هوشمندسازی اتاق خواب _ خوابی آرام و هوشمند

تا حالا شده به این فکر کنید که یه شب راحت و بدون استرس داشته باشید؟ مخصوصاً اگه اون شبی باشه که بعد از یه روز پرکار و خسته کننده می خواید کاملاً راحت استراحت کنید. اما چی می شد اگه همین خواب راحت رو با تکنولوژی هوشمند بهتر می کردیم؟ من که خودم عاشق این ایده بودم و تصمیم گرفتم اتاق خوابم رو با تکنولوژی هوشمند ارتقا بدم. از اون روز تا الان دیگه خوابم مثل قبل نیست واقعاً همه چیز تغییر کرده!

خرید وسایل هوشمند برای اتاق خواب

اولین قدم برای هوشمندسازی اتاق خواب خرید وسایل مناسب بود. شروع کردم به تحقیق درباره بهترین گجت های هوشمند که می تونم توی اتاق خوابم استفاده کنم. مهم ترین مواردی که خریدم شامل یک دستگاه هوشمند برای کنترل نور یک دستیار صوتی مثل گوگل هوم یا الکسا و یک دستگاه تنظیم دما بود.

برای هوشمندسازی ساختمان در تهران می توانید به سایت های مرتبط در این زمینه مراجعه نمایید و مشاوره بگیرید.

وقتی شروع به خرید کردم نکاتی که برای انتخابم مهم بود رو در نظر گرفتم :

  • سازگاری با وسایل موجود : مثلا اینکه چراغ ها یا ترموستاتم باید با این دستگاه ها کار کنه.
  • قابلیت کنترل از راه دور : یعنی از توی موبایل یا تبلت بتونم همه چیز رو چک کنم.
  • قابلیت زمان بندی : مثلا اینکه چراغ ها خودکار در زمان مشخصی خاموش یا روشن بشن.

لیست خرید من :

نام محصول

ویژگی ها

Google Nest Hub

دستیار صوتی نمایش وضعیت هوا و خانه

Philips Hue

لامپ های هوشمند با تنظیم نور و رنگ

Ecobee Smart Thermostat

تنظیم دما با قابلیت تشخیص حضور افراد

Sleep Number ۳۶۰ Bed

تشک هوشمند با قابلیت تنظیم وضعیت خواب

بعد از اینکه همه این محصولات رو خریدم وقت نصب کردنشون شد. اما باور کنید که نصبشون هم خیلی ساده بود!

نصب و راه اندازی

برای نصب گجت های هوشمند نیازی نیست که متخصص باشید. خودتون هم می تونید راحت این کار رو انجام بدید.

  1. نصب لامپ های هوشمند : اولین کاری که کردم نصب لامپ های هوشمند بود. بعد از نصبشون توی سرپیچ های معمولی اپلیکیشن فیلیپس هو رو روی گوشیم نصب کردم. حالا می تونستم از توی گوشیم روشنایی رو کم و زیاد کنم یا رنگ لامپ ها رو تغییر بدم. حتی می تونستم زمان بندی کنم که شب ها چراغ ها به طور خودکار خاموش بشن.
  2. دستیار صوتی : دومین قدم نصب گوگل نست هاب بود. این دستگاه به عنوان یک دستیار صوتی عمل می کنه و به من این امکان رو می ده که با صدا دستور بدم! می گفتم “Hey Google, turn off the lights” و چراغ ها خودکار خاموش می شدن. حتی می تونستم باهاش بپرسم که دما چنده یا فردا چه هوایی داریم.
  3. ترموستات هوشمند : ترموستات رو هم روی دیوار نصب کردم و به شبکه وای فای وصلش کردم. این دستگاه هوشمند دما رو بسته به حضور من تنظیم می کرد. یعنی اگه از خونه بیرون بودم خودش دما رو کم می کرد تا انرژی هدر نره و وقتی برمی گشتم اتاق گرم و راحت بود.

هر سه مرحله خیلی ساده بودن و نصب هرکدومشون کمتر از ۲۰ دقیقه زمان برد.

تجربه خواب هوشمند

بعد از اینکه همه چیز آماده شد اولین شبی که توی اتاق خواب جدیدم خوابیدم رو هیچ وقت فراموش نمی کنم. تخت هوشمندم با تنظیمات دلخواهم تنظیم شد یعنی دمای بدنم رو اندازه می گرفت و تشک خودش رو به وضعیت مناسبی که مناسب بدنم باشه تنظیم می کرد. از طرفی نور اتاق به آرامی کم می شد تا چشم هام به تاریکی عادت کنه. حتی ترموستات هوشمندم دمای اتاق رو به دمای بهینه خواب رسوند.

صبح که بیدار شدم چراغ ها به طور خودکار روشن شدند و گوگل هوم با یک آهنگ ملایم بیدارم کرد.

مشکلات احتمالی و راه حل ها

در این مسیر هوشمندسازی با چند تا چالش هم مواجه شدم. مثلاً در ابتدا لامپ های فیلیپس هو با وای فای خونه به درستی کار نمی کردن و دچار قطعی می شدن. اما بعد از یه تحقیق کوچیک فهمیدم که مشکل از تنظیمات مودم بود. با تغییر فرکانس مودم از ۲.۴GHz به ۵GHz مشکل حل شد و دیگه قطعی نداشتم.

مشکل دیگه هماهنگی همه دستگاه ها با گوگل هوم بود. بعضی از دستگاه ها مثل ترموستات هوشمند به راحتی با دستیار صوتی کار می کردن اما بعضی از محصولات قدیمی تر این سازگاری رو نداشتن. راه حل من این بود که محصولاتم رو با استانداردهای جدیدتر به روزرسانی کنم.

نتیجه گیری : آیا هوشمندسازی ارزشش رو داره؟

هوشمندسازی اتاق خواب به نظر من یکی از بهترین سرمایه گذاری ها در زمینه راحتی و آرامش زندگیه. با وجود اینکه ممکنه هزینه اولیه بالا باشه اما وقتی ببینید که چطور خواب و استراحتتون بهبود پیدا می کنه و چقدر راحتی بیشتری تجربه می کنید به این نتیجه می رسید که ارزشش رو داره.

پرسش های متداول

۱. آیا هوشمندسازی اتاق خواب باعث کاهش مصرف انرژی می شود؟

بله با استفاده از ترموستات های هوشمند و لامپ های کم مصرف می تونید مصرف انرژی رو بهینه کنید. این دستگاه ها بسته به شرایط و حضور شما دما و روشنایی رو تنظیم می کنن.

۲. آیا نصب و استفاده از این دستگاه ها سخت است؟

خیر بیشتر دستگاه های هوشمند طراحی شدن که کاربرپسند باشن. با داشتن یک اپلیکیشن روی گوشی می تونید به راحتی همه چیز رو کنترل کنید.

۳. آیا می تونم از این دستگاه ها در همه نوع خونه ها استفاده کنم؟

بله اکثر گجت های هوشمند نیاز به تغییرات اساسی توی زیرساخت خونه ندارن و به راحتی می تونید توی هر خونه ای ازشون استفاده کنید.

با استفاده از این ابزارهای هوشمند شما هم می تونید تجربه ای مشابه من داشته باشید و از یه خواب آرام و بدون استرس لذت ببرید. اگر تا حالا این تجربه رو نداشتید حتماً یه بار امتحان کنید!

دکمه بازگشت به بالا