علم و سلامت

ناگفته‌هایی از پروژه مخوف سازمان جاسوسی آمریکا/آزمایش‌های فوق‌سری سیا برای کنترل ذهن

در دهه‌های 1950 و 1960، سیا یک سری آزمایشات فوق سری انجام داد که بعدها مردم آمریکا و سپس جهان را با افشاگری‌های جامعه شوکه کرد. در حالی که در ابتدا به نظر می‌رسید که هر یک از این آزمایش‌ها بیشتر با داستان‌های علمی تخیلی تناسب داشته باشند، اما به‌طور شگفت‌انگیزی به زودی مشخص شد که آزمایش‌های کنترل ذهن MK Ultra همگی درست بودند.

در اوج جنگ سرد، بازرسان سیا در حال انجام برخی از جدی‌ترین و وحشتناک‌ترین آزمایش‌های تاریخ بر روی بی‌گمان‌ترین و بی‌گناه‌ترین افراد بودند. به گزارش All That Matters، سیا در آن زمان معتقد بود که محققان اتحاد جماهیر شوروی با موفقیت تکنیک های مختلف کنترل ذهن را توسعه داده اند. بنابراین سیا برنامه ای به نام MK Ultra را در سال 1953 آغاز کرد. محققان بیش از 80 پژوهشکده، دانشگاه و بیمارستان در این برنامه گسترده شرکت کردند. به آزمودنی‌های این آزمایش‌های شکنجه، شوک الکتریکی داده می‌شد، مورد انواع آزارهای کلامی و فیزیکی قرار می‌گرفت و مقادیر زیادی مواد روان‌گردان، به‌ویژه LSD، اغلب قابل توجه بود.

علاوه بر این، بسیاری از چیزهایی که قبلاً سعی در افزایش آنها با مشکلات روانی داشت، ناخودآگاه تجربه شد. بسیاری از این افراد مشکلات روحی و جسمی طولانی مدت دارند. جای تعجب نیست که سیا این موضوع را با نهایت محرمانه و با اسامی رمز انجام داده است. و زمانی که این پروژه – حداقل روی کاغذ – در دهه 1960 به پایان رسید، بیشتر اسناد و مدارک به دستور مقامات سیا از بین رفت.

امروزه، عموم مردم آمریکا به حدود 20000 سند مربوط به آزمایش های کنترل ذهن MK Ultra دسترسی رایگان دارند. اما همین حجم از شواهد و مدارک که تنها گوشه کوچکی از تمام اسناد و مدارک بود، برای افشای یکی از نفرت انگیزترین و ناپسندترین برنامه ها و سخنرانان تاریخ دولت آمریکا کافی بود.

آزمایش‌های ذهنی MK Ultra چگونه انجام شد؟

برنامه MK Ultra از همان ابتدا به صورت کاملا محرمانه انجام شد، زیرا سیا به خوبی از نقص های اخلاقی در آزمایش های کنترل ذهن آگاه بود. در مجموع 162 آزمایش در چندین شهر، دانشگاه، زندان و بیمارستان انجام شد. 185 محقق درجه یک نیز در این سلسله آزمایش ها شرکت کردند که برخی از آنها کاملاً از ورود به برنامه مخفی سیا بی اطلاع بودند.

در آزمایش های اولیه، بیشتر اوقات، مواد روانگردان به افراد مختلف داده می شد تا ذهن آنها را تغییر دهد. محققان امیدوار بودند که بتوان محتویات ذهن انسان را از این طریق پاک کرد. سوژه ها معمولاً LSD، مواد افیونی، THC (تتراهیدروکانابینول) و ماده توهم زا فوق مصنوعی 3-quinoclidinol بنزینات (ساخته شده توسط دولت)، و همچنین الکل (در مقادیر گاهی کشنده) هستند. محققان همچنین گاهی اوقات به افراد دو دارو با اثرات متضاد (مانند آرام بخش و آمفتامین یا الکل با ال اس دی) به طور همزمان برای مشاهده واکنش های آنها داده اند.

علاوه بر داروها و روانگردان ها، محققان از هیپنوتیزم نیز استفاده کرده اند. این سیستم در درجه اول برای ترساندن افراد (که نمونه هایی از اسیران جنگی و جاسوسان دشمن بودند) برای تخلیه اطلاعات آنها بود. محققان بیشتر اثرات هیپنوتیزم را بر نتایج تست های پلی گراف و پیامدهای آن بر کاهش حافظه بررسی کردند.

در همین حال، شرکت کنندگان در برنامه MK Ultra تحت آزمایشاتی مانند شوک الکتریکی، تحریک شنوایی و داروهای فلج کننده (که معمولاً برای بیهوشی استفاده می شوند) قرار می گیرند. در همین حال، آزمایشگر دونالد کامرون (اولین رئیس انجمن جهانی روانپزشکی و رئیس انجمن روانپزشکی آمریکا و کانادا) به بیماران دارو می داد و اغلب در حالی که بیماران در کما بودند، دستگاه های گوش دادن یا پیشنهادات را پخش می کرد.

