عمومیکسب و کار ویژه

ضوابط نصب دکل دوربین مداربسته

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد. که دوربین‌های کنترل سرعت که در سطح شهرها و جاده ها قرار دارند چگونه کار می‌کنند. برخی از این دوربین‌ها وظیفه پلیس راهنما و رانندگی و کنترل نامحسوس ثبت تخلف را به انجام می‌رسانند و برخی دیگر وضعیت ترافیکی خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر را به صورت زنده دریافت و با انتقال به مراکز کنترل ترافیک در دسترس کاربران می‌گذارند. به همین دلیل راننده‌ها می‌توانند بهترین و کم ترافیک ‌ترین مسیرها را برای تردد خود انتخاب کنند.

تخلفات مختلفی نظیر تخلف سرعت لحظه ای خودرو ها، تخلف سرعت میانگین، تخلف عبور از چراغ قرمز، تخلف پارک در محل غیر مجاز، تخلف سبقت غیر مجاز و … وجود دارند، که به منظور ثبت هر تخلف سامانه استاندارد برای آن می بایست نصب گردد.دوربینهای ثبت تخلف به عنوان مثال سامانه ای که تنها سرعت لحظه ای را ثبت می نماید، می بایست بتواند با خطای حداکثر ۲% در تمامی شرایط جوی و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت، عکس برداری و یا فیلم برداری نماید. در حالی که به منظور ثبت سرعت میانگین این مسئله متفاوت می باشد.

رئیس اجرائیات پلیس راهور گفت:اگر سرعت غیرمجاز بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد راننده متخلف علاوه بر جریمه ۲۰۰ هزار تومان پنج نمره منفی دریافت می کند. همچنین سرعت غیرمجاز تا بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت ۶۰ هزار تومان جریمه دارد.وجریمه های ثبت شده توسط دوربین های کنترل سرعت بە هیچ وجه قابل بخشش نیست.همچنین جرایم ثبت شده توسط دوربین ها شامل قانون دو برابر شدن جریمه در صورت عدم پرداخت نیست و فقط جرایم تسلیمی و الصاقی هستند که دو برابر میشوند.دکل دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟برای پاسخ به این سوال تا انتها مقاله همراه ما باشید.

Rules for installing a CCTV tower

انواع دوربینهای ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت

به طور کلی دوربینهای کنترل سرعت انواع مختلفی دارند که در اینجا به برسی یکی از جدیدترین و پر کاربرد ترین این سامانه ها که درکشور ما نیزبه زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت میپردازیم

مدل رهگیری لیزری:

از آنجایی که در کار سامانه رهگیری راداری به دلیل وجود انواع مختلف امواج رادیو یی در سطح زمین امکان اختلال وجود دارد، سامانه های رهگیری لیزیری جایگزینی مناسب برای آن به حساب میآید.اساس کار این سیستم بر انعکاس یا پژواک امواج استوار است اما در این سامانه به جای امواج رادیویی از امواج مادون قرمز استفاده میشود .این سامانه اطلاعات هر جسم متحرک حتی یک پرنده را که در مسیرش قرار گیرد ضبطمیکند و در صورت و در صورت غیر مجاز بودن سرعتش، دستور عکس گرفتن را به دوربین صادر میکند.اکثر دوربینهای نصب شده در جاده ها ی کشورمان از این نوع وساخت کشور آلمان یا ساژم فرانسه است.

سامانه رهگیری ویدوئویی :

این سامانه که در نوع خود بسیار کار آمد و جالب میباشد از دو یا چند دوربین ویدوئویی متصل به هم تشکیل شده است که در فواصل معین نصب گردیده اند. سیستم مذکور به این صورت عمل میکند که دوربین اول با خواندن پلاک تمام خودروهای عبوری، زمان عبور آنها از جلوی دوربین را به صورت موقت در حافظه خود نگه میدارد پس از رسیدن خودرو به دوربین دوم با توجه به زمان رسیدن خودرو و فاصله بین دو دوربین که از قبل مشخص است سرعت خودرو محاسبه میگردد(سرعت=مسافت/زمان) ودر صورت غیر مجاز بودن سرعت دوربین دوم دستور گرفتن عکس را صادر میکند.

فاصله بین دو دوربین میتواند با توجه به شرایط از ۲۰۰ متر تا چند کیلومتر تغییر نماید.با استفاده از این سامانه ترفند کاستن سرعت قبل از رسیدن به دوربین وافزایش دوباره آن بعد از رد شدن بی اثر میماند چرا که این سامانه قادر به تعیین سرعت متوسط خودرو در طول مسیر است. از کاربردهای دیگر این سیستم ذخیره تصاویر در محدوده دید دوربین را میتوان نام برد که با باز بینی دوباره آنها میتوان انواع تخلفاتی چون سبقت غیر مجاز،رعایت نکردن فاصله مجاز، انجام مانورهای خطرناک وحتی تغییر سرعت را تشخیص داد.در گام اول قرار است. در مسیر اتوبان تهران، کرج، قزوین از این سامانه استفاده گردد.

انواع دکل های مخابراتی

دکل های مهاری را اصطلاحا با مدل های G25، G35، G45، G55، G65، G80 نام می برند اما معروف ترین و پر استفاده ترین نوع آن سه وجهی و چهار وجهی G35 و G45 می باشد.

  • کل مخابراتی خود ایستا سه وجهی

از دکل های خود ایستا سه وجهی یا چهار وجهی برای اکثرا برای استفاده تجهیزات مخابراتی پیشرفته و سنگین مانند آنتن های مایکروویو یا آنتن های موبایل استفاده می شود. در دکل های خود ایستا برای اتصال آن به فونداسیون از میله ی فولادی تمام رزوه یا انکر راد استقاده می شود.

نظرات کابران تست درایو درباره دوربین های ثبت تخلف سرعت برد دوربین کنترل سرعت:

کاربری به نام احمد میلانی می گوید:

من خیلی درباره دوربین های کنترل سرعت تحقیق کردم، البته بیشتر تو برد دوربین کنترل سرعت پلیس تحقیق کردم، باید بگم که سایت های ایرانی زیاد به این موضوع نپرداختند، ولی سایت های خارجی مطالب جالبی درباره دوربین های کنترل سرعت بود.

برد دوربین کنترل سرعت پلیس: دوربین هایی که دست مامور پلیس است چند نوع هستند که اکثرا برد بالایی دارند معمولا سرعت ماشین تا مسافت ۳ کیلومتر را ثبت می کنند، دوربین هایی به تازگی وارد ناوگان پلیس شده که به دوربین لیزرگان معروف است و این دوربین ها هم مسافت تا ۳ کیلومتر را راحت ثبت میکنند.برد دوربین هایی که در جاده نصب هستند، زیاد نیست و ضریب خطای زیادی هم دارند چراکه این دوربین ها زمان تاریکی تقریبا نمی توانند سرعت ماشینی را ثبت نماییند.برد دوربین های کنترل سرعت که در سطح جاده های کشور نصب هستند معمولا تا ۱۰ متر است. البته این تحقیقاتی بود که من از سایتهای ایران و خارجی جمع آوری کردم. امیدوارم مفید واقع بشه.

کاربری به نام رضا می گوید:

دروبین های کنترل سرعت که در جاده ها و اتوبان ها نصب هستند برد کافیی ندارند و اکثرا هم خراب و یا فرسوده هستند، بیشترشونم که فیک است. و دوربین هایی که سالم هستند و کار میکنند به دلیل کثیف بودن لنز دوربین امکان ثبت سرعت ماشین و نداره، ولی دوربین های کنترل سرعتی که دست مامورین راهور است برد خیلی خوبی داره و تا اونجایی که من شنیدم و میدونم بردشون تا ۴ کیلومتر هم میرسه و سرعت ماشین و از ۴ کیلومتری میتونه ثبت کنه.

کاربری به نام فرهاد زمانی می گوید:

کلا دوربین های کنترل سرعت برد خوبی دارند البته منظورم اون دوربین هایی هستند که درست مامورین راهنمایی و رانندگی است. و اینکه فکر کنیم یه کاری کنیم این دوربین ها رو گول بزنید یا از دستشون فرار کنیم یه جورایی محاله ممکنه، من خودم اول تصورم این بود که ماموری که ماشین ها رصد میکنه فقط می تونه سرعت یکی از ماشین ها رو ثبت کنه و اگر همزمان چند ماشین با سرعت غیرمجاز حرکت میکردن و نمی تونه سرعت همه رو ثبت کنه. ولی متوجه شدم که این جوری نیست و همزمان می تونه با دوربین کنترل سرعت همزمان سرعت چندین ماشین و را ثبت کنه، در تصویری شکل زیر نمونه عکس دوربین کنترل سرعت و می تونید ببینید این جوری بهتر متوجه میشید.

دوربین‌های راهنمایی رانندگی و جریمه‌های مربوط به آن مقاله‌ای است که امروز در مجله سوئیچ مورد بررسی قرار خواهیم داد. بارها پیش آمده است که در موقعیت دیگری قرار داشته‌ایم اما پیامکی با مضمون جریمه به گوشی ما ارسال شده در این شرایط تنها موضوعی  به فکر همه می‌رسد سوء استفاده از شماره پلاک خودرویی است که متعلق به ما می‌باشد، در این شرایط فردی که صاحب شماره پلاک است به احتمال زیاد دچار دردسر شده و لازم است مشکل و راه حل آن را پیگیری کند.

بررسی انواع دوربین ثبت تخلفات رانندگی

دوربین‌های راهنمایی رانندگی  دارای دو دسته می‌باشند. دسته اول مربوط به دوربین‌های اپراتوری و دسته دوم مربوط به دوربین های هوشمند است. اساس کار هر دو نوع هوش مصنوعی می‌باشد. با توجه به دستوراتی که در حافظه این دوربین‌ها ثبت شده است از پلاک خودروها تصویر برداری می‌کنند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به حساسیت نسبت به سرعت بالا و پارک در محل غیرمجاز اشاره کرد که در این صورت پلاک خودرو توسط دوربین های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌گردد.

دوربین‌های اپراتوری

در ابتدا به بررسی دوربین راهنمایی رانندگی از نوع اپراتوری می‌پردازیم. بیشتر این دوربین‌ها معمولا جهت کنترل سرعت خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت که یک اپراتور با دسترسی به تصاویر این دوربین‌ها قادر است متخلفان را شناسایی و ثبت کند.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه  سوییچ را از دست ندهید.

این نوع دوربین به دلیل دخیل بودن نیروی انسانی دارای میزان خطای بیشتری نسبت به نوع هوشمند می‌باشد. برخی از جریمه‌های ثبت شده توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی اپراتوری دارای حق اعتراض هستند. بنابراین فردی که جریمه شده می تواند با  با اعتراض نسبت به جریمه خود شرایط را مجدداً مورد بررسی قرار دهد.

دوربین‌های هوشمند

این نوع دوربین‌ها  بیشتر از نوع قبلی در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از موارد کاربرد دوربین‌های هوشمند می‌توان به ثبت عبور از چراغ قرمز سرعت غیر مجاز ورود به طرح ترافیک عدم آزادراه و ..  اشاره کرد. مدت زمان ثبت تخلف توسط این دوربین‌ها در سامانه تخلف راهنمایی و رانندگی کمتر از ۲ هفته می باشد بنابراین در صورتی که راننده تخلفی را انجام دهد در بازه زمانی 2 هفته گزارش مربوط به دوربین در سامانه جریمه ثبت می‌گردد. نوع دیگری از دسته بندی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی وجود دارد. در این نوع دسته بندی دوربین‌های راهنمایی رانندگی به سه نوع استقراری،  دستی و خودرویی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه هر یک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دوربین‌های راهنمایی رانندگی استقراری

اساس کار این دوربین‌ها  سرعت خودروها می‌باشد، به این صورت که به واسطه نصب در معابر شهر می‌توانند سرعت خودروها و محدوده تردد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

دوربین‌های راهنمایی رانندگی خودرویی

نوع دیگری از دوربین‌های راهنمایی رانندگی که به بررسی آن خواهیم پرداخت نوع خودرویی می‌باشند. این دوربین‌ها بر روی خودروی پلیس نصب می‌شوند و قادر هستند سرعت غیر مجاز و پلاک خودروهایی که در جلو حرکت می‌کنند را ثبت کنند.

 دوربین‌های راهنمایی رانندگی دستی

یکی از انواع دوربین‌های راهنمایی و رانندگی که اغلب ما تجربه مشاهده آن را در راه‌های جاده‌ای داشته‌ایم نوع دستی می باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی دوربین دستی را بر روی سه پایه قرار داده و در کنار جاده مستقر می کند. سرعت حرکت خودروها به وسیله این دوربین توسط مامور پلیس مورد بررسی قرار می‌گیرد. تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های دستی در شرایط نور روز کیفیت بالاتری نسبت به شب دارند.

دسته بندی دوربین‌های ثبت سرعت غیر مجاز

این دوربین‌ها به دو طریق سرعت رانندگان را مورد بررسی قرار می‌دهند که عبارتند از :

رهگیری لیزری: این نوع دوربین‌ها بیشتر در مسیرهای جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و قادر هستند اطلاعات مربوط به هر جسمی را ثبت کرده و در صورت غیر مجاز بودن سرعت حرکت دستور ثبت تصاویر مربوط به پلاک آن‌ها را صادر می‌کند.

رهگیری ویدیوی: در این سیستم دو دوربین با فاصله مشخص از همدیگر نصب شده و قادر هستند با ثبت پلاک خودروها و زمان عبور آن‌ها سرعت حرکت خودرو ها را تشخیص داده و در صورت بالا بودن سرعت یا به عبارتی طی کردن مسافت مشخص در زمان کوتاه تر سرعت غیر مجاز را ثبت کرده و اقدام به جریمه پلاک خودرو مورد نظر می‌کند.

نکته:برای اگاهی از دکل مهاری g35 چیست میتوانید به سایت ما مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دکمه بازگشت به بالا