علم و سلامت

درخواست خرید واکسن علیه موارد احتمالی آبله میمونی / بررسی موارد مشکوک در ۱۲ قطب دانشگاهی

رئیس اداره مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به شیوع اخیر ویروس میمون در جهان گفت: ما برای این بیماری واکسنی نمی سازیم اما درخواست کرده ایم. خرید آن در دست بررسی است تا به تعداد دفعات موجود باشد: برای موارد احتمالی آماده شوید.

دکتر. بهزاد امیری در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی گفت: تا 28 تیرماه سال جاری در 70 کشور مورد میمون شناسایی شده است که از این تعداد 6 کشور آفریقایی بومی این بیماری و 64 کشور غیر بومی هستند. در شیوع اخیر که در اردیبهشت ماه سال 1391 رخ داد، 14 هزار و 511 مورد ابتلا به این بیماری ثبت شد که از این تعداد 14 هزار و 268 مورد از کشورهای غیربومی و 2213 مورد از کشورهایی بود که این بیماری بومی است.

ایران فعالیت‌های شناسایی موارد مشکوک به این بیماری را در کشور اعلام کرده است: پایش، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل روزانه بیماری، راه‌اندازی مجری علمی ملی بیماری میمون و تهیه و ابلاغ استانداردهای بالینی برای تشخیص و درمان. و مراقبت از بیماری های میمون به دانشگاه های علوم پزشکی، تهیه و تدوین آیین نامه های محیطی و الزامات کاری، نیاز به آیین نامه مدیریت بیمارستانی برای میمون ها، افزایش حدود سیستم کنترل در مبادی ورودی زمینی، هوایی و دریایی کشور، ارائه امکانات تشخیص میمون برای اولین بار. در انستیتو پاستور و سپس در 12 مرکز دانشگاهی و… دانشکده ایجاد شده در این زمینه.

وی تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد تایید شده ای از میمون در کشور مشاهده نشده است. موارد مشکوک به بیماری بررسی و شناسایی شدند اکثر موارد مشکوک ما به آبله مرغان پس از بررسی های دقیق آزمایشگاهی تشخیص داده شدند.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت درباره برنامه کشوری برای تهیه یک فنجان واکسن میمون گفت: ما برای این بیماری واکسنی نمی سازیم اما درخواست خرید آن را داشتیم که در حال بررسی است تا فعلاً بتوانیم تعداد کمی از کشورهای خارجی وارد کنیم که امکان بروز حوادث نیز وجود دارد. زیرا این واکسیناسیون علیه میمون کوچک هرگز مانند کرونا نخواهد بود. اگر در آینده مواردی از این بیماری در کشور شناسایی شود، این واکسن برای پرسنل پزشکی که با بیماران در ارتباط هستند خواهد بود و برای استفاده عمومی نخواهد بود.

وی با اشاره به اعلام فوریت سازمان جهانی بهداشت در مورد آبله میمونی تاکید کرد: امروز در کشورهایی هستیم که این بیماری شناسایی نشده است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در کشورهایی هستیم که شرایط ما را دارند. ، سیستم باید برای افزایش دقت استفاده شود. رئیس سازمان جهانی بهداشت توضیح می دهد که علیرغم اینکه تصمیم کمیسیون نمی تواند مشخص کند که این وضعیت یک وضعیت جدی بهداشت عمومی است یا خیر، اکنون به دلیل شیوع سریع بیماری زمان اعلام شده است.

وی تاکید کرد: خطر انتقال مردان در کشور ما بسیار کم است اما نمی توان تایید کرد که به طور کلی منتقل می شود.

امیری با بیان اینکه در بیماری آبله میمون اپیدمی جهانی نخواهد بود، گفت: قطعاً اپیدمی مشابه کرونا نخواهیم داشت. زیرا الگوی انتقال این بیماری با کرونا متفاوت است. بیماری مشابه کرونا که از طریق تنفس منتقل می شود می تواند به سرعت به طور طبیعی منتقل شود، اما راه اصلی انتقال در میمون در الگوی تنفسی اخیر نیست و شایع ترین راه انتقال نزدیک به تماس پوستی است.

وی در خصوص راه های انتقال ویروس آبله میمونی تصریح کرد: این بیماری از طریق هوا منتقل نمی شود، اما احتمال انتقال به صورت قطرات یا قطرات تنفسی وجود دارد. البته به عنوان مثال در بیمار بستری و تحت عملی مانند لوله گذاری (قرار دادن لوله تراشه)، احیای قلبی ریوی یا عملی که منجر به تولید آئروسل می شود، هوا امکان پذیر است. مالیات. بله، اما این راه رایج انتقال بیماری ناشناخته است.

وی خاطرنشان کرد: این ویروس از طریق قطرات یا قطرات تنفسی تا دو متر قابل انتقال است، اما انتقال از طریق هوا به این معناست که ویروس بسیار سریعتر منتقل می شود و در واقع افرادی که در یک اتاق زندگی می کنند می توانند مبتلا شوند. البته در آبله میمونی احتمال انتقال هوایی اهمیت چندانی ندارد مگر اینکه در محل درمان اقداماتی انجام شود که منجر به تولید آبله کوچک شود که در این صورت امکان انتقال هوایی وجود دارد.

وی همچنین گفت: انتقال این بیماری از طریق آمیزش نیست، بلکه علت انتقال تماس نزدیک پوستی در حین رابطه است. در کشورهای اروپایی، گروهی از افراد مبتلا در میان همجنس‌بازانی هستند که تماس نزدیک پوستی داشته‌اند. انتقال از طریق تماس با ترشحات و مایعات بدن، تماس با حیوانات آلوده، خوردن گوشت حیوانات آلوده، انتقال از مادر به جنین و… آن نیز وجود دارد، اما بسیار محدود است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا