اجتماع و خانوادهکسب و کار ویژه

طلاق در دوران عقد چقدر طول می کشد؟

دوران عقد یکی از دوران‌های شیرین و خوب زن و مرد به شمار می‌آید. در این دوران گاهی اوقات مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید که منجر به طلاق دوران نامزدی شده و زن و مرد تصمیم می‌گیرند تا از یکدیگر جدا شوند. مشکلات خانوادگی، مشکلات اجتماعی، ازدواج زود هنگام، مسائل مالی و موارد دیگر از علل طلاق در دوران عقد است. قوانین و مراحلی که در طلاق دوران عقد وجود دارد مانند انواع دیگر طلاق است.

بر اساس ماده 1133، مرد با رعایت شرایطی که در این قانون وجود دارد، می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. طبق قوانین مدنی کشور و موازین شرعی اسلام، حق طلاق با مرد است و هر زمان که بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد. البته قبل از اینکه درخواست خود را ارائه دهد باید همه حق و حقوق زن در طلاق دوران عقد از جمله نفقه، مهریه، تنصیف اموال و نحله را پرداخت نماید.

در قانون حق طلاق با مرد است اما با وجود برخی شرایط، زن می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. عدم پرداخت نفقه، عسر و حرج زن، داشتن حق طلاق، مفقودالاثر شدن، غیبت طولانی مدت و یکی از شروط 12 گانه ضمن عقد از جمله مواردی است که به زن امکان طلاق را می‌دهد. قانون گذار پس از بررسی دلایلی که زن ارائه داده است، حکم نهایی را صادر می‌کند. در ادامه در این مطلب از به توضیح انواع طلاق، مدارک مورد نیاز و مراحل طلاق، طلاق در دوران عقد چقدر طول می‌کشد، شرایط و عواقب طلاق در دوران عقد می‌پردازیم.

طلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است؟ گاهی امکان دارد زوجین از ابتدای شروع زندگی دچار اختلاف و مشکل شوند و ادامه زندگی مشترک برای آن‌ها غیر ممکن باشد. زمانی که در سن پایین ازدواج صورت گیرد، دوران عقد بیش از اندازه طولانی شود، مرد به فکر فراهم کردن امکانات اولیه برای شروع زندگی و مسکن نباشد و یا زن و مرد با یکدیگر اختلاف فرهنگی و خانوادگی داشته باشند، زوجین می‌توانند قبل از شروع زندگی مشترک از یکدیگر جدا شوند.

یکی از سوال‌های پر تکرار که اکثر افراد می‌پرسند این است که چگونه در دوران عقد طلاق بگیریم؟ بهتر است بدانیم طلاق دوران عقد نیز مانند دیگر دارای مراحل و شرایطی برای زن و مرد است که دادگاه بررسی کرده و بر اساس آن حکم نهایی را برای طلاق زوجین صادر می‌کند.

انواع طلاق در دوران عقد

گاهی ممکن است اختلافاتی بین زوجین به وجود آید که روز به روز بیشتر شده و آن‌ها را وادار به جدایی کند. در دوران نامزدی و عقد، مرد و زن می‌توانند درخواست طلاق خود را به دادگاه داشته باشند. اگر مرد باعث به وجود آمدن این مشکلات باشد، زن می‌تواند اقدام به طلاق کند که در این صورت دادگاه با توجه به شرایط طلاق در دوران عقد از طرف زن و قانون طلاق در دوران عقد به پرونده آن‌ها رسیدگی می‌کند.

به طور کلی طلاق در دوران عقد از طرف مرد، طلاق در دوران عقد از طرف زن و طلاق گرفتن در دوران عقد به صورت توافقی از انواع طلاق در این دوران است که هر کدام شرایط خود را دارد.

  • طلاق در دوران عقد از طرف مرد

اگر زن و مرد در دوران عقد، با یکدیگر توافق کنند تا از یکدیگر جدا شوند، طلاق توافقی در دوران عقد مطرح است. اما اگر یکی از طرفین اصرار به زندگی مشترک با یکدیگر داشته باشند، درخواست طلاق یک طرفه مطرح است. طلاق در دوران عقد از طرف مرد زمانی مطرح است که مرد در این دوره بنا به دلایلی قصد داشته باشد تا از همسر خود جدا شود. جدایی در این دوره از سمت مرد دارای شرایطی است که در ادامه بیان خواهیم کرد.

طبق قانون حق طلاق با مرد است اما طبق برخی شرایط طلاق در دوران عقد از طرف زن نیز امکان پذیر است، ولی باید برای درخواست طلاق دلایلی کافی، محکمه پسند و قابل اثبات ارائه دهد. قانون گذار با بررسی دلایل ارائه شده از طرف زن حکم نهایی را صادر می‌کند. عسر و حرج زن، حق طلاق زن در دوران عقد یا شروط ضمن عقد از مواردی است که زن باید برای ارائه به دادگاه خانواده داشته باشد.

تنظیم درخواست طلاق با مراجعه به دفتر خدمات قضایی، ارائه درخواست طلاق، ارائه مدارک و مستندات قانونی برای ضمیمه کردن در پرونده از مراحل اولیه است که باید برای طلاق در دوران عقد از طرف زن طی شود. بعد از آن دادگاه خانواده زن و مرد را به جلسات ارجاع داده، سپس با بررسی پرونده توسط قانون گذار حکم طلاق صادر می‌شود.

  • طلاق در دوران عقد به صورت توافقی

یکی از بی دردسرترین راه‌های جدایی و طلاق در دوران نامزدی، طلاق توافقی است. زوجین در این نوع طلاق با یکدیگر به توافق رسیده و با رضایت طرفین به دادگاه مراجعه می‌نمایند و درخواست طلاق توافقی خود را به دادگاه و قانون گذار ارائه می‌دهند. روند طلاق توافقی در دوران عقد نیز بر همین منوال است و زن و مرد نیز بر سر حق و حقوق‌هایی مثل نفقه، مهریه، نحله و موارد دیگر توافق می‌کنند.

مراحل طلاق در دوران عقد

مراحل طلاق در دوران عقد از طرف زن با مراحل و شرایط طلاق در دوران عقد از طرف مرد متفاوت است. زن برای جدایی در دوران عقد باید مراحل زیر را انجام دهد:

  • ثبت نام در سامانه تصمیم
  • شرکت کردن در جلسات مشاوره
  • دریافت گواهی بکارت با مراجعه به پزشکی قانونی
  • ارائه دادن گواهی بکارت، دلایل و شواهد
  • بررسی پرونده طلاق توسط دادگاه و قانون گذار
  • صدور حکم
  • جاری کردن صیغه طلاق

در طلاق یک طرفه توسط مرد لازم است مدارک لازم برای طلاق در دوران عقد و مراحل آن توسط زوج انجام شود. مرد برای جدایی در دوران عقد لازم است مراحل زیر را طی کند تا دادگاه رای خود مبنی بر طلاق را صادر نماید:

  • تنظیم کردن دادخواست طلاق یک طرفه
  • دریافت گواهی عدم سازش و ثبت در دفتر خدمات قضایی
  • ارسال گواهی عدم سازش به دادگاه خانواده
  • ارجاع به داوری برای برقرار کردن سازش بین زوجین
  • پرداخت مهریه
  • صادر کردن گواهی عدم سازش زوجین توسط دادگاه
  • جاری کردن صیغه طلاق

مدارک لازم برای طلاق در دوران عقد

اگر زوجین تصمیم به جدایی در دوران طلاق داشته باشند، باید مدارک لازم برای طلاق در دوران عقد را آماده کرده و به دادگاه ارائه دهند. البته بهتر است قبل از اقدام، با یک وکیل حقوقی مشورت کنند. مدارکی که زوجین برای جدایی در دوران عقد باید به دادگاه ارائه دهند شامل:

  • اصل شناسنامه زن و مرد و کپی برابر اصل
  • اصل کارت ملی و کپی برابر اصل
  • اصل عقدنامه و کپی برابر اصل
  • وکالتنامه حق طلاق زن
  • گواهی بکارت زن توسط پزشکی قانونی
  • دادخواست زن و مرد برای مهریه و دیگر موارد در صورت طلاق توافقی
  • گواهی عدم سازش
  • تنظیم دادخواست طلاق توسط زوجین
  • اظهار نظر مشاور و داور برای طلاق

شرایط طلاق در دوران عقد

وجود عواملی مثل ازدواج در سن پایین، وجود اختلاف‌های فرهنگی و اجتماعی، وجود اختلاف خانوادگی و موارد دیگر ممکن است باعث اختلاف بین زن و مرد شده و با وجود این شرایط ادامه زندگی را برای آن‌ها دشوار کند. در نهایت زوجین با وجود این مشکلات تصمیم به جدایی قبل از شروع زندگی مشترک می‌گیرند.

طلاق و جدایی در دوران نامزدی شامل انواع مختلفی است که هر کدام شرایط و مراحل خود را دارند. شرایط طلاق در دوران عقد با توجه به نوع طلاق متفاوت است. در ادامه به شرایط طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن، طلاق توافقی، طلاق در صورت باکره بودن و باکره نبودن می‌پردازیم.

  • شرایط طلاق در دوران عقد از طرف مرد

اگر پس از عقد زندگی زناشویی برای مرد دشوار باشد، می‌تواند به صورت یک طرفه از همسرش جدا شود. از شرایط طلاق در دوران عقد برای مرد این است که همه حق و حقوقی که بعد از جاری شدن نکاح به زن تعلق می‌گیرد را پرداخت نماید. آماده کردن درخواست طلاق، داشتن گواهی عدم سازش، پرداخت حقوق مالی زن مثل مهریه و.. از شرایطی است که مرد هنگام طلاق در دوران عقد باید به دادگاه ارائه دهد تا قاضی پرونده رسیدگی کند.

مرد بعد از اینکه این موارد را به دادگاه ارائه داد نیازی به رضایت زوجه نداشته و می‌تواند یک طرفه از همسر خود جدا شود. اگر زوج و زوجه به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، می‌توانند در پرداخت مهریه با یکدیگر سازش کنند تا روند پرونده و حکم طلاق در دوران عقد با سرعت بیشتری نسبت به طلاق یک طرفه پیش برود.

  • شرایط طلاق در دوران عقد از طرف زن

شرایط طلاق دوران عقد از طرف زن با شرایط طلاق بعد ازدواج یکسان است. به عبارتی زن باید دلایلی محکمه پسند و قابل اثبات به دادگاه ارائه دهد تا بتواند طلاق بگیرد. مشقت بار بودن زندگی مشترک یا همان عسر و حرج، ابتلا به بیماری جسمی یا روانی، حبس مرد، مفقودالاثر شدن، حق طلاق داشتن زن یا داشتن شروط 12 گانه عقد از جمله دلایلی است که زن می‌تواند به دادگاه ارائه دهد و برای جدایی در دوران عقد اقدام کند. با داشتن حق طلاق زن در دوران عقد می‌تواند بدون ارائه دلیل و بدون رضایت او از همسر خود جدا شود.

 

دکمه بازگشت به بالا