عمومیکسب و کار ویژه

شیلنگ ناجین چیست؟

امروزه باتوجه‌به بالارفتن نرخ ارز و افزایش تحریم‌ها و مشکلات مربوط به واردات کالاها، خرید تجهیزات صنعتی نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. در صنایع مختلف قطعات و ابزارهای مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از معیارهای مهم انتخاب تجهیزات و تأسیسات یک کارخانه، دوام و ماندگاری آنهاست؛ بنابراین از اقدامات لازم قبل از خرید تجهیزات صنعتی، بررسی کیفیت، کارایی و دوام آنهاست. بله شرایط کنونی مساعد نیست.

نمی‌توان مدام تجهیزات جدید خرید یا آنها را تعمیر کرد. از جمله حیاتی‌ترین قطعات یک واحد صنعتی، شیلنگ‌ها و اتصالات آن است. به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از اهمیت نقش مهم استفاده از شیلنگ‌ها در انتقال و هدایت سیالات چشم‌پوشی کرد. قبل از خرید شیلنگ و اتصالات باید به دوام، مقاومت و پشتیبانی بعد از فروش آن توجه کرد. اگر به دنبال شیلنگ و اتصالات باکیفیت برای واحد صنعتی خود هستید، حتماً اسم شیلنگ ناجین به گوشتان خورده است.

شیلنگ ناجین که به آن شیلنگ خشک و یا شیلنگ نیز می‌گویند، از پلی آمید یا پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. همچنین افرادی که به دنبال شیلنگ‌هایی با تحمل فشار بالا هستند، انتخاب شیلنگ‌های پلی آمید برای آنها بهترین پیشنهاد است. زیرا پلی‌آمید در مقایسه با پلی‌اورتان در برابر فشار بالا تحمل بیشتری دارد. به دلیل دارابودن این مزیت، از آنها در صنایع سنگین استفاده می‌شود

What is Najin hose

. می‌توان از شیلنگ‌های ناجین به‌عنوان یکی از تجهیزات کاربردی و ضروری در صنایع مختلف نام برد. به دلیل ویژگی‌های مثبت و کاربردهای زیادی که در صنایع دارند، آنها را در مدل‎‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند. پس باتوجه‌به کارکردی که از آنها انتظار می‌رود مدل‌های مختلفی در بازار موجود است.

ویژگی‌های شیلنگ خشک

این شیلنگ‌های فشارقوی (قابل‌استفاده در فشار بالا هستند) بسیار انعطاف‌پذیر هستند. همچنین از دیگر ویژگی‌های کلیدی آنها می‌توان به مقاوم‌بودن آنها اشاره کرد. شرایط محیطی سخت و واکنش‌های شیمیایی مختلف بر روی این شیلنگ‌ها هیچ اثری ندارد و در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند. به‌خاطر عدم واکنش آنها نسبت به مواد شیمیایی و صنعتی، کاربرد بسیاری در صنایع مختلف و کارخانه‌ها دارند. در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و مزایای این شیلنگ‌ها می‌پردازیم.

دارای اتصالات فشاری هستند. عمر مفید آنها در مقایسه با سایر مدل‌ها بالا است. در برابر سایش و همچنین فشار مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. رنگ این شیلنگ‌ها نیز  معمولاً مشکی است. شیلنگ‌های ناجین بسیار مقاوم و در عین حال انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند. در برابر مواد مختلف شیمیایی مثل نفت و فراورده‌های آن و انواع حلال مقاوم هستند. از این شیلنگ‌ها برای انتقال سیالات با فشار بسیار بالا استفاده می‌شود و همچنین مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارند. از دیگر ویژگی‌های مهم شیلنگ‌های خشک می‌توان به تحمل  بالای آنها در برابر حرارت زیاد  اشاره کرد. (تحمل دمای این شلنگ بین منهای بیست تا صد و بیست درجه سانتی‌گراد است.

آنها در برابر انتقال مایعات بیشتر و گازهای مختلف صنعتی دارای ظرفیت بالایی هستند و از این شیلنگ‌ها در مصارف سنعتی مختلفی استفاده می‌شود. به دلیل سازگاری بالای آنها در شرایط نامساعد جوی، از این شیلنگ‌ها در مناطق مختلف آب و هوایی استفادعه می‌شود. نصب و استفاده از شیلنگ‌های ناجین نیز بسیار راحت است. تا اینجا به تعریفی کوتاه از شیلنگ ناجین پرداختیم و به ویژگی‌های آن اشاره کردیم. در ادامه به معرفی کاربرد آن در صنایع مختلف و تجهیزات سنگین اشاره خواهیم کرد.

کاربردهای شیلنگ ناجین

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره کردیم، این شیلنگ در صنایع و کارخانه‌های مختلف جهت تجهیز ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی کاربرد زیادی دارد. یکی از موارد مصرف مهم شیلنگ ناجین، انتقال و جابه‌جایی مواد شیمیایی است. ازآنجایی‌که نشت مواد شیمیایی و مواد اسیدی عوارض جانبی خطرناکی دارد، استفاده از شیلنگ‌های مقاوم و قوی برای فرایند انتقال این مواد، از بروز حوادث جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌کند. یکی از کاربردهای شیلنگ ناجین، استفاده از آن در فرایند انتقال حلال‌های گازی و مواد و فراورده‌های نفتی است.

پس این شیلنگ‌ها در صنعت نفت و گاز نیز کاربردهای مهمی دارند. مکش و خالی‌کردن مواد از داخل تانکرهای صنعتی نیز به کمک این شلنگ‌ها انجام می‌شود. صنایع آب و همچنین روغن، صنایع مربوط به انتقال سوخت، سیستم مه‌پاش و همچنین صنایع متنوع دیگری مثل صنایع غذایی، پزشکی، کشاورزی، عمرانی و معدنی نیز نیازمند استفاده از شیلنگ ناجین هستند.

کاربرد های شیلنگ ناجین در صنایع خودروسازی

لازم به ذکر است که کاربرد شیلنگ ناجین فقط محدود به صنایع و مراکز تولیدی نیست، بلکه در ماشین‌آلات سنگین نیز از آن استفاده می‌شود. از آن برای تولید لوله‌های منبع انبساط ماشین‌ها استفاده می‌شود. در پاسخ به سؤال” منبع انبساط چیست”، باید بگوییم که از جمله قطعات مهم و حیاتی در ماشین‌ها همین منبع انبساط است. از وظایف مهم این قسمت می‌توان به حفظ مایعات خنک‌کننده در ماشین اشاره کرد.

منبع انبساط همچنین مازاد این مایعات را در داخل خود جای می‌دهد. این شیلنگ از یک طرف به رادیاتور ماشین و قسمت دیگر آن به موتور متصل است. به عبارتی کاربرد اصلی شیلنگ ناجین، انتقال مازاد مایعات از موتور خودرو به طرف رادیاتور است. ازآنجایی‌که به‌مرور در طی فرایند، دمای این مایعات به‌شدت بالا می‌رود، استفاده از لوله‌هایی ضعیف با مقاومت پایین بسیار خطرناک اسaت، حتی خطر ترکیدگی و یا پارگی وجود دارد که ممکن است خسارت‌های زیاد مالی و جانی به همراه داشته باشد. استفاده از شیلنگ‌های ناجین به خاطر مقاومت بالا، از بروز خسارت و خرابی جلوگیری می‌کند.

درصورتی‌که هوا در قسمت لوله‌های ترمز سیستم‌های ترمز در خودروها گیر کند، مشکلات جدی و خطرناکی برای ترمزگیری ایجاد می‌شود. به عبارتی راننده در حین رانندگی قادر به ترمزگرفتن نخواهد بود. پس برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات هولناکی، از شلنگ ناجین برای اتصال به موتور و پمپ مکنده استفاده می‌کنند. سپس پمپ مکنده هوای داخل لوله‌ها را خارج می‌کند. در کل از شیلنگ ناجین، برای انتقال هوا یا روغن در صنایع ماشین‌سازی و تریلی سازی استفاده می‌شود. مثل سیستم انتقال هوا، روغن، انتقال سوخت، مایعات و آب.

آیا استفاده از شیلنگ ناجین به‌صرفه است؟

در پایان این سؤال پیش می‌آید که آیا انتخاب شیلنگ خشک به‌صرفه است؟ به این سؤال از جنبه‌های مختلف پاسخ می‌دهیم. از نظر اخلاقی، کارفرمایان و صاحبان صنایع باید محیط کار ایمن و استانداردی برای کارکنان خود فراهم کنند. استفاده از شیلنگ‌ها و اتصالات استاندارد باعث کاهش بروز حوادث، خسارت‌های جانی و مالی و به‌تبع آن کاهش هزینه‌های بیمه خواهد شد.

از نظر اقتصادی نیز به‌صرف است که با یک‌بار پرداخت و خرید شیلنگی باکیفیت، هم راندمان کاری شما و هم هزینه تعمیر و خرید به طرز ملموسی کاهش می‌یابد. همچنین فروشگاه‌های تجهیزات صنعتی و شیلنگ فروشی‌ها با عرضه شیلنگ ناجین، و محصولات باکیفیتی نظیر آن، به ارزش و اعتبار برند خود در ذهن عموم مردم می‌افزایند. درصورتی‌که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیلنگ خشک هستید، می‌توانید با کارشناسان راد صنعت تماس حاصل نمایید.

دکمه بازگشت به بالا