اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی و تفاوت های آنها

یک مقدمه قبل از پرداختن به تفاوت موتور پمپ دیزلی و بنزینی

قیمت موتور پمپ آب نفت و بنزین: امروزه راحت‌ترین راه برای انتقال آب استفاده از است؛ دستگاهی با کارایی بسیار ساده که در زمینه‌های بسیاری می‌توان از آن استفاده کرد. جدای از مختصات ظاهری موتور پمپ‌ها اعم از رنگ، وزن، طول، عرض و ارتفاع [که باتوجه‌به تولیدکننده محصول این مختصات می‌تواند متفاوت باشد].

پمپ آب کشاورزی دست دوم و نو: در یک تقسیم‌بندی کلی، این محصول در دو مدل بنزینی و دیزلی تولید می‌شود. تفاوت موتور پمپ بنزینی و دیزلی در نوع موتور این دستگاه است که هرکدام تکنولوژی و فرایند مکانیکی مختص به خود را دارند، هر دو مدل از نوع موتورهای درون‌سوز هستند که فرایندهای چهارگانه را انجام داده؛ اما فرایند احتراق آن‌ها و همچنین نوع سوختشان با هم متفاوت است.

مخترع موتورهای دیزلی رودولف دیزل () است که توانست در سال 1892 این نوع موتور را با نام خود پیوند بزند و بعد از گذشت سال‌ها، همچنان موتورهای دیزلی یکی از پرکاربردترین نوع موتورها در دنیا به‌حساب می‌آید.

اولین تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی احتراق

همان گونه که می‌دانید تفاوت اصلی موتورهای بنزینی و دیزلی در قسمت احتراق است. در موتورهای بنزینی احتراق به‌وسیله جریان الکتریکی و با شمع صورت می‌گیرد؛ اما در موتورهای دیزلی، احتراق با تراکم بسیار بالا و بدون نیاز به جرقه صورت می‌گیرد.

در نتیجه موتور  پمپ آب کشاورزی گازوئیلی دیزلی فاقد شمع است؛ اما مجهز به شمع بوده که نیازمند بازدید دوره‌ای است و در صورت نیاز پس از مستهلک شدن، شمع باید تعویض شود.

نام نویسنده نقل قول است که …

متن نقل قول

مصرف سوخت دومین تفاوت موتور پمپ دیزل و بنزینی

موتور پمپ آب بنزینی راندمان سوخت کمتری نسبت به دارد و میزان سوختی که موتور دیزلی مصرف می‌کند بیشتر است. به این نکته توجه کنید که در هنگام خرید موتور پمپ آب، دسترسی شما به کدام سوخت بیشتر است. گرچه ممکن است مصرف یکی کمتر و مصرف دیگری بیشتر باشد، اما دسترسی به سوخت اهمیت بیشتری دارد.

شرایط جوی، فرق دیگر موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی

شاید جالب باشد که بدانید راندمان کاری موتورهای دیزل در آب‌وهوای سرد از نوع بنزینی کمتر است، اگر دیده باشید ماشین‌های سنگین مثل کامیون‌ها و اتوبوس‌ها که مجهز به موتور دیزل هستند حتی اگر ایستاده باشند و حرکت نکنند نیز توسط راننده روشن نگه داشته می‌شوند، علت این کار گرم نگه‌داشتن موتور دیزل است؛ چراکه اگر موتور دیزل سرد شود عملکرد خوبی نخواهد داشت، اما این موضوع درباره موتورهای بنزینی صدق نمی‌کند و در هر شرایط آب‌وهوایی عملکرد خوبی خواهند داشت.

بهتر است اگر در آب‌وهوای سرد از موتور پمپ استفاده می‌کنید از انواع بنزینی آن تهیه کنید چراکه نوع دیزلی آن کارایی مناسبی در آب‌وهوای سرد ندارد.

آلودگی هوا و صوتی موتور پمپ بنزینی بیشتر است یا دیزلی؟

نکته دیگر درباره دو مدل موتور پمپ آب بنزینی و دیزل، آلودگی صوتی و زیست‌محیطی آن است؛ موتورهای دیزل هم صدای بیشتری دارند و هم دودی که از آن منتشر می‌شود بوی بدی دارد. بااین‌حال می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که موتور پمپ آب دیزلی قدرت بیشتری داشته و می‌توان به‌صورت مداوم از آن استفاده کرد، درحالی‌که درباره موتور پمپ آب بنزینی توصیه می‌شود به‌صورت متناوب از دستگاه استفاده شود.

نکته فنی |کارشناس ابزارینو می‌گوید:

توجه کنید که موتور پمپ آب دیزلی تقریباً دوبرابر موتور پمپ بنزینی وزن دارد و حمل‌ونقل آن سخت‌تر است.

موتور پمپ آب بنزینی سنگین تر است یا دیزلی؟

یکی از تفاوت‌های دیگر موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی در وزن و اندازه آن‌ها است، به‌طورکلی همه موتورهای دیزلی وزن بیشتری از انواع بنزینی دارند و درباره موتور پمپ آب نیز این فاکتور وجود دارد. به‌عنوان نمونه موتور پمپ آب روبین ژاپن وزنی در حدود 26 کیلوگرم دارد، در حالی که موتور پمپ آب دیزلی دیزل کاما 49 کیلوگرم است، بنابراین حمل‌ونقل نوع بنزینی به‌مراتب راحت‌تر از دیزلی است.

نکته آخر؛ موتور پمپ آب دیزلی بهتر است یا بنزینی

گفتن اینکه «بستگی دارد»، گرچه یک جواب کلی است، اما واقعا بعضی وقت‌ها چاره‌ای جز بستگی گفتن وجود ندارد. مثلا ما در بالا گفتیم موتور پمپ آب دیزلی در شرایط جوی سرد، راندمان کمتری دارد؛ اما با همین یک جز آیا می‌توان گفت، دیزل بدتر از بنزینی و بنزینی بهتر از دیزلی است؟ قطعا خیر! موتور پمپ آب بنزینی هیچ وقت از نظر قدرت به پای دیزلی نمی‌رسد. بنابراین نمی‌توان گفت کدام بهتر است، نوع کار و استفاده شما از دستگاه مشخص کننده این است که کدام نوع بنزینی یا دیزلی برای شما بهتر است

موتور پمپ چیست؟

موتور پمپ دستگاهی است که از دو قسمت موتور و پمپ تشکیل شده است. موتور پمپ برای پمپاژ آب استفاده می شود، این دو قسمت موتور پمپ توسط شاسی به یکدیگر کوپله شده تا سر جمع باشند و به راحتی قابل حمل باشند.سوخت موتور پمپ ها نیز به سه دسته ی موتور پمپ بنزینی، موتور پمپ دیزلی و موتور پمپ نفت بنزینی تقسیم می شود.

معمولا این تجهیزات را در ارتفاع 6 متری از مخزن آب قرار می دهند تا این دستگاه توانایی پمپاژ نمودن آب تا ارتفاع بالا را داشته باشد.معمولا مدت زمان کارکرد این تجهیزات صنعتی نیز خیلی بالا نیست، به همین دلیل برای استفاده بهینه از آن معمولا توصیه می شود که زمان کارکرد موتور پمپ را حدود 2 الی 3 ساعت در نظر بگیرند تا عمر مفید این وسیله بیشتر شود.

از نظر قطر و اندازه ی خروجی موتورپمپ نیز این تجهیزات در سایزهای 1 الی 4 اینچی موجود هستند که بسته به ارتفاع مورد نیاز و مقدار آبدهی قابل تغییر می باشند.دهانه موتور پمپ ۲ اینچ و ۳ اینچ و ۴ اینچ است و ۲ و۳ اینچ هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، ولی موتور ۴ اینچ موتور توانمند و مقاومی دارد.

انواع موتور پمپ

از نظر سوخت

از نظر سوخت به سه دسته زیر تقیسم میشوند:

  1.  موتور پمپ بنزینی
  2.  موتور پمپ دیزلی
  3.  موتور پمپ نفت بنزینی

از نظر حیطه ی کاری

از نظر حیطه ی کاری نیز این تجهیزات صنعتی به چندین دسته زیر تقسیم میشوند

  1.  آب تمیز
  2.  آب کثیف
  3.  موتور پمپ با ناخالصی
  4.  موتور پمپ فشار بالا

از نظر کارکرد

  1.  چهار زمانه
    2.    دو زمانه

موتور های چهار زمانه و دو زمانه در دو مورد با یکدیگر متفاوتند. اصولی ترین تفاوت در مکانیزم عملکردی این موتورها می باشد. بدین صورت که در موتور های دو زمانه با یک سیکل رفت و برگشت سیلندر و در موتور های چهار زمانه با دو سیکل رفت و برگشت سیلندر احتراق صورت می گیرد.

تفاوت دیگر این است که در موتور های دو زمانه روغن و سوخت با هم ترکیب می شوند اما در موتور های چهار زمانه جدا می باشند.

پمپ های کشاورزی

سامانه های نوین آبیاری در کشور ما در واقع همان آبیاری تحت فشار است. جهت اجرای آبیاری تحت فشار ما نیاز به افزایش فشار آب داریم این وظیفه را می تواند پمپ به خوبی انجام دهد.

برای اجرای هرگونه آبیاری تحت فشار مثلاً آبیاری قطره ای یا آبیاری بارانی میبایست فشار آب از فشار محیط که همان یک اتمسفر باشد بالاتر برود بعضی این کار را به کمک ارتفاع مخازن انجام میدهند ولی پر کردن همان مخزن نیز به هر حال نیاز به پمپ دارد گاهی هم از استخر استفاده می کنند  تخلیه آب استخر نیز نیاز به کف کش دارد برای آبیاری به کمک آب چاه نیز از پمپ های شناور استفاده می شود.

در اجرای آبیاری تحت فشار نمی‌توان اهمیت پمپ را نادیده گرفت. آبیاری قطره ای نیاز به فیلتر اسیون دارد وظیفه فیلتراسیون تصفیه آب است اغلب پکیج های فیلتراسیون نیاز به فشار آب بالایی دارند لذا برای این مسائل از پمپ های سه اسب یا بیشتر استفاده میشود پمپ های آبیاری برای مزارع بزرگ اغلب سه فاز هستند پمپ های تکفاز را میتوان برای باغ های کوچک استفاده کرد.

باغهای ویلاهایی که به آب آشامیدنی شهر دسترسی دارند جهت آبیاری نیازی به استفاده از پمپ ندارند.

متنا ترین پمپ برای سبآبیاری باید با توجه به دبی آب مصرفی مزرعه انتخاب شود پمپی که دبی آن بیشتر از دبی مصرفی مزرعه باشد اگر در طرح استفاده شود آن پمپ آسیب می‌بیند.

به سادگی می‌توان دبی مورد نیاز باغ یا مزرعه را اندازه‌گیری کرد به این صورت که تعداد قطره چکانها یا آب پاش ها را در میزان مصرف هر آبپاش یا نازل یا قطره چکان ضرب کنیم مثلاً اگر شما در باغ خود هزار قطره چکان ۴ لیتر در ساعت دارید مصرف واقع شما ۴۰۰۰ لیتر در ساعت می باشد پس بهترین پمپ برای شما یک پمپ ۴۰۰۰ لیتر در ساعت می باشد البته پارامترهایی که روی جعبه پمپ درج شده بر حسب لیتر در دقیقه است به عنوان مثال یک پمپ ده لیتر در دقیقه می‌تواند ۶۰۰۰ لیتر در ساعت یا ۶ متر مکعب در ساعت آب را پمپاژ کند.

البته انتظار نداشته باشید که اگر پمپ ۳۰۰۰ لیتر در ساعت خروجی دارد حتما همین مقدار را برای شما پمپاژ کند مسائلی مثل ارتفاع و شیب و اتصالات به کار رفته در خط لوله می‌تواند فشار جریان را کاهش دهد لطفاً برای طراحی سیستمهای آبیاری تحت فشار به این نکات توجه بفرمایید که متضرر نشوید.

دکمه بازگشت به بالا