عمومیکسب و کار ویژه

تقسیم هوا در سالن های بزرگ با پلنیوم باکس و لوله فلکسی

پلنیوم باکس، یک جعبه ای است در ابعاد و خروجی های مورد نیاز که برای ترکیب هوا از آن استفاده می شود. استفاده از پلنیوم باکس بیشتر جنبه دکوراتیو (زیبا سازی فضا) دارد به همین دلیل از آن در اماکن بسیاری نظیر بیمارستان ها، هتل ها، رستوران ها، ورزشگاه ها، مراکز تجاری و … به منظور ایجاد اختلاط کافی هوا و توزیع یکسان هوا در طول امری لازم و مهم استفاده می شود. پلینیوم باکس را اغلب از ورق آلومینیوم و گالوانیزه می سازند.

ازآنجاکه دریچه های خطی واسلوت بصورت دکوراتیو ودرطول های بالا کارمی شوندوامکان هوادهی یکنواخت درطول بالای دریچه وجودندارد. استفاده ازپلنیوم باکس به منظور ایجاد اختلاط کافی هوا وتوزیع یکسان هوا درطول، امری لازم ومهم است. پلنیوم باکس ها معمولا در طول بالا با ورودی های گرد به فواصل حداکثر ۱/۲متر پشت دریچه های خطی نصب می شوند.

از جنس ورق گالوانیزه به ضخامت نیم میلیمتر به بالا و بر اساس شرایط فضای سقف کاذب و همچنین طول و عرض دریچه‌های خطی و اسلوت طراحی و ساخته می‌شود. جهت جلوگیری از هرگونه نشت هوا و افت فشار و جلوگیری از تبادل دمایی بین دمای فضای سقف کاذب و بدنه پلنیوم باکس و همچنین جلوگیری از انتشار صدای هوای شناور در داخل پلنیوم باکس، در بدنه داخلی یا خارجی آن از عایق الاستومری استفاده می‌شود. با توجه به میزان طول پلنیوم باکس، امکان تعبیه یک تا چند ورودی هوا در بدنه آن وجود دارد.

پلنیوم چیست ؟

 پلنوم در تعریف به معنای فضای محصور است که این فضای عبوری ممکن است در سقف باشد و به عنوان کانال هوا باشد . ممکن است در کف اتاق تعبیه شده باشد و همچنین ممکن است در دیواره ها ایجاد شده باشد . از این فضای محصور برای عبور کابل ها در داخل ساختمان به نحوی که از دید خارج باشند استفاده می شود . جنس خارجی کابل ها از PVC ایجاد شده و این ترکیب در اثر مجاورت مداوم با هوای عبوری و آتش ایجاد سم می کند . همچنین پی وی سی در صورت آتش گرفتن باعث گسترش آتش می شود . به همین دلیل توصیه می شود از Plenum Grade Cable برای عبور کابل ها استفاده کرد .

Air distribution in large halls with plenum box and flexi pipe

اندازه دریچه تعبیه شده در پلنیوم باکس باید با ابعاد استاندارد سایز دریچه‌های هوا یکی باشد. از مهم‌ترین انواع پلنیوم باکس می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • فن کویل
  • مکعب همراه با چند خروجی
  • تیله پشت دریچه
  • پشت دریچه به فلکسی
  • تبدیل فلکسی به کانال فلکسیبل

لازم به یادآوری است که تمام مدل‌های بالا در ابعاد، ضخامت و جنس آلیاژ طبق سفارش مشتری قابل تولید خواهد بود.نوع مکعب مستطیلی کانال باکس بوده و با دریافت هوای ورودی از مسیر اصلی جریان هوا آن را پس از ایجاد تعادل هوایی به هر یک از خروجی‌ها انتقال خواهد داد. استفاده از این مدل جعبه تنظیم هوا در ساختمان‌های بزرگ مثل: هتل، ادارات و بیمارستان مرسوم بوده و تاثیر زیادی در بهبود کیفیت هوای پخش شده دارد.

دریافت هوا از مسیر اصلی نیازمند ورودی خاص مناسب با لوله فلکسی بوده و سپس عمل تنظیم هوا در کانال باکس انجام خواهد شد. با توجه به مرسوم بودن به‌کارگیری از لوله‌های فلکسی در سیستم هوارسانی این مدل از کانال باکس از رایج‌ترین مدل‌های آن است.استفاده از کانال‌کشی اصلی با ابعاد بزرگ مستطیلی در پروژه‌های ساختمانی بزرگ جهت ایجاد مسیرهای اصلی هوا امری عادی و مرسوم است. اما جهت کاهش هزینه تمام شده از لوله‌های فلکسیبل در قسمت‌های کوچک‌تر ساختمان استفاده شده و برای ایجاد این ارتباط نیازمند تبدیل جعبه تنظیم هوا تبدیل لوله فلکسی به کانال مستطیلی خواهد بود.

از این نوع کانال باکس ویژه زمانی استفاده شده که دریچه هوای گرد در انتهای سیستم هوارسانی وجود داشته باشد. با انجام این کار از به‌کارگیری انواع مبدل دیگر جلوگیری شده و شاهد کاهش هزینه، انرژی و پیچیدگی شبکه تهویه هوا خواهید بود.این نوع از کانال باکس در صورت سفارش مشتری همراه با دریچه هوای همراه در ابعاد، نوع دریچه هوا و رنگ مدنظر تولید خواهد شد. عدم‌نیاز به اتصالات جدید در هنگام نصب دریچه تنظیم هوا در سیستم هوارسانی و کاهش درصد هدر رفت انرژی در کنار وجود عایق الاستومری نیز به افزایش کیفیت کار کمک خواهد نمود.

لوله فلکسی بل چیست؟

لوله فلکسی بل یکی از تجهیزات بسیار مهم برای سیم کشی ساختمان می باشد. امروزه اهمیت سیم کشی ساختمان بر کسی پوشیده نبوده و نیست، این تجهیزات ساختمانی باید در برابر رطوبت، خوردگی و آسیب های دیگر محافظت گردند؛ چرا که در این غیر این صورت خسارت های جانی و مالی بسیاری به وجود خواهد آمد.

پلنیوم باکس کانال

تنوع طرح، رنگ و مدل جعبه تنظیم هوا بر اساس نیاز مشتریان و هارمونی با کانال هوارسانی بوده و امکان ساخت سفارشی مدل همراه با دریچه هوای خروجی نیز وجود دارد. طی این مقاله با کارایی پلنیوم باکس در شبکه توزیع هوا آشنا خواهید شد. در صورتی که علاقه‌مند به یادگیری نکات لازم در رابطه با خرید جعبه تنظیم هوا با عایق حرارتی و صدا هستید، تا انتهای این مطلب با سایت همراه باشید.

اهمیت پلنیوم باکس در سیستم هوارسانی

جریان هوای مطبوع، سرد یا گرم از طریق کانال به واحدهای مختلف ساختمان اعم از: راهرو، اتاق و سالن رسیده و پیش از عبور از دریچه هوا در محفظه‌ای خاص به نام جعبه تنظیم هوا قرار خواهد گرفت. هوای ورودی تازه با هوای برگشته از محیط داخلی ترکیب شده و علاوه بر تهویه مطبوع شاهد تعادل دمایی محیط بر اساس سیستم سرمایش یا گرمایش نیز خواهید بود. همچنین برخی از دریچه‌های هوا مثل دریچه خطی و اسلوت نیز جهت بهبود توانایی پخش هوا نیازمند پلنیوم باکس هستند.

باکس تنظیم هوا علاوه بر ایفای نقش اساسی خود در شبکه توزیع هوا، در صورت تولید به‌همراه دریچه هوا متصل به آن امکان پخش جریان هوا را نیز دارد. فن کویل یکی از سیستم‌کاهش دما ساختمان بوده و استفاده از جعبه تنظیم هوا در انتهای مسیر کانال‌کشی فن کویل بسیار حیاتی خواهد بود. همچنین جهت افزایش کیفیت شبکه هوارسانی از مدل‌های همراه با عایق پلنیوم باکس استفاده شده تا از از پیچیدن صدا و هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

انواع پلنیوم باکس شیک

کانال باکس با توجه به متریال ساخت از آلیاژهای فلزی زیر تولید خواهد شد:

  • جعبه تنظیم هوا استیل
  • کانال تنظیم هوا گالوانیزه
  • کانال باکس هوا آلومینیوم

کانال باکس‌های تولیدی دارای یک الی چند مسیر ورودی و خروجی هوا بوده و امکان اتصال همراه با بست، پیچ یا شکل پرسی آن‌ها نیز وجود دارد. همچنین جعبه تنظیم هوا از لحاظ ظاهر و کاربرد به موارد زیر تقسیم شده است:

  • پلنیوم باکس فن کویل با یک الی سه خروجی
  • کانال باکس مکعب همراه با چند خروجی
  • جعبه تنظیم هوا پشت دریچه به فلکسی
  • کانال باکس تبدیل لوله فلکسی به کانال مستطیلی هوا
  • جعبه تنظیم هوا تبدیل گرد یک طرفه
  • کانال باکس همراه با دریچه هوا

پلنیوم باکس فن کویل

فن کویل با استفاده از آب سرد و گرم وظیفه مدیریت دمای محیط داخلی ساختمان را بر عهده دارد. هوای ارسالی از موتور فن کویل به سمت دریچه هوا در پلنیوم باکس تخلیه شده و با هوای بازگشتی از فضای داخلی ترکیب و مجددا به محیط داخلی و فن کویل بر خواهد گشت. وجود جعبه تنظیم هوا برای ایجاد تعادل در میزان حرارت طبق تنظیمات دستگاه فن کویل امری اساسی و مهم قلم‌داد شده و رابط نهایی  فن کویل با دریچه اسلوت و خطی نیز خواهد بود.

کانال باکس مکعب همراه با چند خروجی

نوع مکعب مستطیلی کانال باکس بوده و با دریافت هوای ورودی از مسیر اصلی جریان هوا آن را پس از ایجاد تعادل هوایی به هر یک از خروجی‌ها انتقال خواهد داد. استفاده از این مدل جعبه تنظیم هوا در ساختمان‌های بزرگ مثل: هتل، ادارات و بیمارستان مرسوم بوده و تاثیر زیادی در بهبود کیفیت هوای پخش شده دارد.

جعبه تنظیم هوا پشت دریچه به فلکسی

دریافت هوا از مسیر اصلی نیازمند ورودی خاص مناسب با لوله فلکسی بوده و سپس عمل تنظیم هوا در کانال باکس انجام خواهد شد. با توجه به مرسوم بودن به‌کارگیری از لوله‌های فلکسی در سیستم هوارسانی این مدل از کانال باکس از رایج‌ترین مدل‌های آن است.

کانال باکس تبدیل لوله فلکسی به کانال مستطیلی هوا

استفاده از کانال‌کشی اصلی با ابعاد بزرگ مستطیلی در پروژه‌های ساختمانی بزرگ جهت ایجاد مسیرهای اصلی هوا امری عادی و مرسوم است. اما جهت کاهش هزینه تمام شده از لوله‌های فلکسیبل در قسمت‌های کوچک‌تر ساختمان استفاده شده و برای ایجاد این ارتباط نیازمند تبدیل جعبه تنظیم هوا تبدیل لوله فلکسی به کانال مستطیلی خواهد بود.

دریچه کولر آهنی (گالوانیزه)

آلیاژ این نوع از دریچه‌های کولر از جنس ورق روغنی یا گالوانیزه بوده و تمام بدنه، پره و تیغه‌های آن از جنس گالوانیزه است. قیمت ارزان‌تر به نسبت دیگر مدل‌های دریچه کولر سبب استفاده بالا از آن در ساختمان‌سازی انبوه شده و هر چقدر ضخامت ورق روغنی کمتر باشد، احتمال ایجاد صدای مزاحم بیشتر است. دریچه گالوانیزه کولر با توجه به جنس آهنی خود مناسب مناطق با رطوبت بالا نبوده و در مدت زمان کوتاهی آثار پوسیدگی در آن را خواهید دید.

اما در صورتی که ساکن منطقه آب و هوایی خشک هستید؛ با نصب این دریچه در قسمت پایانی سیستم خنک‌سازی هوا از کیفیت مناسب آن بهره‌مند شوید. هر چند با توجه به قیمت پایین این دریچه به نسبت دیگر انواع دریچه سیستم خنک‌سازی شاهد به‌کارگیری از آن توسط معماران ساختمانی در بناهای پیش فروش شده خواهید بود. در صورت عدم‌رضایت از کیفیت، زیبایی و کارایی هر کدام از دریچه‌ها امکان سفارش و تعویض آن‌ها نیز وجود دارد. قابلیت نصب دمپر در پشت این نوع از دریچه نیز وجود داشته و امکان استفاده از آن در سیستم گرمایش نیز وجود دارد.

جعبه تنظیم هوا تبدیل گرد یک طرفه

از این نوع کانال باکس ویژه زمانی استفاده شده که دریچه هوای گرد در انتهای سیستم هوارسانی وجود داشته باشد. با انجام این کار از به‌کارگیری انواع مبدل دیگر جلوگیری شده و شاهد کاهش هزینه، انرژی و پیچیدگی شبکه تهویه هوا خواهید بود.

جعبه تنظیم هوا همراه با دریچه هوا

این نوع از کانال باکس در صورت سفارش مشتری همراه با دریچه هوای همراه در ابعاد، نوع دریچه هوا و رنگ مدنظر تولید خواهد شد. عدم‌نیاز به اتصالات جدید در هنگام نصب دریچه تنظیم هوا در سیستم هوارسانی و کاهش درصد هدر رفت انرژی در کنار وجود عایق الاستومری نیز به افزایش کیفیت کار کمک خواهد نمود.

دکمه بازگشت به بالا