عمومیکسب و کار ویژه

لایه بردار طبیعی برای جای جوش

چه راهکارهایی برای از بین بردن جای جوش می‌شناسید؟ جوش زدن یکی از بدترین اتفاقاتی است که همه ما آن را در طول زندگی برای یک‌بار هم که شده تجربه کرده‌ایم. برخی از جوش‌های فعال دردناک‌اند و برخی تنها ظاهر صورت را بد می‌کنند. اما خوشبختانه می‌توان آنها را درمان کرد و با روش‌های مختلف از شر آنها خلاص شد.

با وجودی که جوش‌های فعال به اندازه کافی کلافه‌کننده هستند، بدتر از آنها زخم‌ها یا اسکارهایی است که آکنه‌ها از خود به جا می‌گذارند. این جای جوش‌ها به‌اندازه کافی ناامیدکننده هستند. اما خبر خوب این است که حتی اسکار آکنه‌ها با صابون روشن کننده و لایه بردار نیز قابل‌درمان است. بیایید کمی بیشتر با انواع جای جوش و روش‌های از بین بردن جای جوش آشنا شویم تا اگر با آن درگیر هستید بدانید که چطور باید از شرشان خلاص شوید.

هر بار که صورت شما جوش می‌زند، در پوست حالتی حفره‌مانند ایجاد می‌شود که جای است. آکنه‌ها به‌صورت برآمدگی از پوست شما خارج می‌شوند. زمانی که آکنه‌ها تخلیه می‌شوند، جای آنها به‌صورت یک اسکار باقی می‌ماند که به آنها جای جوش می‌گویند.

به‌عبارت‌دیگر اسکار ناشی از آکنه نتیجه التهاب لکه‌های آکنه است. منافذ آکنه متورم می‌شود و در دیواره منافذ شکستگی رخ می‌دهد. برخی از لک‌های آکنه کوچک هستند و جای زخم ایجادشده کم‌عمق است و به‌سرعت بهبود می‌یابند. گاهی اوقات محتویات لکه‌ها به بافت اطراف می‌ریزد و جای زخم‌های عمیق‌تری ایجاد می‌کند. در این شرایط است که باید به دنبال راهی برای از بین بردن جای جوش بود.

انواع جای جوش

نکته مهم درخصوص جای آکنه هایی که روی پوست باقی می‌ماند، نوع جوش‌هاست. درواقع بسته به این که نوع جوش چیست و چه ماهیتی دارد، نوع لکه، شدت آن و مدت زمانی که باقی می‌ماند و حتی روشی که باید برای از بین بردن جای جوش استفاده کرد متفاوت است.

۱. جای جوش سر سیاه

یکی از انواع جوش‌هایی که روی صورت ظاهر می‌شود، جوش سرسیاه است. این دسته از برآمدگی‌های سیاه‌رنگ که کمتر به‌عنوان جوش در نظر گرفته می‌شوند، کمتر هم تمایل به ایجاد جای جوش دارند و معمولاً به‌خوبی به درمان پاسخ می‌دهند.

۲. جای جوش سر سفید

آکنه‌های سفیدرنگ هم معمولاً جوش‌های ریز چرکی هستند که بعد از مدتی از بین می‌روند. معمولاً اگر دست‌کاری نشوند یا به‌زور کنده نشوند، جای جوش قابل‌توجهی را ایجاد نمی‌کنند. بااین‌وجود اگر آکنه‌ها دست‌کاری شوند می‌توانند اسکار ایجاد کنند.

۳. جای پاپول ها

پاپول‌ها برجستگی‌های صورتی تا قرمزرنگی هستند که لمس آنها دردناک است. معمولاً این نوع جوش‌ها نیز اسکار شدیدتری را ایجاد می‌کنند و معمولاً جای آنها قرمزرنگ و ملتهب است.

۴. جای پوسچول ها

برخی از انواع جای جوش ضایعات پر از چرکی به نام پوسچول‌ها هستند که پایه آنها قرمزرنگ است و در بالا به رنگ سفید یا زردرنگ دیده می‌شوند. جای جوش این آکنه‌ها نیز می‌تواند بسیار ملتهب، گود و بدشکل شود.

۵. جای ندول

برخی از انواع جای جوش نیز مربوط به ندول‌ها هستند. ضایعات جامدی که اندازه بزرگ‌تری دارند و می‌توانند بیشتر آسیب برسانند، چرا که به عمق پوست کشیده می‌شوند. به همین دلیل هم ممکن است جای جوش عمیق‌تری ایجاد کنند.

علل جای جوش

پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است. این اندام دارای سه‌لایه اصلی است که از بیرون شامل اپیدرم، درم و هیپودرم می‌شود. این لایه‌ها با وجود غدد چربی کاملاً مستعد آکنه هستند. جای جوش نتیجه التهاب لکه‌های آکنه است. همان‌طور که گفته شد در اثر تورم منافذ حاوی جوش و سرایت التهاب به دیواره‌ها و بافت‌های اطراف جوش، اسکار آکنه یا جای جوش ایجاد می‌شود.

درواقع جای جوش به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن شما در تلاش است تا آکنه را ترمیم کند. نحوه واکنش بدن شما به یک زخم تعیین می‌کند که چقدر جای اسکار ناشی از آکنه خواهید داشت. فرایند ترمیم شامل ایجاد کلاژن است. اگر کلاژن بیش‌ازحد وجود داشته باشد، زخم‌های برجسته ظاهر می‌شوند. سایر اسکارها به دلیل ازبین‌رفتن بافت ایجاد شده و باعث ایجاد حفره یا فرورفتگی در پوست می‌شوند.

درمان جای جوش

سوال مهم‌تر این است که آیا امکان از بین بردن جای جوش وجود دارد؟ همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد خبر خوب این است که اسکارهای ناشی از آکنه قابل‌درمان هستند. اما قبل از شروع درمان ابتدا باید یک‌بار برای همیشه از شر هر گونه آکنه خلاص شد، چرا که جوش‌های جدید می‌توانند منجر به ایجاد جای جوش‌های جدید هم شوند.

البته برخی از درمان های جای جوش را می‌توان در کنار انجام داد. یکی از آنها استفاده از صابون کربن سیاه برای جوش هاست. التهاب ناشی از جوش‌های فعال هم ممکن است اثربخشی درمان‌های از بین بردن جای جوش را کاهش دهند. درنتیجه اولین مرحله برای درمان جای آکنه ها، درمان خود آکنه است.

۱. لیزر جای جوش

یکی از درمان های رایج جای جوش، درمان با لیزر است. خصوصاً برای انواع اسکارهای آکنه شدید که التهاب و فرورفتگی‌های عمیقی را در پوست ایجاد کرده‌اند. این روش مانند لایه‌برداری شیمیایی، لایه بالایی پوست را از بین می‌برد. این درمان البته برای کسانی که هنوز جوش‌های فعال دارند گزینه خوبی نیست. قبل از استفاده از این روش صابون سبوس برنج را امتحان کنید. از طرفی برای کسانی که رنگ پوست تیره دارند هم انتخاب مناسبی نیست. بااین‌حال برای کسانی که جوش‌های درمان‌شده دارند و رنگ پوستشان روشن‌تر است می‌تواند زمان بازسازی و بهبودی بسیار سریع‌تری داشته باشد.

۲. سابسیژن جای جوش

یکی دیگر از گزینه‌های تخصصی درمان جای جوش، سابسیژن جای جوش است. این اصطلاح درواقع یک روش جراحی زیر پوستی است که باید توسط متخصص پوست انجام شود. با استفاده از یک جراحی کوچک به نام پانچ اکسیزیون، پزشک شما اسکارهای آکنه را جدا می‌کند و زخم را با بخیه یا پیوند پوست ترمیم می‌کند. با تکنیکی به نام سابسیژن، پزشک سوزن‌هایی را زیر پوست وارد کرده تا الیاف زیر اسکار را شل کند و به‌این‌ترتیب به از بین بردن جای جوش کمک می‌کند.

۳. میکرونیدلینگ برای جای جوش

آیا واقعا میکرو صورت برای جای جوش موثر واقع می‌شود؟ از بین بردن جای جوش و لک است. یکی از درمان‌های جدید برای از بین بردن جای جوش درمان میکرونیدلینگ است که با یک غلتک دستی کوچک سوزن‌دار انجام می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میکرونیدلینگ به کاهش عمق اسکار آکنه کمک می‌کند. بااین‌حال، طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، این درمان ممکن است تا ۹ ماه طول بکشد تا تغییرات مشاهده شود. این یک درمان بی‌خطر است که برای همه رنگ‌های پوست کار می‌کند.

۴. مزونیدلینگ صورت برای جای جوش

از دیگر روش‌های موثر برای درمان جای جوش، روش مزونیدلینگ است که در آن از تزریق مواد تقویتی به زیر پوست برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود. در این روش پزشک برای تحریک کلاژن‌سازی در بافت زیرین، یک وسیله سوزنی روی پوست می‌چرخاند. این یک تکنیک ایمن، ساده و احتمالاً موثر برای اسکار آکنه است. کم‌ترین خطر تغییر رنگ پوست را دارد. نتایج ظریف هستند و ممکن است به درمان‌های تکراری نیاز داشته باشد.

۵. سریع ترین روش از بین بردن جای جوش با دارو

علاوه‌بر روش‌های بالا می‌توان از روش‌های کمتر تهاجمی نیز برای از بین بردن جای جوش کمک گرفت. داروها می‌توانند گزینه‌ای سریع و ایمن باشند. ازجمله آنها می‌توان به پمادها، ضدلک‌ها، رتینوئیدها و غیره اشاره کرد. برای مثال کرم‌ها و سرم‌های حاوی رتینول می‌توانند سریع‌ترین گزینه درمان برای جای آکنه باشند.

۶. قرص آناهیل برای جای جوش

به‌صورت ویژه قرص آناهیل درمان‌کننده التهاب و جای سوختگی است و می‌تواند جای زخم‌ها را درمان کند. اما می‌توان از آن به‌عنوان یک درمان مکمل برای بهبود لکه‌های ناشی از جای جوش هم استفاده کرد.

۷. کرم ترمیم کننده جای جوش

کرم‌های مختلفی می‌توانند برای ترمیم اسکارهای ناشی از آکنه و از بین بردن جای جوش استفاده شوند. برخی از این کرم‌ها حاوی اسید سالیسیلیک‌اند که هم برای درمان جوش موثرند و هم برای درمان اسکار. کرم‌های لایه‌بردار حاوی اسیدلاکتیک و کرم‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها هم می‌توانند به‌عنوان ترمیم‌کننده انواع اسکارهای آکنه استفاده شوند.

۸. رتینول برای جای جوش

رتینول می‌تواند توسط متخصص پوست در غلظت‌های بالاتر تجویز شود. این محلول یکی از مواد فعال و موثر برای از بین بردن جای جوش، خصوصاً اسکارهای آتروفیک و قدیمی است.

۹. پلاسما برای جای جوش

یکی دیگر از درمان‌های رایج و موثر برای از بین بردن جای جوش، پلاسماجت است. پلاسما‌درمانی می‌تواند طی چند جلسه با کمترین میزان آسیب و عارضه جانبی جای هر گونه زخم و جوش روی پوست را از بین ببرد.

۱۰. پماد رکوبیزول برای جای جوش

پماد رکوبیزول یکی از پمادهای ضدسوختگی و درمان‌کننده زخم است. این پماد ترکیباتی گیاهی دارد. می‌توان با آن التهابات پوست را کاهش داد و در درمان جای جوش نیز از آن استفاده کرد.

۱۱. صابون دیترون برای جای جوش

صابون دیترون یک صابون آنتی‌باکتریال است که از آن برای ازبین‌بردن آکنه‌های صورت استفاده می‌شود. این صابون می‌تواند میزان چربی پوست را کاهش دهد. در مواردی می‌توان از آن برای ازبین‌بردن التهابات پوستی و بهبود جای جوش هم استفاده کرد.

۱۲. درمان خانگی از بین بردن جای جوش

علاوه‌بر روش‌های درمانی بالا می‌توان از برخی درمان‌های خانگی هم برای از بین بردن جای جوش کمک گرفت. در این روش‌ها از ترکیبات موثری مانند عسل و انواع ماسک‌های گیاهی استفاده می‌شود.

۱۳. درمان جای جوش با طب سنتی

در طب سنتی هم از روش‌هایی برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود. معمولاً روش‌ها بسته به محل جوش‌ها و نوع آنها مشخص می‌شود.

درمان جای جوش صورت

در طب سنتی برای از بین بردن جای جوش صورت معمولاً از ترکیباتی مانند عسل، ماسک خیار خانگی، ماسک آلوئه‌ورا، روغن نارگیل و روغن درخت چای استفاده می‌شود. این ترکیبات با آبرسانی و تقویت پوست به بهبود جای زخم‌ها کمک می‌کنند و میزان التهاب را کاهش می‌دهند.

درمان جای جوش بدن

در طب سنتی می‌توان از ترکیباتی طبیعی مانند عرقیجات و روغن‌های طبیعی برای از بین بردن جای جوش های بدن استفاده کرد. عرق بیدمشک، روغن بنفشه و روغن‌زیتون در طب سنتی برای از بین بردن جای جوش های بدن استفاده می‌شود.

درمانی جای جوش کمر

در طب سنتی توصیه می‌شود برای درمان جای جوش روی کمر از عسل استفاده شود. می‌توان عسل را روی جوش‌ها و جای آنها مالید تا به‌تدریج اثر آنها از بین برود. ژل آلوئه‌ورا و سرکه سیب هم دو ترکیب موثر در طب سنتی برای از بین بردن جای جوش روی کمر هستند.

دکمه بازگشت به بالا