عمومیکسب و کار ویژه

ساخت یک نوع ماده اولیه گیاهی برای لوازم آرایشی وبهداشتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد علوم و تحقیقات، صبا گورانی دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات گفت: امروزه با توجه به میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی، بهتر است برای ساخت آنها از مواد اولیه گیاهی استفاده شود.وی افزود: در نتیجه تحقیق انجام شده در واحد علوم و تحقیقات موفق به تولید کرم از به دانه، گل ختمی و آلوورا شدیم که این کرم‌های تولیدی نسبت به کرم‌های مشابه، دارای پایداری و ماندگاری بهتری هستند و PH آنها با توجه به تاثیری که بر روی پوست دارند بهتر از کرم‌های شیمیایی است.

این محقق گفت: این تحقیق در آزمایشگاه‌های دارای استانداردهای سازمان غذا و دارو انجام شده و اثر پارامترهای مختلف در پایداری و خواص فیزیکی و شیمی‌ای امولسی فایر مورد بررسی قرار گرفته است.این دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات در تشریح تحقیقات پیشین در زمینه ساخت مواد اولیه گیاهی برای لوازم آرایشی و بهداشتی، توضیح داد: سال‌هاست که به کارگیری گیاهان و خواص منحصر به فرد آنها مورد توجه محققان و پژوهشگران در سراسر دنیا قرار گرفته است.

Making a type of herbal raw material for cosmetics and hygiene products

گورانی افزود: گیاهان مانند مواد شیمیایی دارای فرمول مشخص و واحد نیستند و همین امر موجب دارا بودن خواص منحصر به فرد آن‌ها است.

وی عنوان کرد: در بسیاری از کتب قدیمی و دروس مربوط به طب سنتی، خواص مختلف گیاهان و نحوه به کارگیری آنها ارائه شده و در تحقیقات نوین، روش‌های جدید و نوآورانه برای به‌کارگیری گیاهان انجام شده و همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت به طور وسیعی در تولید مواد آرایشی و بهداشتی از گیاهان مختلف استفاده می‌شود.

این محقق در پاسخ به اینکه آیا در زمینه تجاری‌سازی کرم‌های تولیدی از به دانه، گل ختمی و آلوورا که در نتیجه این تحقیق به دست آمده، امکان سنجی صورت گرفته است، اظهار داشت: در تحقیق انجام شده کرم‌های تولید شده با نمونه‌های تجاری مقایسه و تمامی تست‌های مربوط به استانداردهای سازمان غذا و دارو بر روی آن‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین به صورت پایلوت بر روی چند نمونه کاربر تست شده و به طور کامل قابل تولید و تجاری‌سازی است.

این محقق اظهار داشت: کرم‌های تولید شده از گیاهان (نه به صورت اسانس) نسبت به نمونه تمام شیمیایی، گران‌تر بوده اما در صورت تولید انبوه و تحقیق و توسعه برای تجاری‌سازی می‌توان قیمت را به صورت چشمگیر کاهش داد.

تحقیق «ساخت امولسی فایر حاوی موسیلاژهای گیاهی به منظور استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی» در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر امیر حیدری ‌نسب عضو هیات علمی دانشکده نفت و مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات انجام شده است.

آیا لوازم آرایش در ایران باستان نیز کاربرد داشته است؟

ایرانیان که دارای سابقه‌ای طولانی مدت در استفاده از لوازم زیبایی هستند، درزمان هخامنشیان، از لوازم آرایش استفاده می‌کردند. ایرانیان باستان به آراستگی موها، لباس‌ها و آرایش‌شان اهمیت زیادی می‌دادند. در آن زمان استفاده از لوازم آرایش فقط برای زنان متاهل جایز بود، به طوری که زنان متاهل در مجالس و مهمانی‌های مختلف به اندازه زیادی از عطر و لوازم آرایشی استفاده می‌کردند.

همزمان با ایرانیان، آفریقایی‌ها نیز در زمینه طراحی مو و لباس‌های رنگی و جذاب مختلف بسیار مهارت پیدا کردند، تا آنجا که طراحی مو به سبک آفریقایی‌ها، تبدیل به یک فرهنگ در کل دنیا شد. آن‌ها همچنین از گیاهان اطراف خود رنگ‌های زیادی را برای استفاده در لوازم آرایشی صورت، استخراج می‌کردند.

استفاده از لوازم آرایشی توسط ملکه‌های اروپایی در قاره اروپا

در دوره الیزابت اول، یعنی از سال ۱۵۵۸ تا ۱۶۰۳میلادی، رایج شد. ماسک‌های صورت در این دوره از ترکیب پودر پوست تخم مرغ، زاج سفید، بوراکس، بادام، تخم خشخاش، شیر، شراب، کره، میوه و سبزیجات و گون‌ها ساخته می‌شد. مردم در آن دوره به آرایش لب‌ها توجه ویژه‌ای داشتند، اما آرایش چشم کم رنگ را بیشتر می‌پسندیدند.

در دوره ماری آنتوانت، یعنی از سال ۱۷۵۵ تا ۱۷۹۳ میلادی، ملکه فرانسوی و اکثر خانم‌های فرانسوی حمام توت فرنگی وشیر می‌گرفتند و ابروهای خود را فرم می‌دادند. آن‌ها همچنین لب‌ها و گونه‌های خود را به رنگ‌های صورتی یا نارنجی درمی‌آوردند. در آن دوره مردم از سایه چشم استفاده نمی‌کردند، اما در مقابل از سایر لوازم آرایش زیاد استفاده می‌کردند و به نوعی می‌توان گفت، که آن دوران، زمان افراط در استفاده از لوازم آرایشی بود.

در زمان ویکتوریا، ملکه انگلیس، آرایش صورت دیگر انجام نمی‌شد، ظاهر خانم‌ها ساده و بدون رنگ بود. به این ترتیب خانم‌ها مجبور می‌شدند تا گونه‌های خود را نیشگون و لب‌های‌شان را گاز بگیرند تا سرخ شود. در این دوره همچنین ماسک‌هایی از ترکیب عسل، تخم مرغ، شیر، میوه، سبزیجات و روغن‌های مختلف ساخته می‌شدند. در واقع می توان گفت، که این دوره یکی از سخت‌ترین و محدودترین دوران استفاده از لوازم آرایش بود.

تاریخچه آرایش در جهان محدود به جاهای خاصی نبوده است و تقریبا تمام خانم‌ها در سراسر جهان از این لوازم استفاده می‌کردند. امیدواریم از این مطلب رضایت داشته باشید و برای‌تان مفید بوبدون شک صنعت لوازم‌آرایشی و بهداشتی، راه درازی را از گذشته تا به امروز طی کرده است. هر سال، شرکت‌های آرایشی با توجه به تحولات ایجاد شده در فن‌آوری، مواد تشکیل‌دهنده و فرمولاسیون مواد، محصولات پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهند. در این مقاله در مورد تاریخچه لوازم آرایشی صحبت خواهیم کرد تا با لوازم آرایشی در گذشته و روند پیشرفت آن تا به امروز آشنا شوید؛ و بر اساس آن، آینده‌ی لوازم آرایشی را بهتر حدس بزنید.

تاریخچه آرایشگریدر روم

در آن زمان رومی‌ها که علاقه زیادی به لوازم آرایش و عطر داشتند، برای ساخت لوازم آرایش از فرمولاسیون مصر باستان تقلید می‌کردند. رومی ها لوازم آرایش را بیشتر به عنوان زیبایی و جلب توجه دیگران استفاده می‌کردند. خانم‌های رومی از موادی بهنام ورمیلیون که به رنگ قرمز بود، برای آرایش صورت استفاده می‌کردند. این ماده ازترکیب نمک جیوه تهیه می شد.

همچنین در آن زمان رومی‌ها به داشتن پوست سفید اهمیت زیادی می‌دادند. بر همین اساس خانم‌های رومی از مخلوط گچ و سرب برای سفید کردن پوست صورت‌شان استفاده می‌کردند. در این خصوص، از آنجایی که در آن زمان، مردم اطلاعات کافی و کاملی در مورد فلزات سنگینی همچون سرب نداشتند، از این فلزات به عنوان لوازم آرایشی استفاده می‌کردند. وجود فلزات سنگین در لوازم آرایشی، باعث جذب شدن آن‌ها در پوست می‌شد و در نتیجه مرگ زودرس را برای زنان به همراه می‌آورد. با این حال و با گذر زمان زنان زبردستی با ساخت ترکیبی از اکسیروی و پودر مروارید به عنوان مواد اصلی در کرم طبیعی برای پوست، توانستند هم درآمد زایی کنند و هم دیگر مانع مرگ‌های زودرس ناشی از جذب فلزات سنگین در زنان شوند.

اغلب رومی‌ها برای نظافت و حمام رفتن اهمیت زیادی قائل بودند و برای شست و شوی بدن‌شان از شیر و شراب استفاده می‌کردند. در زمان امپراطوری روم، مردم از تیغ برای تراشیدن ریش، موها وابروها استفاده می‌کردند. در آن زمان خانم‌های رومی بر این باور بودند، که ابروی تراشیده شده نه تنها باعث زیبایی می‌شود، بلکه چهره زنانه را باهوش و متفکر نشان می‌دهد. همچنین زنان رومی برای رنگ کردن موهای خود با خیساندن گردو در روغن زیتون، روغن گردو می‌ساختند و موهای خود را به رنگ قهوه‌ای در می‌آوردند تا موهای سفیدشان را بپوشانند.

زنان رومی، موهای رنگ روشن و بلوند را بد می‌دانستند و با ورود دختران برده اسکاندیناوی، زنان اشراف تصمیم گرفتند تا موهای‌شان را روشن‌تر کنند. به این ترتیب از دم کرده غلیظ زعفران برای روشن کردن موهای خود استفاده می‌کردند. آن زمان خانم‌ها از رنگ کردن ناخن‌های خود غافل نمی‌ماندند و با استفاده از روش خاصی، از چربی حیوانات و خون گوسفند برای رنگ آمیزی ناخن‌های‌شان استفاده می‌کردند.

تاریخچه آرایشگری در چین

استفاده از لوازم آرایشی از قدیم تا به امروز به عنوان یک هنر در شرق آسیا شناخته می‌شود. مردم چین برای ساخت و از گلبرگ‌های خرد شده استفاده می‌کردند. آن‌ها همچنین برای سفید کردن پوست خود از پودر برنج استفاده می‌کردند.

چینی‌ها از قدیم تا به امروز به خاطر رنگ کردن ناخن‌های‌شان معروف هستند، به طوری که قشرهای ثروتمندتر از رنگ‌های طلایی و روشن برای ناخن‌های‌شان استفاده می کردند و برای قشرهای سطح پایین، استفاده از رنگ‌های روشن ممنوع بود. چینی‌ها برای شرکت در مراسم‌های مهم خود، از رنگ مشکی برای رنگ کردن دندان‌های خود استفاده می‌کردند و به این باور رسیده بودند، که سیاه کردن دندان فواید زیادی دارد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

مواد اولیه آرایشی بهداشتی

هر ماده اولیه از ترکیبات و خواص مختلفی برخوردار بوده و می‌تواند همزمان چندین کارکرد داشته باشد.مهم‌ترین مواد اولیه لوازم آرایشی آنتی اکسیدان‌ها، امولسیفایرها، هیدرولات‌ها، عصاره‌های گیاهی، مواد مرطوب‌کننده، لایه بردارها و سورفاکتانت‌ ها هستند.

آنتی اکسیدان: مبارزه با پیری پوست

نقش آنتی اکسیدان‌ها خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد و کاهش سرعت روند پیری پوست است. همچنین این مواد رشد میکروارگانیسم‌ها را محدود کرده و از لوازم آرایشی و بهداشتی در برابر تجزیه و فساد محافظت می‌کنند.

برخی آنتی اکسیدان‌های طبیعی عبارت‌اند از: اسیدهای لیپوئیک و فرولیک، کوآنزیم Q10  و ویتامین‌های C وE. پلی فنول‌ها و فلاونوئیدهای موجود در دانه انگور، رزماری و مرکبات نیز خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.کارکرد اصلی همه این آنتی اکسیدان‌ها جلوگیری از پیری پوست است؛ اما محافظت از محصولات آرایشی و بهداشتی در برابر عوامل خارجی و فساد مزیت دیگر آن‌ها به شمار می‌رود.

امولسیفایر: پایداری ترکیب آب و روغن

همه ما می‌دانیم که آب و روغن در حالت عادی به طور کامل مخلوط نمی‌شوند.اما به کمک امولسیفایرها می‌توان یک امولسیون دائمی ایجاد کرد؛ یعنی ترکیب دو ماده آب و روغن را به پایداری رساند. امولسیفایرها به محصولات آرایشی و بهداشتی قوام مناسبی می‌بخشند و حالت آن‌ها را تثبیت می‌کنند.

یک امولسیفایر طبیعی و محبوب گلیسریل استئارات سیترات است که علاوه بر جلوگیری از جدا شدن مواد موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی، برای پوست نیز فواید زیادی دارد.ماده طبیعی دیگری که به عنوان امولسیفایر در لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد موم زنبور عسل است.

شما میتوانید برای مشاهده محصولات بیشتر به سایت اسپیناس شیمی مراجعه کنید و از طریق مشاوران ما هر سوالی داشتید بپرسید و همچنین هر محصولی را که نیاز دارید را ثبت سفارش کنید.

دکمه بازگشت به بالا