علم و سلامت

عکس | این هلیکوپتر تهاجمی برای نبردهای آینده طراحی شده

قرارداد توسعه این هلیکوپتر و ساخت 4 نمونه اولیه به ارزش 487 میلیون سکه در سال 2017 بین ارتش ایتالیا و لئوناردو امضا شد. قرار است راه اندازی آن نیز سال 2025 باشد که همان تاریخ از رده خارج شدن A129 است.

اولین نمونه اولیه AW249 اولین پرواز خود را در 12 آگوست 2022 (21 اوت 1401) انجام داد. بالگرد جدید با توجه به تهدیدات جدید در نبردهای امروز و آینده طراحی شده است و با جدیدترین فناوری پیش بینی می شود پس از عملیاتی شدن تا سه دهه دیگر در خدمت بماند.

عکس هلیکوپتر تهاجمی جدید ایتالیایی با طراحی و ویژگی های فوق مدرن

هلیکوپتر جدید شبیه به نسل قبلی است، اما کمی بزرگتر است. پله های کابین را نشان می دهد و فرمانده اسلحه جلو و خلبان پشت سر او می نشیند. این دوربین دارای عرض کمی است که می توان گفت استاندارد رایج هلیکوپترهای تهاجمی در کشورهای سازنده چنین هواپیماهایی به جز روسیه است. عرض کم ضمن اینکه حمله را دشوارتر می کند، سطح مقطع هلیکوپتر را نیز کاهش می دهد. علاوه بر این، دید وسیع تری از جمعیت ارائه می دهد که دامنه آگاهی را افزایش می دهد. به همین ترتیب، اگر یک کابین هدف قرار گیرد، کابین دیگر دست نخورده باقی می ماند.

این هلیکوپتر دارای دو موتور اغتشاش CT7-8E6 در کناره های بدنه خود ساخت شرکت جنرال الکتریک آمریکا (CT7 Electric) است و به گونه ای قرار گرفته اند که اگر یکی از آنها آتش گرفت یا آسیب دید، دیگری آتش گرفت. او نجات خواهد یافت. و او هنوز هم می تواند با هلیکوپتر پرواز کند. این طراحی باعث افزایش بقای هلیکوپتر می شود. موتورها منبع سوخت مستقلی دارند و مجهز به سیستم اطفاء حریق هستند. هر کدام پنج هزار و پانصد (چهارصد هزار اسب) قدرت دارند که از موتورهای مانگوس که حدوداً سه هزار اسب هستند قدرتمندتر است که هر کدام چهارصد اسب بخار است (هزار و 800 اسب بخار).

موتور قدرتمندتر به معنای برد بیشتر، مدت زمان پرواز بیشتر، ظرفیت بالاتر با افزایش سرعت و چابکی هلیکوپتر است. حداکثر وزن برخاست این بالگرد 8 تن است که تقریباً 2 برابر حداکثر وزن برخاست A129 است. ظرفیت حمل بار و تسلیحات آن 2 برابر بیشتر از ظرفیت حمل بالگرد تهاجمی قبلی ایتالیا است. همچنین سوخت بیشتری را حمل می کند و ارتفاع عملیاتی آن 6.1 کیلومتر است. مدت زمان پرواز 3 ساعت و سرعت پرواز در ماموریت به 260 کیلومتر در ساعت می رسد که 30 کیلومتر در ساعت سریعتر از سرعت عملیاتی A129 است. این هلیکوپتر هنوز در مرحله آزمایش است و حداکثر سرعت آن مشخص نیست.

عکس هلیکوپتر تهاجمی جدید ایتالیایی با طراحی و ویژگی های فوق مدرن

این دستگاه می تواند در ارتفاعات بالا که هوا رقیق است، در شرایط گرم و سرد بدون هیچ مشکلی کار کند. همچنین این دستگاه قابلیت عملیات در محیط های دریایی و فرود و برخاستن از هلیکوپتر را دارد، بنابراین این دستگاه در برابر عملیات در محیط های دریایی که نمک باعث خوردگی می شود، مقاوم است. بدنه هلیکوپتر به ویژه در محفظه موتور و مخزن سوخت از مقاومت بالستیک بسیار بالایی در برابر ضد هوایی های سنگین برخوردار است. باز هم کابین و شیشه آنها مانند ملخ در برابر گلوله مقاومت می کند. ساختار A129 در برابر گلوله های 23 میلی متری نیز مقاوم بود که احتمالاً در هلیکوپتر جدید افزایش یافته بود.

سیستم انتقال قدرت و گیربکس هلیکوپتر می تواند بدون روغن کاری طولانی تری کار کند. اگر هلیکوپتر مورد اصابت قرار گیرد و مایع روان کننده آن از دست برود، سیستم انتقال نیرو دچار مشکل شده و ممکن است منجر به سقوط شود. اما در مورد AW249 این اتفاق نمی افتد و هلیکوپتر در صورت از دست دادن روغن همچنان پرواز می کند. در سال 2013، هلیکوپترهای غیرنظامی AgustaWestland توانستند رکوردهای جدیدی را به مدت 50 دقیقه بدون پرواز لکه نفتی به ثبت برسانند. از آنجایی که هلیکوپتر مورد بحث نظامی و مدرن است، می تواند انتظار یک دوره طولانی تری از پرواز مداوم بدون جریان روانکاری را داشته باشد.

از تجهیزات مدرن AW249 می توان به سیستم هدف اپتیکال Toplite اشاره کرد که در قسمت بالایی نوک بینی قرار گرفته و قابلیت چرخش را دارد. برج این سیستم دارای یک محور 4 محوره با ژیروسکوپ تثبیت کننده است که باعث پایداری آن حتی در پروازهای پرسرعت می شود و دوربین های آن تصاویر باکیفیتی ارائه می دهند. در برجک یک دوربین با بزرگنمایی تلسکوپی و اپتیکال 27 برابر و یک دوربین چند طیفی دیگر (سیاه و سفید) با کیفیت فول اچ دی (1920 در 1080 پیکسل) و زوم اپتیکال 25 برابر به اضافه زوم دیجیتال 4 برابر وجود دارد. هر کدام از این دوربین ها دارای 3 سنسور CCD هستند.

Toplight همچنین دارای یک الگوریتم بهینه سازی تصویر و تثبیت کننده تصویر دیجیتال است. در این برجک یک سنسور تصویربرداری مادون قرمز کاملا دیجیتال برای دید حرارتی در شب و روز و همچنین از طریق مه، دود، ابر و گرد و غبار وجود دارد که علاوه بر فوکوس خودکار، قابلیت زوم نیز دارد و کیفیت آن 1280*1024 می باشد. پیکسل (به طور کلی HD). ) است با این سیستم هلیکوپتر می تواند اهداف هوایی و سطحی (زمینی و دریایی) را در هر شرایط آب و هوایی، از هر ارتفاع و در هر نوع آب و هوایی چه از طریق زمین و چه از طریق دریا پیدا کند. Toplite همچنین اهداف را شناسایی می کند و به طور خودکار بسیاری از موارد را ردیابی می کند. علاوه بر این، می توانید با چشمان خود به دور یاب و نشانگر لیزری شلیک کنید.

از نظر مخابراتی و ارتباطی AW249 دارای سیستم های متنوع و پیشرفته ای می باشد. از جمله سیستم های ارتباطی آن می توان به سیستم پیوند داده ناتو لینک 16 اشاره کرد که به هلیکوپتر اجازه می دهد تصاویر و اطلاعات به دست آمده از حسگرهای خود مانند سیستم الکترونیکی-اپتیکی را از طریق شبکه با سایر نیروهای داخلی به اشتراک بگذارد. همچنین می تواند اطلاعات اهداف را از نیروهای دیگر دریافت کرده و با آنها درگیر شود. لینک 16 به هلیکوپتر اجازه می دهد تا در نبردهای شبکه ای شرکت کند. در این حالت، هر هدفی از یک عضو توسط همه اعضا قابل مشاهده است و اطلاعات برای مطابقت موثر با هدف به اشتراک گذاشته می شود.

این بالگرد همچنین مجهز به سیستم های فرماندهی و کنترل (C2) و سیستم های فرماندهی، کنترل، ارتباطی و کامپیوتری (C4) است تا با پشتیبانی آنها بتواند با سایر نیروها ارتباط برقرار کرده و نبرد را مدیریت کند. نرم افزارهای رادیویی و سیستم های ارتباطی خط دید و خارج از خط دید نیز با استفاده از فرکانس های مختلف امکان ارتباط با نیروهای داخلی را در فواصل نزدیک به دور فراهم می کنند. این قابلیت آگاهی زیست محیطی هلیکوپتر را افزایش می دهد و خدمه می دانند با چه اهداف و تهدیداتی مواجه خواهند شد. علاوه بر این، این بالگرد مجهز به پهپاد MUM-T و سیستم همکاری هوایی برای کنترل پهپادها است.

عکس هلیکوپتر تهاجمی جدید ایتالیایی با طراحی و ویژگی های فوق مدرن

با کمک این سیستم خدمه می توانند پهپادهای مختلف اعم از شناسایی، دیده بانی، شناسایی (اطلاعاتی) و همچنین پهپادهای رزمی را کنترل کرده و علیه دشمن اقدام کنند. یک هلیکوپتر می تواند با کمک پهپاد به آنها حمله کند یا علامت گذاری کند و با آنها درگیر شود. اگر پهپاد مسلح باشد، می توان آن را برای حمله به اهداف نیز هدایت کرد. به دلیل این توانایی، هلیکوپتر مسلح نیازی به ریسک ندارد و اگر حمله در خطر بزرگی باشد، می توان پهپاد را برای مبارزه پرتاب کرد. باز هم، استفاده از پهپاد نیز عنصری برای تقویت آگاهی زیست محیطی هوانورد است.

بیشتر بخوانید:

در کابین او، خدمه به یک صفحه نمایش رنگی و چند صفحه ای بزرگ با کیفیت عالی مجهز شده اند که تمام اطلاعات مورد نیاز آنها را ارائه می دهد. این هلیکوپتر همچنین از حسگرهای تشخیص موانع و ارتفاع استفاده می کند و مجهز به سیستم هدایت داخلی و ماهواره های GPS برای ناوبری است. علاوه بر این، روشی برای تشخیص دوست از دشمن دارد. کلاه ایمنی مورد استفاده ملوان را سیستم دید در شب و سیستم دید حرارتی با کلاه سواره نظام را HMD می نامند. با کمک این سیستم، خدمه به هر کجا که نگاه کنند، سیستم الکترواپتیکی به طور خودکار به همان جهت می چرخد ​​و کاملاً هماهنگ با حرکت سر حرکت می کند.

این بالگرد برای دفاع از خود مجهز به قفل هشدار رادار و قفل لیزری است تا در صورت تمایل دشمن به آن، سریعاً خدمه را مطلع کرده و اقدامات لازم را به صورت خودکار فعال کند. سیستم هشدار نزدیک شدن موشک نیز نوعی مادون قرمز چندطیفی است که پوشش سراسری ایجاد می کند و در صورت نزدیک شدن موشک به هر نحوی به خدمه هشدار می دهد. سامانه هدایت کور مادون قرمز نیز موشک‌ها را هدایت می‌کند، پس از شناسایی موشک شلیک شده به سمت هلیکوپتر، به سرعت به سمت آن چرخیده و با پرتوهای لیزر آن را کور می‌کند تا موشک را جستجو کند. همه این سیستم ها از یک زیر مجموعه به نام Leonardi Elttronica هستند.

این فرآیندها به طور خودکار برای کاهش زمان واکنش انجام می شود. این هلیکوپتر همچنین مجهز به سیستم رهاسازی ضد موشک مادون قرمز و رادار معروف به Flare و Chaf است که به طور خودکار آنها را برای از دست دادن شلیک موشک ارسال می کند. انتشار دستی نیز امکان پذیر است. طراحی هلیکوپتر به گونه ای است که سطح مقطع و اثرات حرارتی صندوق عقب کم است به طوری که یافتن و هدف گیری آن مشکل است. البته در نمونه اولیه دستگاه های خروجی فیلتر مادون قرمز برای کاهش اثرات حرارتی ندارند. مدل دومی هم تهیه شد که تصویری از آن وجود ندارد. احتمالا در آینده این قسمت به خروجی موتور اضافه خواهد شد تا گرمای تولید شده توسط آنها را مخفی کند.

زیر دماغه این هلیکوپتر TM197B دارای یک تفنگ 20 میلی متری 3 گاتلینگ می باشد که توسط لئوناردو بر اساس اسلحه M197 آمریکایی ساخته شده است. سرعت شلیک این توپ 750 گلوله در دقیقه است و علاوه بر حرکت افقی، به صورت عمودی نیز بالا و پایین می رود. این توپ به کلاه اسلحه نیز متصل است و می تواند توپ را در همان جهت نشانه گیری کند و سر را به طرفین بچرخاند. تعداد گلوله هایی که این اسلحه A129 حمل می کند 500 گلوله است که احتمالاً در هلیکوپتر جدید به همین میزان یا حتی بیشتر است. این توپ مجهز به سیستم تثبیت کننده و ضربه زدن است و حتی در هنگام پرواز با سرعت بالا و انجام مانورهای سنگین با دقت بالایی شوت می کند.

5858

دکمه بازگشت به بالا