اقتصادی

تلاش ۲۴ ساعته راهداری برای انتقال گل و لای سیلاب جاده چالوس/ جهاد آبفا برای بازکردن مسیر انتقال آب سد کرج به تهران

به گزارش خبرگزاری تی تی آنلاین، پنج شنبه 18 خرداد بارش بی سابقه 59 میلیمتری باران در عرض چند دقیقه در جاده چالوس سیلاب راه انداخت و موجب رانش زمین و جاری شدن گل و لای و تخریب زیرساخت های مسیر تونل 2 تا 5 این جاده بویژه در مناطق خوزنکلا و کوشک بالا شد.

گل و لای تونل جاده چالوس

بخشی از تونل ها تا سقف زیر گل و لای بودند و حتی این سیلاب بخشی از جاده کرج چالوس را در منطقه خوزنکلا با خود برد اما راهداری استان البرز به همراه امکانات و عوامل راهداری 7 استان دیگر جهاد مبارزه 24 ساعته با گل و لای را آغاز کرده و خواب و خستگی را بر خود حرام دانستند و شبانه روز تلاش کردند تا مشکلات را حل کنند. 

گل و لای در خودرو جاده چالوس

جاری شدن سیلاب مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران در 300 متر از بستر رودخانه کرج را مسدود کرد. این اتفاق سبب بروز برخی مشکلات فنی از جمله افت ایجاد شده در مخازن به دلیل مصارف بالای مردم و همچنین کاهش ورودی‌ها در انتقال آب از سد کرج به تصفیه‌خانه‌های شهر تهران و افت و قطعی آب در غرب تهران شد.

شرکت آب و فاضلاب تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد که جاری‌شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تأسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج را مسدود کرده است.

گل و لای تونل جاده چالوس

به دنبال این حادثه، گروه‌های عملیاتی و تجهیزات و ماشین‌آلات تخصصی در منطقه حاضر شده و عملیات رفع انسداد مسیر باتلاقی رودخانه را آغاز کردند. در همان روز مسیری از میان توده‌های عظیم سنگ به همراه گل و لای در بستر رودخانه ایجاد و آب در مسیر رودخانه جاری شد.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو هم در همین راستا گفت: توده بسیار بزرگی از سنگ و نیز گل‌ولای از ارتفاع بسیار بالا وارد بستر رودخانه کرج شد که ارتباط آب با شهرهای تهران و کرج را قطع کرد؛ در حداقل زمان و در ۱۲ ساعت کانالی را حفر و ارتباط آب را بین سد و پایین‌دست برقرار شد؛ ۲۰ درصد آب مصرفی در تهران از سد امیرکبیر کرج دریافت می‌شد که در لحظات نخست تدابیری اندیشیده شد تا ۱۴ درصد آن به روش‌های مختلف تأمین شود.

گل و لای تونل جاده چالوس

اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران هم گفت: بعد از ریزش باران شدید و ریزش میلیون‌ها تن سنگ و گل و لای در بستر رودخانه کرج، اتصال سد امیرکبیر به شبکه آب تهران و کرج قطع شد که طی یک عملیات پیچیده مسیر بازگشایی شده و جریان آب برقرار است.

گل و لای جاده چالوس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه توانستیم بسیار سریع بخشی زیادی از این آب را که حدود ۸ مترمکعب بر ثانیه بود، از دیگر سامانه‌ها تأمین کنیم و ناگزیر، تأمین ۲ مترمکعب بر ثانیه را به‌صورت مدیریت شده تأمین کردیم و به مشکلی که می‌توانست ۲۰ درصد از شهر را تحت‌تأثیر قرار دهد، به ۴ درصد کاهش دادیم افزود: هم‌اکنون مخازن در تهران و کرج ابگیری شدند و خلل و مشکلی در تامین آب نداریم.

اردکانی تاکید کرد: هم‌اکنون شبکه‌های ما در حالت عادی است و فرآیند آبرسانی بدون مشکل انجام می‌شود و هیچ کمبودی در تامین آب تهران و کرج نیست. 

گل و لای تونل جاده چالوس

محمد عنایتی نجف آبادی کارشناس انرژی هم اعلام کرد: زمین لغزش جاده چالوس و انسداد جریان رودخانه کرج می‌توانست، آب 3 میلیون نفر در تهران را به مدت 3 ماه قطع و پایتخت را درگیر یک بحران تمام عیار کند اما با اقدامات 24 ساعته این مشکل در کمتر از 4 روز حل شد؛ بارش سیل‌آسای 47 میلیمتری در کمتر از 2 ساعت، توده‌ای عظیم از سنگلاخ و صخره را از جاده چالوس به بستر رودخانه کرج ریخت و سد امیرکبیر را از مدار تامین آب تهران خارج کرد. به معنای دیگر بیشتر از 3 میلیون پایتخت‌نشین تحت پوشش این سد باید بدون آب می‌شدند؛ بلافاصله پس از این اتفاق، دو راهبرد مدیریت مخازن در سطح شهر و تلاش برای رفع انسداد رودخانه در دستور کار قرار گرفت. راهکار اول باعث شد، آثار مشکل در سطح شهر به یک پنجم برسد اما راهکار دوم یعنی رفع انسداد با یک چالش جدی مواجه بود؛ باتلاقی شدن مسیر رسیدن ماشین‌آلات سنگین به توده سنگلاخ سبب شد تا کار رفع انسداد با مشکل مواجه شود اما راهکارهای ابتکاری، این مشکل را حل کرد. سرانجام پس از 4 روز تلاش بی‌وقفه آب سد امیرکبیر به خانه مردم رسید و پایتخت یک چالش تمام عیار را پشت سر گذاشت.

وضعیت جاده چالوس بعد از سیلاب

انتهای پیام/ 

 

 

 

 

 

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا