فرهنگ و هنرکسب و کار ویژه

موسیقی جاز چیست؟

سبک موسیقی جاز یکی از نوآوری های موسیقی است که در آمریکا اتفاق افتاد. این سبک موسیقی دارای ویژگی هایی مانند فراخوان و پاسخ، بداهه نوازی و استفاده از موسیقی غربی است که ریشه در فرهنگ مردم بازار خیابانی آمریکا و سیاه پوستان آنجا دارد. در این مقاله می خواهیم بیشتر با سبک موسیقی جاز آشنا شویم. با موزیک باران همراه باشید.

سبک جاز چیست؟

موسیقی جاز که در ایران با نام جاز نیز شناخته می شود، یکی از معروف ترین و محبوب ترین سبک های موسیقی در جهان است. اساس کلی این سبک موسیقی بداهه نوازی است که در آن نوازندگان از ریتمی آشنا استفاده می کنند تا هر چه به ذهنشان می رسد را همزمان اجرا کنند و موسیقی های دیگر نیز از آن پیروی می کنند. برو جلو

سبک جاز انواع مختلفی دارد و طیف وسیعی از زیرمجموعه ها را شامل می شود. دانلود آهنگ خارجی .  همچنین یکی از ویژگی های بارز این سبک، ریتمیک و پرانرژی بودن آن است.

تاریخچه موسیقی جاز

جاز در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به عنوان تفسیری از موسیقی کلاسیک آمریکایی و اروپایی، آمیخته با تأثیرات موسیقی محلی آفریقا و فرهنگ غرب آفریقا ظهور کرد. آهنگسازی و سبک آن در طول سال ها بارها و بسته به تعبیر و بداهه پردازی شخصی هر مجری تغییر کرده است و این یکی از بزرگترین جذابیت های این ژانر است.

یکی دیگر از منابع اصلی این سبک موسیقی در آمریکا برده داری بود. تا سال 1866، تجارت برده در اقیانوس اطلس حدود 400000 آفریقایی را به آمریکای شمالی آورده بود. بردگان زیادی از غرب آفریقا و در امتداد رودخانه کنگو آمدند و یک سنت قوی موسیقی را با خود آوردند. این فرهنگ‌های آفریقایی عمدتاً از موسیقی مونوفونیک و تماس و پاسخ استفاده می‌کنند و آهنگ‌ها ساختاری مشابه دارند و الگوهای گفتاری آفریقایی را منعکس می‌کنند.

ویژگی های موسیقی جاز

چه چیزی موسیقی جاز را خاص می کند؟ سوئینگ، نت های آبی، آکوردهای پیچیده، پرسش و پاسخ در شعر، چند ریتم و بداهه نوازی. سوئینگ شاید مهمترین ویژگی صدای موسیقی جاز باشد. وضعیتی در تولید آواز که در آن نوازنده ضرب را به طور متناقض توزیع می کند و برای مثال گیتاری که مستقیم نوشته شده است بلند و کوتاه نواخته می شود.

در دهه سوم قرن بیستم، سوئینگ به عنوان یک زیرشاخه در قلب موسیقی جاز در نظر گرفته شد. نت آبی همان نتی است که با افزودن یک نت سوم مینور به مقیاس ماژور پنتاتونیک به دست می آید. برای درک تلفظ ماژور پنتاتونیک و نقش نت آبی این نت ها را به ترتیب اجرا کنید: La do re mi sol la. حالا نت «شاید» را بین «رو» و «می» قرار دهید.

جدای از فواصل آکورد خاص، ساختار و فواصل آکوردهای جاز پیچیده تر از آکوردهای سنتی در موسیقی عامه پسند و حتی بسیاری از موسیقی کلاسیک غربی است. نوازندگان جاز توانایی زیادی در تغییر ریتم عبارات موسیقی دارند به گونه ای که در بسیاری از قطعات رپرتوار جاز، مترهای پیچیده، همزمانی چندین ریتم و تغییر متر به ایده های موسیقایی قطعات قدرت بیشتری می بخشد. همانطور که گفته شد، یکی از محبوب ترین ویژگی های نوازندگان جاز آزادی آنها در بداهه نوازی و اجرای عبارات خلاقانه است. در بداهه نوازی های مبتدی، ایده های موسیقایی ضعیف تر است و هنگام همراهی قطعه، اجرای گام ساز اصلی نوازنده است.

انواع گروه جاز

تعداد نوازندگان در گروه‌های جاز می‌تواند بسیار متفاوت باشد، اما بیشتر آنها از دو بخش، ملودی و هورن تشکیل شده‌اند – در اینجا منظور ما بادی چوبی یا برنجی است. تعداد هنرمندان بستگی به سبک گروه و اندازه سالن نمایشگاه دارد، زیرا گروه را می توان از سه و چهار به گروه های بزرگتر تغییر داد.

تکرار مکرر در بخش ریتم؛ حداقل یک ساز که آکوردها را می نوازد، اغلب شامل کنترباس یا گیتار باس است. یک نمونه پیانو است. درام و بیس (گیتار یا کنترباس). بخش هورن متشکل از سازهای بادی و برنجی است که اغلب ملودی را می خوانند.

برخی از هنرمندان مشهور موسیقی به جز

جیل رول مورتون، کلمنت هاوکینگ، لوئیس آرمسترانگ، بیلی هالیدی، ژان کولترین، نت کینگ کول، مالیس دیوز، مایکل وایت، کرمیت ریونز، دیزی گیلسجی، آلیس مارسالیس، وینتون مارسالیس، نورا جونز.

سبک های مختلف موسیقی جاز

سبک جاز روان

در اوایل دهه 1980، شکل تجاری تلفیقی جاز به نام جاز صاف موفق شد و پخش گسترده رادیویی دریافت کرد.

سبک مدالیون جاز

موسیقی جاز مدال نیز در اواخر دهه 50 با استفاده از سبک های کلیسا و صحنه های موسیقی به عنوان پایه ای برای آهنگسازی و بداهه نوازی توسعه یافت.

سبک جاز آزاد

دهه 1950 زمانی بود که سبک فری جاز ظاهر شد که با ریتم ها و آهنگ های منظم بدون ساختار متعارف و مشخص مشخص می شد.

رفت باب

سبک بی باپ که در دهه 1940 شروع شد، جاز را از سبک رقص به سبک پیچیده تر (خواننده) تغییر داد، با ضرب آهنگ اصلی و تغییراتی که بر اساس موسیقی اجرا می شد. سبک جالب جاز نیز در اواخر دهه 1940 با لحن کوچک و ملایم و خطوط ملودیک بلند ظاهر شد.

سبک هارد باب

به طور مشابه، دهه 50 شاهد ظهور سبک هارد باپ بود که در موسیقی R&B، گاسپل و بلوز، به ویژه در ساکسیفون و پیانو تأثیرگذار بود.

سبک JAZZ-ROCK FUSION

موسیقی تلفیقی جاز-راک که در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 ظهور کرد، بداهه نوازی جاز را با ریتم های راک، سازهای الکترونیکی و صداهای بلند راک ترکیب کرد.

دکمه بازگشت به بالا