتیاط برای بیماران در روزهای اخیر

از سوی دیگر، سازمان غذا و دارو به منظور حفظ نوع سبک در انسولین در کشور و همچنین جلوگیری از کمبود این داروی حیاتی برای بیماران دیابتی، اخیراً از عرضه 1.5 میلیون انسولین به ازای هر واردات خبر داده است. موردی که می تواند بازار انسولین کشور را اشباع کند و عرضه کافی را برای چندین ماه تضمین کند. در این مورد دکتر اسماعیل به تی تی آنلاین گفت:اکنون بازار از انسولین اشباع شده و قلم عرضه نمی شود، اما برای اینکه پنج تا شش ماه به اندازه کافی عرضه شود، یک میلیون و 500 هزار دستگاه دیگر قلم انسولین سفارش داده شده است و …. منابع کافی برای ماه ها وجود خواهد داشت. انسولین زیادی برای بیماران وجود خواهد داشت. »

امید است با تمهیدات سازمان غذا و دارو، نیاز بیماران دیابتی به قلم انسولین برطرف شود و دیگر شاهد کمبود این دارو و در نتیجه اضطراب و سرگردانی بیماران نباشیم. و در عین حال با افزایش ظرفیت های تولید داخلی، با توجه به رفاه حال بیماران دیابتی کشور، گام های مناسبی در زمینه تولید انسولین در کشور برداشته شود.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا