علم و سلامت

بهترین روش نگهداری از پیاز برای حفظ ارزش غذایی آن

پیاز یکی از سبزیجاتی است که سرشار از مواد مغذی است و منبع غنی ویتامین C، ترکیبات گوگردی و فلاونوئیدها است.

به گزارش تی تی آنلاین، به گفته کارشناسان آمریکایی نوعی فلاونوئید در پیاز وجود دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و با پیشگیری از ابتلا به سرطان مرتبط است.

پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن به صورت خام یا پخته برای سلامتی مفید است که از سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن و همچنین پیشگیری از سرطان حمایت می کند. همچنین فیبر موجود در پیاز برای هضم سالم و هضم بهتر غذا مفید است.

در بسیاری از نقاط جهان، پیاز جزء اصلی آشپزی است و ارزش غذایی بالای آن را نمی توان نادیده گرفت.

اما زمانی که پیاز تازه فصل می شود، نگهداری این گیاه حساس در آشپزخانه دشوارتر می شود، زیرا مواد موجود در پیاز می تواند نشاسته آن را به قند تبدیل کند که باعث بدبو شدن آن می شود.

شما فکر می کنید که نگهداری پیاز در یخچال می تواند آنها را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارد، اما آیا این واقعا مفید است؟

پیاز برای تهیه انواع غذاها از سوپ و خورش گرفته تا سس خانگی و سالاد و ساندویچ مهم است. به همین دلیل، از آنجایی که پیاز می تواند ماه ها تازه بماند، مقداری پیاز را در آشپزخانه نگهداری کنید و در صورت نیاز از آن برای تهیه غذاهای مختلف استفاده کنید. اما این روشی برای نگهداری است که می تواند طعم سبزیجات را حفظ کند.

بهترین راه برای گرفتن آن است

پیازها معمولاً خشکی و دمای خنک را ترجیح می دهند. حفظ شرایط نگهداری بهینه، عمر مفید پیاز را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. پس قاعده اول این است؛ پیاز را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

دمای مناسب برای نگهداری پیاز حدود 7 تا 13 درجه سانتیگراد است. بنابراین یک مکان خشک و خنک مانند انبار یا یک پایه، مکان مناسبی برای نگهداری آن است. در عین حال، می توان آن را در خلاء نگه داشت، اما نه در هر جایی در خلاء.

کاهش رطوبت بسیار مهم است

پیاز را باید قبل از نگهداری از کیسه پلاستیکی و از میوه هایی که رطوبت ایجاد می کنند مانند سیب زمینی جدا کرد. اگر پیاز کامل را در یک ظرف دربسته در خواربار فروشی نگهداری کنید، این کار با به دام انداختن رطوبت در داخل و تشویق رشد میکروب های فاسد کننده مانند کپک، عمر مفید آنها را کوتاه می کند.

رطوبت بالا نیز می تواند باعث جوانه زدن پیاز شود. بنابراین آنها را در تور یا سبد نگهداری کنید.

مثل لامپ

علاوه بر یافتن مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب برای پیاز، باید آن را از نور مستقیم خورشید نیز دور نگه داشت.

نحوه نگهداری پیاز خرد شده در یخچال

اگر پیازهای بد زیادی دارید، می‌خواهید آنها را خرد کرده و برای استفاده بعدی ذخیره کنید. برخلاف پیاز کامل، پیاز خرد شده بهتر است در یخچال در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف در بسته نگهداری شود.

به یاد داشته باشید که اگر سیب، گلابی یا کرفس در پیاز نگهداری شود، بوی یکدیگر را جذب می کند.

میشه پیاز سرد بخوریم؟

بهتر است پیازها را منجمد نکنید. زیرا انجماد باعث تغییر بافت پیاز می شود. اما در صورت لزوم، پس از شکستن پیازهای یخ زده، توصیه می شود از آن برای پخت و پز استفاده کنید و از خوردن آن به صورت خام در سالاد یا ساندویچ غافل شوید.

ماندگاری پیاز چقدر است؟

عمر مفید بستگی به محل نگهداری آنها دارد.

پیازهای گرفته شده به مدت 10-14 روز در یخچال و پیازهای خرد شده 7-10 روز در یخچال می مانند. اگرچه یخچال بهترین مکان برای نگهداری پیاز کامل نیست، اما معمولاً حدود دو ماه در یخچال ماندگاری دارند.

پیاز کامل اگر در جای خنک، با تهویه مناسب و خشک نگهداری شود، می تواند سه یا حتی شش ماه دوام بیاورد، به شرطی که خود پیاز خشک، سفت، با پوست و جوانه سالم باشد.

به گزارش هلث لاین، در صورت نگهداری در فریزر در دمای صفر یا کمتر از آن، پیاز منجمد باید در عرض هشت ماه مصرف شود.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا