انواع ترانسمیتر دما

در بسیاری از صنایع و دستگاه ها، دما باید از راه دور کنترل شود. در این موارد، فرستنده‌ها یک کمیت فیزیکی را اندازه‌گیری می‌کنند و آن را به یک مکان دور، مانند محل اتاق کنترل ارسال می‌کنند. ترانسمیترها فشار، دما، سرعت، وزن، رطوبت و غیره را اندازه گیری می کنند. می توان برای اندازه گیری استفاده کرد

هنگام استفاده از ترموکوپل ها و سایر وسایل رایج مانند ترموکوپل ها برای اندازه گیری و اندازه گیری دما، سیگنال های کوچکی تولید می شود که در معرض افت ولتاژ در حین انتقال قرار می گیرند. استفاده از همان نوع ترمینال ها و سیم ها نیز هزینه بیشتری برای آنها خواهد داشت.

به همین دلیل ترانسمیتر دما ساخته شد که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. کیفیت ساخت فرستنده دما نیز نکته مهمی است. در این مقاله علاوه بر معرفی انواع ترانسمیتر دما و کارکردها و مزایای آنها، مراکز تجاری و تولیدی ترانسمیتر دما با بهترین کیفیت و مقرون به صرفه را نیز ارائه می دهیم.

انواع ترانسمیترهای دما

قبل از معرفی انواع فرستنده، بهتر است با نحوه کار آنها آشنا شوید. از آنجایی که استفاده از فرستنده ها امکان استفاده از تعداد زیادی کابل و ابزار را در سیستم کنترل می دهد، امروزه سنسورهای دما به طور گسترده در سیستم های ابزار دقیق استفاده می شوند.

فرستنده حرارتی سیگنال را قبل از ارسال تصحیح می کند. اگر بخواهیم مثالی از این خاصیت رسانایی گرما بزنیم باید بگوییم که یک فرستنده دما دو سیمه یک ورودی از ترموکوپل دریافت می کند و دمای خروجی را به سیگنال جریان به صورت 4-20 میلی آمپر تبدیل می کند.

اکنون انواع گرمایش را در نظر خواهیم گرفت. به طور کلی این دستگاه ها به دو دسته منبع تغذیه و روش نصب تقسیم می شوند. در مرحله بعد، ابتدا فرستنده های روش ورودی را معرفی می کنیم.

1. فرستنده دما بر اساس روش نصب

این نوع فرستنده ها نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

– فرستنده دمای نصب سرسیلندر

یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین ترانسمیترهای دما این نوع سر مادگی استوانه ای شکل است. این دستگاه بر روی محفظه سنسور قرار می گیرد. یکی از ویژگی های این نوع فرستنده دما این است که روش اندازه گیری بسیار راحت و ساده است.

– مبدل حرارتی ریلی

نوع دیگر ترانسمیتر دما نوع ریلی زن است که در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارد. ترانزیستورهای دمای ریل ماده روی ریل های DIN و پانل های داخلی نصب و نصب می شوند.

– فرستنده دمای نصب در میدان

ترانزیستورهای دمایی زمینی نیز کاربردهای زیادی دارند. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که به صورت یک پکیج مستقل و کامل بر روی سیستم نصب می شود. اجزای این فرستنده دما نیز شامل قسمت بیرونی با نشانگر چند آپشن و بدنه استیل ضد زنگ می باشد. ترانزیستور دما نصب شده در میدان کاملاً در برابر محیط های خورنده مانند محیط های مرطوب و اسیدی مقاوم است.

قبل از معرفی انواع فرستنده، بهتر است بدانید که چگونه کار می کنند. سنسورهای دما این روزها به طور گسترده در سیستم های تجهیزات مدرن استفاده می شوند، زیرا استفاده از فرستنده امکان استفاده از مقادیر زیادی کابل و تجهیزات را در سیستم کنترل می دهد.

سپس فرستنده دما قبل از ارسال سیگنال را آماده می کند. اگر بخواهیم مشخصات این فرستنده دما را به عنوان مثال بیان کنیم باید بگوییم که یک فرستنده دما دو سیمه ورودی را از ترموکوپل دریافت می کند و دمای خروجی را به سیگنال جریان به صورت 4-20 میلی آمپر تبدیل می کند.

حال به بررسی انواع انتقال دهنده های حرارتی می پردازیم. به طور کلی این دستگاه ها به دو دسته منبع تغذیه و روش نصب تقسیم می شوند. در ادامه ابتدا روش نصب فرستنده ها را ارائه می دهیم.

1. فرستنده دما بر اساس روش نصب است

فرستنده های این نوع نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

– فرستنده دما استوانه ای برای نصب روی سر

یکی از پذیرفته شده ترین و پرطرفدارترین انواع انتقال دهنده های حرارتی، این نوع سر زن استوانه ای است. این دستگاه در بالای محفظه سنسور قرار می گیرد. یکی از ویژگی های این نوع انتقال دهنده حرارت این است که روش اندازه گیری بسیار ساده و آسان است.

– انتقال حرارت روی ریل

نوع دیگر انتقال حرارت، نوع ریلی زن است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. ترانزیستورهای گرمایش اتوبوس شامل و روی ریل DIN و داخل پنل قرار می گیرند.

– سنسور دمای نصب شده در میدان

ترانزیستورهای حرارتی مانت میدان نیز کاربردهای زیادی دارند. روش کار این دستگاه به این صورت است که به صورت یک پکیج مستقل و کامل در سیستم نصب می شود. از ویژگی های این انتقال دهنده حرارت نیز می توان به نمای بیرونی با نشانگر چند انتخابی و بدنه تمام فولاد ضد زنگ اشاره کرد. ترانزیستور میدانی در برابر محیط های خورنده مانند محیط های مرطوب و اسیدی کاملا مقاوم است.

2. فرستنده دما بر اساس منبع تغذیه

پس از بررسی نسبی فرستنده ها، به بررسی انواع ترانسمیترهای دما بر اساس جریان فعلی آنها می پردازیم. از این نوع فرستنده ها انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربردهای خاص خود را در صنایع و دستگاه ها دارند.

فرستنده دما فعال است

یکی از انواع ترانزیستورهای منبع تغذیه، نوع اکتیو آن است. این دستگاه دارای سیستم سیم کشی مستقل دو سیمه یا تک سیم می باشد. علاوه بر این، فرستنده دمای فعال دارای منبع تغذیه جداگانه است. خروجی فرستنده دمای فعال نیز به صورت جریان 4 میلی آمپر تا 20 میلی آمپر می باشد.

فرستنده دمای غیرفعال

دماسنج های دمای غیرفعال همانطور که از نامشان پیداست غیرفعال هستند. این ترانسفورماتورها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند و جریان خروجی آنها از 4 میلی آمپر تا 20 میلی آمپر است. حالت کار این مبدل حرارتی به این صورت است که سیم کشی اضافی یا سیستم و منبع تغذیه مجزا ندارد و به خطوط خروجی دستگاه های جانبی مانند RTU، PLC و غیره متصل می شود.

به طور کلی ترانزیستورهای ترمیستوری کاربردهای زیادی در صنایع دارند و ویژگی های خاص خود را دارند. کاربردهای عمده هر نوع ترانسمیتر دما در صنایع مختلف و بزرگ شامل موارد زیر می باشد.

کاربردهای ترانسمیتر دما

مخزن فشار

دیگ بخار در دیگ بخار

برای استفاده در سیستم های لوله برای فرآیندهای صنعتی یا تمیز کردن

می توان از آن برای اندازه گیری و کنترل دما در موتورهای صنعتی استفاده کرد

کارخانه فولاد

کوره های صنعتی

کوره های غیر صنعتی

تغییر دما در واکنش ها و آزمایشات شیمیایی

دکمه بازگشت به بالا