علم و سلامت

تغییر سیاست ارزی «داروهای وارداتی» / این داروها هنوز تغییر قیمت ندارند

رئیس کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو جزئیات تغییر ارز داروهای وارداتی را تشریح و بر تغییر سیاست ارزی این داروها و همچنین تولید داخل تاکید کرد. مواد مخدر پوشش بیمه ای آنها افزایش یافته و به همین دلیل پرداخت از جیب مردم به هیچ عنوان افزایش نیافته است.

دکتر. حسین سمولی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی درباره تغییر سیاست ارز دارویی وارداتی گفت; در چارچوب سیاست ارزی، برخی از داروهای وارداتی به نصف کاهش یافته است، اما مهم این است که قیمت داروهای وارداتی هنوز تغییر نکرده است.

وی افزود: زمانی که شرکت ها اولین ارز نیمایی خود را خریداری می کنند، پس از آن قیمت جدیدی از ارز نیمایی به آنها می دهیم. بنابراین قیمت های وارداتی این داروها هنوز تغییر نکرده و فقط سیاست پولی آنها از 3 مرداد 1401 تغییر کرده است.

در همان حال گفت تغییر سیاست ارزی برای همه داروهای وارداتی نیست و حدود 80 درصد بازار داروهای وارداتی، سیاست ارزی تغییر کرده است.وی گفت: در مجموع 800 میلیون دلار محصول نهایی وارد می کردیم و سیاست ارزی تغییر کرد حدود 600 میلیون دلار استفاده شد و مابقی داروها همچنان ارز ترجیحی را می دادند.

او ادامه می دهد: برای واردات داروهایی که سیاست ارزی آنها از 3 مرداد تغییر کرده است، داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار دارند. بنابراین با تغییر سیاست های ارزی مانند داروهای تولید داخل، رشد بیمه آنها و مابه التفاوت دولت با قیمت فرزندان نیز تحت پوشش بیمه ها قرار می گیرد. بنابراین پرداخت از جیب به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت.

وی تاکید کرد: مصرف کنندگان اصلی این داروها بیماران خاص، صعب العلاج و نادر هستند برخی از آنها فرانشیز ندارند و گاهی یک یا دو درصد فرانشیز می دهند، یعنی پس از طرح تجدید نظر، پرداخت مطلق بیمار تغییر نمی کند. یعنی مریضی که اصلاً پرداخت نمی کند فرانشیز ندارد و آن که دو درصد پرداخت می کند همان مقداری که قبلا پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه برای تغییر سیاست ارزی داروهای وارداتی نیاز به اعتبار است گفت: برآورد می شود سالانه حدود 15 هزار میلیارد تن اعتبار نیاز باشد.

من باید بگویم؛ قبل و در قالب اجرا طراحی داروییاصلاح نظام تبادل دارو با داروهای تولید داخل بر اساس افزایش پوشش بیمه ای و ثبات پرداخت از جیب بیماران از سوم تیرماه سال جاری در نظر گرفته شد و اجرایی شد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا