اجتماع و خانوادهکسب و کار ویژه

بهترین اسباب بازی های آموزشی کودکان

اسباب بازی های آموزشی کودکان

به نظر شما بازی و آموزش دو مفهوم کاملا مجزا هستند؟ آیا نمی‌توان این دو را با یکدیگر ترکیب کرده و یک بازی آموزشی را برای کودک خود فراهم آورد؟ در این صورت مزایای این محصول آموزشی چه خواهد بود؟ به صورت کلی، هرکدام از اسباب بازی‌های موجود در بازار یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند. در این مطلب با معرفی اهداف بازی آموزشی همراه شما هستیم. همچنین با بررسی ده اسباب بازی آموزشی کودکان، کار شما برای خرید این محصولات را نیز آسان‌تر خواهیم کرد. برای فراهم کردن محیطی شاد و با نشاط برای فرزندان خود، با ما همراه باشید.

کاربرد و اهداف بازی آموزشی چیست؟

اگر برای به فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه کنید، مطمئنا با انواع بازی آموزشی نیز برخورد خواهید کرد. اما منظور از بازی آموزشی چیست و چه تفاوت‌هایی با دیگر بازی‌های فکری دارد؟ به صورت کلی بازی‌های آموزشی، شامل تمام اسباب بازی‌هایی می‌شوند که علاوه بر سرگرم کردن کودکان، وظیفه‌ی آموزش مفاهیم گوناگون را نیز بر عهده دارند. اما تصور نکنید این اسباب بازی‌ها به محصولات فرهنگی و آموزش ریاضی، الفبا و وسایل خانه مشاغل کودک … محدود می‌شوند. آویز بالای تخت کودک، جغجغه، واکر کودک، سه چرخه و… همگی اهداف آموزشی خاصی را دنبال می‌کنند. به صورت کلی مزایای اسباب بازی آموزشی کودکان به شرح زیر است:

در انتخاب بازی آموزشی به چه نکاتی توجه کنیم؟

شما می‌توانید با توجه اهداف اسباب بازی آموزشی کودکان بهترین گزینه را با توجه به نیاز فرزندتان انتخاب کنید. در ادامه به چند نکته‌ی اساسی برای انتخاب این محصولات اشاره خواهیم کرد.

بررسی ده اسباب بازی آموزشی محبوب برای کودکان

در این بخش ده اسباب بازی آموزشی کودکان را معرفی کرده و ویژگی آن‌ها را شرح می‌دهیم. با استفاده از این نکات در هنگام سردرگم نشده و می‌توانید با خیال راحت یک محصول مناسب و مفید را برای فرزند خود خریداری کنید.

  1. بازی آموزشی جا به جا آترینا

مهارت‌های حرکتی یکی از مهم‌ترین توانایی‌های کودکان به شمار می‌رود. والدین وظیفه دارند این مهارت‌ها را در سنین پایین در فرزند خود تقویت کرده و او را برای فعالیت‌های آینده آماده سازند. «بازی جا به جا» یک بازی مهیج و آموزشی بودده که نه تنها برای کودکان بالای 4 سال سرگرم‌کننده است، بلکه نوجوانان و بزرگسالان نیز از انجام آن لذت می‌برند. این اسباب بازی از یک مسیر مارپیچ و دو توپ کوچک پلاستیکی تشکیل شده‌است. بازیکن برای انجام آن باید دو دستگیره‌ی اسباب بازی را در دست گرفته و توپ را در مسیر مشخص هدایت کند. این فعالیت دقیقا مشابه کاری است که سوزنبان قطار با ریل‌ها انجام می‌دهد. اما انجام این بازی به همین سادگی‌ها هم نیست. در طول حلقه، بخشی از مسیر حذف شده‌ و مهارت‌های بازیکن برای حفظ توپ در مسیر به چالش کشیده‌ می‌شود.

  1. بازی آموزشی چرخ و فلک چیندر تویز

در قسمت‌های قبلی از بازی‌های آموزش چندمنظوره صحبت کردیم. این بازی‌ها چند هدف آموزشی را به صورت همزمان دنبال می‌کنند. «بازی آموزشی چرخ و فلک» نیز به صورت همزمان مفاهیمی همچون رنگ‌ها، اندازه، رابطه‌ی علت و معلولی و شیوه‌ی تفکر منطقی را به کودکان 3 الی 7 سال آموزش می‌دهد. ساز و کار این اسباب بازی آموزشی کودکان مشابه انواع پازل بوده و از چند چرخ دنده‌ی بزرگ و کوچک تشکیل شده‌است. بازیکن برای استفاده از این محصول باید چرخ‌دنده‌ها را به درستی در جای خود قرار دهد. در پایان نیز کودک می‌تواند با چرخاندن چرخ‌دنده‌ها، تصاویر بازی را به حرکت در آورد. جنس این محصول به صورتی است که شما می‌توانید از آن در محیط‌های مرطوب نیز استفاده کنید. از قطعات این بازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بازی آموزشی پله پله سنجاقک

اگر به دنبال یک بازی آموزشی برای کودکان یک تا سه ساله هستید، «بازی آموزشی پله پله‌ سنجاقک» یک گزینه‌ی ایده‌آل برای شما خواهد بود. این اسباب بازی آموزشی، کودکان را با مفاهیم جهان پیرامون خود آشنا کرده و حواس پنجگانه‌ی آن‌ها را نیز تحریک می‌کند. همچنین این محصول سرعت عمل کودکان را بهبود بخشیده و دقت و تمرکز آن‌ها را نیز تقویت می‌کند. این محصول از یک برج 12 طبقه و دو عدد توپ تشکیل شده‌است. بازیکن باید ابتدا این دوازده طبقه را با استفاده از نیروی استدلال خود بر روی پایه نصب کرده و سپس تو‌پ‌ها را از بالاترین نقطه‌ی آن رها کند. ارتفاع اسباب بازی نیز تغییر پیدا می‌کند و همین هیجان بازی را برای کودکان چندین برابر خواهد کرد.

  1. بازی آموزشی دینو کیت من کارابال

اگر کودک شما عاشق دنیای دایناسورهاست، شما می‌توانید با «بازی آموزشی دینو کیت من» او را به یک باستان‌شناس کوچولو و کنجکاو تبدیل کنید. این محصول پر از ماجراجویی بوده و امکانات لازم برای حفاری فسیل‌ دایناسورها را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این اسباب بازی آموزشی کودکان، فرزند خود را با اسامی دایناسورها آشنا کرده و مهارت‌های حل مساله را به او آموزش دهید. استفاده از این محصول برای کودکان 4 الی 10 سال مناسب بوده و جزییات آن به شرح زیر است:

  1. بازی آموزشی دفتر خیاطی ویز

ساختن یکی از روش‌های آموزشی برای مفاهیم مهم زندگی به شمار می‌رود. خیاطی نیز یکی از روش‌های ساخت کاردستی است که آموزش آن در سنین کودکی مزایای گوناگونی برای کودک به همراه دارد. «بازی آموزشی دفتر خیاطی» برای کودکان هشت سال به بالا مناسب بوده و استفاده از آن به جنسیت مشخصی محدود نمی‌شود. این محصول شامل یک دفترچه‌ی راهنما است که کودک با استفاده از آن می‌تواند، بسیاری از لوازم مورد نیاز خود را تولید کرده و از محصولی دست‌ساز استفاده کند. از اهداف آموزشی این محصول می‌توان به تقویت هماهنگی چشم و دست، آموزش روش‌های حل مساله و تقویت اعتماد به نفس کودک اشاره کرد. بسته‌بندی این محصول شامل موارد زیر می‌شود:

  1. بازی آموزشی الفبای فارسی کارابال مدل جنگل

مطمئنا شما نیز به فکر آموزش الفبا به کودک خود هستید. اگر به دنبال راه‌ حلی کارآمد و جدید برای این کار هستید، به شما «بازی آموزشی الفبای فارسی با طرح جنگل» را معرفی می‌کنیم. ایده‌ی آوردن حروف الفبا به دنیای جنگل و حیوانات موجب شده سرعت یادگیری کودکان دبستانی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. در طراحی این اسباب بازی آموزشی کودکان، تمام اصول روان‌شناختی لحاظ شده‌ و به این ترتیب سلامت روانی کودک نیز تضمین خواهد شد. اهداف این بازی آموزشی موارد متعددی را شامل می‌شود که از آن می‌توان به تقویت حافظه، خلاقیت و قدرت حل مساله اشاره کرد. کیف مقوایی این محصول تجهیزات آموزشی زیر را در خود جای داده‌است:

  1. بازی آموزشی پازل مکعبی اشکال سنجاقک

به نظر شما چرا آموزش روش‌های حل مساله به کودکان اهمیت خاصی دارد؟ مطمئنا این مهارت‌ها می‌تواند در آینده راه‌گشای کودک باشد و موفقیت‌های او را تضمین کند. «پازل مکعبی اشکال» مهارت‌های حل مساله‌ را در قالب بازی به کودک آموزش داده و او را با شیوه‌ی آزمون و خطا آشنا می‌کند. استفاده از این محصول برای کودکان 2 الی 6 ساله مناسب بوده و مهارت‌های حرکتی، اجتماعی و تمرکز را در آن‌ها تقویت می‌کند. کودک برای بازی 9 قطعه‌ی مکعبی در اختیار دارد که هر سمت آن یک تصویر مخصوص چاپ شده‌است. بنابراین کودک باید شکل مناسب با هر وجه را شناسایی کرده و پازل سه بعدی خود را تکمیل کند. همچنین هر مکعب دارای یک حفره مشخص بوده که کودک می‌تواند قطعه‌ی مناسب را پیدا کرده و حفره را نیز کامل کند.

  1. بازی آموزش کیت کاشت کشاورز کوچولو

انسان هرگز از طبیعت جدا نبوده‌است. حتی اگر کودکان در محیط‌های آپارتمانی پرورش یابند، باز هم به طبیعیت و مهربانی‌های آن نیاز خواهند داشت. شما می‌توانید با استفاده از اسباب بازی آموزشی، کودکان خود را با طبیعت آشنا کرده و روند رشد گیاهان را به آن‌ها آموزش دهید. «کیت کاشت کشاورز» تمام تجهیزات لازم برای پرورش گیاه را در اختیار کودک قرار داده و اطلاعات عمومی در مورد گیاهان را به او آموزش می‌دهد. از مزایای این اسباب بازی می‌توان به تقویت مسولیت‌پذیری، صبوری، دقت و تمرکز کودک اشاره کرد. این محصول حاوی جزییات زیر خواهد بود:

  1. پازل آموزشی پیچ و خم علی کوچولو

«اسباب بازی آموزشی پیج و خم علی کوچولو» از انواع محسوب می‌شود که چندین مهارت را به صورت همزمان در کودکان بالای یک سال پرورش می‌دهد. این اسباب بازی آموزشی کودکانه از سه میله‌ی فلزی درهم و مهر‌ه‌های چوبی و رنگین تشکیل شده‌است. کودک برای بازی باید مهره‌های گمشده را به انتهای مسیر خود هدایت کند. از مزایای این بازی می‌توان به آموزش اشکال هندسی، رنگ‌ها، تقویت مهارت‌های حرکتی، تقویت عضلات و ماهیچه‌های دست اشاره کرد.

  1. بازی فکری بومزی هوپا

می‌توان گفت یکی از آموزنده‌ترین محصولاتی که در لیست اسباب بازی آموزشی کودکان مطرح کردیم، «بازی فکری بومزی هوپا» خواهد بود. این بازی بر اساس بازی جهانی به نام Eco Links طراحی شده‌ و مفاهیمی همچون حفاظت از منابع طبیعی و حیوانات را به کودکان آموزش می‌دهد. این بازی فکری از بوده و برای افراد بالای 7 سال مناسب است. برای انجام آن نیز به 2 الی 4 نفر نیاز دارید. هر بازیکن باید تلاش کند که کاشی‌های مسیر خود را به گونه‌ای بر روی صفحه‌ی بازی قرار دهد تا به یکدیگر متصل شده و حیوانات بتوانند به زیست بوم خود بازگردند. در پایان هرکسی زودتر به امتیاز نهایی دست یافت، برنده‌ی بازی خواهد بود.

مورد یازدهم را شما به لیست اسباب بازی آموزشی کودکان اضافه کنید.

پس از مطالعه‌ی اهداف بازی‌های آموزشی و بررسی ده مورد از آن، اکنون پیشنهاد شما برای بازی‌های آموزنده چیست؟ علت معرفی این محصول چیست؟ این وسیله‌ی آموزشی چه مفاهیمی را به کودکان آموزش می‌دهد؟

آشنایی کودکان با STEM یک راه عالی برای رشد کنجکاوی آنهاست. در اینجا بهترین اسباب بازی های آموزشی برای کودکان نوپا وجود دارد!

آیا به دنبال راهی هستید که ذهن کودک نوپاتان را در سنین پایین ترغیب کنید و احتمالات خلاقیت، علوم، مهندسی، ریاضیات و فناوری را بررسی کنید؟

معلومه که تو هستی! بهترین راه برای درگیر کردن کودکتان در این راه، انتخاب چند اسباب بازی مناسب است. STEM (و STEAM) اصطلاحاتی هستند که ما اغلب آنها را با رشد کودکان در سن مدرسه مرتبط می‌دانیم، اما دلیلی وجود ندارد که کودکان نوپا وارد این عمل نشوند.

در اینجا تعدادی از بهترین اسباب بازی های STEM برای کودکان زیر پنج سال آورده شده است که به درک عناصر سازنده همه چیز از سنین پایین کمک می کند.

  1. Osmo – Little Genius Starter Kit

یکی از تعاملی‌ترین اسباب‌بازی‌های STEM برای کودکان نوپا، کیت شروع Osmo – Little Genius شامل همه چیزهایی است که برای درگیر کردن کودکتان با دنیای Osmo نیاز دارید. این کیت با ترکیب اشیاء دنیای واقعی با محیط دیجیتال آنلاین Osmo، به دوربین تبلت و یک آینه برای تشخیص آنچه روی میز روی میز اتفاق می‌افتد متکی است و در نتیجه تعامل قابل‌توجهی دارد.

همه کیت های Osmo برای کودکان نوپا مناسب هستند و دارای دوز بالایی از محتوای STEM هستند. کیت های Osmo دیگری نیز در دسترس هستند، اما اینجا نقطه شروع است.

کیت شروع Osmo – Little Genius برای تبلت‌های iPad و Amazon Fire 10 HD موجود است.

  1. LEGO DUPLO تاون شاتل فضایی 10944

اگر به دنبال یک اسباب‌بازی ساختمانی برای کودک نوپا خود هستید، هیچ چیز بهتر از DUPLO، آجرهای بزرگ برای دست‌های کوچک لگو نیست. همانطور که از نام آن پیداست، آجرهای DUPLO دو برابر آجرهای لگو گل میخ استاندارد 2×4 هستند و به نسبت 2:1 طراحی شده اند.

در حالی که بسیاری از کیت های DUPLO در دسترس هستند، LEGO DUPLO Town Space Shuttle Mission 10944 مناسب ترین برای یادگیری STEM است. این کیت توسعه لمسی، تشخیص رنگ و مهارت های مهندسی را با موضوع پرتاب یک شاتل به فضا ترکیب می کند.

با این حال بهتر است که با سایر کیت های DUPLO سازگار است.

  1. اسباب بازی پازل مته برقی

اسباب‌بازی پازل مته برقی با مجموعه‌ای از گیره‌ها، پیچ‌ها و مهره‌های قارچ‌شکل، همراه با تعدادی صفحه و پایه‌های رنگی مختلف، همراه با یک «پیچ‌گوشتی» برقی با باتری و یک آچار در جعبه‌ی مخصوص حمل خود قرار می‌گیرد. .

امکانات این اسباب بازی بی پایان است، از الگوهای موزاییک مانند با میخ گرفته تا ساختارهای سه بعدی با استفاده از صفحات و پیچ ها. این کیت همچنین شامل هشت عکس حیوانات برای تزئین با گیره های قارچ است.

با 176 سوراخ برای نصب گیره ها و پیچ ها، این اسباب بازی پازل مته برقی یک اسباب بازی STEM ضروری برای هر کودک نوپا خلاق است.

  1. KID K’NEX – Budding Builders Building Set

با 100 قطعه و 50 ایده ساختمانی، این کیت Kid K’nex به همان اندازه که برای کودکان نوپا جاه طلب است. با وجود نام و طراحی جعبه رنگارنگ، واقعاً تفاوت زیادی با مجموعه استاندارد K’nex وجود ندارد. اگرچه قطعات گنجانده شده برای ایمنی آنها برای کودکان نوپا انتخاب شده است، اما همچنان یک اسباب بازی عالی برای ساختن است.

Kid K’nex یادگیری STEM و STEAM را در بین کودکان کوچک تقویت می کند و به تقویت هماهنگی دست و چشم، مهارت های حرکتی و حل مسئله کمک می کند.

به طور قابل توجهی، K’nex چشم به آینده دارد و قطعات را در یک مرکز بدون زباله و بدون زباله در هاتفیلد، پنسیلوانیا تولید می کند.

  1. GeoSafari Jr. My First Microscope

GeoSafari Jr. My First Microscope میکروسکوپ مقدماتی عالی برای کودکان است و اولین نگاه کودکان نوپا را به دنیای بزرگ شده می دهد. این میکروسکوپ که با یک جفت چشمی بسیار بزرگ و یک دستگیره فوکوس بزرگ طراحی شده است، تا هشت برابر بزرگنمایی می کند.

یک اسباب بازی STEM برای کودکان نوپا، GeoSafari Jr. My First Microscope دارای یک سینی نمونه، پایه های ضد لغزش و یک لامپ LED یکپارچه است. این یک اسباب بازی آموزشی عالی برای دانشمندان کوچکتر است!

قطعات کوچک به این معنی است که این دستگاه برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست.

  1. لوله های در هم تنیده ZoZoplay

اگر می‌خواهید به فرزندانتان اجازه دهید سر و صدا کنند و موسیقی را کاوش کنند، لوله‌های درهم تنیده ZoZoplay یک انتخاب عالی هستند. کیت 72 تکه با ترکیب سوت ها با لوله ها و زنگ های شیپور مانند، 56 مجموعه مختلف ممکن را ارائه می دهد.

با ارتقاء مهارت های حرکتی، تشخیص رنگ و خلاقیت بصری و شنیداری، اتصال لوله ها آسان است. کودکان نوپا به زودی با لوله های درهم تنیده ZoZoplay در اطراف ساخت راکت راهپیمایی خواهند کرد، پس محافظ های گوش خود را آماده کنید!

(اگر همه چیز خیلی پر سر و صدا شود، همیشه می توانید سوت را پنهان کنید…)

  1. Magformers Challenger Set

اگر آجرهای به هم پیوسته تمایلات مهندسی نهفته کودک نوپای شما را به منصه ظهور نرسانند، شاید آهنرباها این کار را انجام دهند.

