بین الملل

رایزنی وزرای خارجه مصر و روسیه درباره تحولات غزه

وزیران خارجه مصر و روسیه درجریان دیدار با یکدیگر درحاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس به بررسی شماری از پرونده‌ها ازجمله تجاوزات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی علیه غزه و راه‌های حل و فصل آن پرداختند.

به گزارش تی تی آنلاین، سامح شکری، وزیر خارجه مصر با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود درحاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس دیدار کرد و ۲ طرف درجریان این دیدار درخصوص شماری از پرونده‌ها ازجمله تجاوزات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی علیه غزه و راه‌های حل و فصل آن به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

براساس گزارش المیادین، سامح شکری در جریان این دیدار به بررسی تلاش‌های صورت گرفته در راستای میانجیگری مصر و قطر برای دستیابی به توافقی پرداخت که منجر به آتش‌بسی شود که امکان تبادل اسرا و ورود کمک‌ها به فلسطینیان در غزه را فراهم کند.

وزیر خارجه مصر طی این دیدار از پیشنهاد روسیه درخصوص برگزاری نشست وزرای خارجه روسیه و کشورهای عربی برای رایزنی درخصوص راه‌های حل و فصل درگیری و برطرف کردن درد و رنج ملت فلسطین و نیز حمایت از روند سیاسی و بازگرداندن روند صلح براساس اصول بین‌المللی مربوطه استقبال کرد.

وی همچنین فعالیت ریاست جمهوری مصر برای برگزاری نشست بریکس را ارج نهاد و بر اهتمام مصر به مشارکت فعال در این نشست‌ها تاکید کرد.

وزرای خارجه مصر و روسیه همچنین شماری از پرونده‌های منطقه‌ای و در رأس آن تحولات مربوط به جنگ اوکراین و ایده‌ها و پیشنهادهای مختلف در ارتباط با پایان دادن به این درگیری و نیز تحولات مربوط به بحران سودان را مورد بررسی قرار دادند.

۲ طرف همچنین بر اهمیت و لزوم همکاری برای خاتمه بخشیدن به درگیری سودان و حفاظت از موسسات بین‌المللی این کشور تاکید کردند.

نشست وزرای خارجه بریکس امروز دوشنبه در نیژنی نووگورود روسیه آغاز شد.

فعالیت بریکس در سال ۲۰۰۹ به صورت غیررسمی و با هدایت روسیه آغاز شد و هدف آن فراهم کردن بستری بود تا اعضای آن نظم جهانی تحت سلطه آمریکا و دولت‌های غربی را به چالش بکشند.

اجلاس سران این کشورها به صورت سالیانه برگزار می‌شود و مسؤولیت ریاست گروه نیز یک سال یک بار به صورت چرخشی به اعضا واگذار می‌شود.

برزیل، روسیه، هند و چین اعضای موسس این گروه هستند. این کشورها روی هم ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و کنترل یک چهارم اقتصاد بین‌المللی را بر عهده دارند.

از اول ژانویه ۲۰۲۴ کشورهای ایران، امارات، آرژانتین، اتیوپی، عربستان سعودی و مصر به این گروه اضافه شدند.

تصمیمات بریکس با اجماع آرا اتخاذ می‌شود و تمام کشورهای عضو آن در گروه ۲۰ متشکل از اقتصادهای بزرگ جهان عضویت دارند.

انتهای پیام

نشر بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا