اجتماع و خانوادهکسب و کار ویژه

حکم طلاق بدون ثبت چگونه است؟

زوجین برای طلاق گرفتن باید فرآیندی را طی کنند تا در نهایت این دادگاه است که تصمیم گیرنده نهایی برای صدور مجوز جدایی طرفین می‌باشد. حتی اگر زن و شوهر همه مراحل قانونی طلاق را انجام دهند اما دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نکند، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند طلاق را به ثبت برسانند.

علاوه بر اعمال مجازات قانونی عدم ثبت طلاق پس از شکایت ، زن می تواند در دادگاه خانواده نیز دعوای الزام مرد به ثبت طلاق محضری را اقامه نماید . در این صورت دادگاه با توجه به لزوم ثبت طلاق ، در صورتی که صحت طلاق واقع شده را به لحاظ شرعی احراز نماید ، حکم به ثبت طلاق در دفترخانه صادر می کند تا این طلاق در شناسنامه زوجین به ثبت برسد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم طلاق بدون ثبت در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی در تهران وکیل نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم طلاق بدون ثبت پاسخ دهند .

لازمه ثبت واقعه طلاق، صدور مجوز لازم از طرف دادگاه است که این مجوز طی گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود. در هر صورت اگر دادگاه طبق درخواست زوجین، گواهی عدم امکان سازش را صادر کرد، حال می‌توانند اقدام به ثبت رسمی طلاق کنند. در واقع آخرین مرحله در دعاوی طلاق، ثبت طلاقی در محضر است که در هر صورت ثبت این واقعه دارای شرایط خاصی است. قانونگذار زوجین را مکلف به ثبت طلاق کرده است که در صورت عدم ثبت آن دچار عواقب سنگینی خواهند شد.

تخلفات زیادی طی چند یال اخیر پیرامون ثبت وقایع ازدواج و طلاق صورت گرفته و در این صورت سخت گیری قانونگذار نیز دو چندان شده است. علی رغم این که دادگاه حکم طلاق را صادر کند، این حکم بدون ثبت محضری، ارزش و اعتبار قانونی ندارد. در این صورت جدای از این که در قانون برای طلاق بدون ثبت در محضر، محازات تعیین شده است، از دیدگاه قانونگذار، آن دسته از طلاق‌هایی که به ثبت نمی‌رسند، از اعتبار ساقط شده و تمام تلاش هایی که زوجین برای دریافت گواهی عدم امکان سازش انجام داده اند، بی نتیجه می‌ماند.

در قانون به ثبت رسیدن طلاق در دفترخانه اجباری شده است و زوجین در فرصت تعیین شده در قانون می‌توانند بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه داشته باشند. مجازات عدم ثبت طلاق به خصوص برای مردان بیشتر است و به مجازات جزای نقدی و حبس تعزیری محکوم می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با حکم طلاق بدون ثبت و مجازاتی که در قانون برای افراد خاطی در نظر گرفته شده است، در ادامه مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم. البته شما می‌توانید همین حالا برای مشورت با اقدام نمایید.

درباره ثبت طلاق در محضر

مراحل متعددی در قانون به منظور طلاق گرفتن بیان شده است که یکی از مهم‌ترین این مراحل، ثبت طلاق در دفترخانه است. قانونا زمانی زوجین می‌توانند واقعه طلاق را به صورت رسمی به ثبت برسانند که دادگاه در این زمینه مجوز قانونی را صادر کرده باشد. حال با صدور این مجوز، امکان ثبت طلاق در محضر برای زوجین فراهم می‌شود و در این صورت می‌توانند اقدامات لازم جهت حضور در محضر و جاری شدن صیغه طلاق را انجام دهند.

واقعه طلاق زمانی اعتبار دارد که در مراجع رسمی به ثبت برسد. در واقع اگر زن و شوهر تمام مراحل طلاق را به طور کامل انجام دادند، اما اقدام قانونی را در راستای ثبت طلاق در محضر انجام ندهند، اقدام آن‌ها از لحاظ قانونی، اعتبار ندارد و در این صورت گویی زن و شوهر از یکدیگر جدا نشده‌اند. ثبت طلاق در محضر جز مراحل اصلی طلاق است که اگر این مرحله انجام نشود، به منزله آن است که طلاق به پایان نرسبده و با اتمام مهلت قانونی برای ثبت طلاق، زوجین می‌بایست مجددا کل فرآیند طلاق را انجام دهند. بنابراین آن دسته از افرادی که به دنبال طلاق گرفتن از همسران خود هستند، باید بعد از آن که حکم طلاق صادر شد، بی‌درنگ اقدامات لازم جهت ثبت طلاق در محضر را انجام ندهند.

همچنین ناگفته نماند که همانطور که ثبت عقد نکاح دائم ضروری است، باید ثبت طلاق نیز انجام شود تا از لحاظ شرعی و قانونی بتوان زن و شوهر را نامحرم دانست و به نوعی رابطه زوجیت بین آن‌ها نیز از بین می‌رود. علاوه بر آن که برای دور ماندن از مجازات طلاق  بدون ثبت، بهتر است که اقدامات قانونی در خصوص مراجعه به محضر جهت ثبت طلاق انجام شود. اعتبار واقعه طلاق بدون ثبت در محضر مراحل طلاق بدین گونه است که افراد متقاضی باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و سپس در مشاوره طلاق شرکت داشته باشند. با انجام این مرحله، باید دادخواست طلاق تنظیم شده و برای بررسی به دادگاه خانواده فرستاده شود.

دادگاه نیز با بررسی شرایط قانونی و در صورت امکان، حکم طلاق را صادر می‌کند. حال برای انمام فرآیند طلاق، زوجین باید به محضر جهت ثبت آن مراجعه کنند. تصور کنید که تمام مراحل طلاق انجام شده است، اما تنها مرحله نهایی آن یعنی ثبت در دفاتر ازدواج و طلاق، باقی مانده است. با این اوضاف چنین طلاقی از لحاظ قانونی اعتبار ندارد و گویی طلاقی بین زن و شوهر صورت نگرفته است. حتی با وجود این که دادگاه مجوز لازم را برای جدایی طرفین صادر کرده است اما به جهت آن که زن و شوهر اقدام به ثبت طلاق در محضر نکرده‌اند، طلاق انجام شده از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

شاید از لحاظ شرعی طلاق بدون ثبت، صحیح باشد اما قانونگذار چنین موضوعی را نمی‌پذیرد که طلاق بدون آن که در مراجع رسمی به ثبت رسیده باشد، قانونل صحیح باشد. اعتبار واقعه طلاق در واقع وابسته به آخرین مرحله آن یعنی حضور در محضر و جاری شدن صیغه طلاق است. در واقع زمانی از دیدگاه قانونی زن و شوهر از یکدیگر جدا شده و به اصطلاح طلاق گرفته‌اند که ثبت طلاق صورت گرفته باشد. با توجه به این که طلاق در شناسنامه زوجین به ثبت می‌رسد، در این صورت می‌توان مطلقه بودن زوجه را اثبات نمود. از این جهت بسیار مهم است که واقعه طلاق را به ثبت رساند و این عمل را در اسناد سجلی افراد که به عنوان اسناد هویتی آن‌ها محسوب می‌شود، ذکر کرد.

عدم اعتبار قانونی واقعه طلاق زمانی مشخص می‌شود که زن و شوهر ادعا دارند که مراحل طلاق را انجام داده و حتی از دادگاه در این زمینه حکم قانونی دارند اما به جهت آن که طلاق را در محضر ثبت نکرده‌اند و در شناسنلمه آن‌ها این موضوع رسما ثبت نشده است، نمی‌توان گفت که طلاقی بین طرفین صورت گرفته باشد. بنابراین می‌توان گفت که اعتبار قانونی واقعه طلاق، منوط به ثبت شدن آن در مراجع رسمی است و زمانی می‌توان طلاقی را از دیدگاه قانون صحیح دانست که مراحل ثبتی آن انجام شده باشد. به صرف این که دادگاه مجوز لازم برای جدایی طرفین را طی حکم طلاق صادر نموده باشد، نمی‌تواند دلیل موجهی و قانونی برای طلاق گرفتن زوجین به شمار رود. دریافت کمک از یا حضوری در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

شرایط ثبت طلاق در محضر

به طور کلی در قانون ایران، به ثبت رسیدن احوال شخصیه به امری الزام آور تبدیل شده است و در این صورت زوجین باید امور مرتبط با احوال شخصیه را به ثبت برسانند. اردواج و طلاق، موارد احوال شخصیه را تشکیل می‌دهند که لزوم ثبت آن‌ها به طور کلی این است که هویت آن‌ها معلوم شود. این که زن و شوهری قصد طلاق گرفتن از یکدیگر را دارند، باید تمام وقایع طلاق را در مراجع رسمی به ثبت برسانند. به صرف این که زن و شوهر اراده طلاق کنند و مراحل طلاق را انجام دهند، بدون ثبت طلاق، امر صورت گرفته اعتبار قانونی ندارد. حتی در بحث طلاق نیز به جهت عدم ثبت طلاق، طرفین خصوصا زوجه ممکن است که از حق و حقوق قانونی خود محروم شود.

شرایط ثبت طلاق در محضر بدین گونه است که متقاضیان باید حکم دادگاه را در این زمینه دریافت کرده باشند. دریافت حکم دادگاه نیز بسته به نوع طلاق شرایطی دارد و در هر صورت باید گفت که زوجین برای این که دادگاه مجوز لازم را برای ثبت طلاق به آن‌ها بدهد، بایستی تمام مراحل تعیین شده در مورد طلاق را انجام دهند. شرایط ثبت در محضر بدین گونه است که شوهر به عنوان متقاضی دریافت گواهی عدم امکان سازش، باید پیش از مراجعه به دفترخانه، مراحلی را طی کند و همچنین تشریفات طلاق یک طرفه را رعایت کند. شوهر زمانی می‌تواند همسر خود را طلاق دهد و واقعه طلاق را به ثبت برساند که تمام حق و حقوق مالی همسر خود را پرداخت کرده باشد و بعد از آن باید مراحل طلاق را انجام دهد.

قانون این امکان را به شوهر داده است که با پرداخت مهریه و سایر حق و حقوق همسر بتواند از او طلاق بگیرد و سپس برای ثبت طلاق در محضر اقدامات لازم را انجام دهد. ثبت طلاق از طرف زوجه این شرایط را دارد که زن جهت ارائه درخواست طلاق، باید دلایل محکمه پسندی داشته باشد و با وجود این دلایل، حال اقدام به ارائه درخواست طلاق و انجام فرآیند مربوطه کند. در هر صورت زوجین برای آن که از مجازات قانونی عدم ثبت طلاق در محضر، مصون باشند، لازم است که بعد از انجام فرآیند طلاق و دریافت گواهی عدم امکان سازش، حتما به محضر مراجعه کنند و فرآیند ثبت طلاق را انجام دهند. در این صورت قانونگذار طلاق ثبت شده را صحیح دانسته و جدایی زن و شوهر طبق مقررات قانونی انجام می‌شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا