علم و سلامت

انجام ۲۹۱ تست آبله میمونی در کشور؛ تاکنون/نیازی به واکسیناسیون عمومی علیه آبله نیست

در پی شناسایی اولین مورد میمون در کشور، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به علائم و راه های انتقال این بیماری گفت: در عید پاک، آنجا هستیم. دغدغه اصلی پیگیری تماس و امکانات تشخیصی است که در این زمینه سوالی در زمینه کیت و سوالات تشخیصی نداریم.

دکتر. شهنام آرشی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی با اشاره به شناسایی اولین مورد مثبت تایید شده آبله میمون در روستا گفت: به طور کلی اولین موارد ابتلا به آبله میمون از سال 70 شناسایی شده است. قبل از اپیدمی اخیر که عمدتاً در کشورهای آمریکایی و اروپایی شیوع داشت و مواردی که به ندرت شناسایی می شد افرادی بودند که سابقه سفر به آفریقا داشتند، این بیماری در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه و سایر کشورهای آفریقایی دیده می شد. تفاوت آن با اپیدمی اخیر این است که ما شاهد این بیماری در افرادی هستیم که عموماً سابقه سفر به آفریقا ندارند. در قاره اروپا و آمریکا به طوری که انتقال از انسان به انسان بوده است.

وی افزود: آبله میمونی تازه ایجاد شده از نظر تظاهرات و شکل بیماری تفاوت های زیادی دارد. به طوری که تعداد ضایعات در یک مورد معمولی پوسچول میمون که قبلاً متعدد و فراوان بوده است. اما در این موارد، ما می توانیم ضایعات بسیار کمی را مشاهده کنیم و یک یا دو مورد پوسچول را مشاهده می کنیم، زمانی که پوسچول اصلی یک میمون است.

گزارش 30000 مورد آبله میمون در جهان

آرشی ادامه داد: در اپیدمی کنونی آبله میمون ها بیش از 30 هزار مورد در کشورهای جهان گزارش شده است که از این تعداد حدود 15 هزار مورد در آمریکا گزارش شده است و حدود 15 تا 16 هزار مورد تایید شده نیز در نقاط مختلف اروپا گزارش شده است. . ملت ها بیش از 80 کشور این بیماری را گزارش کرده اند. تاکنون 35 مورد آبله میمون در مناطق منطقه امرو و موارد آبله میمون در کشورهای اطراف ما نیز گزارش شده است.

وی با اشاره به هویت اولین مورد میمون در روستا که در 4 مردادماه گزارش شد، گفت: اکنون پرونده را وارداتی می دانیم. در همان زمان، ما گزارش می دهیم که کارخانه مواردی را تایید کرده است. تاکنون در موردی که از طریق آزمایشگاه تایید کرده ایم خانمی است که این بیماری را از همسرش دریافت کرده و همسرش سابقه سفر به کانادا را داشته است. و بنابراین شانس ما در کشور میمون ها تایید شد.

آبله میمون چگونه پخش می شود؟

آرشي در راه انتشار آبله ميموني گفت: شيوع آن مانند كرونا و بيماري هاي ويروسي نيست، بلكه انتقال آن عمدتاً از طريق تماس است. به خصوص زمانی که ضایعات در دست و دهان و غیره پیدا می شود ارتباط مستقیم داریم. ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد تا علائم و ضایعات بهبود یافته و ناپدید شوند. لازم به ذکر است که انتقال بیماری در دوره کمون آبله میمون اتفاق نمی افتد. آبله میمون را نباید با بیماری هایی مانند کرونا مقایسه کرد.

وی افزود: راه های انتقال بیماری های میمون از طریق تماس بسیار نزدیک است و در صورت تماس بسیار نزدیک، بیماری منتقل می شود. زن و شوهری مشابه که در موردی که اخیراً در کشور شناخته شده است، همینطور بوده است. یا تماس با ضایعات پوست آسیب دیده که ترشح دارند یا در حالت زخمی هستند. تماس جنسی و ترشحات ناشی از تماس نزدیک و طولانی تنفسی نیز از جمله راه های انتقال آبله میمون است. البته این بیماری در زمان معمولی منتقل نمی شود. بنابراین انتقال زمانی صورت می گیرد که آسیب ها انجام شود.

هیچ درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر این بیماری بسیار پایین است و معمولاً همه موارد بهبود می یابند، گفت: کمتر از یک تا سه درصد مرگ و میرها مربوط به این بیماری و بیشتر در افرادی است که از نظر ایمنی مشکل دارند. در عین حال، درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد. زیرا زخم ها در حال بهبود هستند. توصیه می کنیم اگر فردی مبتلا شد با نظر پزشک خود را در منزل قرنطینه کرده و ارتباط خود را با اطرافیان به حداقل برساند و دو تا سه هفته استراحت کند تا این ضایعات از بین بروند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم به ویژه کسانی که به خارج از کشور سفر می کنند مسائل اولیه بهداشتی را رعایت کنند تا حد زیادی کمک می کند. که آبله میمون خیلی مسری نیست. از طرفی مهمترین چیز است افرادی که در کشورهای مبتلا به این بیماری به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند باید علائمی مانند تب، بدن درد، کمردرد، تورم غدد لنفاوی و … داشته باشند. و پس از 21 روز پس از بازگشت دچار ضایعات پوستی شوند. مراکز یا معلمان لازم به ذکر است که بثورات پوستی دو و سه روز پس از علائم اولیه ظاهر می شود.

هر ضایعه پوستی آبله میمون نیست

آرشی با بیان اینکه هر ضایعه پوستی همراه با تب و … لزوماً یک میمون کوچک نیست و مشکوک محسوب می شود، گفت: انواع تشخیص ها مانند آبله مرغان، بوآ و … می تواند وجود داشته باشد. در صورت رد این تشخیص ها، مراکز بهداشتی و درمانی نمونه های خاصی را گرفته و برای تایید و پیگیری ارسال می کنند. لذا افرادی که به خصوص به کشورهای مبتلا به بیماری سفر کرده و برگشته اند این موضوع را گزارش می دهند تا برای سلامت کشور برنامه ریزی شود تا مشکلی برای بیمار پیش نیاید.

تشخیص سرکوپیتکوس در ایران

وی در خصوص تشخیص بیماری آبله میمون و وضعیت امکانات تشخیصی این بیماری در منطقه گفت: در منطقه اصطلاح تشخیص مشکل خاصی نداریم. همه آزمایش ها در قطب های مختلف انجام شد، حدود 13 قطب آزمایشگاهی داریم و آزمایشگاه پاستور هم وجود دارد. در تمام شهرها مراکز خاصی برای بیماری های عروق کرونا ویروس وجود دارد که قبلا تایید شده است و در صورت داشتن ضایعات پوستی و سابقه سفر به مناطق مذکور باید به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند که در صورت نیاز ، به مراکز بهداشتی درمانی ارجاع می شود و نمونه ها در مراکز تعیین شده ما گرفته شده و به قطب کارخانجات ارسال می شود.

291 میمون سعی می کند یک فنجان روستایی را حمل کند. ولی

آرشی گفت: تاکنون تعداد آزمایشاتی که برای بیماری آبله میمون در کشور انجام شده 291 مورد است. به طوری که این تعداد آزمایش مشکوک را به آزمایشگاه های ما فرستادند که یکی از آنها مربوط به قطب اهواز است و در انستیتو پاستور نیز تایید شده بود، مثبت تلقی شد، بقیه منفی بود. بنابراین از 291 مورد مشکوک ارسال شده به ما، یک مورد مثبت اعلام شد. روش های مختلفی برای آزمایش آبله میمون وجود دارد که یکی از آنها آزمایش PCR است. در نهایت، برای تأیید، پیامد ژنتیکی نیز به یک اثر قطعی تبدیل می شود. اولین آزمایش میمون توسط همه لهستانی ها انجام می شود، اما آزمایش بعدی توسط انستیتو پاستور انجام می شود.

آیا نیاز به واکسیناسیون های مختلف وجود دارد؟

وی در خصوص وضعیت مقایسه واکسن آبله با آبله میمون گفت: هنوز برای این بحث ها زود است. نکته ای که اخیراً مطرح شده این است که اگر واکسن آبله در روزهای اول پس از پیدا شدن ضایعات تزریق شود، می تواند برخی علائم را برطرف کند، اما لزومی ندارد که واکسن آبله در همه کشورها موجود باشد. در کشورهای اروپایی و آمریکایی روش‌های خاصی برای گروه‌های خاصی که در معرض تعداد زیادی از این بیماران هستند، تحت شرایط خاص تجویز می‌شود. فواید و مضرات تزریق این واکسن باید مشخص شود. ما الان در مرحله ای نیستیم که بگوییم واکسن این بیماری را تهیه می کنیم. زیرا نه اپیدمی و نه تعداد عفونت آنقدر زیاد است و حتی در مناطقی که شیوع آن زیاد است، از انجام واکسیناسیون و غیره خبری نیست. این واکسن در هیچ کشوری برای آبله جهانی نیست، می توان آن را تحت شرایط خاص برای گروه های خاص یا مراکز تماس تجویز کرد. مهم است که مراقب باشید تا کسی را آلوده نکنید.

زمانی که با دوره سروکار داریم، دغدغه اصلی باید قابلیت های تشخیصی باشد و فراخوان را دنبال کنیم، عرشی گفت: از این پس مشکل خاصی در حوزه طلا و جواهر و مسائل تشخیصی نداریم.

وی درباره احتمال تبدیل شدن آبله میمون ها به یک بیماری همه گیر مانند کرونا گفت: در شرایط فعلی این یک جریان نیست و در ابتدا بیماری خطرناکی محسوب نمی شود. اما مهم این است که همه اقدامات لازم را انجام دهیم که اصلی ترین آن اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و اهتمام به اطلاع رسانی است. به کسانی که تا 21 روز پس از ورود به کشور به مناطق مبتلا به بیماری میمون سفر می کنند یادآور می شوم در صورت مشاهده علائم و ضایعاتی از جمله تب، سردرد، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، خستگی و سپس ضایعات. پوست، به پزشک مراجعه کنید

عرشی گفت: در عین حال ما قبلاً اطلاعاتی داشتیم که فردی که وارد کشور می شود و بیمار است و ضایعات پوستی دارد، بلافاصله به مراکز ما در فرودگاه ها و … ورود ما از این کشورهای خاص در چند نقطه است. مرزهای زمینی ما شکی نداریم. زیرا در اطراف ما مبارزه زیادی با این بیماری وجود ندارد. مدت درمان ما نیز توسط پرسنل بهداشتی در تمام شرایط ارائه می شود که طبق شرایط عمل می کنند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا