اقتصادی

این کالاها را ارزان بخرید!

به سیاق تمام چهارشنبه‌ها، امروز نیز اعضای هیات دولت پس از پایان یافتن جلسه به جمع خبرنگاران آمدند و آخرین تصمیمات اقتصادی وزیران را تشریح کردند و در این میان تخفیف بر روی کالاهای اساسی یکی از اصلی‌ترین خبرها بود.

به گزارش تی تی آنلاین، هرچند در ماه‌های گذشته روند تورم باعث افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی شده اما دولت تلاش کرده با طرح‌های حمایتی خود مانند یارانه نقدی، کالابرگ الکترونیک و برنامه ریزی برای مدیریت بازار و عرضه کالاها با قیمت پایین‌تر بازار را کنترل کند و در جدیدترین تصمیم در یک بازه زمانی مشخص کالاهایی با تخفیف به مردم ارائه خواهد شد.

چهره روز: ۳۴ کالای ارزان

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز اعلام کرد که در طرحی ۳۲ کالا با تخفیف به مردم عرضه می‌شود. او گفت: ۳۲ قلم کالای مورد نیاز روزمره مردم از امروز تا پایان ماه رمضان با قیمت تخفیفی توزیع می‌شود و این کالاها فقط مخصوص یک شرکت نیست.

پس از اعلام این خبر وزیر جهاد کشاورزی نیز این موضوع را تایید کرد که البته دو کالا بیش از عدد اعلامی ابتدایی بود. ساداتی نژاد توضیح داد: پیرو صحبت‌های رییس جمهوری با جلسات مشترکی که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور انجام شد از امروز طرح فجر تا فطر را تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور آغاز کردند و ۳۴ قلم کالای اساسی مصرفی مردم بین ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف خواهند داشت.

پس از آن، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران کالاهایی که مشمول تخفیف ۲۵ درصدی در طرح فجر تا فطر هستند را اعلام کرد.

تعدادی دیگر از اعضای هیئت دولت نیز در حاشیه جلسه امروز توضیحاتی درباره حوزه کاری خود ارائه کردند. وزیر ارتباطات گفت: تمام زیرساخت‌های وزارت ارتباطات پای کار پیام‌رسان‌ها آمده تا بتوانند خدمات با کیفیتی را به مردم ارایه کنند.

وزیر کار نیز آخرین وضعیت کالابرگ الکترونیکی را تشریح کرد. او گفت: سه استان گیلان، مرکزی و قزوین از امروز این طرح را آغاز می‌کنند و با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم هماهنگ شده که در آینده نزدیک بتوانیم به صورت سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کنیم.

موفقیت روز: رشد اقتصادی

در حوزه اقتصاد کلان نیز امروز چند خبر متفاوت منتشر شد. مهم‌ترین خبر به تداوم رشد اقتصادی ایران اختصاص داشت. بر اساس آمارهای مقدماتی، رشد تولید ناخالص داخلی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن معادل ۳.۰ درصد رقم خورد.

در کنار آن، وزارت اقتصاد می‌گوید که روند کاهشی تورم آغاز شده و مردم در آینده نزدیک آن را لمس خواهند کرد. معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی تاکید کرد: پدیده تورم‌های دو رقمی در اقتصاد کشور، ریشه‌های ساختاری داشته و این مسئله، مهار پایدار و دائمی عوامل شکل‌دهنده تورم و در عین حال نمایان شدن آثار مثبت سیاست‌های اصلاحی را با چالش‌های زیادی مواجه ساخته است و زمان‌بر شدن این فرآیند باعث شکل‌گیری این گزاره ناصحیح نزد اذهان عمومی شده که دولت سیزدهم کنترل و اثرگذاری بر روند حرکتی نرخ تورم نداشته است.

مشاور وزیر اقتصاد نیز امروز دو اتفاق جدید در اجرای طرح یارانه آرد و نان را تشریح کرده است. محمد جلال در گفت‌وگو با تی تی آنلاین، با تاکید بر اینکه دولت یارانه نان را حذف نخواهد کرد، عنوان کرد: یارانه نان از ۷۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است. این موضوع باعث می‌شود در اجرای طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان شاهد هیچگونه محدودیت و سهمیه‌بندی نان در سمت مردم نباشیم.

ناپایدار روز: شاخص بورس

بر خلاف روز گذشته، بورس نتوانست حرکت مثبت خود را در بازار چهارشنبه با استقامت و روندی روبه‌رشد ادامه دهد. شاخص کل بورس امروز نهایتا با ۶۷۵ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیارهم‌وزن نیز ۱۴۹۴ واحد افزایش رقم ۴۸۷ هزار و ۵۳۵ واحد را ثبت کرد.

البته امروز نیز فرایند عرضه ربع سکه در بورس ادامه پیدا کرد و آرامش روزهای اخیر در این عرصه تمدید شد. دامنه نوسان ربع سکه بورسی روز گذشته، امروز و یکشنبه هفته آینده به مثبت و منفی ۳۰ درصد تغییر کرد.

در کنار سکه، هنوز بحث بر سر عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد و حالا این سردرگمی باعث مشکلاتی برای قطعه سازان خودرو شده است. آرش محبی نژاد در گفت‌وگو با تی تی آنلاین، ضمن گلایه از بحث‌های اخیر پیرامون ادامه‌دار شدن یا نشدن روند عرضه خودروها در بورس کالا که یک روز تاکید می‌شود، برای تعدادی از خودروها لغو شده و سپس در همان روز یا نهایتا روز بعد، تکذیب می‌شود، اظهار کرد: اختلاف رای و نظر مختلف میان نهادها وسازمان‌های مرتبط به قدری در صنعت خودرو وجود دارد که تولیدکننده نمی‌داند به کدام ساز باید برقصد!؟ یک روز حاشیه بازار، یک روز قرعه‌کشی، یک روز عرضه در بورس و دوباره از اول!

اخطاری‌های روز: صراف‌ها

بانک مرکزی که در روزهای گذشته تاکید کرده که سیاست‌های ارزی جدید باید از سوی تمام بخش‌های بازار به رسمیت شناخته شود، امروز نیز بار دیگر به صراف‌ها هشدار داد. پس از ۹ روز از بخشنامه بانک مرکزی درباره شرایط جدید خرید و فروش ارز از سوی صرافی‌ها، برخی صراف‌ها در خیابان و میدان فردوسی معاملات ارزی را طبق مصوبه اخیر انجام می‌دهند و برخی نیز با دلایل و بهانه‌های مختلف از اجرای آن سر باز می‌زنند.

به دنبال این اتفاق بانک مرکزی راهکار جدیدی را پیشنهاد کرده است. در پی بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره فروش ارز توسط شعب منتخب پنج بانک ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات، مردم می‌توانند از این بانک‌ها البته با شرایط مشخص ارز بخرند.

دیگر بازاری که هنوز با تحولاتی مواجه است، بازار فروش بلیت هواپیماست. تی تی آنلاین در گزارشی با عنوان افزایش قیمت بلیت هواپیما دیر و زود دارد، سوخت‌وسوز نه! به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا