علم و سلامت

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

سخنگوی کمیسیون صریح مجلس روز گذشته از اصلاح دو بند شورای صریح سه قوه در این کمیسیون خبر داد و با اشاره به اصلاحیه شورای برنامه ریزی شفاف سه قوه، نهادها و سایر نهادها خبر داد. در کمیسیون مذکور ماده 1-5 (1) شوراي مذكور به كميسيون ارجاع و با حضور مسئولين دستگاههاي اجرايي و كارشناسان مركز تحقيقات جلسه تشكيل و اين دو بند با اصلاحات به تصويب رسيد.
در همین حال محمدتقی نقدلی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز گفت که این شورا همچنان در حال بررسی و پیشنهاد نمایندگان مجلس است و هیچ تصمیمی تصویب نشده است.

نقدعلی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح الله، اصلاح حیا در مورد این دو بند سیاست شفافیت قوای سه گانه در شوراها و کمیسیون امور داخلی اعمال شد. با توجه به مصوبه کمیسیون در خصوص بند یک-چهارم ماده (1) مقرر شد تبصره و در این تبصره شورای امنیت ملی به استثنای مجموعه شوراهای استان‌ها و شهرستان‌ها اضافه شود. همچنین تبصره ذیل بند 1-5 این ماده به منظور مستثنی شدن نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی هسته ای از شمول مقررات این قانون اصلاح شده است.

نقدعلی با وجود این باور معتقد است که همه مسائل امنیت اطلاعات تنها استثناء این آژانس ها نیستند. گفت و گو با محمدعلی نقدلی، ستوان خمینی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع را بخوانید.

طرح شفافیت سه قوه در مجلس دستخوش تغییر و اصلاح سیاست شد: آیا نهادها و نهادهای خاصی از این طرح مستثنی یا مستثنی هستند؟ جزئیات این پروژه را توضیح دهید.
هنوز هیچ اصلاحی صورت نگرفته و شورا در مجلس بررسی می شود. همیشه تغییر می کند و متکی به پیشنهادات نمایندگان است. اگرچه عناوین کلی همه مؤسسات و مؤسسات را در بر می گیرد، اما پیشنهادات سفیران نمونه های اساسی خاصی را برای این مؤسسات ارائه می دهد. پیشنهادهایی که اغلب برای مؤسسات یا تصویب برخی مؤسسات ارائه می شود، اما در صورتی که آژانس از این شفافیت مستثنی باشد نه.

در برخی، استثنا یک اطلاعات نظامی مبهم بود. نمایندگان همچنین از برخی آژانس‌های نظامی خواستند پنهان شوند. در حالی که پیشنهادات زیادی ارائه شده است، این تفسیر به عنوان ابزاری برش به کمیسیون ارجاع شده است و به نظرات سفارت در مورد مسائل حریم خصوصی در همان چارچوب امنیتی و شفافیت بیش از حد امنیتی در آن چارچوب ها تحت عنوان ارجاع داده شده است. .

یعنی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان اتمی از مفاد این قانون مستثنی نیستند؟
این مؤسسات عموماً استثنایی نیستند و محدود به دوره محدودی از استثناها هستند. نمایندگان گاهی اوقات پیشنهاد می کنند که رزروها باید به حوزه مسائل امنیتی محدود شود و هیچ استثنایی برای مسائل امنیتی و حریم خصوصی وجود نداشته باشد. این امر گاهی با پیشنهادات کمیسرها دنبال می شد، نظراتی که به کمیته ارجاع می شد تا پس از اجلاس به مجلس نمایندگان ارجاع شود.

پس با این تفاسیر دلیلی در مجلس برای اصلاحات و استثنائات شفافیت قوای سه گانه تصویب نشد؟
نه، تاکنون نه طرح و اصلاحی تصویب شده و نه اتفاق جدیدی افتاده است.

تصمیم گیری در مورد این شفافیت چه زمانی مورد توجه قرار می گیرد و در دستور کار شورای شورای سنا قرار می گیرد؟
به سرعت! این شفافیت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این شرایط پس از گزارش کمیسیون ظرف یکی دو روز وارد صحن علنی می شود و طبق روال گذشته می گذرد و در پایان شورا مشخص می شود.

آیا بازنگری یا پیشنهاد دیگری به جز استثنائات برخی مقررات وجود دارد؟
خیر، هیچ پیشنهاد دیگری وجود ندارد و در نهایت مقرر شد این گروه کارمندی ظرف یک ماه آینده اصلاحات و الحاقیه های پیشنهادی را از کمیسیون ها جمع آوری و طرح نهایی را مجدداً به کمیسیون ارائه کند.

21217

دکمه بازگشت به بالا