علم و سلامتکسب و کار ویژه

برای چاقی چند قاشق برنج بخوریم؟

برخلاف بسیاری از افراد که به دنبال لاغری هستند، برخی دیگر از لاغری شدید رنج می‌برند و به دنبال چاق شدن هستند. یکی از غذا‌هایی که در این مورد بسیار مورد توجه قرار دارد، برنج است. برنج یک ماده خوراکی رایج در ایرانیان است و خوردن آن برای همه راحت است. برای همین یکی از رایج‌ترین سؤالات افراد لاغر این است که برای رژیم چاقی چند قاشق برنج بخوریم؟در این مقاله به این سؤال پاسخ می‌دهیم و به شما می‌گوییم که چرا باید برنج را مصرف کنید. باما همراه باشید.

روزی چند قاشق برنج - برنج پارس

اگر لاغر هستید، محدودیتی در مصرف انواع مواد غذایی ندارید اما بهترین حالت این است که تعادل را در خورد هر غذایی رعایت کنید. زیاده روی در مصرف یک ماده غذایی باعث می‌شود تا به شیوه‌ای نادرست چاق شوید. درمورد برنج، اگر مصرف شما زیاد باشد با چاقی شکم و پهلو مواجه خواهید شد.نکته دیگر این است که نباید فقط به برنج بسنده کنید، بلکه بشقاب غذایی شما باید متنوع باشد و علاوه بر برنج بربقیه گروه‌های غذایی را نیز شامل شود.

اکثر افرادی که به شدت لاغر هستند، معمولاً عادت به خوردن غذا در حجم بالا ندارند، پس بهتر است به مرور میزان غذای خود را زیاد کنید. اگر می‌بینید که هیچ اشتهایی ندارید، می‌توانید با کمک گرفتن از ورزش‌هایی مانند بدنسازی و خوردن مواد غذایی اشتها‌آور قبل از غذا، بدن خود را تشویق کنید که میل به غذا خوردن داشت باشد.

بهترین گزینه برای اینکه بفهمیم برای رژیم چاقی چند قاشق برنج بخوریم این است که به متخصص تغذیه مراجعه کرده و یک رژیم مخصوص خود را دریافت کنیم چرا که شاید علت لاغری مسأله مهم‌تری باشد. قیمت پودر جوانه گندم در داروخانه ها متغیر است.

مصرف مکمل یا قرص‌های اشتها‌آور بدون اجازه پزشک و متخصص تغذیه ممنوع و به دشت زیان‌آور است. به جای آن می‌توانید از موارد زیر برای افزایش اشتهای خود استفاده کنید:

  • آدامس
  • ماست کم چرب
  • اسموتی میوه
  • شیرینی جو پرک
  • سس گوجه فرنگی

آیا برنج باعث افزایش وزن می‌شود؟

برنج به طور کلی یکی از غذا‌هایی است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند باعث افزایش وزن می‌شود. اگر چه فوایدی برای سلامتی دارد، اما همیشه باید به مصرف برنج توجه کرد. برنج یکی از مفیدترین مواد مغذی در برای افرادی است که زندگی کم تحرکی دارند و وزن اضافه می‌کنند. همچنین یکی از غذا‌هایی است که به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند زیرا حاوی مقدار زیادی است.

برنج ارزش غذایی بالایی دارد، در عین حال از نظر ویتأمین B، فسفر و آهن نیز بسیار بالاست. مصرف برنج سبوس دار برای افرادی که رژیم دارند یا نمی‌خواهند چاق شوند، توصیه می‌شود، زیرا فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد اما برای اضافه وزن بهتر است از برنج سفید استفاده کنید. وقتی از برنج به عنوان پلو استفاده می‌شود، فیبر آن کاهش می‌یابد. بنابراین مدت کوتاهی پس از خوردن برنج، قند خون کاهش می‌یابد و افراد دچار گرسنگی ناگهانی می‌شوند.

اگرچه پلو غذایی است که خیلی‌ها آن را دوست دارند، اما در رژیم غذایی بهتر است برنج را به صورت فرنی خورد نه پلو.با توجه به مواردی که عنوان کردیم باید گفته که همه چیز به نحوه تغذیه شما بستگی دارد. اینکه چه میزان برنج بخورید و به چه شیوه.

به کالری پنهان نیز توجه کنید!

برنج سفید کاملاً کالری بالایی دارد. برنج سفید خام دارای ۱۳۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم است و هر کفگیر برنج سفید پخته شامل ۲۲۰ کیلوکالری در کمترین حالت است. پس از خوردن برنج، سطح قند خون به سرعت بالا می‌رود و سپس به همان سرعت کاهش می‌یابد که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در حفظ وزن سالم شود.نکته‌ای که ما ایرانی‌ها به آن توجه نمی‌کنیم این که حتی برنجی که به شکل کته مصرف می‌شود، صرفاً از برنج تشکیل نشده است و در روغن و نمک است.

نمک اگر به مقدار زیاد مصرف شود، باعث احتساب مایع در بدن و به وجود آوردن ورم می‌شود. اینکه از چه روغنی و به چه میزانی برای تهیه برنج استفاده کردیم نیز مهم است. معمولاً روغن‌ها جز دسته غذا‌هایی با کالری پنهان قرار می‌گیرند. چراکه میزان کالری یک قاشق روغن بسیار بالاتر از چیزی است که فکر می‌کنید و می‌تواند به اندازه چندین قاشق برنج کالری داشته باشد.

خواص برنج برای سلامتی

برنج سفید سرشار از کربوهیدرات است، بنابراین احساس گرسنگی را کاملاً پر و برطرف می‌کند. علاوه بر این، انرژی می‌دهد، بنابراین ارزش آن را دارد که برای صبحانه (مثلاً با شیر یا با میوه) بخورید تا روز را خوب شروع کنید یا برای شام، مثلاً با ماهی.همچنین حاوی فیبر است، اما بسیار کمتر از برنج قهوه‌ای یا سیاه.

برنج سفید به آرامی بر معده و دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد، بنابراین می‌توان آن را در رژیم غذایی نوزادان گنجاند. فرنی برنج از سن ۴ ماهگی، زمانی که سیستم گوارشی نوزادان هنوز بالغ نشده است و می‌تواند به غذای تحریک‌کننده واکنش ضعیفی نشان دهد، داده می‌شود. با این حال، قبل از معرفی فرنی برنج، و همچنین قبل از تمام غذا‌های کمکی جدید، باید با متخصص اطفال کودک مشورت کنید.

فرنی برنج یا برنج سفید تهیه شده از هویج نیز برای اسهال و مسمومیت‌های غذایی مؤثر است. آن‌ها به آرام کردن معده، توقف اسهال کمک می‌کنند. آن‌ها به راحتی جذب می‌شوند و به بهبودی کمک می‌کنند.

برنج بیشتر چاق می‌کند یا ماکارونی؟

بستگی به سبک پخت نیز دارد اما در حالت عادی کالری ماکارونی بالاتر از برنج سفید است.

آیا می‌توانیم هر روز برنج بخوریم؟

شما میتوانید با خیال راحت یک وعده برنج در روز بخورید. ولی باید با توجه به وزن خود و میزان کالری روزانه که مجاز هستید بخورید، مصرف شود.برنج یکی از غذاهای جدایی‌ناپذیر سفره‌ی ما ایرانی‌ها است.

بسیاری از افراد وقتی به سراغ رژیم غذایی لاغری می‌شوند، تازه متوجه می‌شوند که برنج چقدر کالری دارد و از این رو ممکن است بسیاری تصمیم به حذف کامل آن از برنامه‌ی روزانه خود کنند. با این حال عده‌ی زیادی با حذف مواد غذایی از رژیم لاغری مخالف‌اند. در این مقاله‌ی قصد داریم در مورد دلایل نیاز به این ماده غذایی پرداخته و بگوییم در نهایت روزی چند قاشق برنج بخوریم تا چاق نشویم.

برای رژیم روزی چند قاشق برنج بخوریم؟

به سوال اصلی مقاله برمی‌گردیم: چند قاشق برنج بخوریم تا لاغر شویم؟ بسیاری از متخصصین معتقدند که کربوهیدرات‌ها 45 تا 65 درصد از کل کالری روزانه را تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر روزانه 2000 کالری دریافت می‌کنید، بین 900 تا 1300 کالری باید از کربوهیدرات ها باشد. یعنی بین ۲۲۵ تا ۳۲۵ گرم کربوهیدرات در روز. این میزان کربوهیدرات، تنها از غذاهایی مانند نان، برنج یا ماکارونی بدست نمی‌آیند. توجه داشته باشید که همه‌ی مواد غذایی حاوی مقادیری کربوهیدرات هستند و بنابراین باید در نظر گرفته شوند.

پس پاسخ به این سوال که روزی چند قاشق برنج بخوریم برای لاغری به میزان کالری مورد نیاز شما در روز و روش چیدمان برنامه غذایی‌تان بستگی دارد و می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود یک فرد بزرگسال بالغ روزانه 3 تا 6 وعده غلات مصرف کنند و برنج می‌تواند یکی از این وعده‌ها باشد. یک وعده برنج معمولاً نصف فنجان برنج پخته است. شرکت دکتر بیز توانسته است در چند شاخه مختلف محصولات متنوع و کاربردی زیادی را تولید کند

چرا به خوردن برنج نیاز داریم؟

برنج منبعی غنی از کربوهیدرات‌ها یعنی همان منبع اصلی سوخت بدن است. کربوهیدرات‌ها می‌توانند شما را پرانرژی و راضی نگه دارند و برای سوخت‌رسانی مهم و لازم‌اند. به خصوص برنج قهوه‌ای که منبع عالی بسیاری از مواد مغذی از جمله فیبر، منگنز، سلنیوم، منیزیم و ویتامین‌های گروه B است.

برخلاف بسیاری از افراد از آنجایی که برنج دارای مقادیر کمی سدیم، چربی و کلسترول است، می‌تواند کمک بزرگی به کاهش وزن کند. و چون سرشار از مواد مغذی است و تاثیر منفی قابل توجهی بر سلامتی افراد ندارد. همچنین سطوح بالای فیبر موجود در آن با از بین بردن اشتهای زیاد و کمک به دفع به کاهش چاقی نیز کمک می‌کنند.

بعلاوه مشخص شده که حذف کامل برنج سفید از رژیم غذایی می‌تواند مشکلاتی مانند ریزش موی شدید، عدم کنترل اشتها، افزایش میل به خوردن میان‌وعده‌های ناسالم و … به همراه داشته باشد. بعلاوه وقتی از متخصصین تغذیه می‌پرسیم در مورد ضرورت حذف برنج از رژیم می‌پرسیم، بسیاری آن را رد می‌کنند. سبوس چند غله برای لاغری یک انتخاب عالی برای افرادی است که قصد دارند علاوه بر کاهش وزن، ریزش موهای خود را نیز قطع کنند

از آنجایی که ما ایرانی‌ها از کودکی به خوردن برنج عادت داریم، حذف آن می‌تواند منجر به ولع غذایی و شکستن رژیم غذایی شود. اما آنچه مسلم این است که برای کاهش وزن باید مصرف برنج را کنترل کرد و بدانیم روزی چند قاشق برنج بخوریم.

 

دکمه بازگشت به بالا