ناگفته از پروژه مخوف سیا/آزمایش های فوق سری کنترل ذهن

او امیدوار بود که از این طریق بتواند اسکیزوفرنی را درمان کند یا با پاک کردن محتویات ذهن سوژه هایش، ذهن آنها را به حالت اولیه بازگرداند. اما این آزمایش‌ها، فراتر از امید، تأثیر مهلکی بر روی آزمودنی‌ها گذاشت و بسیاری از آنها برای چندین ماه از کما، بی‌اختیاری و فراموشی تا آخر عمر رنج بردند.

جان جی سی. لیلی، روانپزشک معروف و رفتارشناس حیوانات نیز در این آزمایشات شرکت داشت. او توانست برای اولین بار با این آزمایش ها و تحقیق در مورد ماهیت ذهن انسان، استخری از محرومیت های حسی ایجاد کند. دانشمندان Project MK Ultra این تانک را سفارش دادند تا بتوانند افراد را در محیطی عاری از هرگونه محرک روانگردان نگه دارند.

با چنین زرادخانه ای از انواع ابزارها، محققان نرم افزار در واقع آمده اند تا مشکلات ذهن هزاران نفر را حل کنند. بسیاری از کسانی که ناآگاهانه یا با وعده های دروغ وارد آزمایش شدند، بعداً بهای سنگینی را برای اشتباه خود پرداختند.

یکی از شرکت کنندگان این آزمایش ها چارلز منسون بود. منسون که اکنون یکی از مشهورترین چهره های تاریخ جهان است، به پیروان فرقه خود، خانواده منسون، دستور داد تا برخی از وحشتناک ترین قتل ها را در لس آنجلس در دهه 1960 انجام دهند. جنایات منسون، به ویژه قتل شارون تیت و لنو و رزماری لابیانکا، سروصدای زیادی به پا کرد و افشاگری‌ها افراد را در شوک عمیق فرو برد. منسون نه تنها افراد زیادی را در حلقه خود داشت که بعداً به سیا پیوستند، بلکه او فرقه خود را مانند بازرسان MK Ultra اداره می کرد و به آنها ال اس دی می داد.

بسیاری بر این باورند که طرح MK Ultra هنوز ادامه دارد

این آزمایشات بیش از یک دهه ادامه یافت و حتی پس از مرگ یکی از دانشمندان ارتش به نام دکتر. نام فرانک اولسون را گذاشتند. اولسون پس از آزمایشات بسیار افسرده بود و در روزهای اولیه حادثه در سال 1953 از پنجره طبقه 13 آسایشگاه روانی که در آن بستری بود پرید و به زندگی خود پایان داد. معلوم است که مدتی قبل از مرگش گفته بود که ناآگاهانه عمل کرده است.

وضعیت کسانی که از این آزمایش ها جان سالم به در برده بودند نیز وخیم بود. بسیاری از آزمودنی های بعدی از افسردگی، فراموشی، فلج، گیجی، جدیت (ناشی از قطع بی موقع دارو)، درد طاقت فرسا، بی خوابی و مشکلات روانی مشابه اسکیزوفرنی رنج می بردند. این در حالی است که اثرات طولانی مدت این آزمایش ها بر روی انسان کاملاً شناخته شده است.

بیشتر بخوانید:

از زمان افشاگری‌ها، کتاب‌های بی‌شماری (داستانی، غیرداستانی، کمیک)، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌ها از آزمایش‌های کنترل ذهن پروژه MK الهام گرفته‌اند. یکی از بهترین فیلم ها «مردانی که به بزها خیره می شوند (2009)» از سری فیلم های «جیسون برن» و مجموعه تلویزیونی «چیزهای عجیب» است.

دولت اجرای برنامه MK Ultra را انکار نمی کند، اما بسیاری از آنچه در آزمایش های وحشتناک رخ داده است هرگز فاش نشده است. با اعتراف دولت، این آزمایش ها در 80 موسسه تحقیقاتی و دانشگاه های مختلف و در بسیاری از موارد غیرمنتظره انجام شده است.

طرح MK Ultra از آن زمان تاکنون موضوع بحث های زیادی در مورد انواع تئوری های توطئه بوده است. سیا اکنون تأیید کرده است که این آزمایش ها از سال 1963 انجام شده است. اما به دلیل تخریب اسناد، سیاست مخفیانه و فراوانی اسامی رمز، بسیاری از نظریه پردازان توطئه معتقدند که بازرسان سیا و سایر سازمان های دولتی آمریکا همچنان در حال انجام آزمایش های وحشتناک مشابه هستند.

5858

دکمه بازگشت به بالا