علم و سلامتکسب و کار ویژه

شکم بند طبی بعد از جراحی

شکم بندهای طبی، شکم بند های فشاری هستند که دور شکم قرار میگیرند و معمولاً برای تقویت روند بهبودی پس از جراحی شکم مانند لاپاراتومی اکتشافی، سزارین، جراحی چاقی، هیسترکتومی ستون فقرات استفاده میشوند. در هنگام این عمل های نسبتا سنگین بهتر است از گن آرتان ساعت شنی استفاده نکنید. ریکاوری سریع علاوه بر اینکه باعث بهبود زخم میشود از ترومبوز ورید عمقی، پنومونی هیپوستاتیک و آتروفی عضلانی بعد از جراحی جلوگیری میکند. هر دو نوع کمربند های کشسان و غیر الاستیک در بازار وجود دارند.

کاربرد شکم بند‌های طبی

شکم بندهای طبی به کاهش درد، ناراحتی و خونریزی بعد از عمل سزارین کمک میکنند. کمربندهای طبی همچنین در بیماران مبتلا به آسیب نخاع برای حمایت از شکم، حفظ فشار داخل شکم، بهبود عملکرد تنفسی و بهبود تحریک کلی بدن استفاده میشود. این کمربندها، درد پس از عمل و فشار روانی را کاهش میدهند، جراحت بعد از جراحی را بهبود میبخشند و از انقباض دیواره شکم در جراحی های باز شکم جلوگیری میکنند. استفاده از کمربندهای ایمنی پس از لاپاراتومی میانی روشی ایمن است چون بر تنفس، فشار داخل شکم و زخم تأثیر کمتری دارند.

دو نوع متداول شکم بند طبی الاستیک چسبنده و غیرالاستیک وجود دارد. شکم بندهای الاستیک انعطاف پذیرند و به شما کمک میکنند راحت تر حرکت کنید؛ اما شکم بندهای غیر الاستیک فشار بیشتری اعمال میکنند. انعطاف پذیری شکم بندهای الاستیک بعد از جراحی به بیمار کمک میکنند زودتر فعالیت های خود را از سر بگیرد. شکم بندهای طبی همچنین بر اساس کاربردشان هم دسته بندی میشوند. همیشه قبل از استفاده از شکم بندهای طبی با پزشکتان صحبت کنید.

شکم بند طبی ساده

معمولاً از تا 6 هفته بعد از جراحی استفاده میشود. انجام این کار میتواند به ایجاد حمایت بیشتر از شکم و کمک به جلوگیری از تجمع مایعات در روند بهبودی بیمار کمک کند. این شکم بندها میتوانند روند بهبوی پس از هیسترکتومی را افزایش دهند.

شکم بند طبی بارداری

زنان باردار میتوانند از استفاده کنند تا دوران بارداری راحتتری دشته باشند. شکم بندهای بارداری همچنین میتوانند درد و ناراحتی ناشی از شرایطی مانند جدا شدن مفصل ران، بی ثباتی لگن، لوردوز و لنف ادم را کاهش دهند.

شکم بندهای نواری

این نوع شکم بندها شکم بندهای کشدار و لوله ای مانندی هستند که در اطراف شکم قرار میگیرند. این شکم بندها باعث افزایش عملکرد لباس های بارداری میشود. این شکم بندها به پوشاندن حالت باز یا زیپ شلوار که به دلیل بارداری به خوبی محکم نمیشوند کمک میکنند. شکم بندهای نواری همچنین به پوشاندن پوست شکم که در اثر بزرگ شدن شکم در معرض دید قرار میگیرد کمک میکند. این کمربند ها فشار ملایمی ایجاد میکنند.

شکم بندهای کمربندی

این کمربندها را دور شکم میپوشند. اما اینها برخلاف ساختار کششی سایر کمربندها، ساختار سفت تری دارند. سفتی این کمربندها در دوارن بارداری حمایت مورد نیاز از عضلات را فراهم میکند. آنها همچنین میتوانند از کمر، لگن و شکم حمایت کنند. استفاده از شکم بند های کمربندی از درد و ناراحتی احتمالی دوران بارداری جلوگیری میکند. شما میتوانید این کمربندها را هم روی لباس و هم زیر آن بپوشید. با این حال اکثر افراد ترجیح میدهند آنها را روی لباس بپوشند.

این کمربندها از نظر ظاهری باریک تر از شکم بندها هستند و بیشتر به بند شبیه هستند. گاهی اوقات به آنها کمربند یا بریس بارداری گفته میشود. کمربند های شکمی میتوانند وضعیت بدن را بهبود بخشیده و کمر درد را کاهش دهند. آنها همچنین باعث تثبیت لگن و کاهش خطر افتادن میشوند. در نهایت این کمربندها میتوانند حرکات ورزشی را برای زنان باردار حتی در مراحل بعدی بارداری آسان تر کنند.

لباس های طبی بارداری

بیشتر محصولات موجود در بازار در این دسته شامل شورت و ساق است. این لباس ها معمولاً شامل یک کمربند طبی برای زیر شکم و قسمتی که شکم در آن قرار میگیرد و فضای کششی را برای قرار دادن برآمدگی نوزاد در حال رشد فراهم میکند. این لباس های طبی از پایین تنه یعنی پاها و لگن حمایت میکنند.

همراه با شورت و ساق بارداری میتوایند تاپ های بارداری هم تهیه کنید. این تاپ ها شامل یک سوتین حمایتی همراه با یک شکم بند برای جذب وزن لگن است و برای حمایت از بالاتنه طراحی شده اند.

شکم بند طبی بعد از زایمان طبیعی و سزارین

این محصولات معمولاً شامل چندین لایه جایگزین سفت و کشدار هستند یعنی به ترتیب یک لایه سفت و یک لایه کشدار. این ترتیب از زیر سینه ها تا لگن ادامه دارد. تولید کنندگان این محصولات بارداری ادعا میکنند که محصولات آنها با موارد زیر باعث کاهش درد بارداری میشوند:

  • حمایت از کمر و در نتیجه کاهش درد در دوران بارداری.
  • تسریع روند بهبودی پس از زایمان به ویژه پس از زایمان سزارین.
  • تقویت گردش.

مزایای استفاده از کمربندهای طبی

شکم بندهای طبی میتوانند درد و ناراحتی بعد از عمل را کاهش دهند. شواهد نشان میدهند که شکم بندهای طبی میتوانند باعث بهتر شدن سرفه و تنفس عمیق بعد از جراحی شوند و تحرک کلی بدن را بهبود بخشند. تحقیقات بیشتری لازم است تا ثابت شود که شکم بندهای طبی به طور قطعی باعث جلوگیری از تجمع مایع پس از جراحی شکم یا بهبود عملکرد کلی بدن میشوند.

استفاده از شکم بندهای طبی پس از هیسترکتومی میتواند کمک کند:

  • عضلات شکم را محکم نگه دارد تا درد شما کاهش یابد.
  • گردش خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش دهد تا باعث بهبودی و کاهش تورم شود.
  • فعالیت بدنی راحت تر شود.
  • عضلات شکم تقویت شوند.

طرز بستن شکم بند طبی

احتمالاً بعد از جراحی با پوشیدن یک شکم بند از بیهوشی خارج شوید. بسته به نوع جراحی شما میتوانید از شکم بندهای طبی تا شش هفته استفاده کنید. با بهبودی احتمالاً پزشک به شما توصیه میکند کمتر از آنها استفاده کنید. شکم بند را دور شکم خود و زیر لباس بپوشید. دقت کنید که چسب آن محکم باشد، اما خیلی سفت نباشد. شما باید حین استفاده از شکم بند تنفس راحتی داشته باشید.

شکم بندهای طبی را تمیز و خشک نگه دارید. این شکم بندها اگر خیس یا کثیف شوند ممکن است باعث تحریک پوست یا ایجاد عفونت شوند. بیشتر شکم بندهای طبی را میتوان به صورت نقطه ای تمیز کرد و در هوا خشک میشوند. به دستورالعمل های تمیز کردن روی بسته بندی دقت کنید.

خطرات و عوارض استفاده از شکم بند طبی چیست؟

پوشیدن شکم بند طبی به طور کلی قابل تحمل است. برخی افراد معتقدند این شکم بندها راحت نیستند و باعث گرما میشوند. با وجود اینکه استفاده از این کمربندها برای کاهش درد است، اما فشار در محل جراحی ممکن است باعث افزایش درد شود. این کمربندها همچنین ممکن است باعث سخت شدن تنفس شوند؛ اگرچه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از کمربندهای طبی باعث بدتر شدن مشکلات تنفسی میشود. فشار این لباس ها ممکن است باعث واکنش آلرژیک، خارش، جوش و سایر مشکلات پوستی شود. برای کاهش این خطرات از شکم بندی استفاده کنید که برای سایز شما مناسب است و از پارچه های ضد حساسیت ساخته شده است.

بحث هایی در مورد اینکه آیا شکم بندهای طبی خطر ترومبوز ورید عمقی (DVT) را افزایش میدهند یا خیر وجود دارد. DVT زمانی رخ میدهد که لخته خون حداقل در یکی از رگ های عمیق بدن ایجاد شود. یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که شکم بندهای طبی فشار داخل شکم را افزایش میدهند. این وضعیت ممکن است به DVT ربط داشته باشد.

با توجه اینکه جراحی شکم به تنهایی خطر ابتلا به DVT را افزایش میدهد، این موضوع باعث میشود این سؤال برای برخی ایجاد شود که آیا استفاده از شکم بندهای طبی پس از جراحی شکم ایده خوبی است یا خیر. از سوی دیگر عدم تحریک بعد از جراحی یکی از عوامل خطر اصلی DVT است. بنابراین شکم بندهای طبی ممکن است در واقع خطر DVT را کاهش دهند چون ممکن است به افزایش تحرک بعد از جراحی کمک کنند.

قیمت شکم بند طبی

شکم بند‌های طبی بسته به کاربردشان انواع مختلفی دارند و از مواد مختلفی ساخته شده اند. مثلا قیمت گن اسلیپ آرتان با قیمت و نحوه خرید شکم بند آرتان کاملا با یک دیگر تفاوت دارد. چرا کهه سایز بندی آنها و کاربردشان از یک دیگر مجزاست. قیمت هر یک از این مدل‌ها به عوامل مختلفی از جمله کمپانی سازنده، مواد به کار رفته در ساختار آن‌ها، کیفیت شکم بند طبی و نوسانات ارزی بستگی دارد.

سوالات متداول

آیا می‌توانم هنگامی که شکم بند طبی پوشیده ام به دستشویی بروم؟

مؤثرترین شکم بند طبی دقیقاً از زیر سینه تا حدود وسط باسن، نزدیک استخوان لگن شما کشیده میشود. پس به راحتی میتوانید هنگام رفتن به دستشویی لباس زیر خود را از زیر شکم بند خارج کنید و پس از پایان کار به سادگی آن را دوباره زیر آن قرار دهید.

شکم بندهای طبی در طول روز جمع میشوند، غلت میخورند یا حرکت میکنن. چگونه میتوانم از این شرایط جلوگیری کنم؟

شکم بندهای طبی حرکت میکنند چون شما حرکت میکنید. این وضعیت در اثر نرم و راحت بودن شکم بند اتفاق میفتد. معمولاً خانم ها بعد از زایمان حین استراحت دراز میکشند. اگر بعد از زایمان بیدار و مدام در حال حرکت هستید شکم بند شما جا به جا میشود. تنها راه جلوگیری از این وضعیت حرکت کمتر است. شکم بندهای طبی شما را تشویق میکنند که دراز بکشید در حالی که دیگران از شما مراقبت میکنند.

چه مدت باید از شکم بندهای طبی استفاده کرد؟

مدت زمان استفاده ازشکم بند به آسیب یا وضعیت شما بستگی دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا با توجه به شرایط، زمان جراحی و عوارض احتمالی بهترین زمان استفاده را برای شما تعیین کند.

آیا میتوانم در حین ورزش از کمربندهای طبی استفاده کنم؟

در اکثر مواقع استفاده از شکم بند طبی هنگام ورزش یا انجام سایر فعالیت های روزانه مناسب است؛ چون میتواند حمایت بیشتری از بدن شما داشته باشد. با این حال باید برای استفاده از کمربندهای طبی حین ورزش با پزشکتان صحبت کنید.

آیا میتوانم با شکم بند طبی بخوابم؟

بله میتوانید؛ چون میزان سفتی شکم بند قابل تنظیم است. تا زمانی که احساس ناراحتی نمیکنید میتوانید شکم بند را برای ساعات طولانی از جمله هنگام خواب بپوشید.

دکمه بازگشت به بالا