این کیت ساختمان مغناطیسی 112 تکه حاوی آهنرباهای خاکی کمیاب نئودیمیم است که از مثلث، مربع، شش ضلعی، پنج ضلعی و حتی یک جفت چرخ تشکیل شده است. آهنرباها که با پلاستیک ABS پوشانده شده اند، به طور رضایت بخشی در تعداد بی شماری از ترکیبات روی هم کلیک می کنند.

نکته ای که در این مجموعه باید به آن توجه کرد این است که سازه ها آنقدر که به نظر می رسد محکم نیستند و می توانند با فشار از جهت اشتباه فرو بریزند.

برای شروع، مجموعه Magformers Challenger شامل راهنمای ایده است. علاوه بر این، این مجموعه با سایرین از محدوده Magformers سازگار است.

  1. PlayShifu Plugo Count

PlayShifu طیف وسیعی از اسباب بازی های STEM را برای کودکان نوپا ارائه می دهد و Plugo Count یکی از محبوب ترین آنهاست. این یک بازی مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) است که هدف آن حل چالش‌های مبتنی بر داستان با ارقام و عملگرهای حسابی است.

هیچ وسیله الکترونیکی در کیت وجود ندارد، نیازی به بلوتوث نیست، و هیچ کابلی وجود ندارد. در عوض، برنامه همراه PlayShifu به دوربین تبلت متکی است. نتایج یادگیری شامل بهبود مهارت های منطقی، شمارش، ریاضیات پایه و حل مسئله است.

سیستم PlayShifu برای اجرا بر روی دستگاه های تبلت Apple، Samsung و Amazon Fire در نظر گرفته شده است. فهرست را برای اطلاعات سازگاری بررسی کنید.

  1. Nature Bound Bug Catcher Vacuum

بیرون رفتن و ورود به طبیعت بخش مهمی از رشد هر کودک نوپا است. اما خزنده‌های خزنده می‌توانند کمی گیج‌کننده باشند، جایی که Nature Bound Bug Catcher Vacuum وارد می‌شود.

یک حشره‌گیر هندزفری که برای جمع‌آوری و رسوب حشرات و سایر موجودات بدون تماس فیزیکی طراحی شده است، شکار و کیف هر دو دارای ذره‌بین‌های داخلی هستند. کودکان نوپا می توانند نگاه دقیق تری به چیزی که شکار کرده اند داشته باشند، ببینند چگونه حشرات در اطراف حرکت می کنند، بالا می روند، می خزند و می چرخند بدون اینکه خطری برای “لمس” شدن توسط موجودات وجود داشته باشد.

پس از پایان مشاهده، می توان از سیستم catch and release برای بازگرداندن حشرات به طبیعت استفاده کرد.

سوالات متداول

 اسباب بازی های STEM چیست؟

STEM مخفف است که توسط مربیان برای اشاره به گروه خاصی از موضوعات: علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات توسعه یافته است. ممکن است یک فرم جایگزین، “STEAM” را دیده باشید. این تا حد زیادی یکسان است، با افزودن هنر برای پوشش رشته های خلاق.

بنابراین، اسباب‌بازی‌های STEM (و STEAM) به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ذهن کودک را روی این موضوعات متمرکز کنند و در عین حال آن‌ها را همانطور که فقط اسباب‌بازی‌ها می‌توانند درگیر کنند. به عنوان مثال، لگو اسباب بازی است که بسیاری از الزامات STEM را برآورده می کند. با این حال، یک اسباب بازی STEM ممکن است به همان اندازه یک تلسکوپ یا یک اسباب بازی ساخت و ساز کاملاً متفاوت باشد.

اگر عنصری از ساخت و ساز، حل مسئله، و اکتشاف علمی یا ریاضی درگیر باشد، این یک اسباب بازی STEM است.

دکمه بازگشت به بالا