علم و سلامتکسب و کار ویژه

درمان تاری دید خانگی

دلایل زیادی برای تاری دید وجود دارد. در واقع، بیش از ۶۰۰ بیماری و شرایط زمینه ممکن است منجر به تغییراتی در حدت بینایی فرد شود به طوری که همه چیز را مبهم یا تار ببیند. برخی از این علل را می توان بلافاصله تشخیص داد. به عنوان مثال، شنا کردن در آب حاوی مواد شیمیایی ممکن است بینایی را برای یک یا دو ساعت بعد از آن تار کند. اگرچه تاری چشم ممکن است نشان دهنده شرایط بسیار ساده ای باشد که نیاز به درمان ندارد، اما همچنین می تواند نشانه ای از موارد جدی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

برخی از شایع ‌ترین علل تاری چشم شامل افزایش سن است که می تواند باعث از دست دادن خاصیت ارتجاعی چشم یا ضعیف شدن عضلات چشم شود که از طریق دستگاه عنبیه شناسی قابل تشخیص است  . این موارد معمولا به راحتی با تمرینات چشم، جراحی چشم یا لنزهای اصلاحی یا عینک درمان می شوند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با علت تاری چشم و درمان تاری چشم در خانه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علت تاری چشم

تاری دید باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد تا از مشکلات جدی ‌تر جلوگیری شود. برخی از علل تاری دید به راحتی قابل اصلاح هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به قطره چشم یا حتی جراحی نیاز داشته باشند. تشخیص سریع می تواند به جلوگیری از بدتر شدن تاری دید کمک کند. عیب انکساری شایع ترین علل تاری دید در کودکان و بزرگسالان هستند. خوشبختانه، هر دو به راحتی با لنزهایی قابل درمان هستند که عیب انکساری را تصحیح می کنند و به شما امکان می دهند واضح تر ببینید. آستیگماتیسم حتی اگر از قبل عینک داشته باشید، ممکن است همچنان متوجه تاری دید خود شوید. این مسئله معمولا به دلیل آستیگماتیسم (نقص در انحنای چشم) ایجاد می شود که می تواند با لنزهای مخصوص نیز اصلاح شود.

خشکی چشم هنگامی که چشم ها به درستی خود را روغن کاری نمی کنند، احتمالا دچار خشکی چشم می شوید. این بیماری می تواند باعث خارش و درد و همچنین تاری دید شود. پزشک شما می تواند خشکی چشم شما را با قطره های چشمی تجویزی خاص درمان کند. آب مروارید آب مروارید علت اصلی نابینایی در سراسر جهان است و به دلیل لکه های کدر یا سفت روی عدسی چشم ایجاد می شود که مانع از رسیدن نور به شبکیه و در نتیجه تاری دید می شود. را می توان با جراحی برای جایگزینی عدسی چشم با یک عدسی مصنوعی جدید درمان کرد.

گلوکوم گلوکوم وضعیتی است که با افزایش فشار در داخل چشم اتفاق می افتد. این بیماری می تواند باعث تاری دید، مشکل در دید در تاریکی و در نهایت نابینایی شود. اگر یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا باشد، احتمال بیشتری دارد که برای شما اتفاق بیفتد. گلوکوم قابل درمان نیست، اما می توان آن را با قطره های چشمی، داروهای خوراکی و جراحی (درن برای کمک به کاهش فشار در چشم) درمان کرد. داروهای مصرفی از نمونه‌ های رایج دارویی که باعث تاری دید در برخی بیماران می‌ شود، قرص ‌های ضدبارداری است، اگرچه داروهای روان ‌گردان مانند داروهای افسردگی، محرک‌ ها و توهم‌ زاها نیز اغلب باعث این مشکل می‌ شوند. اگر از داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد فشار خون یا داروهای قلبی استفاده می کنید، ممکن است تاری دید را نیز به عنوان یکی از عوارض جانبی تجربه کنید.

سه راه فهمیدن علت تاری چشم

تاری دید زمانی است که نمی توانید جزئیات دقیق را ببینید. اگر نزدیک بینی یا دوربینی دارید و نیاز به عینک دارید، ممکن است تاری دید داشته باشید. تاری دید ممکن است در اثر ساییدگی قرنیه (خراش روی قرنیه) یا زخم قرنیه (زخم باز) ایجاد شود. اگر چشم شما با یک ماده شیمیایی تماس پیدا کند ممکن است تاری دید داشته باشید. جسم خارجی یا عفونت نیز ممکن است باعث تاری دید شود. شرایط پزشکی مانند آب مروارید، گلوکوم، جدا شدن شبکیه چشم و اختلالات عصبی نیز می توانند باعث تاری دید شوند. تاری دید ممکن است در اثر ضربه مغزی یا تومور نیز ایجاد شود. اگر دارید، ممکن است به رتینوپاتی دیابتی مبتلا شوید. رتینوپاتی دیابتی به رگ های خونی شبکیه شما آسیب می رساند. در نهایت برای فهمیدن علت تاری دید باید به پزشک مراجعه کنید.

علت سردرد و تاری چشم

بدن انسان عمدتا از آب ساخته شده است و هیدراته ماندن برای عملکرد صحیح بسیاری از اندام های مختلف از جمله مغز و چشم بسیار مهم است. افرادی که به شدت کم آب هستند، ممکن است با خروج مایعات از مغز دچار تاری دید و سرگیجه شوند. این امر باعث می ‌شود که مراکز مختلف پردازش اطلاعات را به همان اندازه کارآمد انجام ندهند. اغلب افراد با نشستن و نوشیدن آهسته آب، آب میوه یا یک نوشیدنی غنی از می توانند کم آبی را برطرف کنند. بسته به شدت کم آبی، همه چیز معمولا در حدود یک ساعت یا بیشتر به حالت عادی باز می‌ گردد. اگر اوضاع بهتر نشد، یا بدتر شد، پزشکان معمولا توصیه می ‌کنند که افراد برای ارزیابی مراجعه کنند.

تاری چشم و سردرد

میگرن معمولا به عنوان سردردهای بسیار قوی و اغلب کاملا ناتوان کننده توصیف می شود که می تواند برای روزها ادامه یابد. افرادی که از این موارد رنج می برند، گاهی اوقات گزارش می دهند که بلافاصله قبل از شروع سردرد، تاری دید دارند. با رفع از طریق مصرف دارو یا استراحت معمولا تاری دید نیز برطرف می شود.

تاری یکطرفه چشم

در حالی که تاری دید اغلب با نیاز به عینک یا نسخه اپتیکال جدید همراه است، تاری دید تک چشمی می تواند نشانه وضعیت جدی تری باشد که نیاز به توجه فوری دارد. تاری دید که به طور ناگهانی ظاهر می شود یا فقط در یک چشم ظاهر می شود، می تواند نشانه یک اورژانس پزشکی باشد و باید فورا توسط چشم پزشک یا متخصص پزشکی دیگر ارزیابی شود.

تاری دید در یک یا هر دو چشم ممکن است زمانی رخ دهد که سکته مغزی نواحی بینایی مغز را تحت تاثیر قرار دهد. تومورهای مغزی می توانند بر نواحی پردازش بینایی مغز فشار وارد کنند و باعث تاری دید و همچنین سایر تغییرات بصری شوند. گلوکوم با زاویه بسته یک اورژانس چشمی است و زمانی رخ می دهد که مایع چشمی به درستی تخلیه نشود و منجر به افزایش ناگهانی فشار داخل چشم می شود. فشار بالا بر روی عصب بینایی فشار می آورد و باعث آسیب دائمی و از دست دادن بینایی، معمولا در یک چشم می شود.

قطره برای رفع تاری چشم

درمان تاری دید بستگی به علت زمینه ای دارد. در برخی موارد، تاری چشم به خودی خود از بین می رود و نیازی به درمان ندارد. این مسئله اغلب برای تغییرات بینایی مرتبط با میگرن، فشار چشم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید صادق است. در موارد دیگر، پس از رفع علت بینایی به حالت عادی باز می گردد. بهترین قطره چشمی را پزشک پس از تشخیص علت تاری دید برای شما تجویز خواهد کرد. قطره برای رفع تاری چشم

 علت تاری ناگهانی چشم چپ

تاری دید می تواند ناشی از عوامل محیطی متعددی مانند استفاده مکرر از رایانه و وسایل الکترونیکی باشد. اگر برای مدت طولانی از خواندن صفحه نمایش خودداری کنید و زمان کافی برای استراحت به چشمان خود بدهید، می تواند فروکش کند. در صورت نیز تاری دید ممکن است رخ دهد. سکته مغزی می تواند بخشی از مغز که بینایی را کنترل می کند، تحت تاثیر قرار دهد که می تواند منجر به تاری دید در یک چشم شود. تاری دید همچنین می تواند ناشی از جدا شدن شبکیه باشد و زمانی رخ می دهد که شبکیه شما از پشت چشم شما پاره می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، شبکیه خون و منبع اعصاب خود را از دست می دهد و شما شروع به دیدن نورهای چشمک زن و لکه های سیاه و به دنبال آن ناحیه ای با دید تار خواهید کرد. درمان اورژانسی باید انجام شود وگرنه بینایی آن ناحیه را برای همیشه از دست خواهید داد.

درمان تاری چشم در خانه

ما نمی ‌توانیم تاری بینایی خود را بدون کمک حرفه ‌ای اصلاح کنیم و هیچ راه حل سریع و آسانی برای رفع مشکلات بینایی وجود ندارد. اما روش هایی مانند تغذیه خوب و رژیم غذایی می تواند به طور طبیعی به بینایی کمک کند. هنگامی که به اندازه کافی نخوابیده اید ممکن است دچار پرش یا اسپاسم چشم شوید. حتی ممکن است چشمان شما به نور حساس تر باشد یا ممکن است تاری دید داشته باشید. کم خوابی می تواند به مرور زمان منجر به مشکلات جدی چشمی مانند گلوکوم شود.

علائم بینایی ناشی از اضطراب، مانند تاری دید، جدی یا مضر نیستند و معمولا پس از رفع اضطراب فروکش می کند. با این حال، بهتر است علائم خود را با یک متخصص چشم در میان بگذارید تا مطمئن شوید که دلیل پزشکی وجود ندارد. دارویی که برای رفع این مشکل توسط چشم پزشک برای شما تجویز می شود بسته به علت تاری دید متفاوت است. برخی از مشکلات را نیز می توان با قطره چشم درمان کرد در حالی که برخی دیگر ممکن است به داروهای خوراکی، تزریق دارو به چشم، لیزر درمانی یا جراحی نیاز داشته باشند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا