علم و سلامت

مشکلی که در سازمان بهداشت جهانی حل نشده است

بر اساس یک گزارش واضح، بر اساس مراقبت‌های بالینی و گزارش‌های تحقیقاتی، آسیب‌های مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از آسیب و ناتوانی در سراسر جهان است.

گزارش کمیسیون عصبی لنست 2022 توسط متخصصان مشهور جهانی از جمله پروفسور دیوید منون از گروه بیهوشی در دانشگاه کمبریج تهیه شده است.

این کمیسیون آسیب تروماتیک مغزی (TBI) را به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی جهانی می شناسد که 55 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و سالانه بیش از 400 میلیارد دلار هزینه دارد و علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آسیب است.

در واقع، TBI نه تنها یک بیماری حاد بلکه یک بیماری مزمن با عواقب طولانی مدت است که علائم آن شامل افزایش خطر تخریب دیررس عصبی مانند بیماری پارکینسون و زوال عقل است.

تصادفات و تصادفات رانندگی علل اصلی این عارضه هستند، در حالی که در کشورهای با درآمد کم و متوسط، تصادفات جاده ای تقریباً سه برابر تصادفات TBI ایجاد می کنند، در کشورهای پردرآمد سقوط دو برابر تصادفات باعث TBI می شود.

این داده ها پیامدهای آشکاری برای پیشگیری از تصادفات جاده ای دارند.
بیش از 90 درصد از TBI ها به عنوان “خفیف” طبقه بندی می شوند، اما بیش از نیمی از این بیماران شش ماه پس از آسیب به طور کامل بهبود می یابند.

نتیجه بهتر در این بیماران برای سلامت عمومی مفید خواهد بود. از یک رویکرد چند بعدی برای ارزیابی نتیجه حمایت می شود، از جمله تمرکز بر سلامت روان و PTSD.
نتیجه TBI برای زنان در مقایسه با مردان ضعیف تر است، اما دلایل آن مبهم است.

پروفسور منون گفت: آسیب تروماتیک مغزی همچنان یک مشکل عمده بهداشت جهانی است که تأثیر قابل توجهی بر بیماران، خانواده ها و جامعه دارد.

در طول دهه گذشته، همکاری‌های بین‌المللی اطلاعات مهمی را برای بهبود دانش و مراقبت از TBI ارائه کرده‌اند، اما مسائل مهمی به‌ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​باقی مانده است.

تلاش‌های مشترک مستمر برای ادامه بهبود نتایج بیمار و کاهش تأثیر اجتماعی TBI ضروری است.

شکاف های قابل توجهی در مراقبت وجود دارد، از جمله شدت درمان کمتر برای مکانیسم های آسیب دیده ضعیف، عدم دسترسی به توانبخشی، و پیگیری ناکافی در بیماران مبتلا به TBI “خفیف” در کشورهای با درآمد کم و متوسط. -مراقبت های بیمارستانی و مراقبت های پس از تروما حاد به شدت وجود ندارد.

این کمیسیون پیشرفت های عمده ای را در رویکردهای تشخیصی و درمانی ارائه می دهد. بیومارکرهای خون بر اساس قوانین تصمیم گیری بالینی برای انتخاب بیماران خفیف TBI برای سی تی اسکن هستند و بنابراین می توانند به کاهش خطرات پرتوهای غیر ضروری کمک کنند. آنها همچنین دارای ارزش پیش آگهی برای نتیجه هستند.

تجزیه و تحلیل ژنومی نشان می دهد که 26٪ از واریانس نتیجه در TBI قابل وراثت است، که بر ارتباط پاسخ میزبان تأکید می کند و قابل تغییر است.

نظارت پیشرفته مغز در بیمارانی که به شدت آسیب دیده اند در بخش مراقبت های ویژه بینش بهتری را در مورد عملکرد مغز و ناهنجاری های متابولیک فراهم می کند و مبنایی را برای مدیریت فردی بر اساس نیازهای بیمار فراهم می کند. با این حال، این پیشرفت ها هنوز به نتایج بهتری منجر نشده است.

به نظر می رسد مرگ و میر در بیماران با آسیب های متوسط ​​تا شدید کاهش می یابد، اما بسیاری از آنها ممکن است ناتوانی باقیمانده قابل توجهی داشته باشند.

پروفسور بازنشسته اندرو ماس از بیمارستان دانشگاه آنتورپ گفت: “بهبود اهداف مراقبت و از بین بردن تفاوت های فعلی در مراقبت از بیماران مبتلا به TBI نیازمند همکاری نزدیک بین تولیدکنندگان، پزشکان و محققان با نظرات بیماران و نمایندگان بیماران است.”

جفری مانلی، استاد دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و بیمارستان عمومی زاکربرگ و مرکز ترومای سانفرانسیسکو، ایالات متحده، گفت: “این کمیسیون نشان دهنده دانش یک تیم واقعی است که شامل بیش از سیصد نویسنده و مشارکت کننده از سراسر جهان است. این یک همکاری چند رشته ای بین المللی برای درمان و پیشگیری از عوارض و آسیب مغزی است.

منبع: وب سایت Medical Express منتشر شده توسط دانشگاه کمبریج

دکمه بازگشت به بالا