اقتصادی

نیاز ۲۲ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن رشت- آستارا برای تکمیل

مدیرعامل ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، شرکت راه‌آهن رشت – آستارا را مهم‌ترین شرکت راه‌آهن دانست که به ۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این خط ریلی مسیر جنوب به جنوب و جنوب را تکمیل می‌کند. ایران از طریق راه آهن به آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل است.

به گزارش تی تی آنلاین، خیرالله خادمی درباره وضعیت راه آهن رشت – آستارا و حضور روسیه در این پروژه اظهار کرد: این خط ریلی 164 کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین های زیر کشت نیاز به احداث حدود 50 مسیر دارد. از این پل، برای 52 کیلومتر آن پل در نظر گرفته شده است.

وی این خط ریلی را مستلزم سرمایه گذاری سنگین دانست و گفت: یکی از گره های این پروژه تملک زمین های مسیر است چرا که با ارزش ترین زمین های کشاورزی در سراسر این پروژه است و برای تملک 2000 میلیارد میلیارد اعتبار نیاز است. آنها زمین. همچنین برای ساخت پروژه 20 هزار میلیارد تومان نیاز است که باید از منابع داخلی و خارجی استفاده شود و کل هزینه این پروژه 22 هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل ساخت و توسعه زیرساخت های شرکت حمل و نقل کشور با بیان اینکه روسیه هم اکنون در حال آماده سازی برای سرمایه گذاری و ساخت این پروژه است، افزود: علاوه بر تلاش برای استفاده از منابع خارجی، وزارت راه و شهرسازی پیگیری کرد. برای تامین اعتبار از منابع تبدیل به یک تخصص داخلی می شود.

خادمی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و دیدار مشترک با رئیس جمهور روسیه تمایل بیشتری برای حضور این کشور در پروژه رشت – آستارا وجود داشت. پس از مذاکره، تیم هایی از کارشناسان روسی از این جاده بازدید و از پروژه بازدید فنی کردند که قرار بود در مدت یک ماه نتایج را اعلام کنند تا از نحوه ساخت و ساز آگاه شوند.

به گفته خادمی، روسیه باید در این طرح نحوه حمایت مالی روسیه را که از طریق وام های دولتی، سرمایه گذاری مشترک یا فاینانس است، مشخص کند.

بر اساس گزارش وزارت راه، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راه آهن رشت – آستارا را پیشنهادی کلیدی و راهبردی دانست که شبکه کشور را تکمیل می کند و می تواند از طریق ترانزیت درآمدهای زیادی را به همراه داشته باشد. آینده کشور با توجه به اینکه مسیر رشت – آستارا بهترین کریدور حمل‌ونقل بین آسیای جنوب شرقی و اروپا و روسیه است، انتظار می‌رود محموله‌های سنگین و حجم زیادی کالا بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند را جذب کند.

خادمی تاکید کرد: ساخت این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حمل و نقل بین المللی است و هم حمل و نقل بین المللی کالا را تبدیل می کند و زمینه استفاده از خاک ایران را به عنوان مسیر ترانزیتی کالا فراهم می کند.

مدیرعامل ساخت و توسعه زیرساخت های شرکت حمل و نقل کشور گفت: با وجود صرف 800 میلیون دلار برای تکمیل راه آهن، منتظر روسیه نخواهیم بود و در عین حال پیگیر تامین اعتبار از منابع دیگر هستیم.

وی تاکید کرد: راه آهن رشت – آستارا بزرگترین پروژه ریلی منطقه است که کریدور شمال – جنوب را تکمیل و ایران را به آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا