عمومیکسب و کار ویژه

لوازم ساخت ظروف رزینی

هنر رزین یکی از هنرهای زیبایی است که امروزه بسیار محبوب شده است. این هنر ساده است و با کمی مهارت می تواند یک کسب و کار پرسود برای افراد مختلف از جمله خانم های خانه دار محسوب شود. یادگیری هنر زرگری بسیار آسان است و کافی است با صرف زمان و شرکت در کلاس های حضوری یا مجازی این هنر ساخت ابزار رزینی را به درستی یاد بگیرید. با یادگیری مراحل ساخت رزین به راحتی می توانید وسایلی مانند میز، ساعت، گردنبند و … را در جای مناسبی قرار دهید و برای خود شغل ایجاد کنید. در این مقاله سیماب رزین تا حدودی شما را با ابزار رزین و این نقاشی آشنا می کنیم.

رزین کاری چیست؟

رزین نوعی هنر تزئینی است که از مخلوط نشاسته و رزین ساخته می شود. این دو ماده شفاف قابل اشتعال هستند و باید قبل از مخلوط شدن در مکانی امن نگهداری شوند.

هنگام ترکیب رزین با هاردنر باید به غلظت مواد توجه کرد. ترکیب مواد در نسبت های مناسب به رزین پس از عمل آوری استحکام لازم را می دهد.


رزین کاری می تواند یکی از سودآورترین مشاغل برای خانم هایی باشد که می توانند در فضایی کوچک محصولات رزینی بسازند و از فضای خانه برای پرکردن اوقات فراغت خود و کسب درآمد از آن استفاده کنند.

آیا ابزار مورد نیاز برای کار با رزین را می شناسید؟

قبل از هر کاری باید وسایل لازم را آماده کنید. برای شروع کار با ضایعات باید ابزار لازم شامل قالب و سطوح کار، رنگ، رنگ میکروبی، ترازو، فندک، سشوار، قالب سیلیکونی، میکسر، هاردنر و رزین را تهیه کنید.

سخت کننده پلی آمین: هنگام ساخت محصولات طلا به یک سخت کننده با کیفیت بالا نیاز داریم. بنابراین بهتر است از هاردنر پلی آمین استفاده کنید. این نوع هادنر را نمی توان با هیچ حلالی ترکیب کرد و کمی نازکتر از سایر انواع هادنر است. در ساخت محصولات رزینی بهتر است از این نوع هاردنر استفاده شود. زیرا این نوع هادرون ها شفافیت خوبی دارد و برای ساخت محصولاتی که به عنوان وسایل تزئینی استفاده می شود استفاده می شود.

ترازو ابزار مهم دیگری هنگام کار با رزین است. برای ساخت هر نوع محصول رزینی باید نسبت سختی گیر به رزین کاملا مشخص باشد و این نسبت حدود یک به سه است.

رزین ها: رزین یکی از مهم ترین مواد مورد استفاده در تولید رزین است. برای این هنر از انواع ذخیره سازی استفاده می شود. برخی از طرح ها در فلز، ام دی اف، چوب و سیلیکون استفاده می شود.

رنگ: بخش اصلی و جذاب هنر رزین کاری و زیورآلات، کاربرد رنگ های مختلف و ترکیب آنها با یکدیگر است. هر فرد در تولید اقلام رزینی می تواند از ابزارهای مختلفی برای زیباسازی کار خود استفاده کند. بنابراین با استفاده از رنگ های مختلف مانند رنگ رنگ، رنگ میکروبی، رنگ خمیری و … در رزین اپوکسی کار متنوع و زیبا می شود.

جوهر نازک است و به خوبی روی سطح کار پخش می شود و با افکت هایی مانند دریا، ابر و باد، ساحل و … کار را بسیار زیبا می کند. رنگ میکروبی بیشتر از رنگ جوهر متمرکز است.

قبل از استفاده از این رنگ بهتر است آن را با تینر ۹۸ درصد مخلوط کرده و سپس استفاده کنید. رنگ خمیری سومین رنگ در هنر تذهیب است که از هشت رنگ تشکیل شده و بیشتر در تولید اجسام رزینی کاربرد دارد.

سفید کردن و خشک کردن مو: یکی از وسایل گرمایشی که برای سفید کردن مو استفاده می شود، لامپ است. برای از بین بردن لکه از روی سطح رزین، پس از اتمام کار، سطح را با موی روشن یا خشک گرم کنید تا سطح صاف و یکدست شود.

همزن یا کفگیر: همزن و کاردک ابزاری هستند که برای هم زدن مواد، مخلوط کردن مواد و صاف کردن آنها در قالب استفاده می شود.

تجهیزات ایمنی هنگام کار با رزین

بهتر است هنگام کار با رزین از تجهیزات ایمنی استفاده کنید زیرا در آن از مواد شیمیایی استفاده می شود زیرا در ترکیب با یکدیگر می توانند بخارات سمی تولید کنند که برای ریه ها بسیار مضر است. بنابراین بهتر است هنگام کار از ماسک با سه فیلتر حرفه ای و دستکش لاتکس استفاده کنید.

رزین و هاردنر هر دو مواد شیمیایی هستند که به دلیل استفاده زیاد و تماس با دست می توانند باعث حساسیت پوست شوند. ماسک سه فیلتره یکی دیگر از وسایل ایمنی در حین کار است که باید استفاده شود. این ماسک از ورود بوی سمی ترکیبات شیمیایی به ریه ها جلوگیری می کند.

آیا با مراحل ساخت اجسام از رزین آشنا هستید؟

برای ساخت وسایل طلا باید مراحل را به درستی طی کنید. اولین گام در این فرآیند اندازه گیری میزان صحیح رزین و هاردنر با استفاده از ترازو است.

مقدار رزین و هاردنر را با توجه به قالب مورد نظر تعیین کنید و سپس به ترتیب داخل قالب بریزید. اگر می خواهید تزیینات اضافی مانند استفاده از گل های خشک یا صدف اضافه کنید، قبل از ریختن در قالب، مواد را در قالب ثابت کنید.

در مرحله بعد مواد را با کاردک به صورت یکنواخت پهن کنید تا یکدست شود. سپس سطح کار را با سشوار یا فندک گرم کنید تا حباب های کوچک از بین برود و سطح کاملا صاف شود. سپس قالب رزین را در محیطی کاملا خنک قرار دهید تا مواد داخل آن سرد و سفت شود. پس از گذشت زمان کافی مواد را از قالب خارج کرده و اطراف را با سمباده کاملا صاف و یکدست کنید.

نتیجه

هنر کار با رزین هنر زیبایی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. بنابراین هنرمندان می توانند در اوقات فراغت خود به این هنر بپردازند و محصولات رزینی زیبایی خلق کنند. ساخت هنر رزین با ابزارهای ساده آسان است و برای آشنایی بیشتر با این هنر می توانید در کلاس های رزین سازی حضوری یا مجازی شرکت کنید.

دکمه بازگشت به بالا