اقتصادی

برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت در انتظار مصوبه شورای عالی بورس

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین وضعیت برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و معیارهای رتبه‌بندی ناشران بورسی را تشریح کرد.

به گزارش تی تی آنلاین، ولی‌الله جعفری در نشست خبری با بیان اینکه در ۲۲ مردادماه از ناشران برتر تقدیر خواهد شد، اظهار کرد: تا قبل سال ۱۳۹۶، معیار ارائه به موقع اطلاعات و پیش‌بینی درست درمورد میزان سود بود؛ اما این موضوع در دستورالعمل جدید گسترده‌تر شده است. درواقع علاوه بر موارد مذکور، معیارهای دیگری نیز مد نظر قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: زمانی که ناشران ناگهان باهم به افضای اطلاعات اقدام می‌کنند چالش‌هایی ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر شرکتی زودتر از موعد اطلاعات خود را افشا کند امتیازی کسب خواهد کرد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در پاسخ به سوال تی تی آنلاین درمورد اینکه آیا نرخ جدید خوراک به ناشران ابلاغ شده است یا خیر، گفت: برخی شرکت‌ها در سامانه کدال این موضوع را به صورت رسمی اعلام کردند.

جعفری همچنین در پاسخ به سوال دیگر تی تی آنلاین درمورد بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت توضیح داد: این تصمیم در شورای عالی بورس اخذ شده است و زمانی‌ که به سازمان شفاف ستزی کردند برخی ناشران ابلاغ شود، سازمان به شرکت‌ها ابلاغ می‌کند، شرکت‌ها باید اطلاعات خود را به روز و افشا کنند و مجامع آن‌ها برگزار خواهد شد. همچنین بازگشایی نماد شرکت‌ها با تصویب شورا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مجامع دو استان در تابستان به صورت پایلوت برگزار خواهد شد، گفت: مجامع هم به صورت الکترونیکی و هم حضوری برگزار خواهد شد. بنابراین در ابتدا باید منتظر ابلاغ مصوبه شورا برای برگزار مجامع و همچنین بازگشایی نمادها باشیم.

معیارهای رتبه‌بندی ناشران

در این نشست، امیر ابراهیمی، رییس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۶ ناشران اوراق بهادار بر اساس قابلیت اتکا و به موقع بودن مورد ارزیابی قرار میگرفتند، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ به بعد با توجه به تحولات در دستورالعمل، موضوع رتبه‌بندی ناشران تا سال ۱۴۰۱ متوقف شد.
از سال گذشته با توجه به نیازی که در بازار ایجاد شد، رتبه‌بندی ناشران مورد تصویب هیات مدیره سازمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پیش‌نویس دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران سال گذشته اماده و به کمیته تدوین مقررات سازمان بورس ارسال شد؛ این دستوراالعمل بعد از تصویب و ابلاغ اجرا خواهد شد و ناشران بر اساس آن رتبه‌بندی می‌شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه رتبه‌بندی بر اساس سه معیار صورت خواهد گرفت، گفت: شفافیت اطلاعات (ارائه اطلاعات به موقع و قابل اتکا)، حاکمیت شرکتی (رعایت ضوابط دستورالعمل حاکمیت شرکتی) و نقش افرینی در توسعه بازار معیارهای مذکور هستند. برای مثال اینکه ناشر از ابزارهای نوین مالی استفاده کند یا سود را از طریق سامانه سجام پرداخت کند امتیار دریافت خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر ناشری امتیاز بالا کسب کند، تشویق‌ می‌شود؛ در این راستا پذیرش شرکت‌های فرعی ناشر و شرایط گمرکی تسهیل خواهد شد، معافیت مالی دریافت خو اهد کرد. اهمیت رتبه‌بندی ناشران این است که سهامداران معیاری برا شناسایی ناشران دارند. بر این اساس سامانه‌ای برای رتبه‌بندی ناشران راه اندازی می‌شود که ناشران را به صورت سالانه رتبه‌بندی کند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا