علم و سلامت

علائم اولیه آرتریت روماتوئید – تی تی آنلاین

آرتریت روماتوئید می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش دهد، بر تحرک فرد تأثیر می گذارد و باعث آسیب مفاصل می شود که با پیشرفت بیماری تشدید می شود.

به گزارش تی تی آنلاین، آرتروز درمانی ندارد، اما با توجه به نتایج مطالعات، اولین تشخیص قطعا می تواند مفید باشد. حتی درمان تهاجمی روماتیسم مفصلی با روش های خاص می تواند پیشرفت بیماری را پس از سه تا چهار ماه شروع به تاخیر بیاندازد.

شواهد فشرده نشان می دهد که درمان اولیه آرتریت روماتوئید و علائم چند ماه اول ممکن است در پیشرفت دائمی تغییر یافته بیماری موثر باشد و تشخیص زودهنگام آن مهم است.

آرتریت روماتوئید اولیه چیست؟

آرتریت روماتوئید یکی از شایع ترین آرتریت های خودایمنی است که می تواند در هر گروه سنی رخ دهد، اما در زنان 30 تا 50 ساله شایع تر است. آرتریت روماتوئید زود هنگام در نظر گرفته می شود، زمانی که بیماری کمتر از شش ماه طول بکشد. مدت زمان آرتریت روماتوئید نه از زمان تشخیص، بلکه از شروع آرتریت در نظر گرفته می شود.

علائم اولیه آرتریت روماتوئید چیست؟

در اکثر بیماران (60-50٪)، شروع آهسته درد در مفاصل دست و پا، با یا بدون تورم مشاهده می شود.

در تعداد کمی از بیماران، این مشکل می تواند تنها با درد در زانو، آرنج، مفاصل یا مچ پا رخ دهد.

مفاصل در هم تنیده معمولاً در صبح زود برای بیش از 30 دقیقه سفت می شوند.

بیماران 60 ساله یا بالاتر نیز ممکن است علائمی مانند تب پایین، دردهای عضلانی، خستگی و کاهش وزن داشته باشند.

آرتریت روماتوئید پالیندرومیک نیز شکل نادری است که در آن درد مفصلی برای مدت کوتاهی در طول روز رخ می دهد و پس از چند روز عود می کند.

چگونه می توان این وضعیت را تشخیص داد؟

تشخیص بالینی آرتریت روماتوئید است. اگر بیش از شش هفته درد مفاصل داشته باشد که هر دو طرف بدن را به آرامی درگیر کند و مفاصل را صبح زود سفت کند و پزشک متوجه التهاب و حساس شدن مفاصل شود، التهاب آرتروز دارد.

آزمایش‌های خونی خاصی برای بیمار تجویز می‌شود که شامل شمارش سلول‌های خونی، عملکرد کبد و کلیه و التهاب‌هایی مانند CRP/ESR می‌شود که می‌تواند تا 60 درصد بیماران را افزایش دهد. ثابت شده است که فاکتور روماتوئید و antiCCP مخصوص آرتریت روماتوئید هستند. اگر آرتریت از نظر بالینی قابل تشخیص نباشد، ممکن است از سونوگرافی یا MRI برای بیماری استفاده شود.

درمان اولیه آرتریت روماتوئید چیست؟

درمان اولیه برای آرتریت روماتوئید عمدتاً شامل مدیریت داروهای اصلاح کننده ضد روماتیسمی (DMARDs) مانند هیدروکسی کلروکینوم، متوترکسات یا سولفاسالازین است. استروئیدهای کوتاه مدت و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز می توانند برای تسکین درد تجویز شوند.

عواقب عدم درمان آرتریت روماتوئید اولیه چیست؟

به گزارش هندوستان تایمز، تاخیر در درمان می تواند منجر به التهاب مداوم در بدن شود که نه تنها باعث بدشکلی مفاصل می شود، بلکه سایر اندام ها مانند ریه ها، اعصاب، چشم ها، پوست و کلیه ها را نیز درگیر می کند. بر این اساس، متخصصان اصرار دارند که تشخیص زودهنگام کلید اصلی تنظیم این عارضه است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا