علم و سلامت

تاثیر منفی تغییرات آب‌وهوایی بر میزان خواب

تی تی آنلاین/ خراسان رضوی بیشتر تحقیقات بر روی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر زندگی انسان و چگونگی تأثیر رویدادهای آب و هوایی شدید بر سلامت اقتصادی و اجتماعی متمرکز است. با این حال، تغییرات آب و هوا می تواند تأثیر بیشتری بر فعالیت های اساسی انسان داشته باشد. پیامدهای رفتاری، روانی و فیزیولوژیکی سازمان یافته بهزیستی. در یک مطالعه جدید، محققان گزارش دادند که افزایش دمای محیط بر خواب تمیز افراد تأثیر منفی می گذارد.

به گزارش مدیکال نت، یافته های این تحقیق نشان می دهد که تا سال 2099 دمای غیربهینه زمین می تواند بین 50 تا 58 ساعت خواب در سال کاهش یابد. علاوه بر این، آنها دریافتند که اثر محرومیت از خواب متوسط ​​به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد بیشتر از مردان و زنان مسن است.

کلتون مینور، محقق دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، می گوید: «نتایج ما نشان می دهد که خواب، یک فرآیند بازسازی که برای سلامتی و بهره وری انسان ضروری است، می تواند با گرمتر شدن هوا کاهش یابد. به منظور تصمیم گیری آگاهانه در مورد آب و هوا، لازم است طیف کاملی از اثرات بالقوه اقلیمی آینده را در نظر بگیریم که به انتخاب های مصرف گاز امروزی گسترش می یابد.

مدتهاست که مشخص شده است که در روزهای گرم، هم مرگ و میر و هم بستری شدن در بیمارستان افزایش می یابد و عملکرد انسان در حال افزایش است، اما مکانیسم های بیولوژیکی و رفتاری زیربنای این اثرات به خوبی شناخته نشده است. داده‌های اخیر سازمان ایالات متحده نشان می‌دهد که کیفیت خواب در طول دوره‌های گرم کاهش می‌یابد، اما مشخص نیست که چگونه نوسانات دما بر رویدادهای خواب در میان مردم در آب و هوای مختلف جهانی تأثیر می‌گذارد.

مینور می‌گوید: «در این مطالعه ما اولین اسناد را در مقیاس سیاره ارائه می‌کنیم که دمای گرم‌تر از حد متوسط ​​را برای خواب انسان تجزیه و تحلیل می‌کنند. ما با تجزیه و تحلیل نشان دادیم که احتمال تاخیر در خواب و تاخیر در بیدار شدن در هوای گرم بیشتر است.

برای انجام این مطالعه، محققان داده های خواب ناشناس را از مچبندهای جهانی ردیابی خواب که توسط شتاب سنج ها ساخته شده اند، جمع آوری کرده اند. این داده ها شامل هفت میلیون خاطره از بیش از 47000 بزرگسال در 68 کشور در هر قاره به جز قطب جنوب بود. معیارهای مورد استفاده در این مطالعه با نوع مچ بند مستقل از خواب و بیداری مطابقت داشت.

نتایج این مطالعه نشان داد که در گرمترین شبها (بیش از 30 درجه سانتیگراد یا 86 درجه فارنهایت) خواب به طور متوسط ​​کمی بیش از 14 دقیقه کاهش می یابد. با افزایش دما، احتمال خواب کمتر از هفت ساعت افزایش می یابد.

فرض کوچک این است که بدن ما با حفظ دمای مرکزی سازگار است. همان چیزی که به زندگی ما بستگی دارد. اما هر شب بدن ما کارهای زیادی را بدون وزن چیزی که آگاهانه می دانیم انجام می دهد. بدن گرما را از مرکز ما به اطراف می فرستد، رگ های خونی را گسترش می دهد و جریان خون را به دست ها و پاها افزایش می دهد.

وی افزود: برای اینکه بدن ما بتواند گرما را منتقل کند، باید محیط های ما خنک تر باشد.

مطالعات قبلی در آزمایشگاه‌های خواب متوسط ​​نشان داده‌اند که هم انسان‌ها و هم حیوانات وقتی دمای اتاق خیلی گرم یا خیلی سرد است بدتر می‌خوابند، اما این تحقیق به عملکرد انسان در دنیای واقعی محدود می‌شود. آنها محیط خواب خود را تغییر می دهند تا راحت تر شوند.

در این مطالعه، محققان دریافتند که به‌طور کلی، به نظر می‌رسد که افراد با سبک‌های زندگی روتین سردتر بسیار بهتر از شرایط گرم‌تر وفق می‌دهند.

مینور می گوید: با گذشت زمان، جمعیت شناسی و شرایط مختلف آب و هوایی، دمای گرمتر در خارج از خانه دائماً خواب را کاهش می دهد و زمانی که افزایش می یابد، کم خوابی به تدریج افزایش می یابد.

یکی از مشاهدات مهم این مطالعه این بود که به نظر می رسد مردم کشورهای در حال توسعه بیشتر تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته اند. این امکان وجود دارد که جمعیت تهویه مطبوع در کشورهای توسعه یافته بتواند این وظیفه را انجام دهد، اما محققان نتوانستند علت دقیق آن را تعیین کنند زیرا آنها به اطلاعاتی در مورد شرایط آب و هوایی در بین انسان ها دسترسی نداشتند.

محققان می‌گویند: «با شواهدی مبنی بر اثرات ناهموار گرمایش جهانی بر تشخیص کمبود خواب، تحقیقات جدید باید بر آسیب‌پذیرترها، به ویژه آن‌هایی که در گرم‌ترین و فقیرترین کشورهای جهان زندگی می‌کنند، تمرکز کند».

در کار آینده، تیم تحقیقاتی می خواهد با دانشمندان آب و هوای جهانی، محققان خواب و ارائه دهندگان فناوری همکاری کند تا زمینه جهانی خواب و تجزیه و تحلیل رفتاری را به سایر کشورها و زمینه ها گسترش دهد.

علاوه بر این، بررسی تأثیر افزایش دمای خارج از منزل بر رویدادهای خواب در جمعیت هایی در آب و هوای گرم که ممکن است دسترسی محدود به تهویه مطبوع داشته باشند، مهم است.

این تحقیق توسط آژانس آموزش عالی و علوم دانمارکی و تحقیقات گسترده مستقل دانمارک پشتیبانی می شود.

این یافته ها در شماره 20 ماه مه مجله Earth One منتشر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا