علم و سلامتکسب و کار ویژه

فواید زدن وازلین قبل از خواب به صورت

همه‌ی ما وازلین را به عنوان یک مرطوب کننده‌ی فوق العاده می‌شناسیم. اما وازلین فراتر از یک مرطوب‌کننده ساده است. با وجود کلی مزیت و کاربرد به جام مقدس درمان‌های پوستی هم معروف شده. در این مطلب 15 مورد از محبوب‌ترین موارد مصرف وازلین را جمع آوری کرده‌ایم. کاربردهایی که می‌توانند به جز تغییر پوست شما، حتی زندگی‌تان را هم دگرگون کنند. برای آشنا شدن با بهترین و غیر منتظره‌ترین موارد مصرف وازلین به خواندن این مطلب ادامه دهید.

استفاده از وازلین به عنوان مرطوب کننده به سال 1865 برمی‌گردد، زمانی که رابرت چسبرو فرمولاسیون اختصاصی ژله‌ی پترولاتوم را برای ترمیم پوست خشک ثبت کرد. بافت غلیظ وازلین (خصوصا وقتی سرد است) روی پوست معجزه می‌کند. دکترOnyeka Obioha (متخصص پوست و زیبایی و دارنده‌ی برد تخصصی درمان) می‌گوید: «وازلین برای متخصصان پوست حکم جام مقدسِ درمان‌های پوستی را دارد.» David Petrillo (شیمیدان و موسس برند Perfect Image) می‌گوید: «حساسیت به ژله‌های پترولاتوم یک مسئله‌ی بسیار نادر است، به همین خاطر حتی برای حساس‌ترین پوست‌ها هم بی‌خطر است. با اینحال بافت وازلین غلیظ است و اگر مقدار زیادی از آن، روی کل صورت استفاده شود، باعث انسداد منافذ می‌شود.»

با این حال، از زمان اختراع وازلین تا به امروز، کاربردهای دیگری هم کشف شده‌اند که مربوط به مراقبت از پوست نیستند. در واقع استفاده از وازلین هیچ محدودیتی ندارد و به جز مصرف زیبایی، کاربردهای زیاد دیگری هم دارد. آماده ساز پوست برای عطر پوست مرطوب، رایحه‌ها را بهتر نگه می‌دارد. پس قبل از آنکه عطر بزنید، مقداری وازلین روی پوست نواحی نبض دار بمالید تا ماندگاری بوی عطر شما بیشتر شود. Petrillo می‌گوید: «نواحی نبض دار، مناطق گرمی هستند که به پخش بوی عطر در سراسر بدن کمک می‌کنند.» قسمت‌هایی از بدن که توصیه می‌کنیم .

از وازلین برای از بین بردن وز موها و صاف کردن موخوره استفاده کنید، حتی می‌توانید برای نگه داشتن ابروها هم وازلین بزنید. از آنجائیکه استفاده از وازلین روی پوست صورت بی‌خطر است، نیازی نیست نگران حساسیت‌های پوستی باشید. با اینحال Obioha می‌گوید اگر منافذ شما راحت مسدود می‌شوند، مراقب باشید. اگر پوست شما چرب و مستعد جوش است، زدن وازلین قبل از خواب به صورت را توصیه نمی‌کنم .  (متخصص پوست) اضافه می‌کند: «وازلین غیر کومدوژنیک و برای انواع پوست مناسب است. با اینحال برای خشکی و زخم فواید بیشتری دارد. اگر در حال مبارزه با آکنه هستید، ترکیبات بهتری هم وجود دارند.

می‌توانید برای پاک کردن لکه‌های آرایشی از روی لباس، بالش، پتو و ملحفه از یک لیف مرطوب آغشته به وازلین استفاده کنید. Petrillo می‌گوید: «روغن موجود در ژله‌ی پترولاتوم، چربی لکه‌های آرایشی مقاوم را بیرون می‌کشد.» بعد از لکه زدایی، برای اطمینان از تمیز شدن کامل، پارچه یا لباس مورد نظر را داخل ماشین لباس شویی بشویید. یشتر بخوانید: چطور با روغن ویتامین E ناخن‌هایی براق و سالم داشته باشیم؟ قبل از لاک زدن، برای جلوگیری از رنگی شدن پوست، دور ناخن‌ها را با مقداری وازلین چرب کنید. با اینکار یک مانیکور حرفه‌ای خواهید داشت. بدون آنکه مجبور شوید عملیات پاکسازی انجام دهید.  می‌گوید: این ترفند، دست و ناخن را برای انجام مانیکور هم آماده می‌کند. ژله‌ی پترولاتوم با تسریع روند بهبود، بهترین درمان برای ترمیم کوتیکول‌ها و بستر ناخن‌های خشک محسوب می‌شود.

تسکین دهنده‌ی پوست خشک

Engelman می‌گوید: «وازلین بطرز باورنکردنی در نرم کردن نواحی خشک و ملتهب و شدیدا ترک خورده موثر است. در ضمن از تبخیر آبِ پوست که به روغن‌های طبیعی اجازه‌ی ترمیم و تغذیه می‌دهد، جلوگیری می‌کند.» قبل از خواب، وازلین را روی آرنج خشک دست یا پاشنه‌های ترک خورده‌ی پا پخش کنید، یک جفت جوراب کیسه‌ای بپوشید، بخوابید و با یک پوست سالم و مرطوب از خواب بیدار شوید. به خاطر داشته باشید، با وجود اینکه وازلین می‌تواند تحریکات ناشی از خشکی پوست یا ترک لب‌ها را تسکین دهد، اما به خودی خود مرطوب کننده نیست. Petrillo می‌گوید: «وازلین، رطوبتی که در پوست وجود دارد را حبس می‌کند. بنابراین هیچ رطوبت بیشتری را به پوست اضافه نمی‌کند.» شما می‌توانید برای بهره‌مند شدن از نتایج بهتر، وازلین را در کنار یک مرطوب کننده‌ی دیگر استفاده کنید.

وازلینی که ما می‌شناسیم، یک نام تجاری معمول (vaseline) برای ژل تصفیه شده نفتی است که قیمتی به صرفه داشته و در اکثر فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها موجود است. پیش‌تر در مطلب دیگری از وب سایت، راجع به این ماده و فواید و معایبش صحبت کردیم. اما وازلین پرطرفدار و پرکاربرد، فواید و موارد استفاده فراوانی دارد که لازم بود در یک مطلب جداگانه بیشتر به خواص و مزایای وازلین برای پوست، مو، صورت و ناخن‌ها بپردازیم. این محصول دوست داشتنی ظاهرا یک ژل ساده‌ی چرب و شفاف است که از نفت مشتق شده، اما در واقع می‌تواند در خیلی مواقع به کمک ما بیاید تا مشکل پوست و موهایمان را حل کنیم. در ادامه کاربردهای شگفت انگیز وازلین یا ژله نفتی را معرفی می‌کنیم. همچنین شما را با مزایای وازلین برای پوست، مو، صورت و ناخن، آشنا خواهیم کرد.

معرفی مزایای وازلین

وازلین یا ژله نفتی فواید و مزایای متعددی دارد که باعث شده در طول این همه سال از سبد خرید خانواده‌های کشورهای مختلف جهان حذف نشود. فرمول این محصول از سال‌های اولیه‌ای که مردم صرفا برای پوشاندن خشکی و زخم پوستشان از آن استفاده می‌کردند، تا به امروز تغییر چندانی نداشته است.  اما روز به روز مردم متوجه می‌شدند که از این ماده در جهات مختلفی می‌توانند استفاده کنند. همچنین قیمت وازلین اصل نسبت به بسیاری از محصولات مرطوب کننده پوست اورجینال به صرفه‌تر است که باعث می‌شد تهیه آن برای مردم ارجح‌تر باشد. در ادامه به مزایای وازلین برای صورت، پوست، مو  و ناخن کاربردهای مختلف اشاره می‌کنیم. بدون شک مهم‌ترین مزیت استفاده از وازلین همین است. وازلین یا ژله نفتی یک ماده بسیار روغنی است که روی پوست را می‌پوشاند، ولی جذب پوست نمی‌شود.

این خاصیت می‌تواند در روزهای خشک و سرد سال یا اوقاتی که پوست آسیب دیده، تحریک شده و در معرض خشکی است، بسیار مفید باشد. برای پوست‌های سالم بهترین زمان استفاده از آن بعد از دوش گرفتن یا بعد از شستشوی صورت و قبل از خواب است. مزایای وازلین برای پوست در جلوگیری از خشکی شایع پوست دست و پا و به خصوص پوست آرنج و اطراف ناخن‌ها بسیار مفید است. بد نیست بدانید مطالعاتی در سال‌های اخیر انجام شده که نشان می‌دهد وازلین در مقایسه با مرطوب کننده‌های مشابه مثل روغن لانولین، زیتون یا روغن‌های معدنی، قدرت بیشتری در جلوگیری از هدر رفت رطوبت دارد.

به طوری که در سال 2016 ثابت شد وازلین تا بیش از 98 درصد از خروج آب از لایه خروجی پوست محافظت می‌کند، اما این مقدار برای روغن‌های گفته شده بین 20 تا 30 درصد است. افراد مبتلا به این مشکل عموما با علائمی مثل قرمزی، التهاب پوست و رگ‌های خونی، خشک شدن پوست، سوزش یا خارش چشم‌ها یا سوزن سوزن پوست درگیر هستند. این نشانه‌ها در پوست نقاطی از بدن مانند صورت، گوش‌ها، قفسه سینه و کمر بروز پیدا می‌کند و شدت آن بسته به شرایط کم و زیاد می‌شود. مزایای وازلین برای پوست مبتلا به روزاسه بدین شکل است که بدون نفوذ به عمق پوست، به صورت لایه‌ای آن را پوشانده و از پوست قرمز و ملتهب محافظت می‌کند.

افرادی که دچار پسوریازیس هستند، با فلسی شدن پوست، پینه‌های برآمده و زبر صورتی رنگ، پوست خشک و ترک خورده، خارش و سوزش و درد در پوست دست به گریبان هستند. این عارضه بیشتر در افرادی با پوست خشک شایع است و با استفاده از وازلین می‌توان از بروز آن در افراد مستعد پیشگیری کرد. اگزما یا درماتیت آتوپیک هم نوعی بیماری پوستی است که با التهاب، قرمزی، خشکی، ترک خوردن و خارش پوست همراه است. انجمن ملی اگزما (NEA) وازلین اصل را به عنوان محصولی ایمن و کارآمد برای بهبود پوست حساس مبتلایان به اگزما پذیرفته و تایید کرده است. مزایای وازلین برای پوست دچار اگزما به صورت تجربی هم بارها ثابت شده است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا