اقتصادی

رفع توقیف کشتی حامل محموله نفتی ایران در آبهای یونان

در پی توافق مقامات دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و یونان، یک کشتی باری حامل نفت ایران، ساعاتی پیش قبل از توقف شش ماه پیش، آب های یونان را به مقصد خود ترک کرد.

به گزارش تی تی آنلاین، به نقل از وزارت امور خارجه ایران، این کشتی که در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری با پرچم کشور در آب های بین المللی در حال تردد بود، به دلیل شرایط نامساعد جوی و متأسفانه مجبور به پناه بردن به بنادر یونان شد. در اقدامی برخلاف استانداردها و کنوانسیون‌های بین‌المللی، محموله نفت آن ضبط و به کشتی اجاره‌ای یک شرکت آمریکایی برای حمل به آمریکا منتقل شد.

اقدام یونان که بر اساس یک قضاوت محلی و به بهانه همکاری قضایی با ایالات متحده آمریکا انجام شد، از همان ابتدا با مخالفت شدید جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و این اقدام مورد توجه قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران بر خلاف حقوق بین‌المللی کشتیرانی آزاد، اقدامات سیاسی و حقوقی گسترده‌ای برای اقدام انجام داده است.

پس از یک سری تصمیمات سیاسی، اقدامات قانونی و قضایی و مذاکراتی که باید دنبال شود، علیرغم ادامه فشارهای غیرقانونی رژیم سوم دزدان دریایی، دادگاه بدوی تصمیم گرفت که یونان باید نفت ایران را به نفع جریان اصلی مالیات بگیرد. طرف آمریکایی در دادگاه های تجدید نظر. و دیوان عالی یونان لغو و حکم به کاهش محموله داد و بار مذکور مجدداً به حمل نفت ایران منتقل شد و حمل نفت و حمل یونانی آماده خروج شد. آب های سرزمینی

در این فضا و برای حل مشکل، مذاکرات و گفت‌وگوهای فشرده‌ای در ماه‌های گذشته بین دو منطقه ایران و یونان انجام و تفاهم‌نامه‌ای بین طرفین امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه که در جریان سفر نماینده دولت یونان به تهران به امضای مقامات بندری و دریایی دو کشور رسید، طرفین همکاری های لازم برای ارتقای امنیت دریایی را در دستور کار قرار خواهند داد.

در همین راستا مقرر شد علاوه بر کشتی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران، دو کشتی یونانی که در چند ماه گذشته به دلیل اختلافات حقوقی در آب های خلیج فارس مسدود شده بودند، قرار گیرند. در همان زمان مطرح شد و بنابراین هر سه کشتی امروز به مکان های خود حرکت کردند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا